Előszó
A gyerekekkel, kamaszokkal végzett-, majd az iskolában folyó szociális munka, valamint a gyerekek, kamaszok krízisben tematikájú kötetek után a gyerekek-szülők-(szociális) szakemberek közötti kapcsolat, viszony és együttműködés kérdéseivel foglalkozik a Tanulmányok a gyermekjólét köréből című szöveggyűjtemény sorozat 5., jelen összeállítása.
A tanulmányok, írások időszerűségét, jelentőségét aláhúzza, hogy miként a világban, így hazánkban is fontos változások történnek ma a gyermekjólét területén. Így többek között a szülők - családok és a szakemberek (szociális munkások/pedagógusok, gyermekjóléti, -védelmi szakemberek, stb.) intézmények közötti felelősség és munkamegosztás kérdésében.
A tradicionális szellemiségű gyermekvédelemben elsősorban, vagy kizárólag a hátrányos, veszélyeztetett gyerekkel foglalkoznak, megmenteni szándékozva őket a veszélyhelyzettől. Az e területen történő paradigmaváltás lényege a problémák tágabb mezőben történő kezelése és a szakemberek szülőkkel, családokkal való kapcsolattartás, együttműködés, azaz a gyerekek szüleiken, családjukon keresztüli megsegítése. Azért, mert a gyerek családon belüli élményei és tapasztalatai döntőek lesznek későbbi felnőttkori kapcsolatai alakulására. így a szakemberek szülőkkel kapcsolatos partneri együttműködése egyre inkább hangsúlyosabbá válik a gyermekjólétben, a gyerekekkel és családjaikkal folytatott szociális munkában.
A bevezető tanulmányok sorra veszik a gyerekeket és kamaszokat körülvevő és fejlődésüket alapvetően befolyásoló szociális támogató rendszereket. A családot, annak erőforrásait, szerkezetének jelenkori változásait, a szociális szakember segítésének lehetőségeit. Egy másik tanulmány a gyermekkori problémák megelőzését, enyhítését szolgáló, a társadalom egésze és annak szervezetei, intézményei (iskolai, egészségügyi, szociális, jogi stb.) kínálta megoldásokról, a problémákkal küszködő gyerekek, kamaszok felkutatásáról ír.
A családok és gyerekek szolgálatának alapvető elméleti és módszertani kérdéseit a családokkal dolgozó szakemberek szerepeit egy kipróbált modell segítségével mutatjuk be. Konkrét stratégiákat vázolunk fel a szakember - szülő kapcsolat kiépítésére; a kliensek motiválására, a családtagok megnyerésére, a családon belüli kapcsolatok bátorítására.
Vissza