Az I. kötet 1883-ban jelent meg. Nyomtatta az érsek-lyceumi nyomda Egerben.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
A munka, melynek első kötetével tagjainak a „Szent-István-társulat" ezennel kedveskedik, az „Aeterni Patris" kezdetű bullának előfutárja volt. Spanyol nyelven irva, hazánkban nem igen volt...
Tovább
Előszó
A munka, melynek első kötetével tagjainak a „Szent-István-társulat" ezennel kedveskedik, az „Aeterni Patris" kezdetű bullának előfutárja volt. Spanyol nyelven irva, hazánkban nem igen volt ismeretes. Ki azt komoly tanulmányozás után azon figyelemre méltatta, hogy magyar nyelvre forditsa, Michalek Manó, egri főmegyei áldozó-pap, főszentszéki ügyész, képezdei tanár és érseklyceumi alkönyvtárnok volt. A forditás kéziratban velem közöltetvén, tisztán az ügy érdekében, a szent-istván-társulati alelnökhöz f. évi február hó 11-én intézett levelem által bátorságot vettem magamnak, hogy arra a Szent-István-társulat hathatós figyelmét felhivjam. Elmondottam e levélben, hogy én Gonzalez Zefirin „Estudios sobre la filosofia de santo Tomas" még 1863-ban napvilágot látott munkáját egyik legszebb és legértékesebb jelenségnek tartom a legujabbkori bölcsészet és tudomány terén.
Vissza
Tartalom
AZ ELSŐ KÖTET TÁRGYMUTATÓJA.
BEVEZETÉS.
ELSŐ KÖNYV.
Általános itélet sz. Tamás bölcsészetéről.
Első fejezet.
Sz. Tamás és az iskolás bölcsészet.
Aristoteles bölcsészete behatólag módosítva sz. Tamás által. - Egy hely Balmestól ama döntő és jótékony befolyásra nézve, melyet sz. Tamás a bölcsészi tanulmányokra gyakorolt a XIII. században. - Az iskolás bölcsészet ellen emelt vádak túloznak. - E bölcsészet három phasisa. - Sz. Tamás bölcsészete nem zavarandó össze a scholastica egyéb iskoláival vagy ágaival. - Az ő bölcsészete, alapjában véve, válogató (eclecticus) 29
Második fejezet.
A természettudományok.
Az iskolás bölcsészet ellen emelt vád, vonatkozással a természettudományokra. - Mi igaz e vádban. - A természettudományok hátramaradásának néhány oka. - A bölcsészek eszméire módositó befolyással vannak a kor és társadalom állapotai, melyben élnek. - Garcia Luna-ból felhozott hely e pontra nézve. - Az iskolás bölcsészet fejlődésének sajátos jellege. - Azon emberek sajátos helyzete, kik ama korban a tudományok müvelésére adták magokat, részben szintén érthetővé teszi, miért maradtak hátra a természettudományok. - Sok tudományban tökéletesen otthon lenni, egyugyanazon emberre nézve nehéz dolog 35
Harmadik fejezet.
Folytatás.
Ama nagy akadályok, melyekkel a tudományoknak a középkor első századaiban küzdeniök kellett. - Lényeges különbség a bölcsészeti- és természet-tudományok között. - Alakulásukat s kezdetleges előmeneteleiket tekintve, a természettudományok lassabban mozognak, mint a bölcsészetiek. - Egyéb okok annak megfejtése végett, miért maradtak hátra a természettudományok a középkorban, s mentek előre az újkorban. - Azon szolgálatok, melyeket a középkor némely bölcsészei a természettudományoknak tettek. - Bacon Roger és Nagy-Albert. - Beauvais-Vincze „Speculum Majus" czimü munkája. - E munka hasznossága és érdeme, s azon lendület, melyet az a tudományoknak adott. - Mily értelemben hiányos az ő itészete a történelmi részt illetőleg ? - Egyéb kiváló természettudósok, kik sz. Tamás bölcsészi iskolájában képződtek. - Diego Deza pártolja Columbus eszméit az ujvilág létezésére nézve. - Befejezés, és rövid átnézet 44
Negyedik fejezet.
Az iskolás gondolkodástan (logika).
Alaptalan kikelések az iskolás bölcsészet, s különösen a gondolkodástan ellen. - Vernei-ből felhozott hely, s az ő itélete Aristoteles logikájáról. - Ugyanannak bíráló ítélete Platóról és müveiről. - Grenovesi abbé szavai az iskolai logikáról. - Állításainak helytelensége. - A hibák, melyeket említ, nem tulajdonitandók sem az iskolás bölcsészetnek, sem az iskolás bölcsészeknek általában, hanem némely egyeseknek. - Azokat magok az iskolás bölcsészek már előbb elitélték. - Canus Melchior az iskolás bölcsészet fogyatkozásait bírálja. - E bírálat összevetése az említett hangoskodókéval. - Mostanában több szabatossággal és igazságosabban kezdik megítélni az iskolás bölcsészetet. - Idézet Maret-ból Aristoteles logikájának érdemét és jótékony befolyását illetőleg. - Sz. Tamás bölcsészete minden másnál inkább ment a jelzett fogyatkozásoktól. - A Divina commedia tudományos alapja sz. Tamás bölcsészetéből van véve. Dante sz. Tamás tanítványa. - Némely iskolás
bölcsészek igen kiterjeszkedőleg foglalkoztak bizonyos tárgyakkal. - E tárgyak némelyeinek theologiai fontossága. - Hogyan használták fel és alkalmazták ugyanazokat a régi egyház-atyák. - Sz. Athanáz, nyssai sz. Gergely és sz. Vazul 55
Az igazság ismertető jegyei.
Miért foglalkoztak az iskolás bölcsészek kevésbbé, mint a mostaniak, az ismertető jegyekkel ? - Nem mondhatni, hogy nem ismerték e tárgyakat. - Sz. Tamás az igazság ismertető jegyeire vonatkozó összes kérdéseket ismerte és meghányta, a lelkiismeret szózatát, vagy a benső érzéket sem zárva ki. - Descartes-nál előbb felismerte az öntudat által bizonyított lelki működések igazi természetét és föltételeit - Az érzékek bizonyságának fontossága. - A szent egyház-tudorból felhozott hely a vitázás különböző természetére és szabályaira vonatkozólag. - A theologiának nem kell mellőznie az észt 65
Hatodik fejezet
A syllogistikai alak.
Cousin figyelemreméltó szavai a syllogistikai alakról. - Korunk irodalmának sajátos jellegei és hiányos oldala. - E fogyatkozások részben az iskolás módszernek az elemi tanulmányok körül elhanyagolásából erednek. A tapasztalás bizonyítja, mily előnyös a syllogismus használata az elemi tanulmányokban. Figyelemreméltó helyek Rollin-ból a syllogistikai alaknak ama tanulmányokban hasznosságát és előnyeit illetőleg. - A „Gondolkodás mestersége" szerzőinek véleménye 74
Hetedik fejezet.
Haszontalan kérdések.
Mit tartsunk az ugynevezett haszontalan kérdésekről, melyek miatt az iskolásokat vádolják? - Némelyek e kérdések közöl nem csak nem haszontalanok; hanem inkább igen nagy fontossággal birnak. Az általános fogalmak (universalia) kérdése. - E kérdés viszonyai a
tapasztalat- és érzékelviséghez. - Ugyanannak viszonyai Kant transscendentalis eszmeelviségéhez. - A régi névvitatók (nominalisták) s Kant elmélete az ismeretről. - Kant veszedelmes tana az anyagtalan lények megismerésére vonatkozólag. - Tanának mindenistenlő irányzatai, melyeket tanitványai kifejlesztettek. - Az anyagelviség, a kételgés s a mindenistenlés összeköttetésben vannak az universaliák kérdésével. - Vájjon az iskolás bölcsészek felfogták-e e kérdés tudományos fontosságát ? - Más egyéb, illetéktelenül haszontalanoknak bélyegzett kérdések theologiai fontossága 80
Nyolczadik fejezet.
Az iskolás bölcsészet befolyása a theologiára.
Bossuet nyilatkozata. - Minden osztályú tudósok, kik a scholasticus iskolában képződtek. - A tridenti zsinat. - A bölcsészet és a keleti nyelvek. - Némelyek téves véleménye a keleti nyelvek müvelésére nézve a XIII. századtól a XV-ikig. - Fleury értesítései e
tárgyról. - Ez értesítéseket pontatlanoknak bizonyítja a történelem. - A keleti nyelveket művelték a dominikánusok Spanyolországban. - Martin Rajmund. - Tartományi zsinatok rendeletei e tanulmányok előmozdítása czéljából. - E tanulmányok gyakorlati eredményei.
- A keleti nyelveket más országokban is művelték a dominikánusok. - A francziaországi dominikánusok kijavítják a bibliát. - Különféle dominikánus orientálisták irodalmi munkálkodásai. - Giustiniani Ágoston és Pagnini Sanctes 89
Kilenczedik fejezet.
Folytatás.
Érintkezések a bölcsészet és theologia között. - Sz. Tamás bölcsészete és a theologiai tudományok. - Montenegrói János a florenczi zsinaton. - Győzedelmesen megczáfolja a görögök tévedéseit. - Diadala ephezusi Márk ellenében. - A XVI. század és sz. Domonkos rendje. - A dominikánus theologusok a tridenti zsinaton. - Soto Domonkos és Carranza. - Canus Melchior:: „De locis theologicis" czimű munkája. - Soto Péter a zsinat utolsó szakában. - Ama századbeli egyéb theologusok és egyházjog-tudósok, kiket sz. Tamás bölcsészete nevelt 96
Tizedik fejezet.
Sz. Tamás és Descartes.
Két válságos korszak a bölcsészet történetében. - A bölcsészet sajnálatos irányzatai a XII. és XIII. században. - Sz. Tamás féket vetett e törekvésnek, megmutatva a bölcsészeti tudományokhoz vezető utat. - Descartes a XVI. században. - Gaume-ból felhozott hely
ama veszedelmes irányra vonatkozólag, melyet Descartes adott a bölcsészetnek. - E tény megerősítése észelvi tanitványainak tanúbizonyságai által. - Fontos megjegyzés azon befolyás természetét illetőleg, melyet Descartes a korabeli bölcsészeti forradalomra gyakorolt. - Ama korszak sajátságos állapotai. - A renaissance. - A protestantismus. - Hasonlatosság a cartesianismus és a protestantismus között. - Párhuzam a két különböző
befolyás között, melyeket sz. Tamás és Descartes gyakoroltak a bölcsészetre 107
Tizenegyedik fejezet.
Ugyanazon tárgy folytatása.
Mi jellegzi Descartes bölcsészetét? - Tanának veszedelmes következményei és irányzatai az öntudat tényeit illetőleg; a túlhajtott psychologismus és az érzékelviség; a tárgyilagos kételgés; az eszmei és alanyi mindenistenlés. - Az általános vagy módszeres kételkedés,
mely a Descartes-féle bölcsészetnek második alapja, szintén kételgéshez vezet, ép ugy, mint észelviséghez. - Descartes téveskörben forog. - A XIX. száza d Encyclopaedia-jából felhozott hely. - Gioberti figyelemreméltó szavai Descartes-ról és Malebranche-ról. - Marét abbé. - Véleményeinek helytelensége azon összeköttetéseket illetőleg, melyek Descartes és a XVII. század kiválóbb bölcsészei között vannak. - A Descartes-féle bölcsészet, Cousin s a német mindenistenlés. - Gioberti véleményei Descartes tanáról és bölcsészeti módszeréről. - Marét abbé ugy tünteti fel Descartes-tot, mint a tudományos reform meginditóját Aristoteles kényuri tekintélye s az elfajult iskolás bölcsészet ellenében. - E reform Descartes-tot megelőzőleg és nála nélkül kezdődött és ment véghez. - E reform valódi minémüsége. - Telesius és Carapadella. - Ennek bölcsészi fensöbbsége Descartes-tal
szemben. - Gioberti itélete Descartes bölcsészetéről. - Cousin vallomása szerint a mindenistenlö eszmeelviség s az érzékelviség a Descartes-féle bölcsészetből ered 120
MÁSODIK KÖNYV.
Lénytan (Ontologia).
Első fejezet.
A lény általában; meghatározásai és felosztásai.
A lény eszméjének egyszerűsége és általánossága. - A lény, mint potentialis egész, és mint való egész. - A lény fogalma, mint primitiv és legáltalánosabb eszme, nem határozható meg, tulajdon értelemben véve a meghatározás szót. - A lény körülirásai vagy nem tulajdonképi meghatározásai általában. - A lény (ens), mint főnév, és mint részesülő. - Micsoda bölcsészi értelme van e felosztásnak? - A lét a lény uralkodó alakja. - A lény szó absolut jelentése. - Sz. Tamás tana e szó kettős értelméről. - Példák e tan megvilágítására. - Mily értelemben esetleges a lét a teremtményekben Sz. Tamás szerint. - A lény (ens) szó, mint részesülő, csupán Istenre alkalmazható lényegileg. - A lény, mint főnév és részesülő jelzett felosztásának fontos megvilágítása 141
Második fejezet.
Az általában vett lény fogalmának egysége.
Sz. Tamásból felhozott hely, hol megállapítja, hogy a lény nem képezhet genus-fogalmat. - E tan fontossága és alkalmazásai. - A lény fogalma Istenre és a teremtményekre alkalmazva. - Miért mondották a scholastikusok, hogy a nemnek (genus-nak) egyjelentésünek (univocal) kell lennie. - A lény általában s a különbségek. - Mily értelemben illeti meg a lény eszméjét az egység? 151
Harmadik fejezet.
A lényeg (essentia).
Ez eszme fejtegethetésének nehézsége. - A lényeg meghatározásának három osztálya. Sz. Tamás tana a lényeg különböző jelentéseiről, és elnevezéséről. - A physikai és metaphysikai lényeg- - A lényeg némely meghatározásainak pontatlansága 155
Negyedik fejezet
Állományiság (subsistentia).
Annak általános eszméje. - Nem illeti az meg a járulékokat, sem az állomány (substantia) részeit. - Nem azonos az egyedi vagy magánosított lényeggel. - Sz. Tamás tanítása e pontra nézve. - E tan megerősítése a megtestesülés titkából vett bizonyítékkal. - A scholasztikusok ama sarktételének: „actiones sunt suppositorum", értelme, és alapja. - Az állományiság tárgyilagos valóságának kérdése. - Bebizonyítása annak, hogy az állományiság tárgyilagos valóságot foglal magában s nem puszta tagadás. - Felelet egy hallgatag ellenvetésre. - A függés eszméje inkább tagadó, mint állító. - Az állományiság tulajdonképi alkotó elemét érdeklő némely vélemények megczáfolása. - Sz. Tamás tanítása e tárgyról. - Az állományiság tárgyilagos valósága öszhangban áll a Szentháromságról szóló kath. tannal. - Nehéz megfogni a megtestesülés titkát, ha nem engedjük meg az állományiság tényszerű valóságát. - A zsinatok és egyházatyák kifejezés-módja e tárgyat illetőleg kedvez e véleménynek. Új bizonyíték e valóság mellett 162
Ötödik fejezet
Különbség a természet és egyed között.
Szükségképen meg kell engedni valami különbséget a teremtett lényeg és annak létezése között. - Sz. Tamás tanitása e pontra nézve. - E tan megvilágítása. - Ugyanattól egy hely kifejti az előbbi tan értelmét. - A scholastikusok kétféle valódi különbséget engedtek meg. - A különbség a lényeg és létezés között, habár valódi, mégis csak módszerinti. Sz. Tamásból felhozott hely. - E tan theologiai és bölcsészeti fontossága. E két fejezetben tárgyalt tanítás fontossága, vonatkozással a hit főbb titkaira. - Sz. Tamásból idézett helyek a jelzett tanra nézve 175
Hatodik fejezet.
Különbség a lényeg és lét között.
Némely ujabb bölcsészek igazságtalanul ítélték meg az iskola e tanát. - Balmes osztozott ez igazságtalanságban. - Az ő szavai és czélzatai. - Visszautasitja a valódi különbséget a lényeg és lét között. - Belőle idézett hely, hol egy ellenvetésre felel. - Valódi petitio principii-t követ el. - Szintén azt teszi, midőn be akarja bizonyítani a lényeg és lét valódi azonosságát. - Eszmezavar nyilatkozik nála e tárgy kezeléseben. - Sz. Tamás gondolata e kérdésről. - A lényeg és lét között levő valódi különbség első alapja. - Ellenvetés és válasz.
- Fontos megjegyzés. - E kérdés sajátos természete. - Második okalap a valódi különbség támogatására. - A lét, mint esetleges tulajdonitmány a lényegre nézve. - Különbség a lényeges és esetleges tulajdonitmányok között. - Annak bebizonyítása, hogy a lét a teremtményekben esetleges tulajdonitmány. - Ellenvetés ez okoskodás szabatosságára nézve. - Felelet ez ellenvetésre, s megerősítése a jelzett okoskodásnak 184
Hetedik fejezet
Ugyanazon tárgy folytatása.
Egy hely sz. Tamástól, hol öt különböző bizonyítékkal támogatja a valódi különbséget a lény és lét között a teremtményekben. - Észrevételek e bizonyítékok természetéről és alaposságáról. - Egy ellenvetés a lényeg és lét között levő valódi különbség ellen. -
Felelet ez ellenvetésre. - Két dolog együttlétezéséből nem következik szükségkép azok valódi azonossága. - Más ellenvetés. - Sz. Tamás egy helye, mely azt megczáfolja. - A lét a teremtményekben nem nevezendő lényegnek. - Miért? A lét lehetősége nem különbözik a lényeg lehetőségétől. - Sz. Tamás „De ente et essentia" czimű munkájának tudományos érdeme. - Egy figyelemre méltó hely e munkából, mely röviden előadja az ő elméletét a
lényegről és létről, tekintettel az Istenre és a teremtményekre, a szellemi és anyagi lényekre, az állományra és esetlegesre 202
Nyolczadik fejezet.
