Előszó
Részlet:
"Szerző számos gyakorlati igény kielégítésére, történeti előzmények rendszerezésére kutatja a síkbeli ábrázolásokkal .felülről kompatíbilis térleképzés planáris-affin és planáris-kollineár transzformációval létrehozható illuzionisztikus terek exakt szerkesztési módszereit. A részleteiben is kidolgozott eljárás felhasználható:
— anaglif bicentrális homlokvetületek készítésére,
— építészeti téralakítások és
— színházi díszletek tervezésére,
— másodrendé felületek egymásba transzformálására és
— széteső áthatásaik megszerkesztésére, stb
Jelen bemutatás ez utóbbi két, egymásba ágyazódó alkalmazásba kíván bepillantást adni.
Reliefről általában
A címadó kifejezés utal a szobrászi műfajra, ezzel azonban korántsem korlátozva e transzformáció-csoport érvényességi körét, felhasználásának területét a képzőművészetre. A címválasztás azonban máris szemléletesen utal a matematikai-geometriai úton is elemezhető tértranszformáló módszerre, amely a három-dimenziós tér két dimenzióját egyenlő arányban — egyúttal osztóviszony-tartóan — megőrzi. A harmadik dimenzió torzítása azonban — különböző korszakokban és alkotók gyakorlatában — lehet osztóviszony-tartó, vagy kettősviszony-tartó.
A történeti példák a szobrászitól eltérően — amelyekben látási benyomásainkat többnyire a tapintással szerzett térélménnyel vethetjük csak össze. — főként az építészet és színházi scenika területéről hozhatók. A példák annak tanújelei, hogy e reliefterek lehetnek oly speciálisan torzított harmadik dimenziójúak, hogy az így létrejövő térben akár közlekedhetünk is. Éppen a mesterségesen létrehozott térben mozgó ember nézőpont-változásai és a tér bejárásával szerzett kétféle tapasztalat egymásnak ellentmondó, egyszerre érvényesülő hatása az, amiért valamely látszólag távoleső lélektani cél elérése kedvéért e tereket alkalmazták. Szerző korábbi, e tárgykörre vonatkozó előadásaiban már elemezte néhány reprezentatív megvalósítás módozatát és az elért összhatást. Részletes elemzés nélkül álljon itt utalás a Michelangelo-rendezte római Kapitólium tér, a Bernini által előbbi példán alapuló Szent Péter Bazilika előtti tér kiképzése, a Sixtus kápolnához vezető lépcsőház, a vicenzai színház állandó díszletei, stb. által megvalósított elvekre."
Vissza