1.062.160

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Tehetségföldrajz: Magyarországi vizsgálatok

Történelemtudomány, Földrajztudomány, Regionális tudomány, Gazdálkodástudomány

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Szeged
Kiadó: Egyesület Közép-Európa Kutatására
Kiadás helye: Szeged
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 205 oldal
Sorozatcím: Közép-európai Monográfiák
Kötetszám: 3
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-08-2620-4
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Talán furcsa kezdésnek tűnik, de mégis megkockáztatnék egy felvetést: mi van akkor, ha egy tehetségtelen ember kezd el foglalkozni a tehetség problémájával - valamilyen megközelítésben. Az eredmény... Tovább

Előszó

Talán furcsa kezdésnek tűnik, de mégis megkockáztatnék egy felvetést: mi van akkor, ha egy tehetségtelen ember kezd el foglalkozni a tehetség problémájával - valamilyen megközelítésben. Az eredmény aligha lesz szívderítő... De ha ezen a vonalon megyünk tovább, akkor azt a kérdést is fel kell tenni, hogy a jelen könyv szerzője melyik kategóriába sorolható. Ennek eldöntése roppant egyszerű: el kell olvasni a könyvet! És akkor világossá válik, hogy egy talentumos szerző kvalitásos alkotásáról van szó. Olyan munkáról, amit nem csak azért érdemes elolvasni, mert új ismereteket és információkat ad, hanem azért is, mert izgalmas szellemi kalandnak is tekinthető. Olyan olvasmány, ahol olyan válaszokat kapunk, amelyek számos esetben a probléma továbbgondolására inspirálják az olvasót.
Gondoljunk pl. a könyv központi kategóriájára, a tehetség fogalmára. A Szerző példás gondossággal járja körül, hogy mit mond erről a tudomány, milyen megközelítésekben lehet a problémát tárgyalni. Ennek ellenére az olvasó - remélem - nem nyugszik meg, hogy akkor minden rendben, hanem megpróbál a maga számára újabb szálakat kibontani. A levegőben marad pl. olyan kínzó probléma, hogy hol húzódik a tehetség határa, tudunk-e egyetlen éles vonalat húzni a tehetség és a középszer között. Aligha. A szélsőségekkel persze nincs probléma. Pl. Mozart helye nem kérdőjelezhető meg a tehetségek között. És Salieri? Itt bizony már nem lehet határozott igennel vagy nemmel válaszolni, ezen már el kell gondolkodni... Minden nehézség ellenére azért valahogy el kell dönteni, hogy konkrétan kik sorolhatók a tehetségek közé. Ezt persze nem érdemes az egyénre bízni, a tehetség is azon dolgok közé tartozik, ami látszólag jól van elosztva az emberek között, mert arról kevesen szoktak panaszkodni, hogy ebből nekik r kevés jutott... így azt, hogy valaki tehetséges-e, mindig mások döntik el - és ez a döntés lehet jó és rossz is. Ráadásul a kortársak és az utókor megítélése ugyanarról a személyről, ill. tevékenységéről generálisan eltérő lehet. Erről könnyű megbizonyosodni, ha átnézzük pl. a Nobel-díjas írók és költők névsorát: a maguk korában ünnepelt és olvasott szerzők jelentős részének neve az utókornak már semmit nem mond, valahogy kirostálódtak, eltűntek. Az eddigiek alapján joggal merülhet fel a kérdés: ha ennyi a gond és probléma, és szinte csak a homály fokozódik, akkor hogy lesz ebből tehetségföldrajz? Vissza

Tartalom

Előszó 7
1. Bevezetés 9
1.1. Hipotézisek, célkitűzések 12
1.2. Eszközök és módszerek 14
2. A tehetségföldrajz elméleti alapjai 19
2.1. A tehetség térbeliségének kutatási előzményei 19
2.1.1. Kutatási előzmények a 19. sz. végétől a 20. sz. közepéig 19
2.1.2. Kutatási előzmények a 20. sz. közepétől napjainkig 24
2.2. A tehetségföldrajz koncepciója 29
2.2.1. A tehetségfelfogások fejlődésének rövid történeti vázlata 29
2.2.2. Tehetség és kultúra 34
2.2.3. A tehetség egy pszicho-szociológiai modell tükrében 36
2.2.3.1. A családi környezet szerepe 38
2.2.3.2. Az iskolai környezet hatása 39
2.2.4. A tehetség földrajzi szempontú értelmezése 41
2.2.5. Elméleti nehézségek, megoldások 43
2.2.6. A tehetségföldrajz értelmezése 46
3. Magyarország tehetségföldrajzi modelljei 50
3.1. A kutatást megalapozó vizsgálatok 50
3.1.1. Fiatal tehetségek, pályakezdő kutatók 50
3.1.2. Humánfejlettség és iskolai teljesítmények 57
3.2. Módszer a lexikonadatok feldolgozására 60
3.2.1. A szócikkek szerkezete és tartalma 60
3.2.2. A mintavétel 62
3.2.3. Az Adattábla és a Kódtábla véglegesítése 63
3.2.4. Fő entitások, entitáscsoportok 68
3.2.4.1. Intellektuális kategóriák 69
3.2.4.2. Mozgásműveltségi, művészi, társas és egyéb kategóriák 74
3.3. Főbb statisztikai és területi mutatók 79
3.3.1. Fontosabb statisztikai adatok történeti kontextusban 80
3.3.2. A települések mutatói 89
3.3.2.1. Kibocsátási mutatók településenként 90
3.3.2.2. Befogadási mutatók településenként 97
3.3.2.3. Kibocsátás-befogadási egyenleg településenként 101
3.3.2.4. Tehetségmegtartó képesség településenként 104
3.3.2.5. Tehetségvonzó képesség településenként 106
3.3.2.6. A közép- és nagyvárosok tehetségháztartásának változatai 107
3.3.3. Megyei mutatók 117
3.3.3.1. Kibocsátási mutatók megyénként 118
3.3.3.2. Befogadási mutatók megyénként 124
3.3.3.3. Tehetségmegtartó- és vonzóképesség megyénként 129
3.3.3.4. A megyék tehetségháztartásának variánsai 132
3.3.3.5. A lokációs indexek alakulása képességterületenként 138
4. A kutatási eredmények összefoglalása, konklúziók, perspektívák 141
5. Angol nyelvű összefoglaló 147
Irodalom 149
Mellékletek 161-205

Győri Ferenc

Győri Ferenc műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Győri Ferenc könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem