1.062.424

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az egészséges csecsemő és gyermek fejlődése és gondozása 1-3.

Egészségügyi szakiskolák tankönyve

Szerző
Szerkesztő
Grafikus
Lektor
Budapest
Kiadó: Medicina Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött keménykötés
Oldalszám: 628 oldal
Sorozatcím: Az egészséges csecsemő és gyermek fejlődése és gondozása
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-240-272-3
Megjegyzés: Az 1. kötet 134, a 2. kötet 208, a 3. kötet 125 fekete-fehér fotóval, ábrával illusztrálva. Második kiadás.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

I. kötet
Bevezetés11
Az egészséges csecsemő és gyermek fejlődése13
A gyermek testi fejlődésének áttekintése 0-14 éves korig15
Egyedfejlődés, fajfejlődés15
A korai fejlődési szakaszok jelentősége15
Az ember fejlődésének szakaszai15
A növekedést és a testi fejlődést befolyásoló tényezők18
A szervrendszerek fejlődése21
A vérkeringés fejlődése24
A légzőszervek fejlődése25
Az emésztőrendszer fejlődése25
A húgy- és ivarszervek fejlődése26
A belső elválasztású mirigyek fejlődése27
Az idegrendszer fejlődése29
Az érzékszervek fejlődése és működése32
Kérdések34
A magzat fejlődése35
Méhlepény36
Köldökzsinor36
Magzatvíz37
A magzati élet fiziológiája37
Táplálkozás37
Légzés37
Vérkeringés37
Terhesség38
A terhesség okozta változások38
A terhesség felismerése39
Terhességi időszámítás39
Terhesvédelem40
A terhes nő életmódja40
A szülés lefolyása42
Az újszülött elsődleges ellátása43
Az újszülött alkalmazkodása a méhen kívüli élethez43
Vetélés43
Koraszülés43
Túlhordás44
Ikerterhesség és ikerszülés44
A szülési fájdalom csillapítása45
Családtervezés és a nemkívánt terhesség megelőzése45
Kérdések46
Az újszülöttkor46
Mit figyeljen meg a gondozónő az újszülöttön?47
Az újszülött sírása47
Az újszülött arckifejezése48
Az újszülött arcvonásai48
Az újszülött bőre48
Az újszülött csontozata48
Az újszülött súlya49
Az újszülött hossza és egyéb méretei50
Az újszülött szívműködése51
Az újszülött légzése51
Az újszülött hőszabályozása52
Az újszülött bélműködése52
Az újszülött veseműködése53
Nemi szervek53
Anyai hormonhatások tünetei az újszülöttön53
Szopás54
Az újszülött folyadékszükséglete54
Az újszülött idegtevékenysége54
Az újszülött érzékszervei56
Kérdések58
Az egészséges csecsemő és kisgyermek fejlődése 3 éves korig59
Testi fejlődés59
A hossznövekedés59
A testarányok változása59
A súlygyarapodás60
A fognövés63
Kérdések66
A testi fejlődés ellenőrzésének gyakorlata67
Hosszmérés67
A hosszmérés eszközei67
A csecsemő hosszának mérése68
Álló gyermek magasságának mérése68
A hosszmérés gyakorisága69
A testarányok jellemző adatainak mérése69
A testarányok jellemző adatai69
A mérés eszköze69
Súlymérés71
Mérleg71
Tiszta súly mérése73
A súlymérés gyakorisága73
Súlygörbe74
A testi fejlődés normái74
Fejlődési quotiens74
Gyarapodási index75
Tápláltsági index75
Paediometriai index75
Az indexek használhatósága75
Kérdések75
A mozgás fejlődése76
Bevezetés76
A csecsemő mogzásformáinak meghatározása77
Hogyan írjuk le a mozgást?77
Jellegzetes testhelyzetek79
Jellegzetes helyzetváltoztató mozgások89
Jellegzetes helyváltoztatási módok95
A nagymozgások fejlődésének menete102
A hasra fordulást megelőző időszak103
A hason élés időszaka104
Az alapról való felemelkedés időszaka107
A felülést, felállást követő időszak az önálló járásig108
A nagymozgások fejlődése az alapmozgások elsajátítását követően112
Általános tudnivalók112
A mozgás fejlődésének főbb területei másfél évestől hároméves korig112
Melyek az új helyzetek, új mozgások megtanulásának közös sajátosságai?120
Egyéni sajátosságok a mozgás fejlődésében120
Hogyan segítjük, mivel hátráltatjuk a gyerek mozgását, illetve mozgásának fejlődését?122
Tárgyi feltételek (ruházat, fekhely, mozgástér)123
Hibás, káros testhelyezetek, mozgásformák. A felnőttek segítségnyújtásának helytelen formája133
Csecsemőtorna134
A mozgásfejlődéssel kapcsolatos szervezési kérdések135
Kérdések136
A játéktevékenység fejlődése137
A manipuláció137
A manipulációs tevékenység fejlődése137
A konstruáló, építő játék kezdeti formái141
A szerepjáték kezdeti formái142
Hogyan segítsük a gyerek játéktevékenységének fejlődését?142
A csecsemő és kisgyermek viselkedésének alakulása a gondozás során143
Az együttműködés alakulása étkezés közben143
Ivás143
Evés143
Az együttműködés alakulása öltöztetés közben144
Az együttműködés alakulása fürdetés közben145
Az együttműködés a szobatisztává válás során145
Átmeneti visszaesések az önállósodás során146
Hogyan segítsük elő a gyermek aktivitását, együttműködését a gondozás során?146
A gondozáson kívüli együttműködés alakulása147
Értelmi fejlődés148
Az érdeklődés és a figyelem alakulása148
Az érdeklődés fejlődése148
A figyelem alakulása148
A gyerek tevékenységében megnyilvánuló értelmi fejlődés149
A beszéd fejlődése149
A beszéd fejlődése a csecsemőkorban az első szavak kialakulásáig149
A beszéd fejlődése a kisgyermekkorban152
A beszéd fejlődésének feltételei154
Kérdések155
Érzelmi fejlődés156
A kiegyensúlyozott érzelmi állapot fogalma, jelentősége156
A csecsemő és a kisgyermek érzelmi fejlődésének rövid leírása158
Örömök, az öröm forrásai és kifejezői158
A felnőttekhez fűződő érzelmi kapcsolat161
A csecsemők viszonya egymáshoz163
Az egészséges érzelmi fejlődés feltételei165
Szociális fejlődés165
Hospitalizmus168
A súlyos hospitalizmus170
A hospitalizmus enyhe formái171
Mit lehet és mit kell a gondozónőnek megfigyelnie a csecsemőn és a kisgyereken?173
Mit lehet és mit kell megfigyelnie a gondozónőnek a csecsemőn?174
A fejlődés megítélése175
Kérdések178
A három-hat éves gyerek fejlődése180
A testi fejlődés jellemzői180
Cselekvésformák fejlődése181
Mozgásfejlődés181
A játék182
Értelmi fejlődés185
Érzelmi fejlődés190
Az akarat fejlődése193
A gyermek helye az őt körülvevő világban193
A hat-tíz éves gyermek fejlődése200
Az iskoláskor általános fejlődési jellemzői200
Hat-hét éves kori változások200
Hat-tíz éves gyerek (a beilleszkedés kora)202
A testi fejlődés főbb jellemzői202
Cselekvésformák fejlődése203
Értelmi fejlődés207
Érzelmi fejlődés210
Az akarat fejlődése212
A gyermek helye az őt körülvevő világban213
A 10-14 éves gyermek fejlődése216
II. kötet
A gondozás vezérelve233
A csecsemő és a kisgyermek gondozásának alapkövetelményei intézményekben234
Helyes tecnika
Egységes technika
A gondozás megfelelő légköre
A gondozási művelet örömforrás a gyereknek
Önállósodás gondozás közben
Egyéb nevelési lehetőségek gondozás közben
A gyerek és a felnőtt kapcsolata
Derűs gyereket könnyebb gondozni
Gondozás és "foglalkoztatás"
Példamutatás a terület számára
Két figyelmeztetés a gondozónőjelöltek számára235
A fürösztés237
A fürösztés egészségügyi és nevelési jelentősége237
A fürösztés egészségügyi jelentősége237
Nevelési feladatok fürdetés közben238
A fürösztés gyakorlati szempontjai238
A fürösztés gyakorlati szempontjai238
A fürösztés, tisztántartás tárgyi feltételei (helyiség, kellékek és karbantartásuk)239
Helyiség239
Vízvételi hely240
Fürösztő alkalmatosság240
A fürösztés előkészítése254
A fürösztés módja és menete263
A fürösztéshez kapcsolódó kiegészítő műveletek279
A csecsemőkorban szokásos egyéb tisztántartási módok283
Hogyan nevelünk fürösztés közben284
Feladatok és megoldásuk az első kilenc hónapban284
Feladatok hármnegyed éves kortól másfél éves korig286
Feladatok másfél éves kortól hároméves korig288
Összefoglalás289
A fürösztés gyakorisága és időpontja289
A fürösztés gyakorisága289
A fürösztés időpontja290
A fürösztés időpontját befolyásoló elvek és tényezők intézményben290
Szobatisztaságra nevelés293
Bevezető293
A szobatisztaság fogalma295
Milyen korban várható el a gyerektől, hogy az ismertetett követelményeknek megfelelően szobatisztává váljék?295
A szobatisztává válás folyamatának általános sajátosságai296
Összefoglalás299
A szobatisztává válás útjai, módjai299
Ösztönző körülmények a gyerek szobatisztává válásának segítésében297
Sohase haragudjunk a gyerekre, ha szükségletét nem sikerül a bilibe elvégeznie298
Hol végezze el a gyerek a szükségletét a szobatisztaságra való szoktatás folyamán?298
Összefoglalás299
A szobatisztává válás útjai, módjai299
Szobatisztává válás a gyerek kezdeményezéséből299
A felnőtt kezdeményez, de a szoktatás folyamán átadja a kezdeményezést a gyereknek301
A felnőtt kezdeményez a szoktatás egész ideje alatt, de az általa beállított rendszer nem merev302
Merev szoktatási rendszer302
Hibák és okaik, következményeik303
Összefoglalás305
Ágytisztaság305
Ösztönző feltételek az ágytisztává válásához305
Az ágytisztaságra szoktatás során gyakran alkalmazott helytelen eljárások306
Összefoglalás306
A szobatisztaság szoktatáshoz használt eszközök és kezelésük306
Bili306
Állványos bili306
Bilis etetőszék307
Gyermekméretű W.C.307
Bilipad307
Tisztántartás307
Tárolás307
Kérdések308
Öltöztetés310
A ruházkodásról általában310
A ruházat szerepe a hőszabályozásban310
A ruházat véd a szennyeződéstől313
A ruházat véd a sérülésektől313
A ruházat elrejtő, szépítő, díszítő szerepe313
A csecsemő és a kisded speciális szükségletei314
Jól öltöztetni csak egyénien lehet316
A pelenkázás és kellékei317
Pelenka317
A pelenkázás többi kellékei317
A pelenkázás legfontosabb szempontjai321
A pelenkázás változása a fejlődés folyamán321
A csecsemő leghasználatosabb ruhadarabjai330
Ing, rékli, kabátka330
Csecsemőing330
Rékli335
A bebújos kötött ing (trikó)336
Az ingblúz338
Rövid felsőkabátka339
Zsákok341
A pólya341
A pólyazsák341
Pólyázás (Hogyan adjuk rá a pólyát az újszülöttre, illetve hogyan kötjük be az újszülöttet a pólyába)343
Ideiglenes pólya344
Ideiglenes pólyabetét344
Az ideiglenes pólyahuzat344
A pólyazsák347
Hálóingzsák349
Lábzsák351
Nadrágok és nadrágos ruhadarabok354
Rugdalódzó354
Hosszú játszónadrág (suszternadrág)357
Kertésznadrág359
Harisnyanadrág359
Pizsama360
Napozónadrág363
Boleró366
Tartónadrág366
Alsónadrág (bugyi)367
Levegőztető ruhadarabok368
Téli levegőztetőzsák368
Ujjas téli ingzsák370
Téli levegőztető lábzsák371
Zsákhuzatok373
Rövid télikabátka373
Tréningruha (melegítő)374
Kötött mackóruha375
Vízhatlan öltöny376
Esőgallér378
Fejvédő öltözék378
Fejkötő, sapka378
Csuklya (kapucnis fejkötő)380
Fejkötő380
Fejkötő pelenkából vagy négyszögletes kendőből380
Kesztyű382
Lábbeli384
Harisnyacipő384
Harisnya385
Zokni386
Hosszú harisnya386
Térdharisnya386
Házicipő386
Egyujjas házicipő388
Saru388
Cipő389
Szandálok, félcipők390
Hócipő390
Gumicsizma390
Halinacsizma391
Nemez (szájkendő)391
Előke392
Mosdókesztyű394
Játszókendő394
Fürdőlepedő395
Köntös397
Mászóruha398
Ünneplő399
Nyakkendő399
Kötény399
Csat, szalag400
Fülbevaló401
Harisnyatartó402
Célszerűtlen ruhadarabok (Textíliák)403
Kombiné403
Meleg alsó kezelábas403
Hálóing403
Zsebkendő404
Játszóruha404
Télikabát, lódenkabát404
Sál405
Összefoglalás405
Hogyan állítsuk össze a csecsemő és kisgyermek ruházatát?405
Mikor mit adjunk a gyerekre?405
A pelenkázás változása a fejlődés folyamán406
Mit adunk a csecsemőre, amikor még hasra sem fordul?409
Milyen ruhadarabot lehet a fentiek közül nélkülözni, vagy másikkal helyettesíteni?412
A csecsemő öltözete hasrafordulástól felállásig412
Milyen ruhadarabot lehet a fentiekből nélkülözni vagy másikkal helyettesíteni?414
Ruházat a felállástól hároméves korig414
Milyen ruhadarabot lehet a fentiekből nélkülözni vagy másikkal helyettesíteni?418
Öltöztetés és nevelés418
Általános feladatok az öltöztetéssel kapcsolatban418
Mit kell tennünk általában, hogy a felsorolt feladatokat jól oldhassuk meg?419
Milyen eredményt érhetünk el az egyes korcsoportokban, és milyen nehézségek adódhatnak ezen a téren?422
Az ágynemű424
Matrac424
Matrachuzat428
Vízhatlan lepedő429
Lepedő430
"Fej alatti"431
Párna432
Takaró433
Dunyha434
Takaró- és dunyhahuzat435
Rácsvédő436
Rácsvédő párna437
A tőzegágy438
A tőzegágy lepedője439
Tőzegágyban fekvő csecsemő ruházata440
Hempergőtakaró441
Az elkerített padlórész textíliája443
Az anyagok tisztántartása (tisztítása)443
Előöblítés443
Sifon, pamutvászon anyagok mosása444
A tetra mosása444
A trikóhomi mosása445
Gyapjúholmi mosása445
Nylon, orlon stb. szintetikus ruhaanyagok mosása446
Gumi, gumírozott anyag mosása446
A szabásra vonatkozó általános útmutatások446
A varrásra vonatkozó általános útmutatások448
Kérdések448
III. kötet
Táplálás463
Általános bevezetés463
A gondozónő feladatai a táplálással kapcsolatban465
Meg kell szerettetni a csecsemővel a különböző ízű, különböző sűrűségű, a korának megfelelő ételeket
Meg kell tanítani a gyereket arra, hogy korának megfelelő módon és idővel önállóan fogyassza el táplálékát
Helyes étkezési szokásokat kell kialakítania
Meg kell tanítani az anyákat a szoptatás, az etetés helyes módjára, rendjére
Teáztatás465
Miért teáztatjuk a csecsemőt?465
Az újszülöttek teáztatása466
Teáztatás újszülöttkoron túl466
A tea mennyisége466
A teáztatás módja466
A tea elkészítése467
Miért tea és nem víz467
Szoptatás468
A szopás mennyisége468
A szopásmennyiség ellenőrzésének jelentősége468
A szopásmennyiség ellenőrzésének módja469
Próbaszoptatás469
A szoptatási rend469
Az első mellretevés469
A szoptatás időtartama470
Hányszor szopjon naponta a csecsemő?471
Rendszeres szoptatás egyenlő időközökben472
Rendszeres szoptatás egyenlőtlen időközökben473
Kerüljük a szoptatási rend gyakori megváltoztatását474
Az újszülött szopásrendjének beállításakor elkövetett gyakori hibák, és elkerülésük módjai475
Éjszakai táplálás477
A szoptatás módjai478
Előkészítés a szoptatáshoz478
Az anya és a csecsemő testhelyzete szoptatáskor478
A bimbó szájbavétele481
Gondoskodni kell arról, hogy a csecsemő ne ejtse ki a szájából az anya mellbimbóját482
A szopás folyamata482
A bimbó kivevése a csecsemő szájából482
Böfögtetés483
A jó szopás általános feltételei484
A szoptatás higiénéje485
A szoptató nő486
A tejelválasztás486
A fejés486
Milyen esetekben kell fejni?486
Milyen időpontban kell fejni? Egy fejés időtartama487
Meddig fejjen a szoptató nő?488
A tejcsorgás nem teszi feleslegessé a fejést488
A fejés módja általában488
Fejés kézzel488
Fejőkészülékek és használatuk módja490
Kombinált fejés492
A szoptató nő életmódja493
Táplálkozás493
Folyadékszükséglet494
Élvezeti cikkek494
Gyógyszerek494
Pihenés494
Alvás495
Levegőzés495
Kvarc495
Sport495
Szoptatási és szopási akadályok és nehézségek495
Akadályok496
Szoptatási akadályok496
Szopási akadályok497
Nehézségek497
Szoptatási nehézségek497
Szopási nehézségek499
Hozzátáplálás (kevert táplálás)501
Milyen esetben adunk szopáskiegészítést?501
Mivel pótoljunk?502
A szopáskiegészítés mennyisége502
A szopáskiegészítés ideje503
Mesterséges táplálástechnika (dudliztatás)503
Milyen korban és milyen esetben tápláljunk dudliból?503
A dudlizás helyes technikája503
Előkészítés503
Elhelyezkedés504
A dudliztatás folyamata504
A táplálás különböző módjainak hatása a szopáskészségre506
A természetes táplálási mód fölénye a mesterségessel szemben508
Az etetés509
Feladatok etetéskor509
Új ételek, ízek bevezetése513
Hogyan szoktatjunk a csecsemőt új ételekhez, új ízekhez?513
A visszautasítás leggyakoribb okai514
A visszautasítás elkerülésének módja intézményekben515
Összefoglalás516
Az ízérzék fejlesztésének lehetősége516
Az új étel, az új íz bevezetésének rendje és módja517
A kanál, a pohár használatának megtanítása521
Elhelyezkedés az etetéshez523
Nem szabad a csecsemő kezét lefogni etetés közben523
A kanál525
Megismertetés a kanállal525
A kanál helyes használata525
Mikor és hogyan tanítsuk meg a csecsemőt a kanál szabályos használatára?527
Tanítsuk meg a csecsemőt arra, hogy figyelje az étel közeledtét528
A kanállal etetés nehézségei529
A kanállal etetés során gyakran elkövetett hibák529
A pohár530
Az elválasztás531
Az elválasztás időpontja, menete általában531
Az elválasztás időpontja, és menete intézményben531
Az egyes szopások elhagyásának sorrendje533
A rágás534
Az első rágnivaló: a kenyér534
Mikor adunk főzeléket darabosan?535
Hús, nyers főzelékfélék535
Feladatok a második-harmadik évben az evésre nevelés területén536
Önálló evésre nevelés537
Egyéb nevelési feladatok evéskor539
A csoportos evés bevezetése intézményekben540
Átállás a csecsemő étrendjéről a kisgyermekkori étrendre542
A jól evő, a válogatós, a rosszul evő gyerek543
Jól evő gyerek543
Válogatós gyerek544
Rosszul evő gyerek546
A gyerek etetéséhez használatos eszközök és kezelésük553
Dudli553
Soxleth-üveg554
Kanál554
Pohár555
Tálka555
Ülőalkalmatosság és asztal556
Előkészítés etetéshez559
Elkerülendő, gyakran elkövetett hibák561
Mosogatás562
0-3 éves korú gyerekek széklete563
Az alvás570
Az alvásszükséglet és az alvási ritmus változása a fejlődés folyamán570
Az egyéni alvásszükséglet megítélése571
A békés, nyugodt alvás feltételei571
A zavartalan, nyugodt alvás feltételei572
Kérdések574
Levegőzés - napozás579
Levegőzés579
A levegőzés kedvező hatásának összetevői579
A levegőzés veszélyei581
A levegőztetés gyakorlata582
Milyen időjárás mellett levegőztethetünk?582
Kötelező elővigyázati rendszabályok levegőztetéskor585
Nehézségek a levegőztetés bevezetésével kapcsolatban586
Hogyan töltse idejét a szabadban a csecsemő és a kisgyerek?588
A napozás591
Milyen tényezők befolyásolják a napsugár hatását?591
A napsugár-hatás veszélyei592
A nap melyik szakában napoztassunk? (A hőmérséklet meghatározása)593
A meztelen napoztatás előkészítése (Hogyan szoktatjuk a csecsemőt a naphoz)594
Mire ügyeljünk napoztatáskor?598
Hol napoztassunk?601
Összefoglalás601
A szoba levegője601
A szoba hőmérséklete601
A levegő páratartalma601
A szoba szellőztetése602
A szobalevegő tisztántartásának feltételei602
A levegőztetés, napoztatás tárgyi, környezeti feltételei603
Hol levegőztessük, napoztassuk?603
Kertek, játszóudvarok kiképzése604
Terasz611
Veranda614
Egyéb használatos felszerelések a levegőzéshez614
Kérdések618
Tárgymutató621
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem