Előszó
A tanulmánykötet a kisegítő iskolai munkára nevelés tantárgy tanításának történeti áttekintését, a tárgy tanításával kapcsolatos feladatokat, az óra szakszerű felépítésének követelményeit és az alkalmazható módszereket tartalmazza. Betekintést nyújt külföldi szakirodalomból olyan közleményekbe, melyek hasznos segítséget nyújtanak munkára nevelést tanító gyógypedagógiai tanároknak.
A válogatásnál figyelembe vettük azt a szempontot is, hogy a tanulmánykötetet főiskolai hallgatóink alkalmazni tudják a munkára neveléssel kapcsolatos elméleti ismereteik bővítésénél, valamint gyakorlati tanításaikban.
A kötet elméleti kérdések ismertetésével vezeti be a tárgy tanítását, majd ezt követi Sz. S. Ajtmetova, V. Ju. Karviálisz, W. Unger, J. Stanka, Dr. H. Neumtfller tanulmánya.
Elősegítik a szakirodalom feldolgozását azok a kérdések, melyek a mondanivaló lényegére hívják fel a figyelmet, és problémafelvetésre, gyakorlati alkalmazhatóságra, a tárgy tanításának prespektivikus fejlődésére, vagy fejleszthetőségére mutatnak rá.
E tanulmánykötet összeállításával elméleti és gyakorlati kérdések megoldására törekedtünk. Az eredmény akkor lesz teljes, ha vitaindítónak tekintik az olvasók a közleményt. Kívánatos lenne, hogy "Gyógypedagógia" szaklapunkban saját gyakorlati tapasztalataikkal kiegészítenék a kötet ajánlott szakirodalmi tájékoztatásait.
Úgy érezzük a szükséges elméleti ismeretek ezáltal megalapozottakká válnak, és a gyakorlati megoldásokhoz elemző segítséget nyújtanak.
Szöveghűséghez a fordítás szerint ragaszkodtunk, eltérés az eredeti munkához viszonyítottan nincs. (Dr. H.: Neumüller eredeti munkájában a fotó is szerepel).
A munkára nevelés tanításának problémáit felölelő kötetet ajánljuk végül mindazoknak, akik a kisegítő iskola osztályaiban dolgoznak. Ezt azért hangsúlyozzuk ki, mert a tanulmány irodalom nem elszigetelten csak "egy" tárgy tanításával foglalkozik, hanem a kisegítő iskolai tanulók egész személyiségét fejlesztő korrekciós eljárásokkal, ezek közül is mélyrehatóbban a munkára neveléssel.
Soronkövetkező feladatunknak tekintjük - együttműködve gyakorló iskolai tanárainkkal - a munkára nevelés módszertanának jegyzetkidolgozását. Nem térhettünk ki a fenti indok alapján minden olyan kérdésre, "A kisegítő iskolások munkaoktatásának alapvető problémáiról" című fejezetben ami az elméleti és gyakorlati vonatkozású feladatokat részletesebb feldolgozásban tartalmazza.
Figyelembe kívánjuk venni további munkánkban e kötet használhatóságának gyakorlati tapasztalatait, a tantárgypedagógiai vizsgálódásokat, valamint a folyamatosan megjelenő hazai és külföldi szakirodalom munkaoktatással kapcsolatos közleményeit.
Vissza