1.062.077

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Tépett vitorlák (dedikált példány)

Az államháztartásról közgazdasági és jogi szempontból

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Aula Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 363 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-7415-72-6
Megjegyzés: László Csaba szerző által dedikált példány.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Kiket érdekelhet egy államháztartással foglalkozó munka?
Elsősorban azokat a kutató közgazdászokat, akik jelenleg, vagy korábban próbáltak foglalkozni az államháztartással. Számuk valószínűleg 30 alatt van és neveik az irodalomjegyzékben jórészt megtalálható.
Potenciális érdeklődők lehetnek a közgazdasági egyetemi, főiskolai hallgatók, továbbképzésben résztvevők, akiknek legalább egy félév erejéig kell a költségvetéssel foglalkozni.
Ma Magyarországon kb. 1500 központi költségvetési szerv van Állami Számvevőszék, minisztériumok, főhatóságok, hivatalok, kutatóintézetek, egyetemek, színházak, stb.), több mint 3000 helyi önkormányzat és ezek több mint 10.000 költségvetési szerve, amelyek mind költségvetés alapján gazdálkodnak. Ezen intézmények dolgozói a költségvetés tervezésével, végrehajtásával, ellenőrzésével foglalkozó szakemberek, akiknek száma már több mint 20.000.
További érdekeltek lehetnek a költségvetési folyamat kulcsszereplői, a politikusok. A Parlamentben ülő közel 400... Tovább

Fülszöveg

Kiket érdekelhet egy államháztartással foglalkozó munka?
Elsősorban azokat a kutató közgazdászokat, akik jelenleg, vagy korábban próbáltak foglalkozni az államháztartással. Számuk valószínűleg 30 alatt van és neveik az irodalomjegyzékben jórészt megtalálható.
Potenciális érdeklődők lehetnek a közgazdasági egyetemi, főiskolai hallgatók, továbbképzésben résztvevők, akiknek legalább egy félév erejéig kell a költségvetéssel foglalkozni.
Ma Magyarországon kb. 1500 központi költségvetési szerv van Állami Számvevőszék, minisztériumok, főhatóságok, hivatalok, kutatóintézetek, egyetemek, színházak, stb.), több mint 3000 helyi önkormányzat és ezek több mint 10.000 költségvetési szerve, amelyek mind költségvetés alapján gazdálkodnak. Ezen intézmények dolgozói a költségvetés tervezésével, végrehajtásával, ellenőrzésével foglalkozó szakemberek, akiknek száma már több mint 20.000.
További érdekeltek lehetnek a költségvetési folyamat kulcsszereplői, a politikusok. A Parlamentben ülő közel 400 képviselő mellett, a helyi önkormányzatok képviselő testületeinek tagjai is rendszeresen kénytelenek a költségvetéssel foglalkozni. Az államháztartás, a költségvetés működésének elemzése ezért számukra is érdekes lehet.
Végezetül az előzőekben említetteken túl további 10 millió magyar állampolgár kötődik kikerülhetetlenül az államháztartáshoz az adófizetésen, a családi pótlékon, az orvosi ellátáson és számtalan egyéb módon keresztül. Elvileg ezért mindenki, aki meg akarja érteni az államháztartás működését, talán haszonnal forgathatja ezt a könyvet. Vissza

Tartalom

Előszó9
Bevezetés15
Az állam21
Az állam alapvető jellemzői21
Az állam funkciói25
Az állam funkcióiról általában25
Önfenntartó funkció26
A társadalom és a gazdasági jogi kereteinek biztosítása27
Externáliák30
Az allokációs funkció32
Redisztribúciós funkció36
A stabilizációs funkció38
A különféle állami funkciók közötti kapcsolat40
Az állam szerepének változása a nyugati társadalomban42
A magyar állam szerepének változása55
A költségvetési rendszer működése81
A politikai rendszer szerepe a költségvetési folyamatokban81
A költségvetési folyamat szereplői és motivációik88
A költségvetési korlát szerepe88
A politikusok91
A bürokraták94
A választópolgárok97
A költségvetési döntéshozatali mechanizmus100
A bürokratikus döntéselőkészítés100
A politikai döntési folyamat101
A korporatív tényezők szerepe104
Az informális tényezők105
A költségvetési döntéshozatal néhány egyéb kérdése110
A hatékony költségvetési döntéshozatal egyes feltételei113
A költségvetés kialakulása117
A tervezés jellege117
Az igénylő125
Az allokátor130
Az ágazati bürokrata135
A költségvetési tervezés alapelemei138
A makroszintű költségvetési tervezés138
A beruházások144
A működtetési és fenntartási kiadások (O & M) tervezése146
A személyi jellegű kiadások149
A költségvetés végrehajtása152
A költségvetés végrehajtásának általános kérdései152
Az allokátor156
Az igénylő165
Az ágazati bürokrata172
Az ellenőrzés174
Az ellenőrzés funkciói174
Az ellenőrzés jellege177
Az ellenőrzés szintjei179
Az államháztartás szerkezete183
Az államháztartás működésének alapelvei191
Az államháztartás működését meghatározó alapelvek jellege191
Jogi alapelvek194
Költségvetés-készítési kötelezettség194
Az elfogadott költségvetésének megfelelő végrehajtás195
Ellenőrizhetőség196
Nyilvánosság196
Valódiság198
Specialitás198
A népképviseleti felhatalmazás elve199
Korlátozott idejű felhatalmazás elve200
Az előzetes felhatalmazás elve201
A gazdálkodás alapelvei202
Az előrelátás elve202
Egyensúly202
Stabilitás203
Egységesség204
Globális fedezet205
Ösztönzés206
Az elszámolás alapelvei206
Teljesség209
Részletesség212
Áttekinthetőség212
Folyamatosság213
Pénzforgalmi elszámolások kötelezettségének elve213
Bruttó elszámolás elve215
A hitelfelvételek és a végleges bevételek különválasztásának elve217
Az államháztartás működésének jogi-intézményi keretei221
A központi költségvetés227
A központi költségvetés általános jellemzői227
Az állami feladatok227
A központi költségvetés szabályozásának jellege230
A költségvetési törvény232
A központi költségvetés irányításának szervezeti rendszere238
Eljárási rend250
Elkülönített alapok270
Az alapok általános jellemzői270
Az alapok kialakulásának mechanizmusa271
Az alapok kritikája és a költségvetési alapelvek272
Az alapok rendszerének fejlődési lehetőségei275
Az alapok szabályozásának keretei277
Kötelező társadalombiztosítás278
Helyi önkormányzatok283
A finanszírozás rendszerének kritikája283
A helyi önkormányzatok működésének alapelvei286
Egy új finanszírozási rendszer körvonalai292
A helyi önkormányzat költségvetésének eljárási rendje294
Költségvetési intézmények296
A költségvetési intézmények szabályozásának alapelvei296
A kincstári vagyon301
A költségvetési intézmények szabályozásának legfontosabb elemei304
Az állami beszerzések rendszere308
Az állami beszerzések szerepe az államháztartásban308
Az állami beszerzések jelenlegi rendszere310
Az állami beszerzési rendszer két alaptípusai314
Az állami beszerzési rendszer reformájának lehetséges irányai315
Modern költségvetési technikák és a finanszírozás kérdései323
A finanszírozás mint tervezési problémái323
Modern költségvetési technikák328
Teljesítményalapú költségvetési tervezés328
PPBS (programköltségvetés)329
ZBB (nullbázisú költségvetés)332
Pénzgazdálkodás335
Információs rendszer341
Az információs rendszer problémái341
Egy új információs rendszerrel szembeni követelmények344
Zárszó351
Irodalomjegyzék353

László Csaba

László Csaba műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: László Csaba könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem