Előszó
Részlet:
... Minél inkább elmélyülök a művészetben, és belőle élek, és érte élek, annál inkább szükségesnek érzem, hogy ne csupán a műveim által fejezzem ki magam, hanem az írás által is,...
Tovább
Előszó
Részlet:
... Minél inkább elmélyülök a művészetben, és belőle élek, és érte élek, annál inkább szükségesnek érzem, hogy ne csupán a műveim által fejezzem ki magam, hanem az írás által is, hogy megfogalmazzam, mit jelent ez a szó: Művészet, legalábbis az a része, amely engem leginkább érint, a festészet. Nemrégiben találkoztam két definícióval is, melyek kiindulópontul szolgálhatnak, jóllehet a kettő ellentétes egymással.
A mi Ghislerink ezt írja: „A művészetben gondolatiságra is szükség van, nem csak természetre... stb. stb.".
Ghisleri helyesen gondolkodik, de nem jól fejezi ki magát; szerintem ezt az elvet jobban és pontosabban így lehetne megfogalmazni: „Nem művészet az az igazság, amely számunkra idegen, és az is marad: az ilyen igazságnak nincs és nem is lehet művészi értéke: ez nem más és nem is lehet más, mint a természet utánzása, vagyis egyszerű, materiális reprodukció. A matériát fel kell dolgozni a gondolat által, hogy az időtálló művészet magasába emelkedjen."
Max Nordau viszont meg van győződve róla, hogy egyetlen dolog létezik, ami állandó értéket biztosíthat egy művészeti alkotás számára, és ez nem más, mint a természet vak utánzása: „Valamely festő alkotómódszere akkor nyeri el a kortársak tetszését, a divat akkor veszi szárnyra, ha az illető ki tudja elégíteni az uralkodó ízlést. A következő generáció mulat azon, hogy mily csodálattal viseltetett iránta az előző nemzedék, és éppen azt, amit haladó újításnak értékeltek a kortársak, az utódok mint tévedést utasítják el.
Vissza