Fülszöveg
Most akkor továbbra is fontosak a lexikális adatok az érettségin? - teheti fel magának a kérdést több tízezer érettségiző. A válasz pedig sürgető, hiszen aki megkezdi a felkészülést, annak pontosan tudni kell, merre kell haladnia, különben hogy is érne célba?
A kérdésre van egy egyszerű válasz: nincs. A kétszintű érettségi reformjának ugyanis az egyik tiszteltre méltó célja, hogy a praktikusan használható, gondolkodásra tanító ismereteket helyezze előtérbe a lexikális tudás helyett. Nincs ember, aki egy ilyen előremutató elképzeléssel ne értene egyet. Ki ne osztaná azt a véleményt, hogy a középiskolai tanulmányoknak nem lehet az a mozgatója, hogy megtanuljunk magolni, bebiflázni az ismereteket - gondolkodás nélkül.
A megfelelő válasz viszont úgy hangzik, hogy nem a lexikális ismeretek helyére lép a gondolkodás, hanem azok mindenhatóságának helyére. Mert hiszen hogy is lehetne úgy gondolkodni a tantárgyi ismeretekkel, ha azoknak nem vagyunk a birtokában? Hogy is érthetjük a...
Tovább
Fülszöveg
Most akkor továbbra is fontosak a lexikális adatok az érettségin? - teheti fel magának a kérdést több tízezer érettségiző. A válasz pedig sürgető, hiszen aki megkezdi a felkészülést, annak pontosan tudni kell, merre kell haladnia, különben hogy is érne célba?
A kérdésre van egy egyszerű válasz: nincs. A kétszintű érettségi reformjának ugyanis az egyik tiszteltre méltó célja, hogy a praktikusan használható, gondolkodásra tanító ismereteket helyezze előtérbe a lexikális tudás helyett. Nincs ember, aki egy ilyen előremutató elképzeléssel ne értene egyet. Ki ne osztaná azt a véleményt, hogy a középiskolai tanulmányoknak nem lehet az a mozgatója, hogy megtanuljunk magolni, bebiflázni az ismereteket - gondolkodás nélkül.
A megfelelő válasz viszont úgy hangzik, hogy nem a lexikális ismeretek helyére lép a gondolkodás, hanem azok mindenhatóságának helyére. Mert hiszen hogy is lehetne úgy gondolkodni a tantárgyi ismeretekkel, ha azoknak nem vagyunk a birtokában? Hogy is érthetjük a történelem összefüggéseit, ha nem tudjuk például mikor volt a Mohácsi vész, és milyen események vezettek Buda elfoglalásáig, majd csaknem 150 évvel később a törökök kiveréséig? Hogy is értenénk mi a sava-borsa a reneszánsz lírának, ha nem tudjuk mi a lényege az elégiának, mint műfajnak?
Óva intünk mindenkit attól, hogy a lexikális ismereteknek jó mélyen megássa a sírját, és diadalmenetben eltemesse azokat. A kétszintű reform értelmes célja is az, hogy a megfelelően súlyozott lexikális ismeretekben ne végcélt, hanem eszközt lássunk. Eszközt, ami nélkül viszont nem érhetjük el a gondolkodó ember céljait.
Azoknak ajánljuk ezt az összefoglaló gyűjteményt, aki a két kötelező humán érettségi tantárgyból minden adatismeretet egy könyvben, egyben, egészben szeretnének látni, ami biztos támaszt adhat a felkészüléshez. A felkészüléshez, aminek nem célja, hanem eszköze a lexikális ismeretekben való pontos eligazodás.
Vissza