1.061.457

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Társadalmunk normái középiskolások tudatában

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 408 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-175-126-0
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Kéziratom eredetileg nem tartalmazott előszót, megírására döntő mértékben Zibolen Endre kritikai megjegyzései késztettek. Bizonyára igaz az a megállapítása, hogy korábbi munkáim és jelen könyvem... Tovább

Előszó

Kéziratom eredetileg nem tartalmazott előszót, megírására döntő mértékben Zibolen Endre kritikai megjegyzései késztettek. Bizonyára igaz az a megállapítása, hogy korábbi munkáim és jelen könyvem szervesen összetartoznak, egy egységes kutatómunka különböző állomásait reprezentálják. Ennek ellenére nem tételezhető fel, hogy az olvasók zöme ismeri előző írásaimat, melyek ráadásul más kiadó gondozásában jelentek meg.
A fentiek belátása alapján igyekeztem könyvemet alaposan átdolgozni, kiegészíteni, hogy önmagában is érthető és a nevelési gyakorlatban hasznosítható olvasmánnyá váljék. Külön figyeltem arra, hogy a számomra már megszokott sajátos egyéni fogalomrendszer és terminológia, melyet a hivatkozott lektori vélemény elismerően, de a megértés szempontjából aggodalommal említ meg, magyarázatok, példák útján közérthetővé egyszerűsödjék.
Sosem szerettem azokat a szerzőket, akik korábbi munkáikból idéznek, vagy saját műveikre hivatkoznak. Ezért nem teszek eleget annak a jó szándékú tanácsnak, amely erre buzdít. Ehelyett az előszóban megpróbálom röviden ismertetni kutatómunkám valóban egységes gondolatmenetét, elhelyezve benne a normatív értékek jellegére és a normákkal történő szabályozás mechanizmusára vonatkozó elméleti és empirikus vizsgálatokat, kísérleteket. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ 9
I. A NORMATÍV SZABÁLYOZÁS TÁRSADALMI-PEDAGÓGIAI PROBLÉMÁI 17
1. A jogi normák természete és funkciói 17
2. A valláserkölcsi normák jellege, hatómechanizmusa 29
3. A normatív szabályozás formái és funkciói a szocialista-kommunista erkölcsi rendszerben 37
4. Normák a szervezett iskolai nevelés folyamatában 45
5. A normatív értékek jellegének szerepe és jelentősége a személyiségformálásban 54
II. A NORMATARTALMAK VIZSGÁLATÁNAK MÓDSZERTANI KONCEPCIÓJA 63
III. GIMNAZISTÁK NORMAFELSOROLÁSA NYÍLT MEGFOGALMAZÁSÚ KÉRDÉSRE 75
1. A közvetítő helyzetet elutasító válaszok 76
2. A közvetítő helyzetet helyeslő válaszok 81
3. Nem tudnak szabályokat 83
4. A nyílt megfogalmazású normák tartalmi osztályozása 84
5. Az iskola területi elhelyezkedésének, az osztály tagozati jellegének, a tanulók nemének és életkorának befolyása a nyílt normatartalmak alakulására 113
6. Az önállóan megfogalmazott normák forrásai, a normatív értékek jellege 123
IV. GIMNAZISTÁK NORMA VÁLASZTÁSA ZÁRT LISTÁBÓL 131
1. A zárt listából választott normák témacsoportok szerinti megoszlása 139
2. Az iskola területi elhelyezkedésének, az osztály tagozati jellegének, a tanuló nemének és életkorának befolyása a zárt jellegű normák választására 153
3. A zárt normák forrásai, a választott értékek jellege 164
4. A leggyakoribb normatartalmak egymásra gyakorolt vonzása a zárt jellegű országos vizsgálatban 170
V. NYÍLT ÉS ZÁRT JELLEGŰ ORSZÁGOS VIZSGÁLATOK EREDMÉNYEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA 181
1. Az ideáltípusok befolyása a nyílt és a zárt jellegű normák mennyiségének és minőségének alakulására 198
2. A nyílt és a zárt jellegű vizsgálati eredmények témacsoportok szerinti
összehasonlítása 212
3. A normák forrásai, a választott értékek jellege a nyílt és a zárt típusú vizsgálatban 224
VI. AZ EREDMÉNYEK ELLENŐRZÉSE NÉHÁNY GIMNÁZIUMBAN ÉS
SZAKKÖZÉPISKOLÁBAN 231
1. A normák értéktartalmának megítélése kategóriákba sorolással 232
2. Az országos nyílt jellegű vizsgálat megismétlése néhány gimnáziumban és szakközépiskolában 245
3. Az országos zárt jellegű vizsgálat megismétlése néhány gimnáziumban és szakközépiskolában 267
4. A nyílt és a zárt jellegű kiegészítő vizsgálatok eredményeinek összehasonlítása 281
5. Magasabb rendű szabályozó rendszerek oktatásának hatása a normák alakulására 296
VII. A VIZSGÁLAT EREDMÉNYEINEK ÖSSZEGEZÉSE 307
MELLÉKLETEK 329
A) 1. számú tesztlap 330
B) 2. számú tesztlap 335
C) Reprezentatív (10%-os) statisztikai minta (1970/71-es tanév) 343
D) Reprezentatív (5%-os) statisztikai minta (1973/74-es tanév) 352
E) A gimnáziumokban 1973/74-es tanévben tanulók 5%-os reprezentatív mintája kiválasztásának módszere 367
F) A kiegészítő vizsgálatokban, kísérletekben részt vevő iskolák jegyzéke (1974-1978) 373
G) A normák jellege szerinti besorolás és a hozzá tartozó normalista 374
H) Az összes mérés kategorizálható normáinak témacsoportok szerinti megoszlása 378
I) Az úttörőélet törvényéből eredő normák teljes kapcsolódási hálózata a zárt jellegű vizsgálatban 380
J) A KISZ szervezeti szabályzata alapján összeállított követelményrendszer normáinak teljes kapcsolódási hálózata a zárt jellegű vizsgálatban 393
K) Az életideálok és a normák megfelelése 407

Szebenyi Péterné

Szebenyi Péterné műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Szebenyi Péterné könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Társadalmunk normái középiskolások tudatában Társadalmunk normái középiskolások tudatában Társadalmunk normái középiskolások tudatában

A borító kissé töredezett és szakadozott. A kötet gerince ragasztással javított. Könyvtári könyv volt.

Állapot: Közepes
2.640 Ft
1.050 ,-Ft 60
8 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
Társadalmunk normái középiskolások tudatában Társadalmunk normái középiskolások tudatában Társadalmunk normái középiskolások tudatában Társadalmunk normái középiskolások tudatában

A gerinc javított. A borító sérült, kissé kopott, enyhén töredezett.

Állapot:
2.640 ,-Ft
21 pont kapható
Kosárba