Előszó
A feladatgyűjtemény összeállítása során szem előtt lebegett az a tény, hogy a Tanítóképző Főiskolákra kerülő tanítójelöltek térszemlélete alacsony színvonalú, továbbá a meglévő Technika II. c....
Tovább
Előszó
A feladatgyűjtemény összeállítása során szem előtt lebegett az a tény, hogy a Tanítóképző Főiskolákra kerülő tanítójelöltek térszemlélete alacsony színvonalú, továbbá a meglévő Technika II. c. jegyzet nem tartalmaz olyan feladatokat, amelyeket a rajztermi gyakorlatok során alkalmazni lehet.
Célul tűztem ki, hogy a jegyzet anyaga segítse elő a hallgatók térszemlélet- és absztrahálóképességének megalapozását és fejlesztését, továbbá ismertesse meg a technikai környezettel kapcsolatos lényegesebb ábrázolási módokat.
Valószínű, hogy szembeötlő lesz az Olvasó számára a feldolgozás módszerének jellegzetessége:
Az egyes szerkesztéseket elemi lépésekre bontva, "fázisábrák" sorozatán tüntettem fel, ügyelve arra, hogy az utolsó ábrák a kész szerkesztéseket mutassák be. Ezzel a didaktikailag újszerű megoldással (ami szerintem Tanítóképző Főiskolákon szükséges) sikerült kiküszöbölni, hogy minden szerkesztési vonalat egyetlen ábra tartalmazzon. Így a szerkesztés szemléletesebb, könnyebben követhető, az egyes szerkesztési fázisok könnyebben különválaszthatók és a szerkesztés súlyponti lépései jobban kiemelhetők.
Az elsajátítás módszerét illetően kiemelném, hogy a műszaki ábrázolást nem lehet passzív olvasással elsajátítani. Az anyag megtanulásához elengedhetetlenül szükséges tudatos térszemlélet-fejlesztés, ami csak oly módon alakítható ki, ha az Olvasó az egyes szemléltető ábrákat, szerkesztési fázisokat saját maga, önerőből, gyakorolja, lerajzolja, megszerkeszti, tehát aktívan közreműködik, nyomon követi az egyes fázisokat maga is.
A feladatok összeállításánál figyelembe vettem a műszaki ábrázolás tantárgyi tantervi követelményeit és a képzés időtartamát (1 félév).
Vissza