A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
László Géza
A magyar gazdaság és az államháztartás helyzetének alakulása (1989-1994)
A magyar gazdaság fejlődésének lehetőségei
1989-90 között a magyar gazdaságpolitikának a reformált...
Tovább
Előszó
László Géza
A magyar gazdaság és az államháztartás helyzetének alakulása (1989-1994)
A magyar gazdaság fejlődésének lehetőségei
1989-90 között a magyar gazdaságpolitikának a reformált tervgazdaság problémáival kellett szembenéznie, az állami újraelosztás túlzott mértékével, a reformok ellenére csökevényes gazdasági intézményrendszerrel, gyorsuló inflációval jelentős külföldi és belső eladósodottsággal, elavult termékszerkezettel. Ugyanakkor a reformfolyamatokban kialakult decentralizált gazdaság irányítási rendszer, a kiterjedt második gazdaság és a piaci jellegű allokáció viszonylag széles körű elterjedtsége és elfogadottsága nagyon jó hátteret biztosított a gazdasági és politikai modernizáció megkezdéséhez. Ezek a feltételek a gazdasági átalakulásban még a hasonló vagy jobb természeti adottságokkal, magasabb iparosodottsággal, piacképesebb termékstruktúrával rendelkező posztszocialista országoknál is jobb társadalmi feltételeket kínáltak az átalakulás megvalósításához. Ma már nagy valószínűséggel látható, hogy ezzel a relatív előnyünkkel nem tudtunk teljes mértékben élni, így a cseh és a lengyel átalakulás ma sok tekintetben megelőzi a magyarországit.
A rendelkezésre álló összehasonlító adatok alapján a magyar gazdaság válsága relatív és abszolút mértékben is jelentős mértékű. A hasonló adottságokkal és átalakulási folyamatokkal birkózó országok közül a kumulált GDP-növekedési mutató Magyarországon a legkisebb.
Magyarországon a jelzett időszakban a vegyes tulajdonú piacgazdaság kialakulása felé jelentős előrelépések történtek: a piacok megnyitásával, az árak szinte teljes körű felszabadításával, az import liberalizálásával megszűnt a hiánygazdaság, s a koordinációs és az alkalmazkodási mechanizmusok immár alapvetően nem bürokratikus-adminisztratív jellegűek, hanem piaci jellegűek. Vissza
Tartalom
Bevezetés 9
László Géza: A magyar gazdaság és az államháztartás helyzetének alakulása (1989-1994) 11
A magyar gazdaság fejlődésének lehetőségei 11
A tulajdonviszonyok változása 12
Az államháztartás helyzete 15
Tímár János: A magyar munkapiac az átmenet időszakában (1990-1995) 19
A gazdaság és a foglalkoztatottság hanyatlása 19
A posztszocialista munkapiac sajátosságai 21
Az inaktivitás növekedésének csatornái 22
Gazdasági aktivitás és termelékenység 24
A munkanélküliség változásai 28
Szabó Ildikó: Közoktatási kérdések a közvéleményben 35
A közvélemény-kutatások és a közoktatás 35
A közoktatási problémák helye a különböző társadalmi problémák sorában 36
Az iskolai oktatás színvonala 39
Aktuális közoktatási kérdések 40
Az oktatás finanszírozása 44
Sugár András: A közoktatási rendszer szerkezeti változásai, jellegzetes trendek az oktatási statisztika tükrében 47
Az iskolázottság általános jelzőszámai 47
A közoktatás demográfiai meghatározottsága 51
A közoktatás jövője és a demográfiai mutatók 52
Szüdi János: A közoktatás helyzete a jogi szabályozás tükrében (1995-ig) 61
A közoktatás fogalma, elhelyezkedése a Magyar Köztársaság oktatási rendszerében 61
A közoktatás mint a jogi szabályozás tárgya, a közoktatás elhelyezkedése a jogrendben 64
Az önkormányzati feladatellátási kötelezettség 67
A tankötelezettség, a képzési kötelezettség, az ingyenes szolgáltatások 70
Az irányítás, az intézményi önállóság 76
A minisztert megillető jogosítványok, államigazgatási feladatok, hatáskörök 78
Az államigazgatási feladatellátás, döntéshozatal és a szakmai munka elkülönülése 80
Az ellenőrzés területei 81
A középszintű irányítás 86
A fenntartói irányítás 87
Az intézményi önállóságról 91
A közoktatási intézmény vezetése 97
A szülők és a tanulók helyzete, részvételük a döntéshozatalban 100
Az iskolaszék 107
Összegezés 109
Varga Júlia: Az oktatás finanszírozásának változásai és problémái 111
Az oktatás finanszírozási rendszere 111
A közoktatási ráfordítások alakulása 115
Ballér Endre: A tantervpolitika és változásai Magyarországon 127
A hazai tantervpolitika történetéből 127
Változások a tantervpolitikában 129
A Nemzeti alaptanterv (NAT) kidolgozásának tantervpolitikai összefüggései 130
Iskolai tanterv - helyi tantervpolitika 135
Tanterv-politikai összefüggések a NAT érvénybelépésével kapcsolatban 136
Nagy Mária: A tanári szakma változásai és helyzete a 90-es évek első felében 143
Demográfiai változások és a tanári szakma 143
A tanárok alkalmazásának, bérezésének és előmenetelének jogi szabályozása 148
A tanári szakma belső rétegződése 151
A tanári bérekről 155
A tanári érdekvédelem és szakmai szerveződés változásai 157
A tanári munka és kapcsolatrendszer változásai 159
A tanárképzés és-továbbképzés változásai 161
Trencsényi László: Az iskola belső világáról 165
Bevezetés 165
Értékválság és/vagy kulturális korszakváltás és/vagy nemzedéki szükségállapot 167
A fegyelmi helyzet romlása 172
Szociális funkciók a közoktatási ellátásban 173
A tanulóifjúság értékvilága 175
Iskolai műveltségközvetítés és értékpluralizmus 176
Új típusú csoportfolyamatok az osztályokban 181
Tanulói érdekek 183
Szűkülő iskola szegény partnerei: gyermek-, serdülő- és diákszervezetek 184
Civil a pályán - avagy a „szervezett szülő" 187
Közelebb a fenntartóhoz - a „nevelés helyi rendszerének" értelmezési tartományáról 189
Radó Péter: A nemzeti és etnikai kisebbségek oktatása 193
A nemzeti kisebbségek oktatása 193
Az intézményrendszer 196
Az oktatás tartalma 198
Pedagógusellátottság 201
A kisnemzetiségek oktatása 202
A fejlesztés lehetőségei 202
A cigányság oktatása 203
A cigány oktatási programok 207
A kisebbségi oktatás speciális kérdései 209
Pedagógusképzés 210
Interkulturális és multikulturális oktatási programok 210
Illyés Sándor: Egyenlőtlenségek, differenciálás, kisebbségek 213
A speciális oktatást igénylők oktatása 213
A sajátos oktatást igénylők oktatási intézményei 218
A közoktatás pedagógiai szolgáltatásai a sajátos nevelési szükségletű tanulók számára 221
Bessenyei István: A középfok és a felsőfok kapcsolódása 229
A diverzifikálódás 229
A középiskola változásai 229
A felsőoktatási rendszer változásai 234
A két rendszer kapcsolódásáról általában 238
A modellek hatásai 239
Felvételi esélyek 242
Mártonfi György: A szakképzés állapotáról 251
A jogi keretek változása 251
Aktorok 252
Változások, elmozdulások, 1990-1994 262
A változások iránya, hatékonyság 267
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.