1.067.325

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Tanuláspedagógia

A tanulás tanításának alapjai

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Pécs
Kiadó: Comenius Bt.
Kiadás helye: Pécs
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 311 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-009046-5
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Nem vitatható, hogy a XXI. században az emberiség és az egyes ember létét meghatározó kérdés a tanulás. E század a tudás évszázada lesz, amelyben szükségképpen kialakul a "tudásalapú társadalom". E társadalom alapvető jellemzője az egész életen át tartó tanulás. Minden európai polgár számára fontossá válik, hogy az önálló tanulás képességeinek birtokában korszerű tudáshoz, valamint a tudás felhasználásának képességeihez jusson.
A "tudásalapú társadalom nemcsak jelszó, hanem valóságos társadalmi (gazdasági és politikai), igény Mindenkinek, különösképpen a szakembereknek többet kell tehát tudniuk a tanulásról és tudásról.
Ez a munka azzal a szándékkal készült, hogy segítséget nyújtson mindazoknak, akik hivatásuknál fogva a tanulás kérdéseivel foglalkoznak, vagy ilyen élethivatásra készülnek.

Tartalom

Előszó 7
I. Tanulás és tudás 9
1. Tanulás és társadalom 11
1. 1. A tanulás társadalmi jelentősége 11
1. 2. A tanulás társadalmi helyzete 15
2. A tanulásfogalma pedagógiai értelmezése 18
2. LA tanulás mint tevékenység 23
3. A tanulás típusai 24
3. 1. Az iskolai tanulás jellemzői , 30
3. 2. A proszocialitás tanulása 32
4. Tanulási modellek és tanuláselméletek
4. 1. Tanulási modellek 35
4. 2. Tanuláselméletek 39
4. 3. Felejtés 44
4. 4. Megértés 45
4. 5. Mechanikus tanulás 51
5. Tudás 53
5. 1. A tudás fogalma 55
5. 2. A tudás típusai 56
5. 3. A tudás szerkezete 59
Ismeretek 60
Tevékenység 65
6. A tanulás eredményességét befolyásoló tényezők 71
6. 1. A tanulás belső feltételei 71
Kognitív feltételek 72
Affektív feltételek 75
6. 2. A tanulás külső feltételei 77
7. Tanulási módszerek, stratégiák, stílusok 80
7. Tanulási módszerek 80
7. 1. 1. A bevésés módszerei 84
7. 1.2. Mnemotechnikák 85
7. 2. Tanulási technikák 86
7. 3. Tanulási stratégiák 88
7.3. 1. A tanulási stratégiák csoportosítása 90
7. 3. 2. A tanulási stratégiák fejlesztése 95
7. 4. Tanulási szokások 97
7. 5. Tanulási stílusok 99
8. Tanulás és tudatosság. Metakogníció 110
8. 1. Metakogníció és a tanuló fejlettsége 113
9. A tanulás eredményességének különbségei 115
9. 1. A tehetséges tanulók 115
9. 2. Az alulteljesítő tanulók 117
9. 3. A tanulási zavarokkal küzdő tanulók 119
10. A tanulás segítése - a tanulás tanítása 121
10. 1. A fejlesztő tevékenység elemei 121
10. 2. A tanulás diagnózisa 123
10. 3. A tanulási képességek fejlesztése 125
Irodalom 132
11. Az oktatás (tanulás-tanítás) és folyamata 135
1. Az oktatási folyamat értelmezése 137
1. 1. A folyamat általános jellemzése 137
2. Az oktatás mint rendszer 142
2. 1. A rendszerelmélet korunk tudománya 144
2. 2. A rendszer általános fogalma jellemzői 145
2. 3. A rendszerek osztályozása 147
2. 4. A rendszerek állapota, viselkedése 150
2. 5. A rendszer környezete 150
2. 6. A rendszer struktúrája és a rendszermodell 152
2. 7. Az oktatás rendszermodellje 153
2. 8. Az oktatás rendszermodelljének értelmezése 156
2. 8. 1. Struktúra és kölcsönhatás 157
2. 8. 2. A rendszer működése 158
2. 8. 3. Az oktatás rendszerének irányítása 158
2. 8. 4. A rendszer környezete 162
Irodalom 164
3. A tanulás - tanítás tevékenységrendszere 165
3. 1. A tanítási órákon megvalósuló tevékenységrendszer
jellegzetességei 167
3. 2. Ismeretszerzés 170
3. 2 1 Motiválás 171
3. 2. 2. Az előzetes tudás felidézése 174
3. 2. 3. Tényanyag feltárása 175
3. 2. 4. Tényanyag elemzése 177
3. 2. 5. Absztrakció és általánosítás 178
3. 2. 6. Rendszerezés és rögzítés 180
3. 3. Alkalmazás 184
3.3. 1. Ellenőrzés és értékelés 186
Irodalom
III. Az oktatás tartalma 797
1. Az oktatás tartalmának értelmezése 193
2. A tartalom kiválasztása 195
3. A tartalom elrendezése 197
4. A tartalom alapdokumentuma, a tanterv 199
Irodalom 201
TV. Az oktatás megszervezése 203
1. Szervezeti formák 205
1. 1. Az osztályrendszer 206
1.1. 1. Az osztály mint szervezet 206
1. 1. 2. Az iskolai osztály mint pedagógiai tényező 209
1. 1. 3. Az osztály mint élettér 210
1. 2. Tantárgyrendszer 212
1.3. Tanórarendszer 215
1. 4. Egyéb szervezeti formák 217
1.4. 1. Tanulmányi séták, tanulmányi kirándulások 217
1.4.2. Szakkörök 218
1. 4. 3. Napközi-otthon és tanulószoba 218
1. 4. 4. Korrepetálás 218
1. 4.-5 A tanulás iskolán kívüli formái 219
2. Szervezési módok 221
2. 1. Párhuzamos (frontális) munka 222
2. 2. Csoportmunka (csoportoktatás) 225
2. 3. Páros munka 229
2. 4. Önálló munka 230
Irodalom 234
V. Differenciálás a tanulás - tanítás folyamatában 235
1. A differenciálás pedagógiai funkciója 237
2. A differenciáltság szintjei :; 240
2. 1. Külső differenciálás 240
2. 2. Belső, didaktikai differenciálás 243
3. A tanulói sajátosságok megismerése 246
4. A differenciálásra alkalmas szervezési módok 249
5. Az oktatási tevékenységek sajátosságai a differenciálás során 252
5. 1. Differenciálás a tervezésben és szervezésben 252
5. 2. A tartalom mint a differenciálás eszköze 253
6. A differenciált oktatás értékei 255
7. A különleges bánásmódot igénylő gyermekek csoportosítása 256
Irodalom : 258
VI. Pedagógiai értékelés 261
1. Értékelés a tanulás-tanítás folyamatában 263
2. Az értékelés fogalma 265
2.1. Az ellenőrzés és értékelés része 266
3. Az értékelés funkciói 268
3. 1. Személyiségfejlesztő funkció 268
a) Énképfejlesztő funkció 268
b) Megerősítő funkció 268
c) Motiváló funkció 270
d) Mintanyújtó funkció 271
e) Prognosztikai funkció 271
3. 2. Visszajelentési (tájékoztató funkció) 272
3. 3. Szabályozó funkció 273
3. 4. Szelekciós funkció 274
4. Az értékelési eljárások válfajai és eszközei 276
4. 1. Az értékelés típusai fő funkciók szerint 276
4. 2. Az értékelés megnyilvánulási formái 278
4. 3. Az értékelés vonatkozási köre 281
4. 4. Az értékelt faktor aspektusa 281
4. 5. Az értékelés eszközei 281
5. Az értékelés tárgya: a tanulói teljesítmény 285
6. Az értékelés követelményei 291
7. A tanár teljesítményelvárása mint befolyásoló tényező 295
Irodalom 298
Melléklet 300

Lappints Árpád

Lappints Árpád műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Lappints Árpád könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem