1.067.327

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Távközlő hálózatok forgalmi tervezése

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Közlekedési Dokumentációs Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 260 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-552-088-3
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér ábrával illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A távközlő hálózatok tervezésében mindinkább elengedhetetlenné válik a számítástechnikai módszerek, az elméletileg szilárdan alátámasztott tervezési eljárások alkalmazása. Különösen ez a helyzet a... Tovább

Előszó

A távközlő hálózatok tervezésében mindinkább elengedhetetlenné válik a számítástechnikai módszerek, az elméletileg szilárdan alátámasztott tervezési eljárások alkalmazása. Különösen ez a helyzet a forgalmi tervezés területén. A hálózatok méretének növekedése és az újabb műszaki megoldások felmerülése egyre több olyan tervezési feladatot jelent, ahol manuálisan mind nehezebben kezelhető adatmezők feldolgozása szükséges, a meghatározandó mennyiségek kölcsönhatásai mind áttekinthetetlenebbek, és az új műszaki megoldások (pl. alternatív irányítás) előnyeinek igazi kihasználása csak optimális tervezéssel lehetséges. Számítógép alkalmazásával e munkaigényes feladatok elláthatók, ugyanakkor a döntés-előkészítés gyorsabb, pontosabb és körültekintőbb lehet, a bizonytalanságok jobban kézbentarthatók és rendszerint számottevő költségcsökkenés is jelentkezik. Ehhez azonban egyrészt a számítógépek gondolkodásmódjához illeszkedő tervezési módszereket kell kidolgozni, másrészt a számítástechnikai módszerek mint tervezési eszközök megfelelő felhasználási szemléletének kell kialakulnia. A számítógép a szellemi robotmunkát átvállalja, ezáltal megváltozik, növekszik a tervező mérnök alkotó tevékenységének szerepe. Műszaki koncepciók kidolgozása és a számítógépi tervező rendszereknek - a koncepciók finomítása, alátámasztása és összehasonlítása érdekében történő - célszerű felhasználása válik a mindennapi feladattá.
A Távközlő hálózatok tervezése sorozat e folyamatot igyekszik elősegíteni. A sorozat első kötete, Távközlő hálózatok tervezésének gazdasági számításai címmel az időtényezőt is figyelembe vevő gazdasági számításokat és a költségoptimalizálási módszereket taglalta. E kötet a forgalmi tervezéssel foglalkozik. Célja a forgalmi tervezés számítógépes folyamatának bemutatása, beleértve a forgalom koncentrálásának és irányításának tervezését, a forgalom megoszlásának és az áramkörnyalábok méretének számítását. A tárgyalás alapja a Posta Kísérleti Intézetben a helyi (nagyvárosi, városi, községi) hálózatok tervezéséhez létrehozott kisszámítógépes rendszer. Vissza

Tartalom

Előszó........................................................................................................7
1. Forgalomtechnikai alapok ................................................................................9
1.1. A távközlési szolgálat rendeltetése és tervezése ............................................9
1.1.1. A forgalom sajátságai, mérése................................................................9
1.1.2. Alapvető szolgáltatástervezési megfontolások....................................12
1.1.3. A hálózat használhatósága....................................................................13
1.2. Forgalmi rendszerek.............................................................................14
1.2.1. A hálózat topológiája és forgalma........................................................14
1.2.2. Vonal és üzenetkapcsolás ......................................................................16
1.2.3. Kapcsolatfelépítési eljárások..................................................................17
1.2.4. Veszteséges rendszerű hálózatok forgalomirányítási eljárásai...........................19
1.2.5. A várakozásos rendszer alaptípusai......................................................21
1.3. Hierarchikus forgalomirányítási rendszerek..................................................21
1.3.1. A központhierarchia szerepe ................................................................22
1.3.2. Alaphálózati formák ..............................................................................23
1.3.3. Harántnyalábok..................................................24
1.3.4. Osztályozás. Alap, direkt-utas és alternatív irányítás...................25
1.3.5. Különféle távbeszélő hálózatok...............................................27
1.4. Forgalmi modellek.................................................................................29
1.4.1. Alapfogalmak..........................................................................................29
1.4.2. Véletlen forgalom, teljes elérhetőség......................................................30
1.4.3. Csúcsos forgalom, teljes elérhetőség....................................................36
1.4.4. Korlátozott elérhetőség........................................................38
Irodalom az 1. fejezethez...................................................................42
2. A hálózatoptimalizálás folyamata ..........................................................................43
2.1. A hálózattervezés célja, feladata......................................................................43
2.2 .Számítógépes hálózattervezés ..........................................................................44
2.2.1. Módszerek................................................................................................44
2.2.2. Számítógépes tervezőrendszerek kialakítása ....................................47
2.3. A LONET programrendszer felépítése ..........................................................47
2.3.1. Adatbázisok ............................................................................................49
2.3.2. Programspecifikációk..............................................................................50
2.4. A LONET rendszer alkalmazása......................................................................52
2.4.1. Forgalomkoncentrációs topológia tervezése ....................................53
2.4.2. Forgalomirányítás tervezése ................................................................54
2.4.3. Előfizetői hálózatok tervezése................................................................56
Irodalom a 2. fejezethez.........................................................57
3. Központrendszerek és jellemzőik.............................................................59
3.1. Vezérlési rendszerek...................................................59
3.2. Számozási rendszerek.............................................................................61
3.3. Díjszabás ...............................................................................................62
3.4. Csillapításvezérlés .............................................................................64
3.5. Jelzésrendszerek ........................................................................64
3.5.1. Egyenáramú jelzésrendszer ..................................................................67
3.5.2. CCITT R2 jelzésrendszer ......................................................................67
3.5.3. CCITT No.4-es jelzésrendszer ..............................................................67
3.5.4. A rotary távválasztó (IT3) rendszer jelzései ......................................69
3.5.5. CCITT No.6-os jelzésrendszer ............................................................69
3.5.6. Közös jelzőcsatorna alkalmazása ......................................................70
3.6. Fejlődési tendenciák ........................................................................70
3.6.1. Fejlődés a vezérlés területén ................................................................71
3.6.2. Kapcsolómező fejlesztések ....................................................................72
3.6.3. A vezérlési mód és a kapcsolómező kölcsönhatása ..........................74
3.7. Központ és koncentrátor típusok jellemzői ................................................75
3.8. Központrendszerek..............................................79
3.8.1. Rotary 7A2 rendszer................................................................................79
3.8.2. Rotary 7DU rendszer ............................................................................84
3.8.3. Rotary IT3 rendszer ............................................................................85
3.8.4. ARM rendszer ........................................................................................87
3.8.5. ARK rendszer ........................................................................................89
3.8.6. ARF rendszer ........................................................................................91
3.8.7. ARE rendszer ..........................................................................................96
3.8.8. AXE 10 rendszer ....................................................................................99
3.8.9. E10 rendszer ............................................................................................102
Irodalom a 3. fejezethez................................................................................104
4. Átviteli rendszerek és követelmények .................................. 105
4.1. Átviteli rendszerek .............................................. 105
4.1.1. Az átviteli rendszerek sajátosságai ....................................................106
4.1.2. Átviteli berendezések és közegek ........................................................108
4.1.3. Az átviteli rendszerek költségstruktúrája..............................................109
4.2. Átviteli követelmények............................................................................112
4.2.1. Az átviteli terv ......................................................112
4.2.2. Az egyenérték-csillapítás ......................................................................113
4.2.3. A hangossági mérték ............................................................................118
4.3. A csillapításterv.................................................................................123
4.3.1. Általános megfontolások .................................. 124
4.3.2. Nemzetközi előírások ...................................... 124
4.4. További átviteli jellemzők ....................................... 126
4.4.1. Terjedési idő ............................................. 126
4.4.2. Csillapítástorzítás ......................................... 126
4.4.3. Stabilitás ................................................. 127
4.4.4. Visszhangok .............................................. 128
4.4.5. Zajok .................................................... 128
4.4.6. Az érthető áthallás és a terjedési idő torzítása .................130
4.5. Csillapítástervezési esettanulmány ..................................................................130
4.5.1. A gerinchálózat ....................................................................................131
4.5.2. A rurál hálózat ............................................................131
4.5.3. Helyi hálózatok ......................................................................................133
Irodalom a 4. fejezethez ..............................................................137
5. Forgalomkoncentrációs topológia tervezése ............................. 139
5.1. Hálózatok tagolása............................................. 139
5.2. Forgalomkoncentrációs modell többközpontos helyi hálózatokhoz..... 140
5.2.1. Előfizetői igényeloszlás mátrixos megadása ......................................141
5.2.2. Egyenletes forgalomkeltés és eloszlás ..................................................142
5.2.3. Szövevényes trönkhálózat ...........................................142
5.2.4. Korrigált euklideszi távolságmérés ...............................................143
5.2.5. A költségmodell........................................................................................145
5.3. Forgalomkoncentrációs modell decentralizált egyközpontos hálózatokhoz.........147
5.3.1. Előfizetői igény- és forgalomeloszlás....................................................147
5.3.2. Csillag trönkhálózat................................................................................148
5.3.3. Rektilineáris távolságmérés ................................................................148
5.3.4. A költségmodell........................................................................................150
5.4. Optimalizálási módszerek .................................................................151
5.4.1. Az iterációs eljárás áttekintése ............................................................151
5.4.2. A koncentrációs pontok száma ............................................................153
5.4.3. Heurisztikus stratégiák ..........................................................................155
5.4.4. Topológiai kényszerfeltételek figyelembevétele ..................................158
5.4.5. A koncentrációs pontok tápterülete ....................................................158
5.4.6. A koncentrációs pontok helye................................................................159
5.4.7. Központok helye (Euklideszi metrika)................................................160
5.4.8. Nyalábolási pontok helye (Rektilineáris metrika)..............................162
5.4.9. Optimalizálás szakadásos költségfüggvénnyel......................................165
Irodalom az 5. fejezethez............................................................................170
6. Forgalom megoszlás.................................................. 171
6.1. A hálózat forgalmának számítási lépései ....................................................171
6.2. Fővonali mátrix ..............................................................................171
6.3. A központok forgalma............................................................................174
6.4. Forgalmi mátrix számítási módszerek ..........................................................175
6.4.1. A forgalmi mátrix sajátságai ................................................................175
6.4.2. Arányos forgalom eloszlás ....................................................................176
6.4.3. Preferencia mátrix alkalmazása..............................................................177
6.4.4. Preferencia együtthatók számítása mért forgalom alapján ..............178
6.4.5. Preferencia együtthatók számítása regressziós függvényekkel..........179
6.4.6. A Kruithof-féle korrekciós módszer ....................................................182
Irodalom a 6. fejezethez .........................................................................185
7. Forgalomirányítás tervezése........................................... 187
7.1. Irányítási terv készítése .........................................................................187
7.1.1. A forgalomirányítás tervezésének feladatai ........................................187
7.1.2. Topológia és rendszerválasztás kezelése ............................................188
7.1.3. A szolgáltatás szintje ............................................................................193
7.2. A forgalmi struktúra tervezése.................................... 199
7.2.1. Életképességi és terhelhetőségi megfontolások ................200
7.2.2. Forgalomirányítási modell ....................................................................203
7.2.3. Közvetlen módszerek.......................................207
7.2.4. Összehasonlító módszerek...................................208
7.3. Forgalmi méretezés..............................................210
7.3.1. Alapvető megfontolások. Helyi és helyközi hálózatok...........210
7.3.2. Tiszta alaphálózatok .......................................212
7.3.3. Haránt nyalábos hálózatok optimalizálása ....................213
7.3.4. Az optimális méretezés két modellje ........................215
7.4. Az optimalizálás módszerei.......................................217
7.4.1. Optimumfeltétel alternatív irányításnál .......................218
7.4.2. Optimumfeltétel direkt-utas irányításnál ......................222
7.4.3. A méretezési módszerek egységes alapelve.....................224
7.4.4. Optimalizálás egy kerülőúttal................................231
7.4.5. Egyszerűsített optimalizálás több kerülőúttal ...................232
7.4.6. Optimalizálás előválasztott kerülőutakkal....................233
7.5. Tervezés korlátozott elérhetőségű nyalábokkal ......................236
7.5.1. A torlódás számítása ......................................236
7.5.2. A nyalábok méretezése .....................................238
7.6. Forgalmi méretező program.......................................242
7.6.1. A méretezés sorrendje.......................................242
7.6.2. A méretezés vezérlése .....................................245
7.6.3. Egyszerűsítések struktúravizsgálat esetén .....................247
Irodalom a 7. fejezethez .............................................247
A forgalomáteresztőképesség optimalizálása ............................249
8.1. Hálózatfejlesztés adott beruházási összegből ........................249
8.2. Az átlagos forgalomáteresztőképesség.............................250
8.3. Beruházások forgalmi hatékonysága................................252
8.4. Eljárás a beruházási keret optimális felosztására.....................254
8.5. A számítások kiértékelése ........................................257
8.5.1. Nagyvárosi hálózat ........................................257
8.5.2. Országos távbeszélő hálózat ................................258
Irodalom a 8. fejezethez.............................................260
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Távközlő hálózatok forgalmi tervezése Távközlő hálózatok forgalmi tervezése Távközlő hálózatok forgalmi tervezése Távközlő hálózatok forgalmi tervezése

A borító enyhén kopottas, töredezett, javított.

Állapot:
3.440 Ft
1.720 ,-Ft 50
9 pont kapható
Kosárba