1.062.071

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Tanulmánykötet

A győri tanítóképzés 223. tanévében

Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A Nyugat-Magyarországi Egyetem Apáczai Csere János Tanítóképző Főiskolai Kar ötödik alkalommal rendezi meg minden év októberében a hagyományossá vált nemzetközi tudományos konferenciát az... Tovább

Előszó

A Nyugat-Magyarországi Egyetem Apáczai Csere János Tanítóképző Főiskolai Kar ötödik alkalommal rendezi meg minden év októberében a hagyományossá vált nemzetközi tudományos konferenciát az Apáczai-napok keretében.
Ötödik alkalommal tesszük közzé azokat a tanulmányokat, előadásokat, melyek az oktatók, művészek, hallgatók tudományos tevékenységét, a tudomány iránti elkötelezettségét reprezentálják.
A tanítóképzés Győrben több mint két évszázada az értelmiségi képzés műhelye. A győri tanítóképző két évszázada közvetíti az európai és sajátosan magyar értékeket, kis megszakításokkal az európai és sajátosan magyar értékeket. Az új évezredben is fő feladatunknak a tudományok és művészetek magas szintű művelését, oktatását, a legújabb kutatási eredmények alkalmazását; az időtálló értékek őrzését, terjesztését, ápolását, a kultúra közvetítését tartjuk. Ma ez különösen nehéz feladat, mert évezredes időtálló értékeink az igaz megfogalmazásában, a jó cselekedet megvalósításában, a szép iránti fogékonyság felkeltésében, az igényességben rejlik. Tanulmánykötetünkkel a fentieknek kívánunk megfelelni.
A millennium évében gazdag magyar örökségünket nemcsak tudományos konferenciánkkal reméltük gazdagítani, hanem szobrot állítottunk - Magyarország első köztéri szobrát - Apáczai Csere Jánosnak, névadónknak, az európai műveltségű tudósnak, a magyar iskolaszervezőnek. Vállaljuk Apáczai útmutatását: "A bölcs lelki nagyság tettekre alapozza az igazi dicsőséget ... Az ember saját értelmi erejére támaszkodva tört utat magának a történelemben, úgy, hogy az elődök eredményeit továbbvitte, s újakkal tetézte.
A fejlődés a helyesen használt értelem műve, s ezt az utat minden nép megjárhatja, ha iskoláiban a tanulás erre az égből lopott tűzre alapozódik."
Apáczai örökét gazdagították az oktatáspolitika, a hazai felsőoktatási intézmények, a külföldi egyetemek és főiskolák szakemberei közreműködésükkel. Köszönet érte. Vissza

Tartalom

Előszó 7
A főiskola múltja 9
APÁCZAI NAPOK
Szövényi Zsolt: Az első szobor 23
AZ EZREDFORDULÓ KIHÍVÁSAI
Rádli Katalin: Kihívások a felsőoktatásban 31
Cseh Sándor: A fenntartható fejlődés néhány kérdése Kárpát-medencében 35
Szabó István: Kitörési pontok az oktatás rendszerében 52
PEDAGÓGIA
Hunyady Györgyné: Laikus pedagógiai nézetek vizsgálata 67
Glauber Anna: Egyéni és közösségi nevelés a lépésről lépésre iskolai programban 73
Kovátsné Németh Mária: A reformpedagógiai szemlélet mint projektmódszer jelentősége a tanárképzésben és tanár-továbbképzésben 78
Gősi Viktória: Egy lehetséges alternatíva a pedagógiai gyakorlatban 91
Kapitány Sándor - Kissné Korbuly Katalin: Innovációs törekvések a környezeti és a matematikai nevelés tantárgypedagógiákban 98
K. Szabó Ilona: Alternatívák az idegen nyelvi tanítóképzésben 110
Lőrincz Ildikó: Az evlang program az Európai Unió nyelvpolitikája és a Magyar Nemzeti Alaptanterv tükrében 117
Kovácsné Kószás Erzsébet: Curriculumfejlesztés a német nyelv oktatásában 128
Csákberényiné Tóth Klára: Kommunikáljunk! 133
Molnár Andrea: A Freinet-technikák alkalmazásában lehetőségei az idegen nyelvi órán 138
Sebőkné Lóczi Márta: A testkultúra személyiségfejlesztő hatása 142
Bucsy Gellértné: Szociálpedagógus hallgatók egészség-kulturális magatartásának vizsgálata 152
Ihász Ferenc: A testösszetétel vizsgálatok alakulása és jelentősége a normál, túlsúlyos és az elhízott 10-13 éves győri fiúk körében 158
Zilahi Józsefné: „A gyermek évszázada"? 165
Závoti Józsefné: A differenciáló pedagógia létjogosultsága az óvodáskorú gyermekek nevelésében 169
Marton Károly: Integrált nevelés és pedagógusképzés 178
Orosz Juciit: Betegség vagy állapot? 183
Simon István: A légúti beteg gyerekek speciális nevelése 186
Pintérné Sümegi Anikó: Néhány hazai alternatív iskola 191
Farkas Olga: A minőségre hangoló képzési program 203
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET
Donáth Péter: A „tanítóképző akadémiák" kérdése 1908, 1938,1958 - azonosságok és különbségek 219
Ronkovicsné Faragó Eszter: Imre Sándor szerepe a magyar művelődéstörténetben 234
Dombi Alice: A gyermekkép körvonalai a XIX. századi tankönyvtörténet tükrében 242
Rácz-Fodor Sándor: A magyar kultúra sorsa a szomszéd államok területén az I. világháború után 248
Kopasz Filoméla: Mondák a Rákóczi-szabadságharcról, fikció és történeti valóság 259
Pongrácz Attila: Fejezetek a brazíliai magyar emigráció művelődéstörténetéből 263
SZOCIOLINGVISZTIKA
Kiss Jenő: Szociolingvisztika, kutatás, oktatás 285
Hegedűs Attila: Ragadványnév-vizsgálat szociálpszichológiai keretben 231
Ördög Ferenc: Szempontok és adalékok XVIII. századi keresztneveinek vizsgálatához 299
Varga Józsefné: XIX. századi keresztnévadási szokások Osliban 306
Varga I. Erika: Névesztétika, névhangulat 315
Raátz Judit: Különleges keresztnevek az ezredfordulón 321
Gerstner Károly: Magyar és német földrajzi nevek Sopron környékén 328
Unti Mária: Őrisziget földrajzi nevei: 335
Tóth László: Kisebbségi földrajzi nevek változásvizsgálata Piliscséven 339
Fercsik Erzsébet: Hogyan bánjunk a márkanevekkel 347
Erdélyi Erzsébet: A földrajzi nevek és a helytörténet 352
Cs. Nagy Lajos: Kongruencia és inkongruencia a 3. személyű birtokos többes voltának jelölésébe 358
N. Császi Ildikó: Nyelvhasználati jellemzők Zoboralja helyneveiben 363
Frunyó Csilla: Az ipolyszalkai temető néprajzi és szociolingvisztikai jellemzői 372
MŰVÉSZET ÉS KOMMUNIKÁCIÓ
Bakos Tamás: Személyes tárgyak, személyes léghajók és a papír 383
Kopasz Fabióla: A művészi kommunikáció hatása a személyes jelentés szerkezetére 388
Bálványos Huba: A műélmény beépítése a nevelési folyamatban 397
Borbély Károly: Művészet és a nevelés, arcok és tájak 400
Tóth Szűcs Éva: A fabula feldolgozásának elméleti és gyakorlati kérdései 403
Zombori Béla: „Képi kapcsolatok" 408
Gaul Emil: Mit csörgetünk az oldalunkon? 411
Szunyogh László: A média lehetőségei a vizuális nevelésben a „férfi és a nő" 415
Kardos Mária: A kép és a hang összefüggése a mozgóképkultúrában 419
Kovács Bea: Megvalósult médiaoktatás? 425
Burján Miklós: Zenehallgatás és gyermekrajz 435
Besir Anna: Paraszti írásos emlékek és szóbeli vallomások összehasonlító elemzése 441
Baloghné Zsoldos Júlianna: A néprajztanítás módszertani kérdései 449
Földyné Asztalos Adrienne: A zenei nevelés szerepe a személyiségfejlesztésben 454
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem