1.067.317

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Tehetségvédelem

Részletek a szerző 1984-ben írt összefoglaló tanulmányából

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Magyar Tehetséggondozó Társaság
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 230 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-04-4543-3
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A Magyar Tehetséggondozó Társaság nevében örömteli tisztem Harsányi Istvánnak, a magyarországi tehetségvédelem meghatározó szeméyyiségének könyvét figyelmükbe ajánlani. A tehetség - az egészség... Tovább

Előszó

A Magyar Tehetséggondozó Társaság nevében örömteli tisztem Harsányi Istvánnak, a magyarországi tehetségvédelem meghatározó szeméyyiségének könyvét figyelmükbe ajánlani. A tehetség - az egészség mellett - a legnagyobb kincsünk, amelyre úgy kell vigyáznunk, mint a szemünk világára. Mégis, hazánkban a történelmi események sajnálatos alakulása miatt a tehetség felismerése, gondozása és védelme sokáig háttérbe szorult, és amolyan kényes témának számított. Ebben az olyan torz ideológiától és tudatlanságtól vezérelt téveszmék, mint ahogy a tehetséggondozás ellentétes a társadalmi egyenlőség igényével (összekeverve a biológiai változatosság és a társadalmi esélyegyenlőség fogalmát), a tehetség minden körülmények között magától is érvényesül (megfeledkezve arról, hogy a magyarság elmúlt évtizedekben észlelt sajnálatos lecsúszása a tudomány és technika világában ennek ékes cáfolata), a tehetséggondozás az elitizmus táptalaja (a szürkék hegedűsei csak így biztosíthatták társadalmi pozíciójukat). Még szerencse, hogy ezekben a nehéz időkben is voltak a tehetségvédelem oltárának olyan papjai, mint Harsányi István. A rendszerváltás óta az említett ártalmas hiedelmekkel szemben már felemelhetjük szavunkat, de messze van még a Kánaán. Optimizmusra adhat azonban okot, hogy elementáris spontaneitással mutatkozott meg a tehetségekért felelősséget érző pedagógusok és más szakemberek küldetéstudata. Nem állnak rendelkezésünkre azonban azok a kézikönyvek, amelyek a hazai tapasztalatokat és a nemzetközi eredményeket hozzáférhetővé teszik. Így reális veszély a "spanyolviasz" újbóli felfedezése vagy a másutt már felismert zsákutcákba tévedések és vadhajtások elburjánzása. Ezek elkerülésére Harsányi István még 1984-ben írt könyve fontos segítség. Egyfelől a magyarországi előzmények történetének bemutatása, másfelől a legfontosabb nemzetközi munkák összefoglalása és nem utolsósorban egy nagy tehetségű humanista szakember életének pedagógiai eszenciája minden tehetségvédelmmel foglalkozó szakember és e téma iránt érdeklődő gondolkodó számára fontos útmutató lesz. Vissza

Tartalom

Előszó5
Szót kér a szerző7
A külföldi és hazai tehetségvédelem történetének áttekintése9
Bevezetés11
Tájékozódás14
Kína17
Görögország20
Róma, középkor, reneszánsz, reformáció21
Törökország22
Szovjetunió23
Az Amerikai Egyesült Államok24
Anglia25
A londoni Yehudi Menuhin Speciális Zeneiskola26
A magyar tehetségvédelmi mozgalom29
A magyar tehetségvédelmi mozgalom első korszaka a századfordulótól 1931-ig29
A hazai tehetségvédelmi mozgalom második korszaka 1935-1948-ig52
A hazai tehetségvédelmi mozgalom harmadik szakasza 1979-től napjainkig63
Elvi kérdések, a tehetség felismerése, intézmények69
A tehetségvédelmet fékező tényezők71
Problémák, álproblémák ellen72
Küzdelem az álproblémák ellen72
Ellentétpárok73
Öröklés és tanulás74
Mi lesz a későn érőkkel?76
Protekcionizmus77
A teher alatt növekedés értelmezése78
A tehetségesek minősítése80
A tehetségvédelmet hátráltató lefőbb álproblémák (demokratikus, elitizmus)82
Eset. Polgár Zsuzsa és testvérei, sakktehetségek87
A tehetségfogalom tartalmának megközelításe90
Az intelligencia90
A kreativitás95
Tehetségdefiníciók95
A Harsányi-féle "E-faktor"101
Tehetség-értékrangsor101
A tehetség megállapítása, azonosítása103
Módszerek103
Tehetséglajstromok külföldi szakirodalomból válogatva104
A tehetségre utaló tulajdonságok lajstroma111
Tehetséggondozás, iskola, család, módszerek123
A Terman-féle vizsgálat126
A tehetség felismerése. Eset128
A tehetségek korai felismerése130
Két élő példa133
Kik válogassanak, minősítsenek?135
A tehetséglajstromok a tehetségdiagnózis szolgálatában136
A tehetségígéretek kiválogatása137
Az általános iskolába lépés időpontja138
A családi tehetséggondozás fő vonalai139
Az iskolák általános feladatai147
A szülők bevonása a tehetségígéretek felkutatásába147
Kérdőív a szülők számára147
A tehetségígéretek önismerete és ennek figyelembe vétele a tehetséggondozásnál. Kérdéssor a tehetségesnek látszó fiataloknak150
A tehetségesek és az iskola151
A tanárok szerepe a tehetséggondozásban157
Javaslatlista a tehetségesek tanárainak157
A pedagógus személye158
A pedagógusok képzése és továbbképzése a tehetségvédelmi munkára163
Az iskolai tehetségvédelem módszerei164
A szervezett tehetségvédelem alapvető módszerei165
A mentor-, tutorszerep167
A tehetségfejlesztésben jól használható, egyszerű, konkrét módszerek168
Felhasznált irodalom177
Önléletrajz181
Utószó187
Ajánló bibliográfia209

Harsányi István

Harsányi István műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Harsányi István könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem