Előszó
Részlet a könyvből:
Napjainkban még vitatott kérdés, hogy teljesítményrepülés közben milyen mértékben végezzünk számításokat, szükséges-e ez egyáltalán.
Egyesek azt állítják, hogy eredményeiket...
Tovább
Előszó
Részlet a könyvből:
Napjainkban még vitatott kérdés, hogy teljesítményrepülés közben milyen mértékben végezzünk számításokat, szükséges-e ez egyáltalán.
Egyesek azt állítják, hogy eredményeiket növelhetik azáltal, ha vitorlázógépük teljesítménylehetőségeit a legnagyobb mértékben kihasználják. Ebből a célból ellátják magukat a számításokhoz szükséges segédeszközökkel, diagramokkal, tárcsákkal, vonalzókkal stb., és repülés közben meglehetősen nagy energia-befektetés árán igyekeznek repülési adataikat a lehető legpontosabban meghatározni. Mások viszont úgy vélik, hogy a sok számolgatás repülés közben felesleges energiát von el. Eltereli figyelmüket olyan fontos területekről, mint pl. az időjárás kialakulásának folyamatos figyelése, taktika, navigáció stb. Ezáltal teljesítményeik csökkennek. Végső soron többet veszítenek a vámon, mint amit megnyertek a réven. Szerintük a repüléshez csupán jó érzék és gépvezetés szükséges.
Kétségtelen, hogy az igazság a két véglet között van. A vitorlázógépekből ki kell hozni a legnagyobb teljesítményt, de úgy, hogy az repülés közben a figyelmet csak igen kis mértékben vonja el.
Ezért a számítási módszereket - ha kell, bizonyos elhanyagolásokkal - egyszerűsítsük annyira le, hogy repülés közben szellemi tevékenységet alig igényeljenek.
Jelszavunk legyen: Sokat számolni a földön, keveset a levegőben.
A teljesítményrepülésekhez szükséges számításokhoz szerte a világon különböző módszereket dolgoztak ki, felhasználva a korszerű matematika számoláskönnyítő módszereit; - nomogramokat, számolóléceket, tárcsákat, táblázatokat stb. A következőkben néhány ilyen módszert ismertetünk, valamint a szükséges számítások közös matematikai alapelveit, melyek segítségével újabbakat dolgozhatunk ki. Minden teljesítményrepülő törekedjen arra, hogy megtalálja az egyéniségének legmegfelelőbb számítási módszert, amit először a földön, majd a levegőben tökéletesen gyakoroljon be. Saját módszerünk kialakításakor kellő kritikával fogadjuk a már ismerteket, bátran módosítsunk rajtuk, és ismerjük pontosságukat. Kellő gyakorlattal minden teljesítményrepülőben kialakul majd az a helyes arányérzék, amely lehetővé teszi, hogy becsléssel határozza meg repülési adatait, és azok kielégítő pontosságúak lesznek. Ezt siettethetjük, ha üres óráinkban sokat számolunk.
Vissza