1.062.077

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Témák, formák, ideák (dedikált példány)

Válogatott tanulmányok a festészet, a szobrászat és a grafika művészetének történetéből

Szerző
Szerkesztő
Fordító
Fotózta
Budapest
Kiadó: Corvina Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Varrott papírkötés
Oldalszám: 356 oldal
Sorozatcím: Művészet és elmélet
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 22 cm x 16 cm
ISBN: 963-13-2677-2
Megjegyzés: Vayer Lajos szerző által dedikált példány. Fekete-fehér fotókkal, reprodukciókkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Nagy művészekkel és kis mesterekkel fog találkozni, festett, faragott, metszett képeket, remekműveket és szerény munkákat fog látni, az egyetemes európai és a hazai magyar művészetnek időben és térben távoli tájait fogja bejárni, történeti tényeket, művészettörténeti megállapításokat és feltevéseket, egymással szerves egységet alkotó formai és tartalmi problémákat fog megismerni az olvasó, ha ideje engedi és kedve tartja, hogy beleolvasson ezekbe a tanulmányokba, amelyeket a szerző fél évszázados életművéből kiválogatott, és a kiadó ebben a kötetében közzétett.
A tanulmányok hol speciális szakmai nyelven szólnak, hol esszészerű hangon beszélnek - a szerző azt vallja, hogy az új eredmények közlése és a régi ismeretek terjesztése sohasem választható szét, ha egy tudós teljes tudatában van a rá háruló erkölcsi kötelességnek.
A szerző életpályája két vonalon futott - ezt a könyv epilógusában fejtjük ki részletesen. Az egyik az itáliai reneszánsznak, a nemzetközi művészettörténet... Tovább

Fülszöveg

Nagy művészekkel és kis mesterekkel fog találkozni, festett, faragott, metszett képeket, remekműveket és szerény munkákat fog látni, az egyetemes európai és a hazai magyar művészetnek időben és térben távoli tájait fogja bejárni, történeti tényeket, művészettörténeti megállapításokat és feltevéseket, egymással szerves egységet alkotó formai és tartalmi problémákat fog megismerni az olvasó, ha ideje engedi és kedve tartja, hogy beleolvasson ezekbe a tanulmányokba, amelyeket a szerző fél évszázados életművéből kiválogatott, és a kiadó ebben a kötetében közzétett.
A tanulmányok hol speciális szakmai nyelven szólnak, hol esszészerű hangon beszélnek - a szerző azt vallja, hogy az új eredmények közlése és a régi ismeretek terjesztése sohasem választható szét, ha egy tudós teljes tudatában van a rá háruló erkölcsi kötelességnek.
A szerző életpályája két vonalon futott - ezt a könyv epilógusában fejtjük ki részletesen. Az egyik az itáliai reneszánsznak, a nemzetközi művészettörténet "ígéretföldjének", a másik a magyar művészettörténet hazai "szentföldjének" a kutatása volt -, e kettőt a história örök normája szerint, organikus összefüggésük alapján törekedett művelni.
Így kerültek a kötetbe például a német reneszánszról, a németalföldi barokkról, a magyar XIX-XX. századi művészetről vagy a hazai tudománytörténetről szóló tanulmányok is. Úgy gondoljuk, hogy a "stilisztikai" vagy "ikonológiai" szempontok nemcsak a művészettörténészekre, hanem a művészetértő, a művészet jelene és múltja iránt érdeklődő nagyközönségre is tartoznak.
Annak kifejezési módnak a taglalását, amelyet a későrómai Kunstwollen az iparművészet, tehát a gyakorlati használatra szánt alkotótevékenység területén, az építészetet kivéve, talált, lényegében csupán az ötvösmunkák alapján fogjuk elvégezni. Ennek a korlátozásnak az oka részint annak a lehetetlenségében rejlik, hogy az egész, oly sokoldalú későrómai iparművészetet egy első sorban nagy elvi kérdések megoldásának szentelt kötetben tárgyaljuk; másrészt a fémek szerencsés tulajdonságaiban, amelyek lehetővé teszik, hogy a kezelés stílusának jóformán valamennyi módját - a kerekplasztikait, domborművest, festőit, bekarcoltat - szemléltessék. Az a stílus, amelyet a hellénisztikus kor és a kezdődő római császárkor ezen a téren kidolgozott, olyan erős és gazdagon tagolt, görbült felületű formák alkalmazására irányult, amelynek részletei teljes világossággal függtek össze a felületen; ilyen célokra nyilvánvalóan a magasdomborítás volt a legalkalmasabb technikai eljárás. Annak a változásnak a jellegét, amely az antik Kunstwollen terén körülbelül Krisztus születése táján tűnt fel, a reliefről szóló fejezetben lényegében úgy fogalmaztuk meg, hogy immár nem ragaszkodtak valamennyi résznek a síkban való megszakítatlan, haptikus összekapcsolásához mint föltételen és elvi művészi követelményhez, hanem megengedhetőnek tartották ezeknek optikai szünetekkel történő megszakítását, amelyek között az összekötő hidat mintegy a szellemi tapasztalat alkotta. Vissza

Tartalom

Giotto jubileumi freskója és a római monumentális festészet hagyománya7
Cavallini apszisfreskója a római Santa Maria in Aracoeli-templomban20
Újabb adalékok a Magyar Anjou Legendáriumhoz34
Pisanello lateráni freskófragmentuma a vatikáni múzeumban36
Program a reneszánszban (Ghiberti Porta del Paradisója)41
Masolino és Róma (Könyvem margórája)48
Lorenzo Ghiberti Imago Pietatisa53
A quattrocento festészetének ikonológiai problémái (Masolino da Panicale freskóciklusai)61
Donatello77
Piero della Francesca arezzói freskóciklusának ikonológiája (A császári álom)81
Alexandrosz és Corvinus (A Verrocchio-auvre és az olasz-magyar humanizmus ikonológiája)92
Antik istenek szobrai a budai Korvin-palota udvarában103
Galeotto Marzio ismeretlen képmása111
Zsüri a reneszánszban (Michelangelo Dávidja)115
"Miért szép" Tiziano Égi és Földi szerelme?119
Faunus Ficariustól Matthias Corvinusig (A középeurópai humanizmus ikonológiája)122
Schongauer Pokolraszállás-kompozíciója (A grafika hatása és gyűjtése)127
Dürer? (A német reneszánsz portré-problémái)141
Rembrandt és a "Rákócziak"146
Szelepcsényi György, a főpap és a művész155
Mányoki Ádám két Rákóczi-képe169
Mária Terézia metszetekről másolt érmei (A grafika és a numizmatika kapcsolatai)178
Salzburgi séták182
Széchenyi "képe"185
A magyar művészet 1848/49-ben197
Kossuth "képe"200
Angol király képe a pesti Vigadón (Adalék Alexy Károly aeuvre-jéhez)216
Magyar festő a római San Clementében (Adalék Réti István aeuvre-jéhez)219
Tolnay Károly köszöntése és búcsúztatása222
A hazai művészettörténet-írás a két világháború között226
Emlékbeszéd Csontváry Kosztka Tivadar sírjánál233
"Epilógus"236
Bibliográfia252
Jegyzetek254

Vayer Lajos

Vayer Lajos műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Vayer Lajos könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem