Előszó
E kötet a középsúlyosán értelmi fogyatékos tanulók nevelését és oktatásat ellátó általános iskola pedagógusainak készült, olyan tanulmányokat ad közre, melyek adataikkal,javaslataikkal a...
Tovább
Előszó
E kötet a középsúlyosán értelmi fogyatékos tanulók nevelését és oktatásat ellátó általános iskola pedagógusainak készült, olyan tanulmányokat ad közre, melyek adataikkal,javaslataikkal a nevelőtestületi továbbképzéseken haszonnal feldolgozhatók, megvitathatok.
Az egyik tanulmány szerzői, nagy tapasztalattal rendelkező, elismert és alkotó gyógypedagógusok írták 1983-ban: "... a foglalkoztató iskola hazánk iskolarendszerének egyik legkevesebb funkciózavarral küzdő intézménytípusa lett az elmúlt évtized alatt. A nevelők közérzete, munkakedve, kezdeményezőkészsége jó, alkotó szabadsága a legjobbak közé tartozik." (Kovács Tibor-Kovács Tiborné). Valóban e harminchárom iskola között szinte minden második tantestülete résztvett tevékeny, alkotó, kezdeményező formában a sajátos nevelés eme ágának formálásában.
Az alkotó nevelőtestületek egyike a budapesti Diószegi Sámuel utcai iskola, amely e kötet létrehozását kezdeményezte, miután már több közös munkát adott közre: a szülőknek tájékoztatót, az iskola tíz éves fennállására évkönyvet, több közleményt a szakfolyóiratokban. A dolgozatok nagyobb része is tőlük származik.
Ebben az iskolában is, miként sok helyen másutt, állandóan kutatják, hogyan lehetne eredményesebbé, hatékonyabbá tenni az imbecillis gyermekek nevelését-oktatását.
Az imbecillitás rendkívül összetett, a mentális, motorikus, emocionális funkciókat érintő fejlődési sérülés. Még ma is viszonylag kevés adatunk van arról, hogy ebben az állapotban a gyermekkor egyes szakaszaiban milyen fejlettség érhető el. A kötetbe felvettük azokat az elmúlt években készült tanulmányokat, amelyek konkrétan adatokkal segítenek közelebbjutni a középsúlyosán sérült értelmi fogyatékos gyermek fejlődésének a jobb leírásához.
Vissza