Előszó
Részlet a könyvből:
"1.1 A MENEDZSER ÉS AZ IDEGENFORGALMI PIAC
Ennek megvilágításához a szomszédos Ausztria gyakorlatát célszerű áttekinteni, mivel ők több évtizeddel előttünk kezdtek hozzá a helyi, a regionális turizmus fejlesztéshez.
Eltekintve néhány jelentős gyógyfürdőhelytől csak néhány évtizede létezik szabályozott, helyi idegenforgalmi menedzsment Ausztriában.
A folyamatos rögtönzés metódusa pedig még kevésbé terjedt el a menedzsment és a marketing területén. Sok kutatás és fejlesztés szükséges még ahhoz, hogy a közepes és kisebb - idegenforgalmilag frekventált - településeken is modem turisztikai menedzsment épüljön ki, amely a lehetőségek hatékony kihasználását biztosítja az erőforrások megőrzése mellett, és mindenekelőtt ésszerűen osztja be az anyagi eszközöket, valamint lehetővé teszi a részben még mindig magas szóródási veszteség elkerülését.
Az idegenforgalmi piac folyamatosan változik. Erősen befolyásolják a nemzetközi politikai és gazdasági történések, de az értékek, a társadalmi struktúra vagy a divat változása is jelentős hatással van rá.
A közelmúltban új piacok, új konkurenciaviszonyok alakultak ki, és további átalakulások állnak még előttünk, hogy csak néhányat említsünk: EU, háborús események, illetve azok befejeződése, a nyári ózonviszonyok, a tengerek szennyeződése stb.
A legkülönbözőbb területeken érvényes, hogy alkalmazkodni kell a változásokhoz: a rövidebb utazások gyakoribbá válása, a fő nyaralás időtartamának növekedése, a szezonok súlypontjának áthelyeződése, az egészség és a természetes környezet szerepének további növekedése, kulturális igények stb.
A nyaralóközönség és a keresleti szokások különösen jelentős változását okozta például, hogy a háborús nemzedék létszáma már kisebb, mint a háború utáni és a jóléti nemzedéké, hogy az olcsó utaktól egyre inkább a minőségi nyaralás felé fordul az érdeklődés, és - valamivel előbb ugyan - a kínálati piac keresleti piaccá változott. A mindenkori gazdasági recesszió, illetve annak legyőzése megint csak új viszonyokat teremt.
Az idegenforgalmi menedzsmentben tehát belátható időn belül nem uralkodik el az unalmas rutinszerűség. Ellenkezőleg, a különféle változások nagy rugalmasságot követelnek, adott esetben spontán, helyzetből fakadó reakcióképességet és -készséget. Ez pedig csak szilárd működési alapok - vagyis világos célkitűzések, koncepció és biztos tudás - mellett lehetséges.
Az idegenforgalmi piacot jelentős mértékben befolyásolják, sőt irányítják az utazási irodák szervezetei. Nem csak arra törekszenek, hogy a mindenkori igényeknek megfelelő kínálatot alakítsanak ki, hanem a modem reklámstratégiák bevetésével, a médiák segítségével felszítják az emberek utazási kedvét, mindig új úti célokkal és célcsoportra szabott utazási csomagokkal ("termék") állnak elő, vagyis nemcsak igényeket elégítenek ki, hanem keresletet teremtenek."
Vissza