Előszó
Jegyzetünket és ezzel induló "Technika I-II-III" jegyzetsorozatot a tanítóképző főiskolák technika szakkollégiumi hallgatók számára írtuk. Tendenciában a jegyzet címe is kifejezi szándékunkat. Nem a műszaki tudományok rendszerében és felosztásában gondolkozunk, nem műszaki szakemberek képzésére szánjuk, hanem olyan tanítójelölteknek, akik alapvetően és meghatározóan tanítói képesítést szereznek és azon belül a képzés során technikai ismeretekből és gyakorlatból egy bizonyos többlettel rendelkeznek.
Az általános iskola 1. osztályától, a gimnázium 2. osztályáig bezárólag, 1978. szeptemberétől fokozatosan bevezetésre kerül az iskolákban a "technika" című tárgy tanítása. Ennek megfelelő magas szinten való oktatása szükségessé teszi a tanítóképzőkben is a szakmai irányulást, a szakkollégiumi képzést.
Korunk rohamosan fejlődő technikájában való eligazodás és az ezzel kapcsolatos fogalmak elmélyítését, rendszerezését jelenti az általános iskola 1-4 osztályában megmunkált anyagok, valamint ezekkel kapcsolatos technológiák megismerése (papír, fa, fém, műanyag, építőanyag).
A "Technika I." főiskolai jegyzet technológiai ismereteket nyújt a hallgatóknak.
A természetben található anyagok, energiák általában nem használhatók fel közvetlenül az ember, társadalom szükségleteinek a kielégítésére. Szükséges ezek kitermelése, szállítása, átalakítása stb. Ezek a műveletek történelmileg a tudomány és a technika fejlettségi szintjétől függően változtak, de lényegében céljukat és feladatukat megtartották. Technológia (a görög tekhné "mesterség" és a lagosz "tan" szavak összevonása) alatt értjük a természetben található nyersanyagok fizikai, kémiai, biológiai (bionika) folyamatok által féltermékké vagy termékké való alakítását és az ezzel kapcsolatos eszközök, eljárások tudományát és gyakorlatát.
Vissza