1.062.236

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Társadalom, felnőttnevelés, önnevelés

I.: Korszerű társadalomelmélet, korszerű művelődés- és neveléselmélet/II.: Embernevelés-önnevelés - A korszerű embernevelés útja az önalakító, önnevelő ember koncepciójáig

Szerző
Lektor
Debrecen
Kiadó: Kossuth Egyetemi Kiadó
Kiadás helye: Debrecen
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 432 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: I-II. kötet egy könyvben.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

I. kötet
Korszerű társadalomelmélet - korszerű művelődés- és neveléselmélet
Társadalom és művelődés
Bevezetés
A korszerű társadalomelmélet alapjai5
A társadalom struktúrálódása, alrendszerei, kölcsönhatásos összefüggései16
A problémára adott marxista válasz értékei és fogyatékosságai18
A marxizmust meghaladó társadalomelméletek konzekvenciái23
Az alrendszerek egymáshoz kapcsolódásának belső logikája27
A kultúra (művelődés, felnőttnevelés) szükségszerű integrálódása a rendszer egészével27
A rendszerbe szerveződés alapfolyamatai. Az integrális szemlélet szükségessége28
Elsődleges elemi alrendszerek és integrált középszintű alrendszer-csoportok28
Állampolitika-társadalompolitika, mint közvetítő alrendszer29
Integrált társadalom és integráló társadalomszemlélet31
A rendszer, a meghatározottság fókuszában az ember, az integrált személyiség áll32
Személyiségközpontúság a társadalomban (motiváció)32
Az ember, mint biogén, pszichogén, szociogén és spiritogén integráltság38
A társadalmi alrendszerek kölcsönös kapcsolódásai. Művelődés (felnőttnevelés) integrációja a rendszer egészével 40
Piacgazdaság és művelődés42
A művelődés integráló szemlélete48
Többszörösen komplex társadalomszemlélet a világ és a mai ember sorskérdéseiről50
Gyakorlati és elméleti zárókonzekvenciák, következtetések54
A művelődés átfogó ellentmondásai és belső összefüggéseit feltáró koordinátái60
Bevezető társadalom- és művelődéselméleti alapvetés60
A társadalom, mint komplex egész struktúrájának törvényszerűsége
Integrált középszintű alrendszerek: gazdasági-szociális alapozó rendszer és a művelődés
Kultúra és művelődéselméleti alaptételek
Az objektív kultúra és az objektív/szubjektív művelődés (műveltség) ellentmondása66
A kultúra értelmezése. Az objektív/szubjektív kultúra (művelődés)
A szubjektív kultúra (művelődés) egyszerre objektív és szubjektív jellegű. A műveltség történetisége
A társadalmi tudáskészlet, mint az egyének műveltségének integrálódása
Klasszikus tőkés társadalmi fejlődés, vagy latinamerikai út művelődési konzekvenciái. Esetleg más alternatívák: az un. "kistigrisek" és a japán út70
A klasszikus tőkés fejlődés vagy a latinamerikai út művelődése
Az amerikai, vagy európai típusú művelődés
A klasszikus polgári szerves művelődés és a "kistigrisek" művelődése
A "következő fejlesztés" japán művelődési útja
A társadalmi tudás integrációja, szintjei, arányos kerete szerinti ellentmondások74
Általános, egyetemes, modernizációs emberi tudás és a nemzeti (regionális) tudás ellentmondásai74
Felhalmozott "tárgyiasult" tudás és az aktualizált (eleven) egyéni tudás ellentmondásai79
Az új társadalmi kihívásokhoz való alkalmazkodás és a művelődés/köznevelés ellentmondásai82
A személyiségfejlesztés "szabályos útja"82
Megtartó, tartalmi tudásterjesztés és/vagy innovatív képességfejlesztés, mint művelődési, nevelési stratégia84
A tömegközlési (információs) kultúra és művelődési ellentmondásai89
A probléma elméleti körülhatárolása89
A tömegközlés, mint társadalmi-művelődési (személyiségformálási) lehetőség és ennek valósága a recepciós vizsgálatok fényében96
A művelődési (kulturális) kínálat veszélyei és az értékvédelem az alkotás és kultúraterjesztés terén98
Súlyos ellentmondások a mindennapi és interperszonális kultúrában101
Gyermeknevelés és felnőttnevelés
A nevelés korszerű értelmezésétől a felnőttnevelésig106
A hagyományos nevelési gondolkodás túlhaladása aspektusainak elsődleges felvetődései
A hagyományos nevelési felfogás jellemzői106
A "reformgondolatok" fejlődése történeti megközelítésben108
Az alapfogalmak meghatározása, pontos értelmezése112
A permanens (élethosszig tartó) nevelés113
Formális, nonformális, informális nevelés114
A rekurrens nevelés114
Az élethosszig tartó tanulás116
Az új kihívásokhoz való alkalmazkodás a felnövekvő nemzedék nevelésében117
A felnövekvő nemzedék nevelésével kapcsolatos alapvető kihívások a permanens nevelés fényében119
Új igények a felnövekvő nemzedék nevelése és a felnőttnevelés kapcsolatával szemben a rendszerváltás után120
Az embernevelés felnőttnevelési szakasza127
A felnőttnevelés rendszere Magyarországon127
Felnőttnevelés a permanens művelődés/nevelés rendszerében
A felnőttnevelés további belső osztályozása
A felnőttnevelés, andragógia formarendszere alapján
A belső rendszer összefoglalása
A felnőttnevelés szocializációs és individualizációs funkciói138
Szemléleti alapkérdések139
A felnőttnevelés szocializációs funkciói142
Személyi, individualizációs funkciók161
Bővülési tendenciák a felnőttnevelés funkciórendszerében a rendszerváltás után170
Összegzés186
A rendszerváltás utáni hazai felnőttnevelés változásának pozitív és negatív sajátosságai187
A felnőttnevelés felértékelődésének szimptómái a rendszerváltás után188
A változás negatív sajátosságai193
összegzés196
II. kötet
Embernevelés - önnevelés - A korszerű embernevelés, mint emberi attribútum tanuláslélektani megközelítésben
Előszó7
Az önnevelés pszichológiai megalapozása10
Az önfejlődés, önnevelés, mint emberi attribútum tanuláslélektani megközelítésben12
A legelemibb idegrendszeri, feltétlen és feltételes válaszokon alapuló tanulás, önalakítás, személyiségformálódás13
Kiépült feltételes reflexes önalakulási tanulási típusok (ahol az inger és reakció közé más pszichikus mozzanatok is kapcsolódnak)15
Bonyolult feltételes reflexes, második jelzőrendszerre épülő absztrakt tanulási formák22
Kísérlet a különböző tanulási módok és szintek integrált személyiségformálódási és nevelési-önnevelési eredményeinek összefoglalására25
A személyiségformálódás alapvető szervezeti, intézményi kereteinek és ezek viszonyainak a problémája26
A dinamikus működés modellre vonatkozó konzekvenciák27
Személyiségformálódás a szocializáció és permanens művelődés rendszerében31
A művelődési-tanulási (ön)tevékenység kiváltódása és motiválásának problémái34
A művelődési motivációs folyamat átfogó jellemzői34
A művelődésre motiváló tényezők rendszere36
A motiváció jelentősége a művelődésben39
A mai társadalmi helyzet ellentmondásai a művelődésre motiválás szempontjából41
Önalakítás az embernevelésben45
Rendhagyó gondolatok a nevelésről az önnevelés kapcsán45
A "bipolaritás" különböző megvalósulásai a személyiségformálódásban45
A céltudatos nevelés helye és szerepe a rendszerben47
Az önnevelés kettős értelmezése a permanens (élethosszig tartó) nevelés rendszerében51
Az önnevelés, mint a nevelési folyamat része (részeleme)52
A kifejlett önnevelés, mint az autónom kultúra, művelődés része56
A nevelési-önnevelési mozzanatok dinamikus egysége az embernevelés folyamatában63
A nevelési folyamat értelmezése, fő mozzanatainak a belső logikája
Az értékek, események, követelmények terén való tájékozódás nevelői segítése65
A diagnózis, az adott műveltségi, képzettségi, neveltségi állapot, mint a nevelési folyamat indulási szintjének a tisztázása67
Áthidalási (művelődési, képzési, nevelési) terv az adott helyzetből az értékesebb helyzet megközelítésére67
Az áthidalási, nevelési tervben foglaltak gyakorlati megvalósulása, a tevékenység és viszonyrendszer tényleges funkcionáltatása69
A nevelési folyamat eredményeinek, hatásának mérése, az értékelés mozzanata70
A nevelés-önnevelés dialektikája, egysége
Az önnevelési folyamat fő mozzanatai, mint a nevelési mozzanatok dialektikus párjai71
A nevelés és a tanulás viszonyának differenciáltsága az önnevelési képesség különböző lehetséges fejlettségi állapotában (A viszony fő fejlettségi típusai)77
Összegzés83
A nevelés-önnevelés, mint csoport és közösségi hatás és kölcsönhatásrendszer84
