Előszó
Tizenkét év telt el azóta, hogy 1991 májusában, az AKG Kiadó gondozásában megjelent az első, iskolai használatra szánt tanulásmódszertan tankönyv. A tanárok és a tanítók figyelmét egyaránt felkeltette ez az eredetileg középiskolás diákok számára készült könyvecske: az első kiadás gyorsan elfogyott. A könyv átdolgozott, az általános iskolák 7-8. osztályosai számára is használható formában már a következő évben megjelent Könyv a tanulásról címmel, és kiegészült a tanítására felkészítő, A tanulás tanítása címet viselő tanári kézikönyvvel és egyéb taneszközökkel (olvasásfejlesztő szoftver, hangkazetták, videókazetták, fóliasor, diasorozat, tanterv). A tanulásmódszertan tanítási tapasztalatainak és újabb anyagainak közzététele iránti igény hozta létre 1996-ban a TANÍ-TANI című periodikát, amelyben az évek során számos írás foglalkozott a tanulás tanításának iskolai bevezetésével, az első próbálkozások eredményeinek elemzésével. Az évenként négy számmal megjelenő lap azonban nem tudta betölteni azt a szerepet, hogy a tanulás tanítása iránt érdeklődő pedagógusok műhelyévé váljon. A Tanulásmódszertani évkönyv most erre a szerepre tesz kísérletet. Egyre jobban érzékelhető a szerveződési igény a tanulás tanításával foglalkozók körében, tapasztalatcserékre van szükség, újabb, a tanárok munkáját jobban segítő taneszközökre, több évfolyamot átfogó mintatantervekre, haladási javaslatokra, a különböző korosztályok nyelvén megírt könyvekre, gyakorlatgyűjteményekre. Az évkönyv első száma részben a most megjelent új anyagokat mutatja be, az általános iskolák felső tagozatosainak készült tankönyvet és a hozzá kapcsolódó haladási terveket, részben pedig válogatást közöl az eddig megjelent lényeges tanulásmódszertani és annak témáihoz szorosan kapcsolódó írásokból. Ez a cikkgyűjtemény elsősorban azoknak szól, akik át akarják tekinteni a tanulás tanításának célkitűzéseit, közelebbről meg kívánják ismerni szemléletmódját. Egy-egy írás foglalkozik az olvasásfejlesztés alapvető kérdéseivel, illetve egy újszerű és ígéretes tanulásmódszertani technikával, a gondolattérkép készítésével. Közöljük Kosztolányi Dezső egy ma is időszerű eszmefuttatását az olvasóvá nevelésről, amely mélyen elgondolkoztathat bennünket arról iskolai gondjainkról. Ugyancsak szakmai meditációra adnak alkalmat a pedagógiai breviáriumban összegyűjtött pedagógiai, emberi és erkölcsi bölcsességek.
Az évkönyv bevezető tanulmánya a tanulásmódszertan tanításának feltételrendszerével foglalkozik. Annak ugyanis, hogy a tanulás tanítása érzékelhető eredménnyel járjon, feltételei vannak. Ha ezeket nem teremtjük meg, úgy járhatunk, mint a mozgólépcsőre ellentétes irányból fellépő ember: igyekszik, mégsem halad előre.
Az évkönyv mellett ez év decemberében új folyóirat is indul, amely évenkénti három számával elsősorban a tanulás tanításával foglalkozóknak kíván fórumot, publikálási színteret, kapcsolattartási és információs lehetőséget nyújtani. Ezért is lesz a címe TANMŰHELY. A szerkesztő reméli, hogy e két kiadvány megkönnyíti majd a tanulásmódszertannal foglalkozók dolgát, és egyúttal segít létrehozni olyan pedagógiai műhelyeket és közösségeket is, amelynek résztvevői előbb-utóbb megtalálják az egymással való kapcsolattartás és eszmecsere mindennapos lehetőségét is.
Vissza