1.067.062

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Társadalmi befogadás 2002

Az Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztérium által pályázati úton támogatott Kutatási Program zárótanulmányai

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A társadalmi kirekesztés, kirekesztődés, társadalmi befogadás, kohézió: fogalmak, amelyek egyre gyakrabban bukkannak fel a szakmai és olykor már a közbeszédben is. Az elkövetkező években a... Tovább

Előszó

A társadalmi kirekesztés, kirekesztődés, társadalmi befogadás, kohézió: fogalmak, amelyek egyre gyakrabban bukkannak fel a szakmai és olykor már a közbeszédben is. Az elkövetkező években a társadalompolitika egyik kulcsfogalmaként kell számolnunk velük, mert a szegénység fogalma kinyílt a jövedelemhiányon túl annak további meghatározó dimenziói felé, amilyenek például a jogokhoz, javakhoz, szolgáltatásokhoz és a foglalkoztatáshoz való hozzáférés; az egyenlő társadalmi tagság elismerése, a közös társadalmi (állami-civil-egyéni) felelősség és részvétel a társadalmi gondok enyhítésében. Nem kevés része van ebben az Európai Unió társadalmi kirekesztés elleni közösségi politikájának. Az EU 15 tagállama között 2000-ben e téren elindult együttműködés a nyitott koordináció elvén alapul. A nyitott koordináció módszere a jogi szabályozás helyett - figyelembe véve a tagállami kompetenciákat - egymás gyakorlatainak megismerésére, a kölcsönös tanulásra és a tapasztalatcserére helyezi a hangsúlyt. A tagállamok közös célkitűzéseket fogalmaznak meg a szegénység és társadalmi kirekesztődés mérséklésére, és a közös célkitűzések megvalósítását szolgáló intézkedéseikről időről időre cselekvési tervben számolnak be az Európai Bizottságnak. A cselekvési terveket az Európai Bizottság közös jelentésben értékeli. A tagállamok közötti összehasonlítást szintén a közösen kialakított mutatószámok (az ún. Laekeni indikátorok) teszik lehetővé. Az új tagállamok - így hazánk is - 2002-ben kapcsolódtak a folyamathoz. Ennek első lépéseként készült el 2003 decemberére a társadalmi kirekesztés elleni küzdelem hazai kihívásait összegző Társadalmi Befogadásról szóló Közös Memorandum. Ez az EU Bizottsággal közösen szövegezett dokumentum jelentette az alapot arra, hogy hazánk is teljes jogú tagként vehessen részt az együttműködésben, és a többi tagállamhoz hasonlóan meghatározott időszakonként és szempontrendszer alapján átgondolja és cselekvési tervbe rögzítse azokat a törekvéseket, amelyeket a társadalmi kirekesztődés mérséklése érdekében tervez. Annak érdekében, hogy a társadalmi hátrányok mérséklését minél hatékonyabb intézkedésekkel lehessen szolgálni országos és területi szinteken egyaránt - kiemelt jelentősége van a társadalmi kirekesztés jobb megértésének, az ezt szolgáló adatgyűjtéseknek és kutatásoknak. Az uniós elvárások mellett a hazai tervezési folyamatokhoz (amilyen az Átfogó Fejlesztési Terv, Nemzeti Fejlesztési Terv) és a helyi szolgáltatástervezéshez egyaránt mind több részletes, konkrét ismeretre van szükségünk ahhoz, hogy a társadalmi lét peremvidékein is hatni képes szociálpolitikai programokat dolgozhassunk ki... országos, regionális, kistérségi, helyi szinten - tesszük hozzá. Hiszen a tervezés nemcsak és nem is elsősorban központi állami feladat. Vissza

Tartalom

1. Előszó
Az Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztérium által támogatott társadalmi befogadás-kirekesztés kutatások fő eredményei 9
(Szoboszlai Zsolt)
2. Szegények és segélyek
Szociális ellátások igénybevétele Csepelen 27
(ELTE Szociális Tanulmányok Intézete, Szegénységkutató Csoport)
3. Az idősellátás vizsgálata két kistérségben 55
(Gálig Zoltán - Kovács Benedek - Tarnai Zoltán - Vályi Réka)
4. A tartósan beteg vagy fogyatékos gyermeket nevelő családok tájékozatlansága a szociális ellátások terén 69
(Szénásné Bánszki Judit: Gézengúz Alapítvány)
5. A szegénységben elő fiatalkorú anyák életesélyei és a szociális ellátórendszer 85
(Gyukits György)
6. Szenvedélybetegek társadalmi kirekesztődésének oki tényezői, a kutatásba bevont célcsoportok összehasonlító elemzése Kiskőrös és Bácsalmás térségében 97
(Bács-Kiskun Megyei Önkormányzat, „Harmónia" Szenvedélybetegek Otthona, Országos Módszertani Központ - Kaskantyú, Petrichné Veres Sarolta)
1. A szubszidiaritás útja is kirekesztéssel van kikövezve 125
(Győri Péter)
8. A szociális szolgáltatást nyújtó budapesti non-profit szervezetek működésének anyagi és szervezeti feltételei 161
(Katona Péter, Motiváció Alapítvány)
9. A hátrányos helyzetű tanyai gyermekek helyzetének és a családsegítő és gyermekjóléti szolgálatok működési hatékonyságának vizsgálata a Homokhátságon 35
(Homokháti Önkormányzatok Kistérség-fejlesztési Társulása)
10. A javítóintézeti nevelés mint támogató intézmény dezintegrációs hatásai 203
(Dr. Lénárd Krisztina - Rácz Andrea)
11. Hosszú távú erőforrás-fejlesztési és szervezési stratégiák a nyugat-dunántúli régió szociális munkaerőpiacán 229
(Éliás Zsuzsanna - Horváth Olga - Némethy Szabolcs - Stankovics Erika)
12. A falugondnoki szolgálatok és az aprófalvas vidékeken élők kirekesztődése 261
(Herpainé Márkus Ágnes: Zalai Falvakért Egyesület)
13. Helyi társadalmak, kirekesztettség és szociális ellátások
Lehetőségek a kirekesztődött társadalmi csoportok érdekérvényesítési esélyeinek növelésére a helyi társadalmakban
(Kozma Judit - Csoba Judit - Czibere Ibolya) 301
14. Megbújó hátrányok egy fejlődő régióban
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatok Mosonmagyaróvár és Tét kistérségében 331
(Herpainé Márkus Ágnes - Somorjai Ildikó)
Felhasznált irodalom
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem