Fülszöveg
Tankönyvünk sokoldalúan felhasználható alaptankönyve a szerteásazó tematikájú és sokféle feldolgozást lehetővé tevő társadalmi és állampolgári ismeretek tantárgynak. Az anyag összeállításánál fontos szempont volt, hogy szó essék a társadalom minden lényeges életmegnyilvánulásáról, korunk aktuális problémáiról, ugyanakkor a szerzők gondoltak az érettségi vizsgákon és az egyetemi, főiskolai felvételi vizsgákon joggal elvárt általános tájékozottság megszerzésére is.
Főbb kérdéskörök; a társadalom és a természeti környezet kölcsönhatása, az egyén-társadalom-hatalom viszonya különböző korszakokban, a lélek világa, a munka világa, kommunikáció, tömegkommunikáció, a művészetek társadalmi szerepe, a tudományok önállósága és társadalmi meghatározottsága, a vallások hatása a különböző kultúrákra, a NATO-hoz és az Európai Unióhoz való csatlakozás kérdésköre. A tananyag megértését segítendő az alapszöveghez rövid életrajzok, fogalommagyarázatok s érdekességek csatlakoznak.
A könyvben tíz...
Tovább
Fülszöveg
Tankönyvünk sokoldalúan felhasználható alaptankönyve a szerteásazó tematikájú és sokféle feldolgozást lehetővé tevő társadalmi és állampolgári ismeretek tantárgynak. Az anyag összeállításánál fontos szempont volt, hogy szó essék a társadalom minden lényeges életmegnyilvánulásáról, korunk aktuális problémáiról, ugyanakkor a szerzők gondoltak az érettségi vizsgákon és az egyetemi, főiskolai felvételi vizsgákon joggal elvárt általános tájékozottság megszerzésére is.
Főbb kérdéskörök; a társadalom és a természeti környezet kölcsönhatása, az egyén-társadalom-hatalom viszonya különböző korszakokban, a lélek világa, a munka világa, kommunikáció, tömegkommunikáció, a művészetek társadalmi szerepe, a tudományok önállósága és társadalmi meghatározottsága, a vallások hatása a különböző kultúrákra, a NATO-hoz és az Európai Unióhoz való csatlakozás kérdésköre. A tananyag megértését segítendő az alapszöveghez rövid életrajzok, fogalommagyarázatok s érdekességek csatlakoznak.
A könyvben tíz fötéma s egy-egy főtémán belül négy altéma (lecke) különül el. Mivel a szerzők kiemelten fontosnak tartják a felkészülést az állampolsári jogok gyakorlására, a választójoggal kapcsolatos kérdések tárgyalása külön, ötödik altémaként került az állam típusaival és intézményeivel foglalkozó fejezetbe.
Témaköreit történetiségükben mutatja be, mert azok a tanulók (és a tantárgyat zömében tanító történelemtanárok) ismereteihez leginkább így köthetők. Ugyanakkor épít a tantárgyak közötti koncentrációra (földrajz, biológia, közgazdaságtan). A történelem tantárggyal való kapcsolat lényege az elméleti összegzés, ezért a mű kerüli a történelemben tanultak fölösleges ismétlését. A logika nem bomlik meg, ha négyéves feldolgozás esetén egy évfolyamon egy-egy főtémából csak egy, kétéves feldolgozás esetén pedig kettő kerül tárgyalásra.
Az elsődlegesen ismeretközlő tankönyv a képességfejlesztésre is lehetőséget biztosít. A témakörök problémaközpontú, adatgazdag és árnyalt bemutatásával, jó ábrákkal, jellemző képekkel, nélkülözhetetlen háttér-információkkal, szituációs játékokkal és a leckék végén szereplő kérdésekkel szolgálja a vitakészség, az önálló adatgyűjtés, az adatok megfelelő értékelése és az önálló véleményalkotás képességének a fejlesztését. Az önálló ismeretszerzést színvonalas szakirodalmi bibliográfia teszi lehetővé.
A tankönyv anyaga tanítható önálló tantárgy keretében a 12. évfolyamon vagy a történelem tananyagba Integrálva a 9-12. évfolyamon s a 11-12. évfolyamon is. A tanárokat útmutató és tanmenetjavaslat segíti abban, hogy megtalálják e fontos stúdium helyét.
Vissza