A nevelési folyamat egyes logikai szakaszai, problémái, különös hangsúlya a rendszerváltás utáni nevelésben90
Aktív benn-élés a társadalmi élet folyamatában, segítség az értékek terén való eligazodásban90
Reális diagnózis képez alapot a folyamatban résztvevő differenciált induló fejlettségi szintje kialakulásához91
Plurális célkitűzés és a nevelési célok képviselete94
A "segítő jellegű" nevelői beállítódás a nevelési folyamat megvalósításában97
Az értékelő, hatásmérő szakasz sajátos funkciói az értékválságos és váltás időszakban102
Az önnevelési, önművelési képesség ontogenezise az önnevelés szintjei és funkciói105
A tudattalan alkalmazkodó önfejlődés szintjei és funkciói105
A tudatosoló, alakuló önnevelés szintjei és funkciói107
A kifejlett önnevelés szintjei és funkciói108
Az önnevelés jelentősége és esetleges veszélyei110
A kifejlett önnevelés, mint az autónom személyiség önvezérelt, céltudatos önalakítása113
Amíg a kifejlett önnevelésig eljutunk (Az önnevelés kettős értelmezésének tanulságai művelődéspolitikánkra és a közművelődésre)113
A kifejlett önnevelés jellemzői118
A fejlett önnevelés-önművelés közvetett andragógiai segítése126
Az önnevelés didaktikai folyamata, s annak közvetett segítése137
A kifejlett önnevelés-önművelés össztársadalmi értéke134
Az andragógia és önnevelés tudományelméleti és rendszertani vonatkozásai139
Társadalmi szükséglet és dinamikus funkciók az emberneveléstudomány fejlődésében139
A tudományról általában (tudomány és társadalom viszonya)139
A tudományos gondolkodás strusktúrájáról és fejlődésfolyamatáról144
A felnőttnevelés kérdéseivel foglalkozó tudomány, az andragológia kialakulása, tudományelméleti és rendszertani vonatkozásai 148
A felnőttnevelési sajátosságok ellentmondásos helyzete tudományos feldolgozásához vezető gondolkodásmódszertani út tanulságai148
A felnőttneveléssel (önneveléssel) foglalkozó tudományok rendszertani kérdései (a tudomány kialakulásának hazai és nemzetközi tapasztalatai alapján)152
A hazai felnőttnevelés rendszerváltás utáni új kihívásai az andragógiai és önneveléselméleti kutatásokkal szemben156
A kutatások kiterjesztése a hazai felnőttnevelés minden régi és új szakterületére156
A fejlődés új tendenciái mint sürgető, új andragógiai kutatási témák158
Az andragógiai kutatások rendszerváltás utáni helyzete és problémái159
Kutatási szükségletek és számbavehető eredménye160
A kutatási feltételek alapvető dilemmái164
A felnőttnevelési, művelődési hatások multidiszciplináris jellegéből következő tudományelméleti-, módszertani-, értékelési sajátosságai166
Összefoglalás, zárókonklúziók171
Andragógiai, önneveléselméleti konklúziók a nevelési folyamat stratégiájára171
A felnőttnevelésre, önnevelésre (önnemesítésre vonatkozó stratégiai konzekvenciák)171
Korszerű társadalom- és emberszemléleti alapok171
Racionalitás és részbeni meghaladása a társadalmi (embernevelési) jelenségek összefüggéseinek értelmezésében172
Értékrend, erkölcs, vallás, értékválasztás új kihívás a felnőttneveléssel szemben175
Értékrend, erkölcs, vallás és az egyéni élet szabályozása
A vallás magatartásrend és az ember stabilitás iránti szükséglete
Az önmegismerés, önfeltárás, az önkiteljesítés szükséglete és az értékek világa
A mai "humán-elvű" élet új erkölcsi kihívásai és az embernevelés
A személyiségformálódás és formálás alapvető befolyásolási tényezői185
Részmozzanatok, részfolyamatok, a személyiség integrálódása az andragógiában188
Szemléleti vonatkozásban188
Az integrálódás folyamati vonatkozásai189
A személyiség különböző oldalai fejlesztésének integrációja195
A módszertani integrálódás dilemmái197
Értékrendhez, morálhoz való viszony, mint leghangsúlyosabb mozzanat az integráló andragógiában199
A szakandragógiák integrálódása201
Vállalható-e a "felnőttnevelés" terminológia203
Ábrák jegyzéke206
Irodalom207
Rezümék226

Durkó Mátyás

Durkó Mátyás műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Durkó Mátyás könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem