1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Tapasztalatok a WISC-IV gyermek-intelligenciateszt magyarországi standardizálásáról

Inkluzív nevelés

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Mindig nagy öröm egy több éven át tartó kutatómunka befejezése, de különösen akkor erősödik fel pozitív érzelmi viszonyulásunk, ha az előállított termék - mely egyúttal jelentős alkotás is - társadalmunk széles rétegeit szolgálja.
E tanulmánykötet a gyermekek intellektuális képességrendszerének vizsgálatára alkalmas, a hazai pszichológiai kultúrában hagyományokkal rendelkező, azonban jelenleg nemzetközi viszonylatban mégis új, ma legkorszerűbbnek tartott mérőeszköz, a Wechsler gyermek-intelligenciateszt (Wechsler intelligence Scale for Children - Forth Edition - WISC-IV) magyarországi adaptálásáról és közreadásáról számol be.
A WISC-IV standardizálásával olyan diagnosztikai eszköz készült el, amely egységes, a mai hazai és nemzetközi elvárásoknak megfelelő értékelőrendszer, korszerű és jogtiszta, amely nem csak az eddigieknél átfogóbban képes közelíteni az intellektuális képességeket, hanem olyan pszichés funkciók, képességek feltárásának diagnosztikus eszköze, amelyek... Tovább

Fülszöveg

Mindig nagy öröm egy több éven át tartó kutatómunka befejezése, de különösen akkor erősödik fel pozitív érzelmi viszonyulásunk, ha az előállított termék - mely egyúttal jelentős alkotás is - társadalmunk széles rétegeit szolgálja.
E tanulmánykötet a gyermekek intellektuális képességrendszerének vizsgálatára alkalmas, a hazai pszichológiai kultúrában hagyományokkal rendelkező, azonban jelenleg nemzetközi viszonylatban mégis új, ma legkorszerűbbnek tartott mérőeszköz, a Wechsler gyermek-intelligenciateszt (Wechsler intelligence Scale for Children - Forth Edition - WISC-IV) magyarországi adaptálásáról és közreadásáról számol be.
A WISC-IV standardizálásával olyan diagnosztikai eszköz készült el, amely egységes, a mai hazai és nemzetközi elvárásoknak megfelelő értékelőrendszer, korszerű és jogtiszta, amely nem csak az eddigieknél átfogóbban képes közelíteni az intellektuális képességeket, hanem olyan pszichés funkciók, képességek feltárásának diagnosztikus eszköze, amelyek kompatibilisek a korszerű iskolai tudás elsajátításának szempontjából vizsgált kognitív képességekkel.
Hatásait illetően kiemelendő, hogy a kognitív képességek szélesebb spektrumának feltárásának elősegítése alapján javul a gyermekek differenciált megítélésének esélye. Az egyéni képességek figyelembevételének nagyobb lesz a lehetősége már az iskolába kerüléskor is, ezáltal csökkenhet a lemorzsolódás mértéke, amennyiben a képességek sokoldalú feltárása segíti az egyénre szabott képességfejlesztést.
Javulnak a pedagógiai-pszichológiai szolgáltatások (például a szakértői és rehabilitációs munka) működésének feltételei, minősége. A standardizált teszthasználat biztonságossá teszi a használatára felkészült kompetens szakemberek közreműködését az alkalmazott területeken.
Az újonnan bevezetésre kerülő eljárásnak többek között a pszichológia, gyógypedagógia, pedagógia, gyermekpszichiátria, fejlődésneurológia, rehabilitáció tudományának művelői, a szakértői és rehabilitációs bizottságok, nevelési tanácsadók, gyermek-ideggondozók, mentálhigiénés központok, pszichiátriai centrumok, pedagógiai és egészségügyi rehabilitációs intézmények, pályaválasztási tanácsadók, egyéb pedagógiai szakszolgálatok, pedagógiai, pszichológiai kutatóintézmények munkatársai lehetnek felhasználói, aktív alkalmazói.
Nagyné dr. Réz Ilona Vissza

