1.066.456

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Társadalomtudomány mint természettudomány

Szerző
Budapest
Kiadó: Athenaeum Irodalmi és Nyomdai R.-T.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői vászonkötés
Oldalszám: 261 oldal
Sorozatcím: Szociológiai Könyvtár
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Nyomtatta az Athenaeum Irodalmi és Nyomdai R.-T., Budapest.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Amiről itt szó lesz: a társadalmi élet tudományáról, azt valami egészen új tudománynak kell tekintenünk. Többet aligha foglalkoztak valamivel, mint a társadalommal, társadalmi élettel - hiszen... Tovább

Előszó

Amiről itt szó lesz: a társadalmi élet tudományáról, azt valami egészen új tudománynak kell tekintenünk. Többet aligha foglalkoztak valamivel, mint a társadalommal, társadalmi élettel - hiszen történelem, irodalom, mindenféle filozófia, minden politika, gazdaságtan, tulajdonkép mind ezzel foglalkoztak és foglalkoznak - és mégis a társadalmi élet tulajdonképeni tudománya még egész ismeretlen birodalma tudásunknak. Azt hiszem, ez teljes valójában ki fog tűnni azok előtt, akik az itt következőkön végigmennek. Mégis, kiindulási pontul egy dolgot előre is ki lehet emelni. Azt, hogy természettudományként még nem foglalkoztak a társadalomtudománnyak. Sőt a legtudákosabb könyvek egyenesen meg is tagadják a kettő között a közösséget és a társadalmi életet olybá szeretik feltüntetni, mint az emberi szellem, okosság és az ember célszerüségi érzékének saját alkotását, amit már semmiféle természeti törvények nem alakítanak. Pedig épen természettudományként és a természettudomány szigorú módszerével foglalkozva a társadalmi élet keletkezésével, fejlődésével, jelenségeivel, oly csodálatos és meglepő megvilágítások elé jutunk, amelyek elől nem is lehet aztán tovább elzárkózni. Sőt azt hiszem, mihamar mindenki arra a meggyőződésre jut, hogy mindazt, ami a társadalmi élet keretébe tartozik, valójában nem is lehet máskép vizsgálni és kezelni, mint a természettudományok szempontjából és módszerével. Igy odaállítva a dolgot, sokan talán még csak pusztán elméleti értéket volnának hajlandók ennek a természettudományi nézésnek is tulajdonítani. Amint tényleg mindaz, ami társadalomtudomány, szociológia, mindezideig úgyszólván csak elméleti dolog, elmélkedés is maradt, aminek a gyakorlati eleven élethez alig volt és van köze. Azonban természettudományilag kezelve mindazokat a dolgokat, ki fog tűnni, hogy itt aztán már nem puszta elméleti jelentőségű eredmények elé kerülünk, hanem tudásunk számára szinte a legfontosabb gyakorlati értékű momentumok elé vezettetünk. És pedig társadalmi életünk jövendő alakulása problémáinak megoldása elé. Az előttünk álló jövőbe nyerünk pozitív bepillantást. Meghatározhatjuk természettudományi exactituditással azt, ami elé megyünk, ami következik. Az eddig mindig bizonytalan jövő egy teljesen ismert felderítő folyamattá válik. Ami, főleg oly időkben, aminőket most élünk, amikor a legbonyolultabb társadalmi és politikai válságok forronganak s a legóriásibb átalakulások készülnek, a lehető legfontosabb dolga lehet emberi ismeretkörünknek. Hogy ezekhez az ismeretekhez azonban hozzájuthatunk, természetes, mihelyst mindazok a dolgok, jelenségek, amelyekről a társadalmi élet keretében szó van, természettudományilag kezelhetők. Mert hisz a természettudomány minden terén épen az a tudomány, mely megismerteti velünk az események bekövetkezésének törvényeit és így segítségükkel előre megtudhatjuk, hogy minden egyes esetben minek kell történni. Igy meg tudjuk határozni, hogy egy megindult mozgás, egy megindult folyamat miként halad és mi annak a természetileg kényszerű eredménye. Azaz előre tudjuk, hogy mi fog ott történni, mi lesz? Mert hisz ez azokból a törvényekből, amelyek működnek, egyenesen és törvényszerűen következik s más nem történhetik, nem következhetik, mint ami a társadalmi élet folyásával is. Mihelyst ismerjük a természeti törvényeket, amelyek szerint eddig haladt, alakult, akkor ugyanazon természeti törvényeknek kell elibénk tárni azt is, hogy ezek szerint egyébnek mint ennek és ennek nem lehet történni. Azaz: a jövő egy pontosan és előre meghatározható valamivé válik... Vissza

Tartalom

Bevezető tudásunk új birodalmába9
A társadalmi alakulás élettani eredete
Az egysejtű lények úgy viszonylanak a többsejtű szervezetek sejteihez, mint az állatok az emberekhez15
Az embertársadalmak alakilag is úgy keletkeznek mint a fiziológiai testek23
A civilizációk épp úgy szaporodnak mint a fiziológiai szervezetek, épp úgy van organikus haláluk29
Sejtprotoplasma és a vagyoni alkatok34
Civilizációnk kóros képződése
Biológiai elváltozás a civilizációk fejlődése során39
Biológiai mutáció tüneményei43
Civilizációnk eredeti fajtiszta jellegének tüneményei47
Civilizációnk kóros alakulása50
A kór pathológiai eredete53
A rákosodás pathológiai tüneményei a civilizációnkban57
A militárizmus mint a rákosodás képlete59
A rákosodás általános pusztításai61
Rákos roncsolások a civilizációnkban64
A roncsolt kultúrszövet pathologikus pótlása67
A kultúrfejlődés fennakadása69
A militárizmus mint rákos kötőszövet71
Az általános lepusztulás pathológiai jellege73
A rák a civilizáció központi szervében75
A kereszténység jelentősége a civilizáció kóros alakulásában
A civilizáció eleven életfolyamatai és a kereszténység80
A kereszténység mint pathológiai szükségesség82
A keresztény aszkézis organikus szükségszerűsége84
A nemi élet megtagadása mint szükséges pathológiai dolog86
A kereszténység általános kitörése87
A Jézus90
A kereszténység elterjedése92
A zsidóság szerepe civilizációnk megbetegedésében
A zsidóság és a kereszténység összefüggése96
A zsidó vallás mint a kereszténységnek kész típusa98
A zsidók helyzete a keresztény civilizációban100
A cézárság
A cézárság struktúrája103
A cézári struktúra pusztításai104
A népvándorlás pathológiája106
A népvándorlás mint rákos anarchia109
A civilizáció felbomlásának rák-pathológiája111
A haza pathlógikus fogalma116
A középkor mint a kór krizise
A kóros végpusztulás felé119
Az agonia felé121
Pathológiai sexualis morál125
A pathológikus morál pusztításai130
A végpusztulás előtt134
A fordulat. Az újkor
Fordulat a kórfolyamatban135
A produktív szövet éledése136
Renaissance139
A város mint új tipus140
A kór kiküszöbölésének megkezdése142
A plutokrácia alakulása145
A tőke kóros eredete148
A földbirtok természete151
A kór kiküszöbölésének folyamata
A tőkék immunizáló szerepe157
A kór kiküszöbölésének további haladása160
A produktív egység terjeszkedése164
A regenerálódás sorrendje165
A mai államformációk még nem véglegesek167
A produktív élet kozmopolitizmusa170
Világbirodalmi törekvések172
A francia forradalom fiziológiája173
A francia forradalom fizilógiai jelenségei175
Empire178
Az utolsó rákcsomó fejlődése179
Róma és Berlin181
Az utolsó cézár
A német császár és Franciaország183
A cézári konzervativizmus187
Ausztria189
Magyarország192
Anglia203
Déli Európa205
Oroszország207
Amerika213
A civilizációk jövendő védelmi organizációjáról220
A tőke szerepe a kórfolyamatban
A közgazdasági tanok hiányossága223
Az érték224
Az ellenérték226
A lepkeszárny228
Munka és érték231
A tőke és a munka mai antagonizmusa234
A tőke abnormitása245
Toxin és antitoxin
Az antitoxin keletkezése251
Új korszak, új civilizáció258

Méray-Horváth Károly

Méray-Horváth Károly műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Méray-Horváth Károly könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Társadalomtudomány mint természettudomány Társadalomtudomány mint természettudomány Társadalomtudomány mint természettudomány Társadalomtudomány mint természettudomány

A lapélek és néhány lap foltosak, a címlapon tulajdonosi bejegyzés található.

Állapot:
6.800 ,-Ft
34 pont kapható
Kosárba