Előszó
Részlet a tartalomból:
"A feladatok kiválasztásakor és az értékelési határok kialakítása során a következőket vegyük figyelembe:
1. Minden tanulónak teljesítenie kell azokat az alapvető követelményeket, amelyek a Nemzeti alaptanterv, az azt kifejtő kerettanterv követelményei alapján a 7. osztályra vonatkoztathatók.
2. Konkretizáljuk a helyi tanterv követelményeit. Ebben segítséget nyújthat a 7. osztályos programban, illetve a mintatantervben részletezett követelményrendszer (lásd Hajdú Sándor: Matematika 7. Program, Hajdú Sándor: Matematika 1-8. Mintatanterv, Műszaki Könyvkiadó).
3. A feladatok nehézségi fokának megállapításához támaszkodhatunk korábbi, lehetőleg reprezentatív felmérések tapasztalataira. A feladatsorok összeállításakor a korábbi megyei felmérések eredményeit is figyelembe vettük.
Az értékelési határok meghatározásának módját az 1. A) felmérés anyagán mutatjuk be. Ehhez a felméréshez alapszinten is és emelt szinten is 8 feladat tartozik.
Alapszinten
A 8 feladatot 48 alternatív egységre, itemre bontottuk. Minden item helyes megoldása 1 pontot, minden hibás megoldás 0 pontot ér. Így legfeljebb 48 pontot kaphat a tanuló.
A minimumkövetelményekhez tartozó itemek betűjelét dőlt betűvel szedtük. 18 ilyen item van.
20 olyan átlagos nehézségű item van, amely a törzsanyaghoz kapcsolódik, és megoldásukat a leggyengébbek kivételével mindenkitől elvárjuk. Ezek betűjelét normál álló betűvel szedtük.
A 10 „optimumszintű" item jelét félkövér betűvel szedtük. Ezek megoldását csak a legjobbaktól várhatjuk el.
Például az 1. A) felmérés 5. feladatában: Minimumszintű az a), b), d) és az e) item.
Átlagos nehézségű a c), f), g), h) és az i) item. Ezek a feladategységek a törzsanyaghoz kapcsolódnak, megoldásukat a matematikát legnehezebben tanulók kivételével mindenkitől elvárhatjuk.
Optimumszintű a k) és az I) item, ezeknek a megoldását alapszinten (általános iskolában) csak a legjobbaktól várhatjuk el.
Alapszinten akkor mér jól a feladatsor, ha az itemek 35-40%-a a minimumkövetelményekhez kapcsolódik, 35-40%-a átlagos nehézségű, 20-30%-a optimumszintű."
Vissza