Hogyan működik az emlékezet? | 13 |
Tanulási gyakorlat | 13 |
Felfedezések a fejlődési folyamat során | 17 |
Tanulás vagy külső adattárolás? | 18 |
Az emlékezés hármas modellje | 22 |
Szenzoros emlékezet | 24 |
Rövid távú emlékezet | 28 |
Hosszú távú emlékezet | 34 |
Hagyományos tankönyvek | 38 |
A tanulás során tanúsított magatartás és a vizsgák | 42 |
A tanulás mint munka | 42 |
A tanulás általános feltételei | 44 |
A munkavégzés helye | 44 |
A közvetlen munkakörnyezet | 45 |
Munkaidő | 47 |
A tanulással kapcsolatos tevékenységformák | 62 |
Redukció - Szövegtanulás | 63 |
Feldolgozás - a tényanyag megtanulása | 68 |
A redukció és a feldolgozás mint egymást kiegészítő folyamatok | 69 |
Gyakorlás és a tanulás ellenőrzése | 69 |
Affektiv gátlás | 72 |
Vizsgák | 76 |
Egyéni különbségek és tanulási technikák | 78 |
Záró megjegyzések | 81 |
Szemléletes képzetek | 83 |
Belső vizuális folyamatok | 83 |
A vizuális képzetek "elmosódottsága" és az emlékezet | 86 |
Mire képes az emlékezet? Vizuális folyamatok | 87 |
Az emlékezés szemléletes technikái | 90 |
Az asszociatív kapcsolatteremtés technikája | 90 |
Történetalkotásos technika | 94 |
A locus-technika | 98 |
Jelszótechnika | 104 |
Kulcsszómódszer | 107 |
A vizuális képzetek optimalizálása | 113 |
Az anyag konkrétsága | 113 |
Intreakció | 114 |
Elevenség | 115 |
Érzelmi töltés | 116 |
Bizarrság | 116 |
Saját magunk által kitalált képek előre megadott képek helyett | 117 |
Hibák | 117 |
Különleges alkalmazások | 118 |
Életkori határok | 118 |
Idős emberek | 120 |
Az ábécé megtanulása | 120 |
Szellemi visszamaradottság | 122 |
Szorongó személyek | 122 |
Képszerű folyamatok a gondolkodásban | 123 |
A számok, betűk, nevek megtanulásának technikái | 124 |
Jelentésszegény tananyag | 124 |
A jelentés és a rövidítések | 126 |
Jelentés és rímek a számok tanulásánál | 126 |
A már ismert számokkal való társítás következtében létrejövő jelentés | 127 |
Fonetikai rendszer | 128 |
Születésnapok, évszámok és határidők | 134 |
A fonetikai rendszer mint jelszósor | 135 |
A betűk jelszavai - a morzeábécé | 136 |
A számok jelentése és a vizuális képzelet | 141 |
Ritmizálás számok tanulásakor | 144 |
Nevek és arcok | 146 |
Hatásvizsgálatok | 148 |
A tananyag rendezése | 150 |
Rendezés a rövid és a hosszú távú emlékezetben | 150 |
Rendezés és felejtés | 151 |
Szemantikai rendezés | 153 |
A tanulást segítő módszerek a tananyag szemantikai rendezése révén | 158 |
A felidézés hierarchikus modellje | 160 |
Hálómodell-technika | 164 |
Rendezés és érthetőség | 173 |
Segítség az előrendezéshez ("advance organizer") | 175 |
Záró megjegyzések | 179 |
A feldolgozás mélysége | 181 |
Mit jelent a mély feldolgozás? | 181 |
Alátámasztó kísérletek | 182 |
Alternatív magyarázatok | 183 |
Bírálat | 184 |
Szubjektív jelentőség | 185 |
Lehetséges alkalmazások | 189 |
Ellenérvek | 191 |
A feldolgozás mélysége és az egyedfejlődés | 197 |
A feldolgozás mélysége és szorongás a tanulás során | 198 |
Analógiaalkotás révén történő tanulás | 199 |
Félrevezetőek-e az analógiák? | 200 |
Miképpen jutunk el az analógiákhoz? | 206 |
Modellképzetek és "emocionális" megértés | 208 |
Az analógiák hatása | 209 |
Tanulás | 210 |
Problémamegoldás, helyzetfelismerés | 212 |
Kreativitás | 213 |
Szuggesztopédia/"superlearing" | 215 |
Egy álom: kimagasló teljesítmények a tanulásban - fáradtság nélkül | 215 |
A szuggesztopédia módszerei/"superlearning" | 218 |
Elméleti alapok | 220 |
A tanulás holisztikus jellege ("egészlegessége") | 221 |
Szuggesztió | 226 |
Tanulságok a tanulási folyamatok önszabályozása szempontjából | 231 |
Hogyan mozgósítsuk pozitív erőforrásainkat tanulási és vizsgahelyzetekben? | 233 |
Tanulás, szorongás és sérelem | 236 |
A szorongás és kihatásai a tanulásra és a vizsgahelyzetekre | 237 |
Bizonytalanság saját tudásunk szintjét illetően | 237 |
Gondolkodási minta és félelem a tanulástól | 238 |
Öndiagnózis és segítés önmagunkon | 242 |
A szorongás leküzdésének egyik bevett terápiája | 256 |
Megszégyenítésmentes tanulás | 259 |
Az iskolában elszenvedett sérelmek csökkentésének módszerei | 262 |
Az egyéni tanulás során elszenvedett sérelmek csökkentésének módszerei | 264 |
A narcisztikus tanulási zavar | 266 |
A vizsgával összekapcsolódó kedvezőtlen várakozások | 268 |
Záró megjegyzések | 270 |
Irodalom | 273 |
Tárgymutató | 305 |