kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Szent-István Társulat |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Könyvkötői kötés |
Oldalszám: | 578 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 19 cm x 12 cm |
ISBN: | |
Megjegyzés: | Töredék kötet. |
Világtan (Kosmologia) | |
Valóságos különbség a világ és Isten között | |
A pantheismus általános formulája | |
Gyökeres ellentét e formula és a között, mely sz. Tamás bölcsészetéből ered | |
A pantheismus az észt lerombolja és istentagadást von maga után | |
Sz. Tamás okoskodása a pantheismus ellen | |
Egyéb bizonyítékok ugyanattól | |
Egy helye, mely a pantheismus eredetére és okaira vonatkozik | |
Szomoru következmények, melyekhez e rendszer vezet | |
Az eclecticismus | |
Jouffroy | |
Hegel anthropotheismusa | |
Michelet és Feuerbach | |
A pantheismus szükségképen lerombolja a vallást | |
Az erkölcsi jó és rossz között létező valódi különbség tagadását foglalja magában | |
Maret abbéból idézett hely azon tévedésekre és veszélyekre nézve, melyeket a pantheismus méhében hord | 1 |
A pantheismus általánossága, vagy történelmi szemle e rendszer fölött, a pantheismus hajdan | |
A pantheismus és az atheismus | |
A pantheismus három alakja Gioberti szerint | |
A pantheista tévely általánossága | |
Ez általánosság oka | |
A teremtés eszméjének a kath. bölcsészetben kiváló helyet kell elfoglalnia | |
A kieredési (emanatista) rendszer a pantheismus első alakja | |
A pantheismus és annak változatai Indiában | |
Hasonlatosságok az indiai és a német pantheismus között | |
Manú törvénykönyve | |
A kieredés és visszafolyás | |
A pantheismus a chinai bölcsészetben s annak hasonlatossága Hegel eszméjével | |
A chinai bölcsészet alapelve lényegesen pantheista | |
A chinai bölcsészet elemzése Ricci atyától | |
A pantheismus Perzsia, Egyptom, Chaldaea és Aethiopia bölcsészetében | |
A pantheismus a görögöknél | |
A joniai iskola kettős-elvisége (dualismusa) | |
Az eleaiak eszmeelvi (idealista) pantheismusa | |
Aristoteles távolabb áll a pantheismustól, mint Plátó | |
Plátó és az alexandriai hit-egyesités (synkretismus) | |
Plotin és egyéb neoplatonikusok pantheista tanai | 18 |
Folytatás, a pantheismus a középkorban | |
A pantheismus viszonyai a rationalismushoz | |
Scotus Erigena | |
Az ő eszmeelvi pantheismusa | |
Dinant-i Dávid anyagelvi pantheismusa | |
Nagy-Albertból idézett helyek és bizonyitékok arra nézve | |
A pantheismus általánossága a középkorban | |
A tulhajtott realismus pantheista tanokhoz vezet | |
A pantheismusnak a középkorban általánosságára nézve egy másik bizonyiték | |
Nagy-Albert vitája dinant-i David egy tanitványával | |
A pantheismus és a renaissance | |
A protestans ujitás | |
Giordano Bruno | |
Pantheista tanai | |
Tanitása a teremtésről | |
Elmélete a tudományról és az ismeretről | |
A pantheismus az ujkorban | |
A spinosismus és a transscendentalis bölcsészet, mint a pantheismus alakjai | |
A Descartes-féle bölcsészet befolyása Spinoza pantheismusára | |
Gioberti itélete Descartes-ról | |
Hasonlatosság Descartes és Spinoza között az állomány meghatározására nézve | |
Descartes tana utat nyit Fichte alanyi (subjectiv) pantheismusának | |
Leibnitz figyelemreméltó szavai azon viszonyokról, melyek Spinoza és Descartes tana között léteznek | |
Észrevételek Cousin egy helyére, mely Descartes-nek kedvez | |
Érintkezés az ujabb pantheismus s Leibnitz és Malebranche tanának némely pontjai között | |
Leibnitz monadologiája s az ő előreelrendelt öszhangja | |
Malebranche véleményei a testek megismerésének módjáról | |
A pantheismus utolsó korszaka | |
A német pantheismus különféle változatai Ancillon szerint | |
Hegel | |
A német pantheismus a régi pantheista rendszerek fölelevenitésére | |
Navarrete atya bizonysága a chinai bölcsészet pantheismusára nézve | 56 |
A teremtés | |
A pantheismus és a teremtés eszméje | |
A teremtés eszméjének bölcsészeti fontossága | |
Az Isten és a teremtés eszméi | |
Sz. Tamás elmélete a teremtés lehetőségéről és alapjáról | |
Ugyanannak tanitása a teremtés természetéről és föltételeiről | |
Semmiféle test nem teremthet | |
Semmiféle teremtmény nem lehet fő vagy eszközi ok a teremtés rendjében | |
Sz. Tamás tanitás e pontról | 77 |
A teremtés Cousin szerint | |
A teremtés eszméje és a pogány bölcsészet | |
A kath. teremtés sz. Tamás szerint és a pantheista teremtés | |
A keresztény eszmék befolyása a teremtés eszméjére | |
Cousin egy helye, hol kifejti gondolatát a teremtés természetéről | |
E hely komoly tévedéseket és szabatatlanságokat tartalmaz | |
Semmiből történik-e a teremtés? | |
E tétel kettős értelme | |
Különbség a potentia s a merő lehetőség fogalma között | |
A Cousin-féle teremtés pantheista emanatismushoz vezet | |
Cousin idézett helye, hol e tant hirdeti | |
A sz. Tamás szerint való teremtés eszméjének összehasonlítása a Cousin-éval | |
Sz. Ágoston egy helye | |
A teremtés nem változás oly értelemben, a mint azt Cousin veszi | 91 |
A teremtés létezése | |
Sz. Tamás tanitása az összes lényeknek Istentől függéséről | |
Ugyanattól egy hely, hol a teremtés lehetőségét és létezését állapitja meg | |
Észrevételek a módszer és bizonyitékok természetére nézve, melyeket Sz. Tamás e tárgy körül alkalmazott | 106 |
A teremtés szabad volta | |
A pantheismus és a teremtés szükségszerüsége | |
Négy bizonyiték a teremtés szabad volta mellett sz. Tamástól | |
Mit kell érteni a természet szerint és az akarat szerint való müködés alatt? | |
A szükséges okok hatás-módja | |
A teremtés szükségszerüsége lerontaná a gyökeres különbséget az Ige nemzése s a világ teremtése között | 113 |
Cousin véleménye a teremtés szükségszerüségéről | |
Cousin véleménye a pontról vizsgálat alá veendő | |
Ellentét sz. Tamás és Cousin állitásai között | |
Egy hely ez utóbbitól, hol a teremtés szükségszerüségét tanitja | |
E bölcsész következetlensége | |
A keresztény tudoroknak tulajdnitja a szükségszerü teremtés tanát | |
Ez állitás alaptalansága | |
Mily értelemben s mily dolgokra nézve engedhető meg Istenben a szükségszerüség? | |
Sz. Tamás tagadja a szükségszerüséget tekintettel a külső világ valósitására | |
Isten tökéletes függetlensége a világ teremtésére és létezésére nézve | |
Viszonylagos és föltételes szükségesség | |
Különbség a szükséges rend és a szabad rend között Istenben | |
A teremtés szükségszerüsége végeredményben a világ istenitése | |
Cousin egy okoskodásának hibája | |
Egy hely sz. Tamástól | |
Az eclecticismus fejének álokoskodása | |
A teremtés szükségessége mellett felhozott bizonyitékai | |
Sz. Tamás már felállitotta és megczáfolta | |
Mily értelemben mondható, hogy Istennek, jóságánál fogva, lehetetlen jóságosan nem müködnie? | |
Az eclecticismus fejének igazságtalan panaszai | |
Elmélete az emberi szabadságról | |
Ez elmélet helytelenségei | |
Az emberi szabadságot s következőleg az istenit is önkéntiségre (spontaneitasra) viszi vissza | |
Egy másik hely ugyanattól, hol e tant hirdeti | |
Észrevételek e helyére | |
Mi értelme van az Isten szabadságának Cousin szájában? | |
Egyéb helyek ugyanattól | 120 |
Az optimismus | |
Az optimismus eredete | |
Lokrisi Timaeus | |
Plátó és a stoikusok | |
Az optimismus az ujkorban | |
Az optimismus eredete Malebranche szerint | |
Ennek szavai | |
Leibnitz | |
Az optimismus, és a keresztény bölcsészet hagyományai | |
Az optimismust sz. Ágoston visszautasitja | |
Az optimismus, és sz. Tamás tana | |
Hathatós érv az optimismus ellen | |
Sz. Tamásból vett helyek | |
E rendszert nehéz összeegyeztetni a teremtés szabadságával Isten részéről | |
Leibnitz elégséges-oka a világ teremtésére alkalmazva | |
Észrevételek Leibnitz e tanára, Bossuet és Fenelon | |
Leibnitz e tanának hamis volta | 143 |
Az optimismus és sz. Tamás elmélete | |
Az isteni akaratnak lehet-e elégséges okát adni? | |
Sz. Tamás tana e tárgyról | |
Az isteni akaratnak nem lehet okát adni | |
A világ teremtésének elégséges okát nem kell adni absolut értelemben | |
E teremtés elégséges oka föltételes értelemben | |
Mily értelemben engedhető meg a világra nézve az optimismus? | |
Sz. Tamás s felfogása e tárgyról | |
Figyelemreméltó helyek ugyanattól | |
Elméletének összehasonlítása az optimismuséval | 160 |
Maret véleménye az optimismusról | |
Uj optimista megoldás Maret abbé szerint | |
Sz. Ágoston és Maret abbé megoldása | |
E megoldás eloszlatja-e mind a nehézségeket? | |
Ugyanazon nehézségekkel és veszélyekkel jár, melyekkel Malebranche absolut optimismusa | |
Bizonyitékok | |
Észrevétel Maret abbé egy tételére | |
Az általa adott megoldás pantheismushoz vezet | 175 |
Sz. Tamás, a mózesi kosmogonia és a modern geologia | |
A kosmogonia (világeredettan) támadásai a szentirás ellen | |
A geologia (földtan) és Mózes kosmogoniája | |
Némely kath. irók helytelen eljárása, tekintettel a geologiára | |
Sz. Tamás a XIII. században kijelöli a geologiának az utat, melyet követnie kell | |
Nevezetes hely ugyanattól | |
Észrevételek e helyre | |
A határozatlan korszakok elmélete nem mondható bebizonyitottnak | |
Geologiai bizonyságok és tények ennek támogatására | |
A mózesi kosmogoniának nincs mit félnie a valóban ésszerű geologiától | |
Sz. Tamás-ból idézett helyek | |
Geologiai hypothesis összhangban a Genesis betüszerinti értelmével | |
E föltevés alapjai | |
Befejezés | 182 |
Lélektan (Psychologia) | |
Előzetes észrevételek: a behozás (inductio) a tapasztalatai módszer a lélektanban | |
A tapasztalati módszer kifejlődése a renaissance után | |
E fejlődés valódi okai | |
A lélektani s a physikai tapasztalati módszer | |
Különbséget kell tenni e két tapasztalati módszer között | |
Descartes tulhajtott psychologismusa | |
Bacon kizáró empirismusa | |
Mit gondoljunk a dicséretekről, melyekkel kath. irók Bacon-nek adóznak | |
Bacon tana a közmegegyezésről, idézve Maistre által | |
Ugyanannak egyéb tévedései, melyek istentagadásra visznek | |
A mult század anyagelvi iskolájának is Bacon készitette elő az utat | |
Véleménye a barmok lelkéről | |
Tana az eszes lélekről | |
Különbség nélkül megveti a scholastikusokat | |
Itélete Plátó-ról, Aristoteles-ről s a régi kor egyéb nagy bölcsészeiről | |
Rámutatás Bacon erkölcsi tanaira | |
Odatörekszik, hogy teljesen elválassza a bölcsészetet a theologiától | |
Hogyan itél a XIX. század Encyclopaediája Bacon-ről és tanairól? | |
Mit köszönnek a tudományok Bacon módszerének és tanainak? | |
Cantú Caesar figyelemreméltó szavai | 199 |
A tapasztalati módszer tulhajtása, sz. Tamás módszere a lélektanban | |
Valamely tudomány módszerének egyeznie kell ugyanannak sajátos természetével | |
Azon tudományok, melyekben a lénytani és deductiv módszernek tulsulylyal kell birnia, nem zárva ki a tapasztalatait sem | |
Azon tudományok, melyek természetöknél fogva a tapasztalati módszer tulsulyát igénylik | |
Azon tudományok, melyek egyiknek is másiknak is alkalmazását egyenlően megkivánják | |
Sz. Tamás minden tudományban azt a módszert alkalmazza, mely megfelel azok természetének | |
Ismerte a különbséget a lehozó és behozó módszer között | |
Bacon-nél is előbb tanitotta a tapasztalati módszer szükségességét és általánosságát a nélkük, hogy az angol bölcsész rendszeres kizárólagosságába esett volna | |
Ugyanabból idézett hely az érzékleti tapasztalásnak a természettudományokban szükséges voltára nézve | |
A tapasztalati módszer használata miért nem oly gyakori sz. Tamás-nál, mint az ujabbkori bölcsészetben? | |
Jourdain helytelen előitéletei sz. Tamás bölcsészeti rendszeréről | |
Mily értelemben igaz, hogy sz. Tamás bölcsészetének kiinduló pontja nem a tapasztalati módszer | |
Bacon nem mondható e módszer feltalálójának | |
Nagy-Albert és Bacon Roger | |
A tapasztalati módszer fejlődése még Bacon korában is többet köszön más bölcsészeknek, mint az angolnak | |
Campanella | |
Costanzo egy helye az ő bölcsészi munkáinak fontosságáról és befolyásáról | |
Maistre itélete Bacon bölcsészetéről | 213 |
Az eszes lélek anyagtalansága és egyszerüsége | |
A lélek szellemiségének és egyszerüségének bizonyitékai, melyeket a modern bölcsészet ujakul tüntet fel, sz. Tamás bölcsészetében már megvannak | |
A rend, melyet ő a lélektani igazságok kifejtésében követett | |
Szöveg: a lélek általános fogalma, az élet kettős nyilvánulása, a lélek nem lehet test | |
Fejtegetések | |
Más szöveg az emberi lélek testetlenségére nézve, az értelem tárgyilagos tehetségéből vett bizonyiték, bizonyiték ama végtelenségből, mely az értelem müködéseit és tárgyait megilleti, a test eszméjére fektetett bizonyiték, a reflexiv tehetség, melylyel az értelem bir, szintén bizonyitja lelkünk testetlenségét | |
Két észrevétel az előrebocsátott bizonyitékokra | 228 |
Folytatás, az emberi lélek absolut anyagtalansága | |
Sz. Tamás szövege, mely az értelmi müködés absolut egyszerüségéből vett bizonyitékkal mutatja meg a lélek anyagtalanságát | |
Valamely lény tökéletes anyagtalanságának szükséges föltételei | |
A lélek egyszerüsége az anyagi rendben nem hozza magával a tökéletes egyszerüsége az anyagi rendben nem hozza magával a tökéletes egyszerüséget vagy actaualitást | |
Sz. Tamás szövege, hol bebizonyitja, hogy az eszes lélek kizárja az anyag- és alakösszetételt, de nem az actus és potentia, vagy pedig a lényeg és a lét összetételét | |
A lélek szellemisége | |
Sz. Tamás-ból idézett hely e pontra nézve | |
Ugyanannak egy figyelemreméltó tana azon viszonyt illetőleg, mely valamely lény anyagtalansága s az ismerő tehetség között létezik | |
Az észlelet és tapasztalás szintén támogatják e tant | |
E tan fontos következménye | 234 |
A lélek halhatatlansága | |
Bizonyitékok, melyekkel sz. Tamás a lélek halhatatlanságát megállapitja | |
Azoknak két osztályba különzése | |
Első bizonyiték | |
Ugyanannak különös alkalmazása az eszes lélekre | |
Második, az értelem sajátos tárgyára alapitott bizonyiték | |
Az öntudat megerősiti azt | |
Az értelmes lény alanyi tökélyének viszonyban kell lennie tárgyias tökélyével | |
Lelkünknek, mint értelmes lénynek, függetlensége és felülemelkedése az időn s az anyagi és érzéki korlátoltságokon | |
E függetlenség és felülemelkedés mintegy föltétele a lelki tökéletesedhetésnek az értelmi rendben nem kevésbbé, mint az erkölcsiben | |
Sz. Tamás szavai | |
Uj bizonyiték a lélek elpusztulhatatlanságára nézve | |
Az utolsó bizonyitékok alapossága | |
Bölcsészi és tényleges fontosságuk | |
Sz. Tamás kikerüli a pantheismus szikláját, melybe napjaink bölcsészete ütközött az alany és tárgy között létező viszony meghatározásában | |
Egyéb bizonyitékok a lélek halhatatlansága mellett | 245 |
Sz. Tamás és a traditionalismus | |
Bonald és Beautain tanainak rokonsága a traditionalismussal | |
E rendszer veszélyei és főbb tévedései | |
A traditionalista iskola állitása | |
Sz. tamásnak az előbbi fejezetekben előadott tana ez állitás gyakorlati czafolatául szolgál | |
Mi képezi a traditionalismus alapját és fő állitását? | |
Gyökeres és absolut ellentét a traditionalista tan és sz. Tamás tana között | |
Szöveg ez utóbbitól, az emberi ész tökéletesedésének két módja s annak kettős eljárása, a természetfeletti ismeret föltételezi a természetes ismeretet, az emberi ész bebizonyithatja az Isten létét, észt tulhaladó és ésszel elérhető igazságok, czáfolat azok ellen, kik azt állitják, hogy az emberi ész nem képes bebizonyitani az Isten létét, az ész utján Istenre vonatkozó különféle igazságokat ismerhetünk meg, különbség a kegyelem és a puszta ész segélyével nyert ismeret között | |
Sz. Tamás egyéb, természeti rendü igazságokra is alkalmazza az észt | 255 |
Folytatás, sz. Tamás és a traditionalismus, lehozásaiban és irányzataiban | |
A traditionalista tan,. az ismeret eredetéről, lerontja a bölcsészeti hagyományokat e pontra nézve | |
A keresztény bölcsészet tanitásával sem egyez meg | |
Sz. Ágostonból idézett hely a szónak az ismerethez viszonyára vonatkozólag | |
Sz. Tamás ugyanazt tanitja, mit sz. Ágoston | |
A gondolat előbbisége a szónál | |
A gondolat, az eszme és a szó | |
A nyelv haszna | |
A szó nem oka a gondolatnak és a tudománynak, miként a traditionalismus állitja | |
Figyelemreméltó hely sz. Tamás-ból, hol megczáfolja e tekintetben a traditionalismust, az ész első elvei és természetes fogamzatai, a lehozott igazságok, melyek a tudományt alkotják, benrejlenek az első elvekben, melyek az ész fejlődésénél vezérszerepet visznek, a kitalálás és a tanitás, a tanitott igazságok és az első elvek, az első elvek által termékenyitett ész fő oka a tudománynak az emberben | |
Mily értelemben mondandó, hogy Isten az oka tudományunknak? | |
Viszonyok a tudomány, és az első elvek között sz. Tamás szerint | |
Egy hely ugyanattól ama viszonyra nézve, mely a tudomány, az ész és az első elvek között létezik | |
A traditionalismus lerontja a bölcsészeti bizonyosság észszerű alapját | |
Rokonság a traditionalista iskola és Lamennais rendszere között | |
Maret abbé egy helye | |
A traditionalismusra nézve a tudomány egyetlen alapjának s az igazság ismertető jegyének a tekintélynek kell lennie | |
Ez iskola szükségkép a kételgés felé hajlik | |
A közmegegyezés | |
Balmes | |
Ellentét sz. Tamás és a traditionalismus között, tekintettel a bizonyosság alapjára s a természeti igazságok ismertető jegyére | |
Nevezetes helyek a szent egyháztudortól e tárgyat illetőleg | 263 |
Folytatás, rövidletes összehasonlitás a traditionalista iskola állitásai és irányzatai és sz. Tamás tana között | |
Párhuzam a traditionalismus és sz. Tamás tana között | |
A természetes ész által elérhető alap-igazságok | |
A természetes és a természetfölötti rend | |
A gondolat s az emberi ismeretek eredete | |
A tudomány átszármaztatásának eszközei | |
A tudományos bizonyosság alapja s az igazság ismertető jegye | |
Ellentét a traditionalismus és sz. Tamás tana között theologiai tekintetben | |
Maret abbé egy helye a traditionalismus főbb tévedéseire nézve a theologiai rendben | 280 |
Az eszes lélek az ember lényeges alakja | |
Az ujkori bölcsészet az ember természetének vizsgálásában figyelmen kivül akarja hagyni a testet | |
Ez irányzat fő okai | |
Az én bölcsészete | |
A lényeges alakok rendszere | |
Egy vagy más értelemben minden bölcsésznek meg kell engednie, hogy az eszes lélek lényeges alakja az embernek | |
E kérdés viszonyai a főbb lélektani kérdésekhez | |
A fontosság, melyet sz. Tamás e kérdésnek tulajdonit | |
Szükséges föltételek a lényeges alak fogalmához | |
A teljes önletiség föltételei | |
E föltételek alkalmazása az eszes lélekre | |
Sz. Tamás egy helye e ponthoz | |
Ugyanazon hely megvilágitása | |
Sz. Tamás figyelemreméltó tana a lélek viszonylagos tökéletlenségéről, ha elválik a testtől | |
Szöveg ugyanattól az eszes léleknek a testtel lényeges alakká egyesüléséről, Plátó véleménye, czáfolat, Plátó tana a lélek és test között csupán esetleges egyesüléshez vezet, az ember természetének állományi egységét lerontja, ellenkezik az életi tüneményekkel és működésekkel, egyéb bizonyitékok annak alaptalanságára nézve | 289 |
Folytatás, az eszes lélek valósággal lényeges alakja az embernek | |
Mily nehéz felfogni a lélek lényeges egyesülését a testtel | |
E nehézség oka | |
Az eszes lélek sz. Tamás szerint az ember lényeges alakja s egyszersmind szellemi állomány | |
Szöveg ugyanattól, amely megmutatja, hogy a lélek egyesülése a testtel ennek lényeges alakja, magára a lélek természetére és müködéseire fektetett bizonyiték, mi módon lehet valamely dolognak müködést tulajdonitani? | |
Az értelmes lélek az ember alkotó része, az embernek, mint érzéki és értelmes lénynek, személyi egysége az öntudat egysége által bizonyitja, a lélek egyesülése a testtel, mint ennek mozgatója, nem elégséges, bizonyitékok, maga az értelem cselekvőségének természete mutatja, hogy a lélek egyesülése a testtel lényeges alak, az eszes lélek felülemelkedése az anyagon és annak föltételein | 302 |
Az előző fejezetekben kifejtett tan alapos volta és annak alkalmazásai | |
A vegyülés, a lényeges és esetleges egyesülés | |
Csupán a lényeges egyesülés mentheti és fejtheti meg az ember személyi egységét, tekintettel az érzéki és értelmi működésekre | |
Az érzéki tehetségek a testtől függnek cselekvéseik gyakorlatában | |
A tenyészeti élet tüneményei szintén arra birnak, hogy a testet ugy tekintsük, mint az emberi személy lényeges elemét | |
A tenéyszeti élet müködései az emberben ugyanazon életi elvre veendők vissza, melyre az érzékletiek és értelmiek | |
Az emberi természet fogalma hasonlókép bizonyitja, hogy a lélek nem képezi az ember tökéletes személyiségét | |
Sz. Tamás megoldásának felsőbbsége szemben a plátói iskola megoldásával | |
Minden megoldás komoly nehézségekbe ütközik, ha nem fogadja el a lényeges egyesülést a lélek és test között | |
Hogy kell érteni a lélek és test egyesülését lényegi-alak-tekintetben? | |
Azon tökéletesség, melyet a lélek a testtel egyesülése folytán nyer | |
Sz. Tamás megoldása az egyetlen, mely valójában megmenti az ember természeti egységét és sajátos személyiségét | 311 |
E tanból lehozott egyéb következtetések és annak alkalmazásai, a léleknek, mint értelmesnek, függetlensége az anyagtól | |
Az ember meghatározása némely bölcsészek szerint | |
E meghatározás szabatatlansága | |
Plátó tanának kifejezése az s a lélek és test között esetleges egység állitásához vezet | |
Ez esetleges egyesülés ellenkezik az emberi nem közérzületével | |
Descartes-ból felhozott hely | |
Következmények, melyek e helyből folynak | |
Nyelvezetének szabatatlansága, összehasonlitva sz. Tamás-éval | |
A valódi lét és az alak | |
Sz. Tamás egy állitásának értelme | |
A létezés tényének viszonya az anyagi lények lényeges alakjaihoz | |
A tényleges lét s a szellemi alakok (pure subsistentes) | |
Az eszes lélek mind a két rendnek részese | |
Saját léttel bir s közli azt a testtel | |
E tan valószinüsége s a nehézségek, melyekkel tagadása jár | |
Az ember és a barom halála | |
Fontos folyomány | |
Az értelmi müködések anyagi szervektől függetlenségének alapja, sz. Tamás szerint | |
Ugyanattól egy hely | |
A tényleges gondolat és a lélek lényege | |
Descartes véleményének czáfolata | |
Sz. Tamás egy helye a lélekről, mint ama lánczszemről, mely az anyagi világot a szellemeivel összeköti | 321 |
Vajjon a lélek a test valamely meghatározott részében tartózkodik-e? | |
Descartes véleménye | |
Az egész léleknek az egész testben s annak minden egyes részében létezése, habár ellenkezik a képzelem s az érzékek felfogásával, szellemiségének és egyszerüségének szükséges következménye | |
A léleknek, mint életi elvnek, viszonya a szerves anyaghoz | |
A barmok lelke e tekintetben oszthatatlan | |
A lélek állományi egyszerüsége és annak oszthatatlansága összefér az életi képességek és müködések sokféleségével | |
Sz. Tamás tana e pontról, az egészek három faja s az oszthatóság három módja | |
E tan fontos következményei | |
Balmes-ból idézett hely | |
Sz. Ágoston egy helye | |
Leibnitz és az ő monadologiája | |
Sz. Tamás tanát helytelenül értelmezi | 338 |
A phrenologia (agytan) és sz. Tamás | |
A phrenologia meghatározása | |
Alap-állitás: az emberi képességek helyzezkötöttsége | |
E képességek észszerü osztályozása | |
Eredeti és lényeges különbség az érzéki s a tisztán értelmi rend képességei vagy tehetségei között | |
Szenvi (affectiv) és érzelési tehetségek | |
Egy benső tüneményre alapitott ellenvetés | |
E tünemény fejtegetése és válasz az ellenvetésre | |
Az érzéki és értelmi rend tehetségei között sz. Tamás szerint létező gyökeres különbség tagadása az érzékelviséghez (sensualismushoz) vezet | |
Az ujkori phrenologia az ember és a barom között létező lényeges különbség tagadására irányul | |
Sz. Tamás lélektani elmélete egyenes ellentétben van ez irányzattal | |
Nem elég tagadni a szervek többféleségét a gondolatra nézve | |
Debreyne, ez iró helytelen okoskodása és ellenmondása e pontot illetőleg | |
Párhuzam az ő és sz. Tamás tana között | |
Egy ellenvetés ez utóbbi tanával szemben | |
Válasz | 353 |
A phrenologia folytatólagos vizsgálata, sz. Tamás tanához való viszonyaiban tekintve azt | |
Az ujkori phrenologia transscendentalis fontossága, annak párthivei szerint | |
Geubert egy helye | |
A phrenologia, ugy, a mint most áll, nem bir azon szükséges föltételekkel, melyeket a tulajdon értelemben vett tudomány megkiván | |
A phrenologia irányzatai a végzetszerüség (fatalismus) felé | |
Brousseai-ból idézett hely | |
Sz. Tamás tana a szabad-akaratnak az értelemhez és szenvedélyekhez való viszonyairól | |
A "Revista Frenologica" téves állitásai a jelzett viszonyokra és sz. Tamás tanára nézve | |
Ez állitások czáfolata | |
Lehetséges-e a phrenologia sz. Tamás bölcsészete szerint? | |
Az előző fejezetben előadott tan két következménye | |
Sz. Tamás psychologiai tana nem zár ki minden phrenologiai rendszert, sőt inkább, az észszerü és keresztény phrenologia szükséges elemei már megvannak abban | |
Mily alapokra kell fektetni e phrenologiát? | 386 |
Az ember életi elvének egysége | |
Voltaire egy helye | |
Sz. Tamás-nak oly tanokat tulajdonit, melyek homlokegyenest ellenkeznek annak állitásaival | |
Sz. Tamás tana az életi elvnek (principium vitale-nak) az emberben egységéről | |
A szent egyháztudor tanának kifejtése és bölcsészeti fontossága | |
Csak annak segélyével lehet megfejteni az ember fajlagos egységét és személyi egységét | |
Lélektani tünemény, mely támogatja e tant | |
E tünemény nem fejthető meg egy testben több léleknek egyszerü együttlétezésével | |
A test a lélektől nyeri az egységet, s azt kell mondani, hogy a lélek foglalja magában a testet, nem pedig ez a lelket | |
Sz. Tamás egy helye | |
Nagy-Albertból idézett hely | |
Sz. Ágoston ugyanazt tanitja, mit sz. Tamás, az ember életi elvének egységéről | 396 |
Stahl elmélete és sz. Tamás tana | |
A cartesianismus a kereszténység-bölcsészeti hagyomány lánczának szétszakitásával feledésbe juttatta a tanokat, melyeket a régi keresztény bölcsészet és sz. Tamás vallottak | |
Descartes véleménye az állatokról | |
Stahl lélekelvisége (animismusa) uj elméletkép lép fel a világban | |
Egy hely a XIX. század Encyclopaediájá-ból | |
Stahl animismusa, a mennyiben igazat és alaposat tartalmaz, sz. Tamás animismusának fölelevenitése | |
Stahl meghamisitotta ez elméletet, helytelenül és tulozva alkalmazván azt | |
Sz. Tamás tana a czélra való irányulásról a barmok müködéseiben | |
E tan fölöslegessé teszi a Stahlnak tulajdonitott téves föltevést a barmokban értelmes léleknek létezéséről | |
Leibnitz és Stahl | |
Különbség Stahl animismusának alapja és annak téves alkalmazásai között | 412 |
A vitalismus és sz. Tamás psychologiai tana | |
Figyelemreméltó hely Raulica atyától | |
A vitalista rendszer az emberre és állatokra vonatkozó Descartes-féle elvek következménye | |
Mérsékelt vitalismus | |
Van Helmont, Bordeu, Haller | |
A vitalisták fő bizonyitéka | |
Elégtelen az annak bizonyitására, mit a vitalismus hivei megállapitani akarnak | |
Lelkünk befolyása és hatása az élet sok oly tüneményére kiterjed, melyek annak uralma alól kivéve látszanak lenni | |
Jourdain egy helye | |
Az ösztön tüneményeinek s a szokás tényeinek bölcsészi elemzése | |
E tan alkalmazásai és következményei | |
A vitalisták bizonyitékát az értelmi élet tüneményei gyengének, hatálytalannak tüntetik fel | |
A sensitiv vitalismus, vagyis az, mely az emberben az eszes lélektől különböző érzékelő lelket tételez fel, összeegyeztethetetlen az öntudat egységével és azonosságával | |
Bizonyiték sz. Tamás szigorú animinsmusának javára | |
Ez elmélet fensőbbsége a vitalistákéval szemközt lénytani tekintetben | |
A sensitiv vitalismus hiveinek bizonyitékát sz. Tamás már felállitotta és megczáfolta | 422 |
A modern vitalismus és sz. Tamás animismusa | |
Az életi erők határozatlan sokfélesége, a mint a mostani vitalismus tanitja | |
Mindez erőket, az értelmet és akaratot sem zárva ki, ugy tekinti, mint a szerves anyag tulajdonságait és eredményét | |
Hathatós bizonyiték a mérsékelt és sensitiv vitalismus ellen | |
Sz. Tamás animismusa azonfelül, hogy gyökeres tagadása a modern vitalismusnak, kizárja azon rokonságot is, melyben azzal a mérsékelt és sensitiv vitalismus van | |
A modern vitalismus anyagelvi rendszer | |
Brown, Cabanis, Brousseais és La Metrie | |
Bordeu és Bichat vitalista tanai | |
Emennek bölcsészete és Gall phrenologiája | |
A vitalismus és a cartesianismus | |
Tan-hasonlatosságok Buffon és Bichat között | |
Van Helmont | 440 |
Az emberi lélek eredete, uj támadás a pantheismus ellen | |
Némely irók téves felfogása sz. Tamást illetőleg | |
Szöveg ettől, mely megczáfolja a pantheismust, és rámutat annak eredetére | |
Észrevételek sz. Tamás tanára | |
A realismus és nominalismus, alapjában véve, a pantheismust is magokban foglalják | |
A lélektani pantheismus czáfolata | |
Nagy-Albert egy helye | |
Azok véleményét, kik a lélek eredetét a mag-erőnek tulajdonitják, sz. Tamás megczáfolja | 453 |
Visszatekintés sz. Tamás lélektani módszerére | |
Sz. Tamás bölcsészeti módszerének helytelen megitélései | |
Bölcsészete nem az ugynevezett tisztán demonstrativ | |
Módszere nem kizárólagosan deductiv és syllogisticus | |
Jourdain téves itéletei e pontra nézve | |
Sz. Tamás gyakran használja a tapasztalati és lélektani módszert | |
Bizonyitékok és példák erre nézve, a lélek eredete, az életi elv egysége az emberben, az eszes lélek szellemisége és halhatatlansága | |
A sz. Tamás-nak helytelenül tulajdonitott érzékelvi irányzatok nagyrészt a tapasztalati módszer használatából és alkalmazásából eretnek nála | |
Jourdain a tapasztalati és lélektani módszer lényegét összezavarja annak járulékos föltételeivel | |
Sz. Tamás bizonyitékai az Isten létét illetőleg szintén a tapasztalati módszer körébe tartoznak, bármit mond ellenkezőleg Jourdain | |
Sz. Tamás bölcsészeti módszere nem egy a Descartes-éval, a mennyiben nem kizárólagos és rendszeres, miként emeze | |
Sz. Tamás módszere észleges és tapasztalati, lény- és lélektani egyszersmind, a szerint használván tulnyomóan az egyiket vagy másikat, a mint a tudomány és tárgyak természete kivánja | 462 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.