1.062.058

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

"Így rendeztem..." IV.

Gyerekekkel/Gondolat, kép, játék - Tanulmányok, esszék/Játék, színjáték, személyiség - dokumentumgyűjtemény/Az amatőr színjáték dramaturgiája - A középfokú rendezői tanfolyam hallgatói számára

Előszó

I. kötet:
Így rendeztem címmel már három kötet került a kiadóhoz. Sikerük érdemleges. Rendezők, rendező-jelöltek, a színjátszó szakmát érteni akarók forgatják. A kötetekben játéktervek és rendezői... Tovább

Előszó

I. kötet:
Így rendeztem címmel már három kötet került a kiadóhoz. Sikerük érdemleges. Rendezők, rendező-jelöltek, a színjátszó szakmát érteni akarók forgatják. A kötetekben játéktervek és rendezői műhelytanulmányok találhatók. A tanulmányokban a forgatókönyvek elkészülésének, pódiumra, színpadra állításának menetét rögzítik az alkotók, a gondolat megfogalmazásától a megvalósításáig. Mostani kötetünk címe: Így rendeztem - gyerekekkel. S az, hogy gyerekekkel, jelzi a tartalmi különbséget is a korábbi kötetek és a mostani között. A rendezői munka ugyanis eszerint és emiatt tér el a felnőttétől; az alkotónak mindenekelőtt ezt kell figyelembe vennie; a gyermek játszó életkorát, érdeklődését. A műhelydolgozatok tehát bő teret szentelnek a felkészülés hogyanjának, a pedagógiai megfontolású, dramatikus, improvizatív felkészülési módszer alkalmazásának. E kötet szerzői - gyakorló rendezők - az általános iskola felső tagozatosaiból verbuválódott csoportokkal foglalkoznak, és valamennyien szerepjátszó játékot játszanak. (Ezért is nem találkozunk ebben a gyűjteményben ritmusjátékokkal.)
II. kötet:
Gondolat, kép, játék
"Az ember terhet hordozó válla mindig magasabban van, mint a teher nélküli." - Leonardo da Vinci
A leonardói tézis - bár gyakran megfeledkezünk róla - áttételesen is igaz. Vonatkoztathatjuk életkörülményeinkre, gondolatainkra, tudatunkra és ezek összefüggésére, ami gyakorlati munkánkban csúcsosodhat ki. De folytathatjuk így is: a súly, amellyel megküzdünk - legyen az fizikai vagy szellemi minket erősít. Hogy mennyire így van, arra példa lehet ennek a tanulmány- és esszékötetnek szinte minden írása, hiszen legtöbbje azért született meg, mert írójuk feladatot kapott, ki kellett dolgoznia - tehát rendszereznie - egy-egy témát, kibontania egy-egy gondolatsort. A feladat - súly - rendet teremtett benne, ezt a rendet azonban nem kívánja senkire ráerőszakolni. Ezt húzza alá az írások - olykor lejegyzett előadások - szubjektív hangja is. Erre utal az esszék szó is. A következő írások írója mindig gondolatokat próbált megfogalmazni, olykor vitára kényszerítőket is. Ezért kérheti nyugodtan: vitázzanak velük, azaz az olvasó fogalmazza meg a saját gondolatait. Ha úgy tetszik: tekintse "magasabbra emelő tehernek", az önálló gondolkodás ingerlőjének is.
III. kötet:
Lakásszínház. Ha valaki ezt a szót hallja, rögtön az avantgarde utolsó hulláma jut eszébe, a világhírre vergődött Squate, mely pesti lakásokból rajzott ki Párizs és New York irányába. (Squate-nek nevezik Amerikában a jogtalan megtelepedést.) Mindez persze elfeledett hagyomány reneszánsza nemcsak nálunk - világszerte az. A lakásszínház egy ősformájáról, a pszichodráma születésének körülményeiről talál frappáns összefoglalót az olvasó, ha áttanulmányozza kötetünk első írását Mérei Ferenc tollából, s a fogalom körül burjánzó asszociációk sűrűjében eligazodni próbál. A dramatikus játékok múltjáról és jelenéről már értesülhettek azok, akik mint művészeti nevelők, találkoztak e kiválasztott szemelvényekkel, s ha nem lankadó kíváncsisággal eredtek ezeknek az ismereteknek nyomába, esetleg közvetlen részesei voltak egy spontán drámajátéknak.
IV. kötet:
Ml A DRAMATURGIA? Az a hatalmas fellendülés, amely az i.e.V. században Athénban kiemelte a színjátékot a kultikus népszokások régiójából és államilag támogatott, intézményes drámaművészetté tette, egyben a dráma- és színjáték-elmélet kiindulásává vált. A nagy tragikus triász (Aiszkhülosz, Szophoklész, Euripidész) és a komédiaíró (Arisztophanész) alkotásaiból leszűrhető tapasztalatokat Arisztotelész Poetica című művében elemzi, és ezzel mintegy megnyitja a dramaturgiai értekezések sorát. E megközelítésben tehát a dramaturgia a drámaalkotás gyakorlatának elméleti általánosítása. Egyrészt felfedni igyekszik a dráma általános ismérveit, másrészt rendszerbe foglalja az adott korszak különböző drámatípusainak sajátos jellegzetességeit. Nem véletlenül használtuk a drámaalkotás kifejezést, amely jótékony homályban hagyja, hogy az írott dráma (drámairodalom) vagy az előadott színjáték törvényszerűségeiről van szó. E kérdésről a mai napig élénk vita folyik, amelynek részletezésére nincs terünk. A mi gyakorlati munkánk szempontjából éppen arra érdemes felfigyelni, hogy a t dramaturgia fő kérdései a drámairodalom és színjáték közös határvonalára esnek. Úgy is fogalmazhatnánk, hogy a dramaturgia lényegi kérdései prognosztikaiak. Arra keresnek feleletet, hogy bizonyos törvényszerűségek az írott drámában, mint a megvalósítandó színjáték tervében, milyen hatást eredményeznek az előadásban, illetve segítenek a hibakeresésben, felfedve, hogy milyen dramaturgiai vétségek csökkentették - természetesen esetleg egyéb ok mellett - a színjáték optimális hatását. (Benedek András: Dráma és dramaturgia. Olvasókönyv 71. o.) Vissza

Tartalom

I. kötet:
Előszó (Debreczeni Tibor) 5
Ungár Tamás: Aesopus-mesék 7
Egy módszer leírása 9
Aesopus-mesék (forgatókönyv) 19
Petkó Jenő: Meskete 25
Döglött veréb és arany korona (Egy színjátszó stílus kialakulásának története) 27
Meskete (játék) 36
Szakall Judit: Persze, ez csak játék (Történetek a Vll/B életéből) 49
Így rendeztem - gyerekekkel ezt az előadást 51
Persze, ez csak játék (forgatókönyv) 58
Gíbnai Katalin: Aki bújt, aki nem 69
Mielőtt rendezni kezdtem 71
Aki bújt, aki nem (forgatókönyv) 78
Lázár Ervin - Várhidi Attila:Történetek a Négyszögletű Kerek Erdőből 95
Várhidi Attila: Műhelytanulmányféle - sok kitérővel (avagy egy „osztályszínpadtól" az amatőr gyermekszínházig Lázár Ervin-mesék színpadra állítása ürügyén) 97
Történetek a Négyszögletű Kerek Erdőből (pódiumjáték három részben; forgatókönyv) 103
II. kötet:
Gondolat, kép, játék 3
A bábjáték megközelítése 5
A dráma struktúrája 7
A mesejáték dramaturgiája 14
Meseregények - bábszínpadon 19
Bábjáték és metafora 28
Bábu és tér 31
Ember és bábu 37
Régi és új utak 41
A commedia dell'arte és a bábszínpad 43
A Faust-téma a bábszínpadon 49
Magyar bábművészet 53
A budapesti Állami Bábszínház - a modern zene sajátos otthona 60
Orfeo 63
Jubiláló bábszínházak 65
Bábjátszás paraván nélkül 70
Dorman gyermekszínháza 76
III. kötet:
Bevezető gondolatok (Ardó Mária) 5
Mérei Ferenc: Szociodráma, pszichodráma, szerepgyakorlatok (Moreno munkásságának ismertetése hazai példák felhasználásával) 9
Komlós Piroska: A személyiségfejlesztés műhelye 31
Takácsy Gizella: Drámajátékok Hollandiában 53
A TIP 77 színjátszó műhely tapasztalatai 63
John Ytteborg-Gál IIdikó: Kreatív dráma 67
Maya Grischin Tangeberg-Lábán Katalin: Maszkos játékok 99
Bruno Clementin-Pinczés István: Bohócpantomim 111
Willem-Jan Raijmakers-Ádám Anna: Szociodráma 127
Georg MaIvius-Adorján Viktor: Az improvizációtól az előadásig 143
Pinczés István: Mim és bohóctechnika (Maya Grischin Tangeberg műhelyének munkája a TIP 78 tanfolyamán) 155
Angol nyelvű összefoglaló 173
Orosz nyelvű összefoglaló 179
IV. kötet:
I. Mi a dramaturgia? 5
II. A színházi dramaturgia feladatai 8
III. Az amatőr rendező dramaturgiai feladatai 11
IV. Alapfogalmak 13
V. Lírai alapú eseményábrázolás 24
VI. Epikus alapú eseményábrázolás 33
VII. Drámai alapú esemény ábrázolás 49
OLVASÓKÖNYV
Benedek András: Dráma és dramaturgia 71
Martin Esslin: Az abszurd jelentősége 73
Gotthold Ephraim Lessing: Hamburgi dramaturgia (Részlet) 77
Nyemirovics Dancsenko: Műsorterv és végrehajtása 79
Katona Ferenc: A színjáték 81
Székely György: Mit és hogyan utánoz a színjáték . 82
Walter Kerr: A kasszasiker 84
Gottfried Keller: Zöld Henrik (Teli-játék) 88
Szigligeti Ede: A drámai cselekvény 91
Peter Szondi: A modern dráma elmélete 93
Szigethy Gábor: Örkény István: Tóték. Az epikai és drámai változat elemzése 94
Jean-Baptiste Moliére: Képzelt beteg (I/7 jelenet) 103
Johann Wolfgang von Goethe: Wilhelm Meister tanulóévei 105
ifj. Horváth István: A szegedi Hamlet rendezése 108
Szövegváltozatok Offenbach: Szép Heléna című operettjének Menelaos „megcsalatási" jelenetére 111
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
"Így rendeztem..." IV. "Így rendeztem..." IV.

A borító foltos.

Állapot:
6.480 ,-Ft
32 pont kapható
Kosárba