Vajjon a lény első tárgya-e értelmünknek.
Sz. Tamásból felhozott hely azon rendre nézve, melyet az értelem a tárgyak megismerésében követ. - Észrevételek a sz. egyház-tudor ezen tanának szabatosságáról, és igazságáról. - Lényeges különbség az érzéklő és értelmi tehetségek között. - A scholastikusok sarktétele : nihil est in intellectu, quin prius fuerit in sensu. - Világos értelmi ismeret és zavaros ismeret. - Az általános fogalom, mint potentialis egész, és mint való egész. - Annak megfejtése: a lény eszméje mily értelemben első értelmünkben. - E tan öszhangzatossága és megerősítése az öntudat belső tüneményei által. - Sz. Tamásból idézett helyek e tárgyra nézve. - A lény eszméje mintegy velünk született, és eredeti eszme értelmünkben 223
Kilenczedik fejezet.
Vajjon a lény, mint értelmünk első tárgya, a való lény-e, vagy a lehetséges.
A kérdés, mely a lény eszméjének értelmünkben absolut elsőbbségét illeti, különbözik attól, mely az értelmi tárgy természetére vonatkozik. - Balmes és Rosmini abbé. - Az elsőből idézett hely, mely megtámadja a másik véleményét a lehetséges lényről, mint értelmünk tárgyáról. - A jelzett támadás hibái. - Mily értelemben veendő, hogy a lény értelmünk tárgya ? - Uj bizonyíték arra, hogy a lénynek, mint értelmünk első tárgyának, eszméje nem a létezés eszméje 233
Tizedik fejezet.
Az ellenmondás elve.
Sz. Tamásból idézett hely az ellenmondás elvére nézve. - Az ész és a tudomány első egyszerű (incomplex) és első összetett (complex) elve. - Sz. Tamás tana az ellenmondás elvének elsőbbségéről, tekintettel a többi összetett (complex) elvekre. - Mily értelemben kell venni, hogy ez elvet természetszerűleg bírjuk? - Sz. Tamásból felhozott szövegek a fejtegetett tárgy megerősítésére. - Kant uj alakszere az ellenmondás elvére nézve. - Az
iskolás bölcsészek alakszere (formula-ja) helyesebb a Kanté-nál. - Bölcsésziebb is. - Az idő-együttesség az ellenmondás elvében. - Ez elv fontossága és gyakorlati alkalmazásai. - Leibnitz elégséges ok-elve. - Föltételek, melyekkel az első elvnek birnia kell. - Az emberi
ismeretek első elvének alap-jellege a tulajdonképi tudományos rendben. - Esetleges igazságok fajai. - Mily értelemben fogadható el Leibnitz tana az elégséges-ok elvéről? - A tárgy megvilágitása. - Felelet egy ellenvetésre. - Az ellenmondás elvének természetére nézve felállított tan következményei. - Az azonosság elve. - Condillac véleménye és ennek czáfolata 239
Tizenegyedik fejezet.
Sz. Tamás és Rosmini abbé.
Rosmini és az ő bölcsészi iratai. - Hasonlatosságok és azonosságok Rosmini és Sz. Tamás bölcsészete között. - Párhuzam e két iró ontologiai tanai között. - Fontos észrevétel 255
Tizenkettedik fejezet.
A lény lehetősége.
A létező és a lehetséges lény. - Különbségek a kettő között. - A lehetség eszméje a posteriori és a priori szerezhető. - A belső és a külső lehetség. - E tan következményei. - Szent Tamásból idézett hely, mely röviden előadja az ő elméletét a lény lehetőségéről. - Fontos észrevétel a külső lehetségre nézve. - Csupán Istenben azonosul a külső lehetség a belsővel. - Sz. Tamás tana a viszonyról, mely a lények lehetősége s az isteni mindenhatóság között fenáll 265
Tizenharmadik fejezet.
Az előbbi fejezetben megállapitott tanból levont következtetések, és annak alkalmazásai.
Descartes véleménye a lények benső lehetőségéről.
- Ugyanannak egy helye e tárgyról. - Támadás e vélemény ellen. - Következmények és képtelenségek, melyekre az vezet. - Lerontja az isteni mindenhatóság fogalmát. - Ellentét Descartes véleménye és Sz. Tamás tanítása között e tárgyról. - Ez utóbbiból idézett
helyek. - Ellenvetés szemben az ő tanával a lény lehetőségéről. - Annak czáfolata. - Genovesi véleménye az erkölcsi lehetőségről. - E vélemény alaptalansága. -
Sz. Tamás tanitása e tárgyra nézve. - A tévedés és hazugság metaphysikai lehetetlenségek, tekintettel az Istenre. - Leibnitz optimismusa és Genovesi véleménye az erkölcsi lehetetlenségről. - Cajetan szavai 275
Tizennegyedik fejezet.
A lény lehetőségének alapja.
Léteznek bizonyos igazságok, melyek felülmúlják az észt. Az isteni lényeg oka ez igazságok létezésének, s alapja a lény lehetőségének. - A lények benső és absolut lehetősége szükséges összeköttetésben van az isteni eszmékkel. - Sz. Tamásból idézett hely, mely magában foglalja az ő elméletét az isteni eszmékről, viszonyaikban az Isten lényegéhez és a teremtményekhez. - E tan tudományos következményei és megvilágitása. - Az absolute lehetséges lények, s az isteni eszmék. - Isten, mint a lény s a szükséges igazságok benső lehetőségének távoli és közeli alapja. - Vájjon a lények teljes, tökéletes lehetőségének alapja is Istenben van-e? - A benső és absolut lehetőség, mint független az isteni mindenhatóságtól. - Sz. Tamás elméletének, a lények lehetőségéről és ennek alapjáról, rövid átnézete és előnyei 286
Tizenötödik fejezet.
A metaphysikai lehetetlenség Descartes szerint.
Descartes véleménye az örök igazságokról s a metaphysikai szükségességről. - Irataiból vett helyek, melyekben kifejti tanát. - Helytelen alakszere az Istenben levő ismeret kifejezésére. - Azt is állitja, hogy Istenben nincs ész-különbség az akarás, ismerés és teremtés tényei között. - Ez állitás ellentétes a keresztény theologia tanításával. - Azonkivül mindenistenlésre vezet. - Descartes itten eszme-zavart árul el. - Ez eszme-zavar eredete. -
Uj idézetek Descartes-ból, melyek azt erősitik, hogy a metaphysikai igazságok az Isten akaratától függnek. - Rámutatás Descartes némely bölcsészi tévedéseinek eredetére. - Véleménye a metaphysikai lehetetlenségről kételgéshez vezet. - E tárgyat illető véleményének alapjaiban megvizsgálása. - Leibnitz.- Bayle. - Descartesból felhozott helyek az isteni mindenhatóságról, viszonyban az absolute lehetetlenekkel. - E hely összehasonlítása Sz. Tamás tanításával ugyanazon dologról. - Ez utóbbi szavai 301
Tizenhatodik fejezet.
A lény tulajdonságai.
A lény valóságos azonosulása transscendentalis tulajdonságaival. - Némely bölcsészek véleménye e pontról. - Sz. Tamás tanítása az általában vett lény transscendentalis tulajdonságairól 316
Tizenhetedik fejezet.
Az igazság elmélete.
Az általában vett igazság eszméje. - Mindig az értelemmel való valami viszonyt foglal magában. - Sz. Tamásból idézett hely, mely az igazságra vonatkozó elméletének egy részét tartalmazza. - Miért mondják, hogy az igazság per prius tartozik az értelemhez? - Sz. Tamás tana, mely kiegészíti elméletét az általában vett igazságról. - Az igazság viszonyban az értelemmel, melytől függ. - Az igazság viszonyban az ítélethez. - Az igazság viszonyban jelentésének eredetéhez. - Az igazság összehasonlítva az isteni és az emberi értelemmel 321
Tizennyolczadik fejezet.
A transscendentalis igazság.
A transscendentalis igazság általános fogalma. - Ez elnevezés két különböző értelemben illik a való lényre. - A transscendentalis igazság nem különbözik valódilag a való lényegektől. - A transscend. igazság természete és szoros fogalma. - A transscend. igazság mondható-e a lény tulajdonának ? Ellenvetés e tan ellen. - Válasz. - A transscendent. igazság meghatározása, tekintettel Istenre és a teremtményekre. - A transscend. igazság és a lehetséges lényeg 331
Tizenkilenczedik fejezet.
Az alaki (formális) vagy ismereti igazságok.
Miben áll az ismereti vagy alaki igazság ? - Nem illeti meg az egyszerű észlelést (perceptio-t.) - Sz. Tamás egy helye e pontról. - Némelyek véleménye e hely értelmét illetőleg. - Cajetan szavai. -. Sz. Tamás tana e pontról, megerősitve a benső tünemények észlelete által. Az alaki igazság meghatározása. - Cajetán bibornok egy helye. - A scholastikusok egyszerű (incomplex) és öszszetett (complex) ismerete. - Az igazság megismerésének
két módja. - A tárgy megvilágítása. - Az alaki vagy ismereti igazság némi kép az értelem egyszerű észlelésében is feltalálható. - Sz. Tamásból idézett hely ennek megerősítésére 340
Huszadik fejezet
Vájjon az ismereti igazság tökéletesebb-e mint a transscendentalis igazság?
A kérdés föltevése. - A lehető különböző értelmezések és megoldások. - Az igazság, mint a lény tulajdona, megoszthatatlan. Mily értelemben tökéletesebb a transscendentalis igazság az alakinál? - Rövid összefoglalás 352
Huszonegyedik fejezet.
Az igazság, mint az értelem tárgya.
E szavak kettős értelme. - A scholastikusok sark.étele: objectum intellectus est verum. - Észrevételek e sarktételre. - Az igazság, mint az értelem tárgyának kisérő föltétele. - Sz. Tamás gondolata e tárgyról. - Különbség az igazság és jóság alapja között, tekintettel a
lényre 356
Huszonkettedik fejezet.
Az igazság egysége és változhatatlansága.
Az alanyi vagy benső, s a külső igazság. - Az alanyi formális igazság többfélesége és sokasodása. - A transscendentalis alaki igazság szintén többféle. - Mily értelemben illeti meg az egység a transscendentalis alaki igazságot. - Az alaki igazság bizonyos értelemben egynek mondható. - Sz. Tamás tana e tárgyról. - Az igazság szükségessége és esetlegessége összeférnek e tannal. - Elzárja az utat a mindenistenlés elöl. - Kant szavai.
- Egy ellenvetés. - Sz. Tamás válasza. - Fokozatok a transscendentalis igazságban 361
Huszonharmadik fejezet.
Az igazság örökkévalósága.
Szükséges igazságok létezése szellemünkben. - Az állitó és tagadó örökkévalóság. - Az örökkévalóság nem illeti meg az alaki igazságot mi bennünk. - Sz. Tamás egy helye. - Örök tételek (propositiones) tagadólagos örökkévalósággal. - A priori okalapja az örökkévalóságnak, melyet a szükséges tételeknek tulajdonitunk. - Sz. Tamás figyelemreméltó helye e pontra nézve. - Fenelon. - Leibnitz. - Az igazság örökkévalóságáról felállított elmélet következményei és alkalmazásai. - Ez elmélet viszonyai a lények lehetőségére vonatkozó elmélethez. - Sz. Tamás elmélete és sz. Ágoston tana. - Sz. Tamás elmélete és Bossuet tana. - Leibnitz és Sz. Tamás 373
Huszonnegyedik fejezet.
Az újkori eclecticismus, viszonyaiban a mindenistenléssel.
Az alexandriai és a mostani eclecticismus. - Mindkettő vagy mindenistenléshez, vagy a naturalismushoz vezet. - Az eclecticismus túlhajtott igényei. - A különbség-tevés az igazság és tévedés között értelmünk természetszerinti tárgya. - A mostani eclecticismus alapjában egyre megy a mindenistenléssel. - Cousin Victor. - Egy helye, hol nyiltan a mindenistenlést hirdeti. - Egy másik hely ugyanattól, hol az állomány egységét erősiti. - Állományi azonosság Isten, a természet és az ember között, a mint Cousin tanitja. - A teremtés szükségességét is vitatja. - Ugyanannak egy helye két, mindenistenlési állításra vonatkozólag. - A régi eclecticismus nyilvánulása. - Tan-azonosság a régi és új eclecticismus között. - Ez utóbbinak viszonyai a német mindenistenléshez 383
Huszonötödik fejezet.
Az eclecticismus folytatólagos vizsgálata; az igazság elmélete ez iskola szerint.
Az eclecticus iskola igazság-elméletének eszméje. - Sajnálatos következményekre vezet. - Ez iskola főbb képviselőinek tanegyezése e pont körül. -Jouffroy-ból idézett hely. - A tévely és a rossz törvényszerüsitése, mint e tan következménye. - Lerminier nyiltan hirdeti e tant. Helyek ő tőle. - Tana minden tévedés és bün istenitésére vezet. - Cousin elmélete az igazságról ellentétes Sz. Tamás elméletévei. - Párhuzam a két elmélet között. - Visszatekintés sz. Tamás elméletére az igazságról 400
Huszonhatodik fejezet.
A jóság, mint a lény tulajdona, vagy a transscendentalis jó.
A transscendentalis jó eszméjének nehézsége és fontossága. - Sz. Ágoston egy mondása. - Sz. Tamás elmélete a jóságról. - Ez elmélet három következménye. - Különbség az igazság és jóság között, tekintve viszonyaikat a lényhez általában. - A jóság nem illeti meg tulajdonképen a lehetséges lényeket, mint ilyeneket. - Egy ellenvetés e tannal szemben. - Válasz. - Mily értelemben mondhatók jóknak a lehetséges lények ? - Fontos észrevétel az igazságról, mint az értelem tárgyáról, s ugyanarról, mint az akarat tárgyáról 415
Huszonhetedik fejezet.
Vájjon a teremtmények jósága azonos-e az Isten jóságával?
Szent Tamás a pantheismus ellen, ennek minden változataiban. - Egy helye, mely valódi különbséget állapit meg az Isten és a teremtmények jósága között. - Lényeges jóság Istenben, és közlött jóság a teremtményekben. - Sz. Tamás világos tana e pontra nézve. - Sz. Tamás elmélete a jóról, és Locke elmélete. - Locke és sz. Tamás bölcsészete között nincs hasonlatosság, a mint némelyek gondolják. - Sz. Tamás elméletének, a transscendentalis jóságról, előnyei és gyakorlati alkalmazásai 428
Huszonnyolczadik fejezet.
A tökéletesség eszméje. A szép elmélete.
A tökéletes lény fogalma és meghatározása. - Absolut értelemben e meghatározás csak Istenre illik. - Sz. Tamás egy helye. - Különbség a jóság és tökéletesség között. - E tan fontos következménye. - A jó és a szép. - A szépség egységnek alárendelt sokféleséget és változatosságot tételez fel. - Sz. Tamásból idézett helyek, melyek részben magokban foglalják az ő elméletét a szépről. - Grioberti véleménye a szépségről. - Czáfolat az ellen. - Sz. Tamás tanítása, tekintettel a szellemi szépségre, mely kiegésziti az ő elméletét a szépről. - E tan két következménye. - Sz. Tamás századokkal előbb tanította, mint Cousin, a különbséget a kellemes és az érzéki szép között. - Cousin helytelenül ítéli meg az
iskolás bölcsészetet, a szépség elméletét illetőleg. - Azonossági és hasonlatossági viszonyok sz. Tamás és Cousin között a szép elméletében. - Párhuzam a két elmélet között 438
Huszonkilenczedik fejezet.
A rossz; annak természete.
Sz. Tamás egy helye, hol megállapítja, hogy a rossz nem positiv minémüség. - Az e helyben foglalt tan fontossága, és alkalmazásai. - A rossz felosztása Leibnitz szerint. - Nem szabatos az, és kevéssé bölcsészi.- Ellenkezik sz. Tamás előadott tanával. - Ennek egy helye. 452
Harminczadik fejezet.
A rossz eredete.
A manichaeismus és Bayle. - Az emberi ész nem képes megoldani a rossz eredetének kérdését. - Sz. Tamás bölcsészi eljárása e kérdés felállításában és megoldásában. - Az ő elmélete a rossz eredetéről. - Ez elmélet bölcsészi emelkedettsége. - Viszony az ember erkölcsi fogyatkozottsága, és a semmiből teremtés között. - Sz. Tamás és Leibnitz elmélete a rossz eredetéről és létezéséről. - A német bölcsészből idézett helyek. - Sz. Tamás elméletének fensőbbsége Malebranche-éval szemben. - Bayle okoskodásának, a manichaeismus érdekében, rövid összefoglalása. - Bayle legfőbb bizonyitékai megczáfolva Sz. Tamás által. - Válasz Baylenek a manichaeismust pártoló jelzett érveire. - Szent
Tamásból vett helyek e tárgyra nézve 458
Harminczegyedik fejezet
A kételvüség (dualismus) vizsgálata; a rossznak, mint első elvnek létezése.
Különbség a manichaeismus és a dualismus között. - Ez utóbbi eredete. - A manichaeismus a dualismusnak kevésbbé észszerű nyilvánulása. - A manichaeismus alaptalanságának kimutatása. - Ugyanaz más módon. - A két okfő között létező szerződés fölvétele. - Képtelen az, és haszontalan. - Miként ostromolja Sz. Tamás a manichaeismust ? - Ugyannak történelmi rámutatásai és a dualismus. - Bayle állítása. - Czáfolat ellene. - Sz. Tamás elmélete a rosszról öszhagban van Sz. Ágostonéval. - Ez utóbbiból idézett helyek. 474
Harminczkettedik fejezet.
Az ok eszméje; a ható-okság.
Az ok eszméje általában, s arra vonatkozó sarktételek. - A semmi nem lehet ok. - Balmes és Sz. Tamás tana e tárgyról. - Az ok négy neme. - Példa. - A ható-ok eszméjének bölcsészeti fontossága. - A hatóokság nem szükségei időtartami előzetességet, s nem csupán az egymásutánság alkotja azt. - A ható-okság alapja és igazi minéműsége. - A scholastikusok mondása. - A ható-okság, Istenben és a teremtményekben tekintve. -
A viszonytalan és a viszonyos ható-okság. - Balmesből idézett helyek e tárgyra. - Érintkezések Balmes e tana és Sz. Tamásé között az Isten absolut tökélyeire nézve. - Az absolut tökéletességek különböző érteménye, a mint azokat Istenről és a teremtményekről állítjuk. - Ez értelem-különbség alapja és a priori oka. - Sz. Tamás egy helye 487
Harminczharmadik fejezet.
Nehány szó az occasionalismusról.
Régi tévedések, ismét fölélesztve az ujabb bölcsészetben a Descartes-féle mozgalom folytán. - Az Isten létezésének bizonyitása Descartes szerint - Malebranche. - Miképen gondolkodott ő a teremtményekban lévő tevékenységről? - Az occasionalismus ellenkezik a keresztény bölcsészet hagyományaival. - Sz. Tamás szavai. - A occasionalismus a szabadság keresztény eszméjének tagadása. - Ellenkezése a józan észszel s irányzatai a kételgés felé. - Sz. Tamár megczáfolja a rendszert. - Isten hatása a teremtményekre, s annak eredményei. - Sz. Tamásból idézett helyek, és az ő gondolata e pontra nézve. 501
A MÁSODIK KÖTET TÁRGYMUTATÓJA.
HARMADIK KÖNYV.
Világtan (Kosmologia).
Első fejezet.
Valóságos különbség a világ és Isten között.
A pantheismus általános formulája. - Gyökeres ellentét e formula és a között, mely sz. Tamás bölcsészetéből ered. - A pantheismus az észt lerombolja és istentagadást von maga után. - Sz. Tamás okoskodása a pantheismus ellen. - Egyéb bizonyítékok ugyanattól. - Egy helye, mely a pantheismus eredetére és okaira vonatkozik. - Szomorú következmények, melyekhez e rendszer vezet. - Az eclecticismus. - Jouffroy. - Hegel anthropotheismusa. - Michelet és Feuerbach. - A pantheismus szükségképen lerombolja a vallást. - Az erkölcsi jó és rossz között létező valódi különbség tagadását foglalja magában. - Marét abbéból idézett
hely azon tévedésekre és veszélyekre nézve, melyeket a pantheismus méhében hord 1
Második fejezet
A pantheismus általánossága, vagy történelmi szemle e rendszer fölött; a pantheismus hajdan.
A pantheismus és az atheismus. - A pantheismus három alakja Gioberti szerint. - A pantheista tévely általánossága. - Ez általánosság oka. - A teremtés eszméjének a kath. bölcsészetben kiváló helyet kell elfoglalnia. - A kieredési (emanatista) rendszer a pantheismus első alakja. - A pantheismus és annak változatai Indiában. - Hasonlatosságok az indiai és a német pantheismus között. - Manó törvénykönyve. - A kieredés és visszafolyás. - A pantheismus a chinai bölcsészetben s annak hasonlatossága Hegel eszmé-jével. - A chinai bölcsészet alapelve lényegesen pantheista. - A chinai bölcsészet elemzése Ricci atyától. - A pantheismus Perzsia, Egyptom, Chaldaea és Aethiopia bölcsészetében. - A pantheismus a görögöknél. - A joniai iskola kettős-elvisége (dualismusa.) - Az eleaiak eszmeelvi (idealista) pantheismusa. - Socratesi ujitás. - Plató kettőselvisége. - Aristoteles távolabb áll a pantheismustól, mint Plató. - Plató és az alexandriai hit-egyesités (synkretismus). - Plotin és egyéb neoplatonikusok pantheista tanai 18
Harmadik fejezet.
Folytatás; a pantheismus a középkorban.
A pantheismus viszonyai a rationalismushoz. - Scotus Erigena. - Az 5 eszmeelvi pantheismusa. - Dinant-i Dávid anyagelvi pantheismusa. - Nagy-Albertból idézett helyek és bizonyítékok arra nézve. - A pantheismus általánossága a középkorban. - A túlhajtott realismus pantheista tanokhoz vezet. - A pantheismusnak a középkorban általánosságára nézve egy másik bizonyíték. - Nagy-Albert vitája dinant-i Dávid egy tanítványával. - A pantheismus és a renaissance. - A protestáns ujitás. - Giordano Bruno. - Pantheista tanai. - Tanítása a teremtésről. Elmélete a tudományról és az ismeretről 43
Negyedik fejezet.
A pantheismus az ujkorban.
A spinosismus és a transscendentalis bölcsészet, mint a pantheismus alakjai. - A Descartes-féle bölcsészet befolyása Spinoza pantheismusára. - Gioberti itélete Descartes-ról. - Hasonlatosság Descartes és Spinoza között az állomány meghatározására nézve. - Descartes tana utat nyit Fichte alanyi (subjectiv) pantheismusának. - Leibnitz figyelemreméltó szavai azon viszonyokról, melyek Spinoza és Descartes tana között léteznek. - Észrevételek Cousin egy helyére, mely Descarte s-nek kedvez. - Érintkezés az ujabb pantheismus s Leibnitz és Malebranche tanának némely pontjai között. - Leibnitz monadologiája s az ő előre elrendelt öszhang-ja. - Malebranche véleményei a testek
megismerésének módjáról. - A pantheismus utolsó korszaka. - A német pantheismus különféle változatai A neillon szerint. - Hegel. - A német pantheismus a régi pantheista rendszerek fölelevenitése.- Navarrete atya bizonysága a chinai bölcsészet pantheismusára nézve. 56
Ötödik fejezet.
A teremtés.
A pantheismus és a teremtés eszméje. - A teremtés eszméjének bölcsészeti fontossága. - Az Isten és a teremtés eszméi. - Sz. Tamás elmélete a teremtés lehetőségéről és alapjáról. - Ugyanannak tanitása a teremtés természetéről és föltételeiről. - Semmiféle test nem teremthet. - Semmiféle teremtmény nem lehet fő vagy eszközi ok a teremtés rendjében. - Sz. Tamás tanitása e pontról 77
Hatodik fejezet.
A teremtés Cousin szerint.
A teremtés eszméje és a pogány bölcsészet. - A kath. teremtés sz. Tamás szerint, és a pantheista teremtés. - A keresztény eszmék befolyása a teremtés eszméjére. - Cousin egy helye, hol kifejti gondolatát a teremtés természetéről. - E hely komoly tévedéseket és szabatatlanságokat tartalmaz. - Semmiből történik-e a teremtés? - E tétel kettős értelme. - Különbség a potentia s a merő lehetőség fogalma között. - A Cousin-féle teremtés pantheista emanatismushoz vezet. - Cousin idézett helye, hol e tant hirdeti. - A sz. Tamás
szerint való teremtés eszméjének összehasonlitása a Cousin-éval. - Sz. Ágoston egy helye. - A teremtés nem változás oly értelemben, a mint azt Cousin veszi. 91
Hetedik fejezet.
A teremtés létezése.
Sz. Tamás tanitása az összes lényeknek Istentől
függéséről. - Ugyanattól egy hely, hol a teremtés lehetőségét és létezését állapitja meg. - Észrevételek a módszer és bizonyítékok természetére nézve, melyeket sz. Tamás e tárgy körül alkalmazott 106
Nyolczadik fejezet
A teremtés szabad volta.
A pantheismus és a teremtés szükségszerüsége. - Négy bizonyíték a teremtés szabad volta mellett sz. Tamástól. - Mit kell érteni a természet szerint és az akarat szerint való müködés alatt? - A szükséges okok hatás-módja. - A teremtés szükségszerűsége lerontaná a gyökeres különbséget az Ige nemzése s a világ teremtése között. 113
Kilenczedik fejezet.
Cousin véleménye a teremtés szükségszerüségéről.
Cousin véleménye e pontról vizsgálat alá veendő. - Ellentét sz. Tamás és Cousin állításai között. - Egy hely ez utóbbitól, hol a teremtés szükségszerüségét tanítja. - E bölcsész következetlensége. - A keresztény tudoroknak tulajdonítja a szükségszerü teremtés
tanát. - Ez állítás alaptalansága. - Mily értelemben s mily dolgokra nézve engedhető meg Istenben a szükségszerüség? - Sz. Tamás tagadja a szükségszerüséget tekintettel a külső világ valósítására. - Isten tökéletes függetlensége a világ teremtésére és létezésére nézve. - Viszonylagos és föltételes szükségesség. - Különbség a szükséges rend és a szabad rend között Istenben. - A teremtés szükségszerűsége végeredményben a világ istenitése. - Cousin egy okoskodásának hibája. - Egy hely sz. Tamástól. - Az eclecticismus fejének álokoskodása. - A teremtés szükségessége mellett felhozott bizonyitékai. - Sz. Tamás már felállította és megczáfolta. - Mily értelemben mondható, hogy Istennek, jóságánál fogva, lehetetlen jóságosan nem működnie? - Az eclecticismus fejének igazságtalan panaszai. - Elmélete az emberi szabadságról. - Ez elmélet helytelenségei. - Az emberi szabadságot s következőleg az istenit is önkéntiségre (spontaneitasra) viszi vissza. - Egy másik hely ugyanattól, hol e tant hirdeti. - Észrevételek e helyére. - Mi értelme van az Isten szabadságának Cousin szájában ? - Egyéb helyek ugyanattól 120
Tizedik fejezet.
Azoptimismus.
Az optimismus eredete. - Lokrisi Timaeus. - Plátó és a stoikusok. - Az optimismus az ujkorban. - Az optimismus eredete Malebranche szerint. - Ennek szavai. - Leibnitz. - Az optimismus, és a keresztény bölcsészet hagyományai. - Az optimismust sz. Ágoston visszautasitja. - Az optimismus, és sz. Tamás tana. - Hathatós érv az optimismus ellen. - Sz. Tamás-ból vett helyek. - E rendszert nehéz összeegyeztetni a teremtés szabadságával Isten részéről. - Leibnitz elégséges-oka a világ teremtésére alkalmazva. - Észrevételek Leibnitz e tanára ; Bossuet és Feneion. - Leibnitz e tanának hamis volta 143
Tizenegyedik fejezet.
Az optimismus és sz. Tamás elmélete.
Az isteni akaratnak lehet-e elégséges okát adni?
Sz. Tamás tana e tárgyról. - Az isteni akaratnak nem lehet okát adni. - A világ teremtésének elégséges okát nem kell adni absolut értelemben. - E teremtés elégséges oka föltételes értelemben. -- Mily értelemben engedhető meg a világra nézve az optimismus ? - Sz. Tamás felfogása e tárgyról. - Figyelemreméltó helyek ugyanattól. - Elméletének összehasonlítása az optimismuséval. 160
Tizenkettedik fejezet.
Marét véleménye az optimismusról.
Uj optimista megoldás Marét abbé szerint. - Sz. Ágoston és Marét abbé megoldása. - E megoldás eloszlatja-e mind a nehézségeket? - Ugyanazon nehézségekkel és veszélyekkel jár, melyekkel Malebranche absolut optimismusa. - Bizonyítékok. - Észrevétel Maret abbé egy tételére. - Az általa adott megoldás pantheismushoz vezet 175
Tizenharmadik fejezet.
Sz. Tamás, a mózesi kosmogonia és a modern geologia.
A kosmogonia (világeredettan) támadásai a szentírás ellen. - A geologia (földtan) és Mózes kosmogoniája. - Némely kath. írók helytelen eljárása, tekintettel a geologiára. - Sz. Tamás a XIII. században kijelöli a geologiának az utat, melyet követnie kell. - Nevezetes hely ugyanattól. - Észrevételek e helyre. - A határozatlan korszakok elmélete nem mondható bebizonyitottnak. - Geologiai bizonyságok és tények ennek támogatására. - A mózesi kosmogoniának nincs mit félnie a valóban észszerű geologiától. - Sz. Tamás-ból idézett
helyek. - Geologiai hypothesis öszhangban a Grenesis betűszerinti értelmével. E föltevés alapjai. - Befejezés 182
NEGYEDIK KÖNYV.
Lélektan (Psychologia).
Első fejezet
Előzetes észrevételek; a behozás (inductio) s a tapasztalati módszer a lélektanban.
A tapasztalati módszer kifejlődése a renaissance után. - E fejlődés valódi okai. - A lélektani s a physikai tapasztalati módszer. - Különbséget kell tenni e két
tapasztalati módszer között. - Descartes túlhajtott psychologismusa. - Bacon kizáró empirismusa. - Mit gondoljunk a dicséretekről, melyekkel kath. irók Baconnek adóznak. - Bacon tana a közmegegyezésről, idézve Maistre által. - Ugyanannak egyéb tévedései, melyek istentagadásra visznek. - A mult század anyagelvi iskolájának is Bacon készitette elő az utat. - Véleménye a barmok lelkéről. - Tana az eszes lélekről. - Különbség nélkül megveti a scholastikusokat. - Itélete Plátó-ról, Aristoteles-ről s a régi kor egyéb nagy bölcsészeiről. - Rámutatás Bacon erkölcsi tanaira. - Odatörekszik, hogy teljesen elválaszsza a bölcsészetet a theologiától. - Hogyan itél a XIX. század Encyclopaediája Bacon-ről és tanairól? - Mit köszönnek a tudományok Bacon módszerének és tanainak? - Cantú Caesar figyelemreméltó szavai 199
Második fejezet.
A tapasztalati módszer túlhajtása; sz. Tamás módszere a lélektanban.
Valamely tudomány módszerének egyeznie kell ugyanannak sajátos természetével. - Azon tudományok, melyekben a lénytani és deductiv módszernek tulsulylyal kell bírnia, nem zárva ki a tapasztalatit sem. - Azon tudományok, melyek természetüknél fogva a tapasztalati módszer túlsúlyát igénylik. - Azon tudományok, melyek egyiknek is másiknak is alkalmazását egyenlően megkívánják. - Sz. Tamás minden tudományban azt a módszert alkalmazna, mely megfelel azok természetének. - Ismerte a különbséget a lehozó és behozó módszer között. - Bacon-nél is előbb tanitotta a tapasztalati módszer szükségességét és általánosságát a nélkül, hogy az angol bölcsész rendszeres kizárólagosságába esett volna. - Ugyanabból idézett hely az érzékleti tapasztalásnak a természettudományokban szükséges voltára nézve. - A tapasztalati módszer használata miért nem oly gyakori sz. Tamásnál, mint az ujabbkori bölcsészetben? - Jourdain helytelen előitéletei sz. Tamás bölcsészi rendszeréről. - Mily értelemben igaz, hogy sz. Tamás bölcsészetének kiinduló pontja nem a tapasztalati módszer. - Bacon nem mondható e módszer feltalálójának. - Nagy-Albert és Bacon Roger. - A tapasztalati módszer fejlődése
még Bacon korában is többet köszön más bölcsészeknek, mint az angolnak. - Campanella. - Costanzo egy helye az ő bölcsészi munkáinak fontosságáról és befolyásáról. - Maistre itélete Bacon bölcsészeiéről 213
Harmadik fejezet.
Az eszes lélek anyagtalansága és egyszerűsége.
A lélek szellemiségének és egyszerűségének bizonyitékai, melyeket a modern bölcsészet ujakul tüntet fel, sz. Tamás bölcsészetében már megvannak. - A rend, melyet ő a lélektani igazságok kifejtésében követett. - Szöveg; a lélek általános fogalma; az élet kettős nyilvánulása; a lélek nem lehet test. - Fejtegetések. - Más szöveg az emberi lélek testetlenségére nézve; az értelem tárgyilagos tehetségéből vett bizonyiték; bizonyíték ama végtelenségből, mely az értelem működéseit és tárgyait megilleti; a test eszméjére fektetett bizonyíték ; a reflexiv tehetség, melylyel az értelem bir, szintén bizonyítja lelkünk testetlenségét. - Két észrevétel az előrebocsátott bizonyítékokra. 228
Negyedik fejezet
Folytatás; az emberi lélek absolut anyagtalansága.
Sz. Tamás szövege, mely az értelmi működés absolut egyszerüségéből vett bizonyítékkal mutatja meg a lélek anyagtalanságát. - Valamely lény tökéletes anyagtalanságának szükséges föltételei. - A lélek egyszerűsége az anyagi rendben nem hozza magával a tökéletes egyszerűséget vagy actualitást. - Sz. Tamás szövege, hol bebizonyítja, hogy az eszes lélek kizárja az anyag- és alakösszetételt, de nem az actus és potentia, vagy pedig a lényeg és a lét összetételét. - A lélek szellemisége. - Sz. Tamás-ból idézett hely e pontra nézve. Ugyanannak egy figyelemreméltó tana azon viszonyt illetőleg, mely valamely lény anyagtalansága s az ismerő tehetség között létezik. - Az észlelet és tapasztalás szintén támogatják e tant. E tan fontos következménye 234
Ötödik fejezet.
A lélek halhatatlansága.
Bizonyítékok, melyekkel sz. Tamás a lélek halhatatlanságát megállapítja. - Azoknak két osztályba különzése. - Első bizonyíték. - Ugyanannak különös alkalmazása az eszes lélekre. - Második, az értelem sajátos tárgyára alapított bizonyíték. - Az öntudat megerősiti
azt. - Az értelmes lény alanyi tökélyének viszonyban kell lennie tárgyias tökélyével. - Lelkünknek, mint értelmes lénynek, függetlensége és felülemelkedése az időn
s az anyagi és érzéki korlátoltságokon. - E függetlenség és felülemelkedés mintegy föltétele a lelki tökéletesedhetésnek az értelmi rendben nem kevésbbé, mint az erkölcsiben. - Sz. Tamás szavai. - Uj bizonyíték a lélek elpusztulhatatlanságára nézve. - Az utolsó bizonyitékok alapossága. - Bölcsészi és tényleges fontosságuk. - Sz. Tamás kikerüli a pantheismus szikláját, melybe napjaink bölcsészete ütközött az alany és tárgy között létező viszony meghatározásában. - Egyéb bizonyítékok a lélek halhatatlansága mellett 245
Hatodik fejezet.
Sz. Tamás és a traditionalismus.
Bonald és Beautain tanainak rokonsága a traditionalismussal. - E rendszer veszélyei és főbb tévedései. - A traditionalista iskola állítása. - Sz. Tamásnak az előbbi fejezetekben előadott tana ez állitás gyakorlati czáfolatául szolgál. - Mi képezi a traditionalismus alapját és fő állitását? - Gyökeres és absolut ellentét a traditionalista tan és sz. Tamás tana között. - Szöveg ez utóbbitól ; az emberi ész tökéletesedésének két módja s annak kettős eljárása; a természetfeletti ismeret föltételezi a természetes ismeretet; az emberi ész bebizonyithatja az Isten létét; észt túlhaladó és észszel elérhető igazságok ; czáfolat azok ellen, kik azt állítják, hogy az emberi ész nem képes bebizonyítani az Isten létét; az ész utján Istenre vonatkozó különféle igazságokat ismerhetünk meg; különbség a kegyelem és a puszta ész segélyével nyert ismeret között. - Sz. Tamás egyéb, természeti rendű igazságokra is alkalmazza az észt 255
Hetedik fejezet.
Folytatás; sz. Tamás és a traditionalismus, lehozásaiban és irányzataiban.
A traditionalista tan, az ismeret eredetéről, lerontja a bölcsészeti hagyományokat e pontra nézve. A keresztény bölcsészet tanításával sem egyez meg. - Sz. Ágostonból idézett hely a szónak az ismerethez viszonyára vonatkozólag. - Sz. Tamás ugyanazt tanítja, mit sz.
Ágoston. - A gondolat előbbisége a szónál. - A gondolat, az eszme és a szó. - A nyelv haszna. - A szó nem oka a gondolatnak és a tudománynak, miként a traditionalismus állítja. - Figyelemreméltó hely sz. Tamás -ból hol megczáfolja e tekintetben a traditionalismust: az ész első elvei és természetes fogamzatai; a lehozott igazságok, melyek a tudományt alkotják, benrejlenek az első elvekben, melyek az ész fejlődésénél vezérszerepet visznek ; a kitalálás és a tanitás; a tanított igazságok és az első elvek; az első elvek által termékenyített ész fő oka a tudománynak az emberben. - Mily értelemben mondandó, hogy Isten az oka tudományunknak? - Viszonyok a tudomány, és az első elvek között sz. Tamás szerint. - Egy hely ugyanattól ama viszonyra nézve, mely a tudomány, az ész és az első elvek között létezik. - A traditionalismus lerontja a bölcsészeti bizonyosság észszerű alapját. - Rokonság a traditionalista iskola és Lamennais rendszere között. - Marét
abbé egy helye. - A traditionalismusra nézve a tudomány egyetlen alapjának s az igazság ismertető jegyének a tekintélynek kell lennie. - Ez iskola szükségkép a kételgés felé hajlik. - A közmegegyezés. - Balmes. - Ellentét sz. Tamás és a traditionalismus között, tekintettel a bizonyosság alapjára s a természeti igazságok ismertető jegyére. - Nevezetes helyek a szent egyháztudortól e tárgyat illetőleg 263
Nyolczadik fejezet
Folytatás; rövidletes összehasonlitás a traditionalista iskola állításai és irányzatai és sz. Tamás tana között.
Párhuzam a traditionalismus és sz. Tamás tana között. - A természetes ész által elérhető alap-igazságok. - A természetes és a természetfölötti rend. - A gondolat s az emberi ismeretek eredete. - A tudomány átszármaztatásának eszközei. - A tudományos bizonyosság alapja s az igazság ismertető jegye. - Ellentét a traditionalismus és sz. Tamás tana között theologiai tekintetben. - Marét abbé egy helye a traditionalismus főbb tévedéseire nézve a theologiai rendben 280
Kilenczedik fejezet.
Az eszes lélek az ember lényeges alakja
Az ujkori bölcsészet az ember természetének vizsgálásában figyelmen kivül akarja hagyni a testet. - Ez irányzat fő okai. - Az én bölcsészete. - A lényeges alakok rendszere. - Egy vagy más értelemben minden bölcsésznek meg kell engednie, hogy az eszes lélek lényeges
alakja az embernek. - E kérdés viszonyai a főbb lélektani kérdésekhez. - A fontosság, melyet sz. Tamás e kérdésnek tulajdonit. - Szükséges föltételek a lényeges
alak fogalmához. - A teljes önletiség föltételei. - E föltételek alkalmazása az eszes lélekre. - Sz. Tamás egy helye e ponthoz. - Ugyanazon hely megvilágítása. - Sz. Tamás figyelemreméltó tana a lélek viszonylagos tökéletlenségéről, ha elválik a testtől. - Szöveg ugyanattól az eszes léleknek a testtel lényeges alakká egyesüléséről; Plátó véleménye; czáfolat; Plató tana a lélek és test között csupán esetleges egyesüléshez vezet; az ember természetének állományi egységét lerontja; ellenkezik az életi tüneményekkel és működésekkel; egyéb bizonyítékok annak alaptalanságára nézve 289
Tizedik fejezet.
Folytatás; az eszes lélek valósággal lényeges alakja az embernek.
Mily nehéz felfogni a lélek lényeges egyesülését a testtel. - E nehézség oka. - Az eszes lélek sz. Tamás szerint az ember lényeges alakja s egyszersmind szellemi
állomány. - Szöveg ugyanattól, mely megmutatja, hogy a lélek egyesülése a testtel ennek lényeges alakja; magára a lélek természetére és müködéseire fektetett bizonyiték; mi módon lehet valamely dolognak müködést tulajdonítani ? Az értelmes lélek az ember alkotó része; az embernek, mint érzéki és értelmes lénynek, személyi egysége az öntudat egysége által bizonyítva; a lélek egyesülése a testtel, mint ennek mozgatója, nem elégséges; bizonyitékok; maga az értelem cselekvőségének természete mutatja, hogy a lélek egyesülése a testtel lényeges alak; az eszes lélek felülemelkedése az anyagon és annak föltételein. 302
Tizenegyedik fejezet.
Az előző fejezetekben kifejtett tan alapos volta és annak alkalmazásai.
A vegyül és, a lényeges és esetleges egyesülés. - Csupán a lényeges egyesülés mentheti és fejtheti meg az ember személyi egységét, tekintettel az érzéki és értelmi müködésekre. - Az érzéki tehetségek a testtől függnek cselekvéseik gyakorlatában. - A tenyészett élet tüneményei szintén arra birnak, hogy a testet ugy tekintsük, mint az emberi személy lényeges elemét. - A tenyészett élet müködései az emberben ugyanazon életi elvre veendők vissza, melyre az érzékletiek és értelmiek. - Az emberi természet fogalma hasonlókép bizonyítja, hogy a lélek nem képezi az ember tökéletes személyiségét. - Sz. Tamás megoldásának felsőbbsége szemben a plátói iskola megoldásával. - Minden megoldás komoly nehézségekbe ütközik, ha nem fogadja el a lényeges egyesülést a lélek és test között. - Hogy kell érteni a lélek és test egyesülését lényegi-alak-tekintetben? - Azon tökéletesség, melyet a lélek a testtel egyesülése folytán nyer. - Sz. Tamás megoldása az egyetlen, mely valójában megmenti az ember természeti egységét és sajátos személyiségét. 311
Tizenkettedik fejezet
E tanból lehozott egyéb következtetések és annak alkalmazásai; a léleknek mint értelmesnek, függetlensége az anyagtól.
Az ember meghatározása némely bölcsészek szerint. - E meghatározás szabatatlansága. - Plátó tanának kifejezése az s a lélek és test között esetleges egység állításához vezet. - Ez esetleges egyesülés ellenkedik az emberi nem közérzületével. - Descartes-ból felhozott hely. - Következmények, melyek e helyből folynak. - Nyelvezetének szabatatlansága, összehasonlítva sz. Tamás-éval. - A valódi lét és az alak. - Sz. Tamás egy állításának értelme. - A létezés tényének viszonya az anyagi lények lényeges alakjaihoz. - A tényleges lét s a szellemi alakok (pure subsistentes.) - Az eszes lélek mind a két rendnek részese. - Saját léttel bir s közli azt a testtel. - E tan valószinüsége s a nehézségek, melyekkel tagadása jár. - Az ember és a barom halála. - Fontos folyomány. - Az értelmi müködések anyagi szervektől függetlenségének alapja, sz. Tamás szerint. - Ugyanattól egy hely. - A tényleges gondolat és a lélek lényege. - Descartes véleményének czáfolata. - Sz. Tamás egy helye a lélekről, mint ama lánczszemről, mely az anyagi világot a szellemivel összeköti. 321
Tizenharmadik fejezet
Vajjon a lélek a test valamely meghatározott részében tartózkodik-e?
Descartes véleménye. - Az egész léleknek az egész testben s annak minden egyes részében létezése, habár ellenkezik a képzelem s az érzékek felfogásával, szellemiségének és egyszerüségének szükséges következménye. - A léleknek, mint életi elvnek, viszonya a szerves anyaghoz. - A barmok lelke e tekintében oszthatatlan. - A lélek állományi egyszerűsége és annak oszthatatlansága összefér az életi képességek és működések sokféleségével. - Sz. Tamás tana e pontról; az egészek három faja s az oszthatóság bárom módja. - E tan tontos következményei. - Balmes-ból idézett hely. - Sz. Ágoston egy helye. - Leibnitz és az ő monadologiája. - Sz. Tamás tanát helytelenül értelmezi 338
Tizennegyedik fejezet.
A phrenologia (agytan) és sz. Tamás.
A phrenologia meghatározása. - Alap-állitása: az emberi képességek helyhezkötöttsége. - E képességek észszerü osztályozása. - Eredeti és lényeges különbség az érzéki s a tisztán értelmi rend képességei vagy tehetségei között. Szenvi (affectiv) és érzelési tehetségek. - Egy benső tüneményre alapitott ellenvetés. - E tünemény fejtegetése és válasz az ellenvetésre. - Az érzéki és értelmi rend tehetségei között sz. Tamás szerint létező gyökeres különbség tagadása az érzékelviséghez (sensualismushoz) vezet. - Az újkori phrenologia az ember és a barom között létező lényeges különbség tagadására irányul. - Sz. Tamás lélektani elmélete egyenes ellentétben van ez irányzattal. - Nem elég tagadni a szervek többféleségét a gondolatra nézve. - Debreyne; ez iró helytelen okoskodása és ellenmondása e pontot illetőleg. - Párhuzam az ő és sz. Tamás tana között. - Egy ellenvetés ez utóbbi tanával szemben. - Válasz. 353
Tizenötödik fejezet.
A phrenologia folytatólagos vizsgálata, sz. Tamástan tanához való viszonyaiban tekintve azt.
Az ujkori phrenologia transscendentalis fontossága, annak párthivei szerint. Gaubert egy helye. - A phrenologia, ugy; a mint most áll, nem bir azon szükséges föltételekkel, melyeket a tulajdon értelemben vett tudomány megkiván. - A phrenologia irányzatai a végzetszerüség (fatalismus) felé. - Brousseai-ból idézett hely. - Sz. Tamás tana a szabad-akaratnak az értelemhez és szenvedélyekhez való viszonyairól. - A „Revista Frenologica" téves állításai a jelzett viszonyokra és sz. Tamás tanára nézve. - Ez állitások czáfolata.
Tizenhatodik fejezet
Lehetséges-e a phrenologia sz. Tamás bölcsészete szerint?
Az előző fejezetben előadott tan két következménye - Sz. Tamás psyehologiai tana nem zár ki minden phrenologiai rendszert; sőt inkább, az észszerü és keresztény phrenologia szükséges elemei már megvannak abban. - Mily alapokra kell fektetni e phrenologiát ? 386
Tizenhetedik fejezet.
Az ember életi elvének egysége.
Voltaire egy helye. - Sz. Tamás-nak oly tanokat tulajdonit, melyek homlokegyenest ellenkeznek annak állításaival. - Sz. Tamás tana az életi elvnek (princípium vitale-nak) az emberben egységéről. - A szent egyháztudor tanának kifejtése és bölcsészeti fontossága. - Csak annak segélyével lehet megfejteni az ember fajlagos egységét és személyi egységét. - Lélektani tünemény, mely támogatja e tant. - E tünemény nem fejthető meg egy testben több léleknek egyszerű együttlétezésével. - A test a lélektől nyeri az egységet, s azt
kell mondani, hogy a lélek foglalja magában a testet, nem pedig ez a lelket. - Sz. Tamás egy helye. - Nagy-Albertból idézett hely. - Sz. Ágoston ugyanazt tanítja, mit sz. Tamás; az ember életi elvének egységéről. 396
Tizennyolczadik fejezet.
Stahl elmélete és sz. Tamás tana.
A cartesianismus a keresztény-bölcsészeti hagyomány lánczának szétszakitásával feledésbe juttatta a tanokát, melyeket a régi keresztény bölcsészet és sz. Tamás vallottak. - Descartes véleménye az állatokról. - Stahl lélekelvisége (animismusa) uj elméletkép lép fel a világban. - Egy hely a XIX. század Encyclopaediájá-ból. - Stahl animismusa, a mennyiben igazat és alaposat tartalmaz, sz. Tamás animismusának fölelevenitése. - Stahl meghamisította ez elméletet, helytelenül és túlozva alkalmazván azt. - Sz. Tamás tana a czélra való irányulásról a barmok működéseiben. - E tan fölöslegessé teszi a Stahlnak tulajdonított téves föltevést a barmokban értelmes léleknek létezéséről. - Leibnitz és Stahl. - Különbség Stahl animismusának alapja és annak téves alkalmazásai között 412
Tizenkilenczedik fejezet
A vitalismus és sz. Tamás psychologiai tana.
Figyelemreméltó hely Baulica atyától. - A vitalista rendszer az emberre és állatokra vonatkozó Descartes-féle elvek következménye. - Mérsékelt vitalismus. - Van Helmont, Bordeu, Haller. - A vitalisták fő bizonyítéka. - Elégtelen az annak bizonyítására, mit a vitalismus hivei megállapítani akarnak. - Lelkünk befolyása és hatása az élet sok oly tüneményére kiterjed, melyek annak uralma alól kivéve látszanak lenni. - Jourdain egy helye. - Az ösztön tüneményeinek s a szokás tényeinek bölcsészi elemzése. - E tan alkalmazásai és következményei. - A vitalisták bizonyítékát az értelmi élet tüneményei gyengének, hatálytalannak tüntetik föl. - A sensitiv vitalismus, vagyis az, mely az emberben az eszes lélektől különböző érzéklő lelket tételez fel, összeegyeztethetetlen az öntudat egységével és azonosságával. Bizonyíték sz. Tamás szigorú animismusának
javára. - Ez elmélet fensőbbsége a vitalistákéval szemközt lénytani tekintetben. - A sensitiv vitalismus híveinek bizonyítékát sz. Tamás már felállította és megczáfolta. 422
Huszadik fejezet.
A modern vitalismus és sz. Tamás animismusa.
Az életi erők határozatlan sokfélesége, a mint a mostani vitalismus tanitja. - Mindez erőket, az értelmet és akaratot sem zárva ki, ugy tekinti, mint a szerves anyag tulajdonságait és eredményét. - Hathatós bizonyiték a mérsékelt és sensitiv vitalismus ellen. - Sz. Tamás animismusa azonfelül, hogy gyökeres tagadása a modern vitalismusnak, kizárja azon rokonságot is, melyben azzal a mérsékelt és sensitiv vitalismus van. - A modern vitalismus anyagelvi rendszer. - Brown, Cabanis, Brousseais és La Metrie. - Bordeu és Biehat vitalista tanai. - Emennek bölcsészete és Gall phrenologiája. - A vitalismus és a cartesianismus. -
Tan-hasonlatosságok Buffon és Bichat között. - Yan Helmont 440
Huszonegyedik fejezet.
Az emberi lélek eredete; uj támadás a pantheismus ellen.
Némely irók téves felfogása sz. Tamást illetőleg. - Szöveg ettől, mely megczáfolja a pantheismust, és rámutat annak eredetére. - Észrevételek sz. Tamás tanára. - A realismus és nominalismus, alapjában véve, a pantheismust is magokban foglalják. - A lélektani pantheismus czáfolata. - Nagy-Albert egy helye. - Azok véleményét, kik a lélek eredetét a mag-erőnek tulajdonítják, sz. Tamás megczáfolja 453
Huszonkettedik fejezet.
Visszatekintés sz. Tamás lélektani módszerére.
Sz. Tamás bölcsészeti módszerének helytelen megítélései. - Bölcsészete nem az úgynevezett tisztán demonstrativ. - Módszere nem kizárólagosan deductiv és syllogisticus. - Jourdain téves itéletei e pontra nézve. - Sz. Tamás gyakran használja a tapasztalati és lélektani módszert. - Bizonyítékok és példák erre nézve ; a lélek eredete; az életi elv egysége az emberben; az eszes lélek szellemisége és halhatatlansága. - A sz. Tamás-nak
helytelenül tulajdonított érzékelvi irányzatok nagyrészt a tapasztalati módszer használatából és alkalmazásából eretnek nála. - Jourdain a tapasztalati és lélektani módszer lényegét összezavarja annak járulékos föltételeivel. - Sz.. Tamás bizonyítékai az Isten létét illetőleg szintén a tapasztalati módszer körébe tartoznak, bármit mond ellenkezőleg Jourdain. - Sz. Tamás bölcsészeti módszere nem egy a Descartes-éval, a mennyiben nem kizárólagos és rendszeres, miként emezé. - Sz. Tamás módszere észleges és tapasztalati, lény- és lélektani egyszersmind, a szerint használván tulnyomóan az egyiket vagy másikat, a mint a tudomány és tárgyak természete kivánja 462
Tanulmányok Aquinói Szent Tamás bölcsészetéről I-II.
Gonzalez Zefirin
Gonzalez Zefirin műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Gonzalez Zefirin könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.