Tartalom

Előszó (Nagyné Réz Ilona) 11
Bevezetés (Lányiné Engelmayer Ágnes - Nagyné Réz Ilona) 13
A teszt kiválasztásának előzményei, a döntés körülményei 14
A Wechsler gyermek-intelligenciateszttel szerzett nemzetközi eredmények áttekintése (Kő Natasa - Rózsa Sándor) 17
A Wechsler-intelligenciatesztek történetének rövid áttekintése 17
A WISC-IV felépítése, a mérőeszköz faktorszerkezete 18
A WISC-IV interpretációjának továbbfejlesztése 24
A WISC-IV felvétele és pontozása 26
A Wechsler-tesztcsaládhoz tartozó mérőeszközök hazai bevezetésének és alkalmazásának előzményei (Lányiné Engelmayer Ágnes) 29
A Wechsler-tesztek hazai alkalmazásának tapasztalatai 30
Wechsler gyermek-intelligenciateszttel végzett tudományos felmérések hazánkban 32
Összefoglalás 36
A standardizálási program megvalósítása (Bass László - Lányiné
Engelmayer Ágnes - Mlinkó Renáta - Nagyné Réz Ilona) 38
A szakértő munkacsoport 38
A standardizálás jelentősebb lépései 38
A kismintán történő kipróbálás tapasztalatai 44
A reprezentatív vizsgálati mintán történő tesztfelvételekhez kapcsolódó kiképzés 74
A MAWGYI-R és a WISC-IV intelligenciatesztek összehasonlítása.
Változások a MAWGYI-R-hez képest (Kuncz Eszter - Mészáros Andrea) 77
A felvétel módjában végrehajtott módosítások 77
A WISC-IV arculata, vizsgálati eszközökre vonatkozó változások 79
Strukturális és tartalmi változtatások 79
A részpróbák által reprezentált intellektuális képességek (Kuncz Eszter - Mészáros Andrea) 85
A teszt értelmezhetősége információfeldolgozási modell keretében 91
A tesztfelvétel sajátosságai a standardizálás során (Kuncz Eszter - Mészáros Andrea) 92
A szúrópróba felvételének technikai sajátosságai 92
Technikai sajátosságok a reprezentatív mintavétel során 93
A nyelvi adaptáció és a kulturális-nemzeti sajátosságok által indukált változtatások 93
A felvétellel kapcsolatos tapasztalatok 95
A WISC-IV standardizálásának vizsgálati mintája (Bass László) 99
A minta leírása 99
A reprezentatív minta feldolgozásának fontosabb eredményei 104
A WISC-IV kapcsolata más mérőeszközökkel 109
A lakóhely hatása az intelligenciaszintre
(Bass László - Lányiné Engelmayer Ágnes) 111
Az intelligencia és az iskolai teljesítmény (Bass László) 114
Osztályzatok és intelligencia 114
Az értelmi fogyatékosság és az IQ (Bass László - Lányiné Engelmayer Ágnes) 117
A roma gyermekek intelligenciájának vizsgálata (Bass László - Lányiné Engelmayer Ágnes) 119
A WISC-IV standardizálásának tapasztalatai a roma gyerekek esetében 120
A roma gyermekek vizsgálatával kapcsolatos magyar gyakorlat és a javasolt eljárásmód 127
A WISC-IV alkalmazása a klinikai gyakorlatban. Esettanulmány (Mlinkó Renáta) 132
Az előzményekről 133
A vizsgálatról 134
A tesztfelvétel menete 134
A WISC-IV eredményeinek elemzése, értékelése 135
Az elemző oldal információi 137
Az eredmények összefoglalása, következtetések 138
Összefoglalás, távlatok (Nagyné Réz Ilona) 141
Mellékletek 144
Irodalom 161
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem