Előszó
Részlet a könyvből:
"Az Iparművészeti Egyetemen 1998-ban indult be a mesterképzés. A DLA- (Doctorof Liberal Art) fokozat elnyeréséhez vezető hároméves program gerincét az építészek, formatervezők, textiltervezők, keramikusok, valamint a vizuális kommunikáció már jelentős képviselőinek egyéni kutatómunkája képezi. Az elméleti képzés része a Tervezés - Alkotásfilozófia c. tantárgy. Ennek célja, hogy a környezetformálás és tárgyformálás alkotóinak (az iparművészet különféle ágazataiban praktizáló, többnyire annak egyetemi szintű oktatásában is szerepet vállaló résztvevői számára) elősegítse az alkotás folyamatának mélyebb megértését. A félévenkénti nyolc alkalom programját öt csoportba osztottuk:
1. A résztvevők szakmai múltjának, célkitűzéseinek megismerése. Az építészettel, a képző- és iparművészettel kapcsolatos manifesztumok kialakulásának és az azok elleni lázadások folyamatának, az állandóan változó körülményekhez való alkalmazkodási kényszer hatásainak megbeszélése. A közeljövő történetének felvázolására tett kísérlet.
2. Az alkotás sajátosságainak, a tervezés mozzanatainak, a tervezési művelet végrehajtásának, a létrejött objektumok értékelésének és az értékelemző módszereknek tárgyalása Lisztes Gábor összeállítása alapján.
3. Schrammel Imre, a DLA-program vezetője „Nézeteim a DLA-képzésről" című előadása két alkalommal.
4. Szemeszterenként három alkalommal műteremlátogatások keretében igyekeztünk pótolni azt a hiányt, amelyet korábban a FÉSZEK-ben, a kávéházi törzsasztaloknál, vagy később a komplex tervező szervezetekben a munkaidőt követő séták hosszan tartó interdiszciplináris vitáinak elmaradása okozott. Vendéglátóink Finta József, Virágh Csaba, Vadász György építészek, az IPARTERV, Herrer Cézár belsőépítész, Andor Anikó kerttervező, Gerzson Pál festő, Csáji Attila képzőművész (a lézertorony-fénytorony koncepció kidolgozója), Fajó János és Haraszthy István szobrász, a Kévés Stúdió Galériának a „Jövő ma" c. kiállítása és a Herendi Porcelángyár voltak.
5. Tanévenként „záróvizsgaként" a résztvevők esettanulmányok formájában dolgozták fel a megbeszélések egy-egy általuk kiválasztott mozzanatát saját szűkebb szakmájukra és saját nézőpontjuk sajátosságaira alkalmazva. Könyvünket e program első két évének anyagából állítottuk össze."
Vissza