1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Technikatörténeti Szemle 1967/IV.

Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet:
"Az első polgári forradalom évszázada egyben a természetfilozófiának is forradalmi korszaka volt. A XVII. századig a természetről mint élőlényről gondolkoztak: az anyagban mint a magban... Tovább

Előszó

Részlet:
"Az első polgári forradalom évszázada egyben a természetfilozófiának is forradalmi korszaka volt. A XVII. századig a természetről mint élőlényről gondolkoztak: az anyagban mint a magban benne rejlik jövendő kifejlődésének lehetősége, s az anyag mozgása nem egyéb, mint ennek a lehetőségnek a kibontakozása. Az aktualizálódó lehetőség tehát önmozgó; az anyagnak mintegy ..lelke" van, s a szervetlen és szerves testek mozgató „lelkei", valamint a testetlen „lelkek" a tökéletesség különböző fokain minőségi hierarchiában rendelődnek egymás fölé. Ennek a hierarchiának megfelelően a sokféle mozgás a tökéletlenségből a tökéletesség felé tartó egyetlen nagy világmozgásba rendeződik össze. Ez a hosszú évezredek alatt kiformálódott vitalista természetfilozófia a skolasztikus aristotelizmus rendszerében került szembe a XVII. század folyamán azzal az új szemlélettel, mely a természetet nem élőlénynek, hanem egy hatalmas gépezetnek fogta fel. A mechanista természetfilozófiának Galileitől Newtonig tartó fejlődése során kialakult klasszikus formájában a természet nem más, mint a tehetetlen homogén anyag csupán mennyiségi tulajdonságokkal bíró részeinek matematikai szabályok szerint történt elrendeződése, s a részek mozgása nem autonom, hanem külső erőhatások következménye.
A mechanisztikus természetfilozófia a modern természettudomány első hajtásával, a mechanikával együtt jött létre, s összefüggésüket soha senki sem vitatta. Annál élénkebb vita folyik viszont mindmáig akörül, hogy ebben az összefüggésben melyiknek van kezdeményező, inspiráló szerepe, a filozófiának-e, vagy a tudománynak? Egyik oldalról a neoplatonizmus számmisztikájára, a reformáció korának mágiaellenességére. Cusanus végtelenség-spekulációira mutatnak rá, mint az elsődleges mennyiségi tulajdonságok, a tehetetlenség, ill. az abszolút tér és idő tudományos elveinek filozófiai forrásaira,1 a másik oldalról a matematikai és a kísérletező módszerrel elért egzakt tudományos eredmények alapján utólag kiagyalt metafizikai konstrukciónak állítják a mechanisztikus természetfilozófia világmagyarázatát.2 Ebben a vitában egyik vagy másik oldalra állni aligha járna egyébbel, mint egy reménytelen bűvös körbe való bekapcsolódással, amely gondolatot gondolatra, absztrakciót absztrakcióra vezetve vissza, a gondolkozás relatív autonómiájának önmagában történetileg ellenőrizhetetlen forgatagába mossa össze az okokat és az okozatokat." Vissza

Tartalom

TANULMÁNYOK
MAKKAI László: Gép, mechanika és mechanisztikus természetfilozófia 11
MINÁRY József: Mérnökszemmel az első gőzmozdonyokról 29
KÁROLYI Zoltán: A Sió csatorna múltja és kialakulása 55
VAJDA Endre: 100 éves a Nemzetközi Távíróegyesület (1865-1965) 73
ENDREI Walter: A többszerszámos munkagép 81
RÁCZ István: A televízió fejlődésének két magyar úttörője 103
SOÓS Imre - SZŐKEFALVI-NAGY Zoltán: Timsógyártás Magyarországon
a XVIII. században 123
BALOGH Arthúr: Diesel Magyarországon 135
KÖZLEMÉNYEK
WINKLER László: A magyar repülőtechnika 50 éve (1916-1966) 143
NAGYBÁKAY Péter: Munkaeszközábrázolások magyarországi céhjelvényeken 171
BIRÓ József: A balatonfüredi hajógyártás 191
KISZELY Gyula: Az első magyarországi hengermű 195
HORVAY Károlyné: Clark Ádám első útja Magyarország felé 203
MENDELE Ferenc - NÉMETH B. Ferenc: A kiskunhalasi műemlék-szélmalom
helyreállítása 209
SZEMLE
GREGUSS Ferenc: Kiállítás húsz év magyar találmányaiból 231
MÉSZÁROS Vince: A Magyar Közlekedési Múzeum megnyitása 236
IFJ. BARTHA Lajos: Csillagásztorony és csillagászati múzeum Egerben 248
BIRÓ József: „Balatoni Hajózási Múzeum" 261
KÖRÖSKÉNYI Zoltán: Gondolatok a Csonka János emlékkiállításról 267
ASZTALOS Péter: Magyar őstranszformátorok az USA-ban 275
VASZKÓ Ákos: A veszprémi technikatörténeti konferenciáról 282
MÉSZÁROS Vince: Nemzetközi műszaki szakmúzeológus találkozó Budapesten 285
SZABADVÁRY Ferenc: Beszámoló a XI. Nemzetközi Tudománytörténeti
Kongresszusról (Varsó-Krakkó 1965) 288
TURÁNYI Kornél: Szerszámgép-múzeum nyílik meg 1967 nyarán
az Egyesült Államokban 289
KÖNYVISMERTETÉSEK
FALLER Jenő: Kiszely Gyula: A diósgyőri szénbányászat kezdete 1767-1868 291
SZÁSZ Zoltán: A pécsi Sopiana Gépgyár 1865-1965 292
TURÁNYI Kornél: Wedel, Ernst: Die geschichtliche Entwicklung
des Unfonmens in Gesenken 293
SZŰCS József: A Putnam kiadó repülőtörténeti könyvei 295
BIBLIOGRÁFIA
KÁROLYI Zsigmond: Magyar technika- és ipartörténeti bibliográfia 1964 297
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem