Fülszöveg
Mindig nagy öröm egy több éven át tartó kutatómunka befejezése, de különösen akkor erősödik fel pozitív érzelmi viszonyulásunk, ha az előállított termék - mely egyúttal jelentős alkotás is - társadalmunk széles rétegeit szolgálja.
E tanulmánykötet a gyermekek intellektuális képességrendszerének vizsgálatára alkalmas, a hazai pszichológiai kultúrában hagyományokkal rendelkező, azonban jelenleg nemzetközi viszonylatban mégis új, ma legkorszerűbbnek tartott mérőeszköz, a Wechsler gyermek-intelligenciateszt (Wechsler intelligence Scale for Children - Forth Edition - WISC-IV) magyarországi adaptálásáról és közreadásáról számol be.
A WISC-IV standardizálásával olyan diagnosztikai eszköz készült el, amely egységes, a mai hazai és nemzetközi elvárásoknak megfelelő értékelőrendszer, korszerű és jogtiszta, amely nem csak az eddigieknél átfogóbban képes közelíteni az intellektuális képességeket, hanem olyan pszichés funkciók, képességek feltárásának diagnosztikus eszköze, amelyek...
Tovább
Fülszöveg
Mindig nagy öröm egy több éven át tartó kutatómunka befejezése, de különösen akkor erősödik fel pozitív érzelmi viszonyulásunk, ha az előállított termék - mely egyúttal jelentős alkotás is - társadalmunk széles rétegeit szolgálja.
E tanulmánykötet a gyermekek intellektuális képességrendszerének vizsgálatára alkalmas, a hazai pszichológiai kultúrában hagyományokkal rendelkező, azonban jelenleg nemzetközi viszonylatban mégis új, ma legkorszerűbbnek tartott mérőeszköz, a Wechsler gyermek-intelligenciateszt (Wechsler intelligence Scale for Children - Forth Edition - WISC-IV) magyarországi adaptálásáról és közreadásáról számol be.
A WISC-IV standardizálásával olyan diagnosztikai eszköz készült el, amely egységes, a mai hazai és nemzetközi elvárásoknak megfelelő értékelőrendszer, korszerű és jogtiszta, amely nem csak az eddigieknél átfogóbban képes közelíteni az intellektuális képességeket, hanem olyan pszichés funkciók, képességek feltárásának diagnosztikus eszköze, amelyek kompatibilisek a korszerű iskolai tudás elsajátításának szempontjából vizsgált kognitív képességekkel.
Hatásait illetően kiemelendő, hogy a kognitív képességek szélesebb spektrumának feltárásának elősegítése alapján javul a gyermekek differenciált megítélésének esélye. Az egyéni képességek figyelembevételének nagyobb lesz a lehetősége már az iskolába kerüléskor is, ezáltal csökkenhet a lemorzsolódás mértéke, amennyiben a képességek sokoldalú feltárása segíti az egyénre szabott képességfejlesztést.
Javulnak a pedagógiai-pszichológiai szolgáltatások (például a szakértői és rehabilitációs munka) működésének feltételei, minősége. A standardizált teszthasználat biztonságossá teszi a használatára felkészült kompetens szakemberek közreműködését az alkalmazott területeken.
Az újonnan bevezetésre kerülő eljárásnak többek között a pszichológia, gyógypedagógia, pedagógia, gyermekpszichiátria, fejlődésneurológia, rehabilitáció tudományának művelői, a szakértői és rehabilitációs bizottságok, nevelési tanácsadók, gyermek-ideggondozók, mentálhigiénés központok, pszichiátriai centrumok, pedagógiai és egészségügyi rehabilitációs intézmények, pályaválasztási tanácsadók, egyéb pedagógiai szakszolgálatok, pedagógiai, pszichológiai kutatóintézmények munkatársai lehetnek felhasználói, aktív alkalmazói.
Nagyné dr. Réz Ilona
Vissza