Előszó
A „Technológiai rendszerek" című jegyzet a Széchenyi István Főiskola környezetmérnök szakos hallgatói számára oktatott azonos című szaktantárgy tananyagát tartalmazza.
Arra a gondolatra épül. hogy a különböző előképzettségű hallgatók környezetbarát szemléletének kialakítása érdekében egyértelművé kell tenni u környezetterhelés jelentős részét okozó emissziók (szilárd, folyékony és gáznemű kibocsátások) eredetét és csökkentés (megelőzés) lehetséges módjait.
Tekintettel arra, hogy a hulladék amely értékes természeti anyagok és energiák összessége - döntő hányada az anyag- és energiaátalakítási folyamatok - részben elkerülhető - terméke.
Fontos tudni azonban, hogy a megfelelő szakértelemmel működtetett és ellenőrzött folyamatok (technológiák) hatékonysága (fajlagos anyag- és energiafelhasználása) javítható és így a környezet-terhelés, és az anyagpazarlás jelentősen csökkenthető.
A környezetmérnök képzés során oktatott ismeretek között kiemelt helyen szerepel a környezeti elemek (talaj, víz, levegő, épített környezet, stb.) védelme és így több helyen szóba kerül a terhelési források ismertetése is. Kézzel a körülménnyel számolni kellett e tantárgy tananyagának összeállítása során. A teljességre törekvés óriási terjedelemnövelés mellett a más tantárgyak keretei között elmondottak szükségtelen ismétlését is jelentené. Az egyéb szaktárgyak keretei között leírt vagy említett technológiák és berendezések (füstgáz tisztítás, talajszennyezés elhárítás, szennyvíz tisztítás) teljes kihagyása viszont elképzelhetetlen a környezetkímélő megoldások és beavatkozások ismertetése során.
Így azt a megközelítési módot választottuk, hogy ismertetünk egy-egy - a környezetterhelés szempontjából jelentős - technológiát, érthetően leírva a folyamatot, rámutatva a technológia okozta környezeti terhelésre, illetve a terhelés csökkentésének lehetőségére, de nem részletezve a más tantárgyak vagy technológiák során ismertetett részfolyamatokat, illetve berendezéseket.
A jegyzet tartalma tehát nem szorosan egymásra épülő fejezetekből, hanem egy átlagos természettudományi alapképzettség alapján - önmagában is érthető szemelvényekből, a megelőző környezetvédelem alkalmazásának szükségességét érthetővé tevő példák sorozatából áll. Szándékunk szerint az összegzett tananyag a tantárgy megértése és alapvető elsajátítása mellett a „tisztább termelés" szakmai gyakorlaton készítendő önálló hallgatói esettanulmányok, illetve egyes technológiai jellegű, a hulladékképződés megelőzésével, a hulladék újrahasznosításával, illetve a környezetbarát hulladékkezeléssel foglalkozó tudományos diákköri és diplomadolgozatok elkészítését is megkönnyíti, segítheti, egyben a termelő szférában elhelyezkedő kezdő környezetmérnököt gyakorlati munkájában.
Vissza