1.060.457

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Tanulásmódszertani évkönyv 2003-2004

Szerző
Budapest
Kiadó: Metódus-Tan Betéti Társaság
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 191 oldal
Sorozatcím: Tanulásmódszertani évkönyv
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér ábrával.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Tizenkét év telt el azóta, hogy 1991 májusában, az AKG Kiadó gondozásában megjelent az első, iskolai használatra szánt tanulásmódszertan tankönyv. A tanárok és a tanítók figyelmét egyaránt... Tovább

Előszó

Tizenkét év telt el azóta, hogy 1991 májusában, az AKG Kiadó gondozásában megjelent az első, iskolai használatra szánt tanulásmódszertan tankönyv. A tanárok és a tanítók figyelmét egyaránt felkeltette ez az eredetileg középiskolás diákok számára készült könyvecske: az első kiadás gyorsan elfogyott. A könyv átdolgozott, az általános iskolák 7-8. osztályosai számára is használható formában már a következő évben megjelent Könyv a tanulásról címmel, és kiegészült a tanítására felkészítő, A tanulás tanítása címet viselő tanári kézikönyvvel és egyéb taneszközökkel (olvasásfejlesztő szoftver, hangkazetták, videókazetták, fóliasor, diasorozat, tanterv). A tanulásmódszertan tanítási tapasztalatainak és újabb anyagainak közzététele iránti igény hozta létre 1996-ban a TANÍ-TANI című periodikát, amelyben az évek során számos írás foglalkozott a tanulás tanításának iskolai bevezetésével, az első próbálkozások eredményeinek elemzésével. Az évenként négy számmal megjelenő lap azonban nem tudta betölteni azt a szerepet, hogy a tanulás tanítása iránt érdeklődő pedagógusok műhelyévé váljon. A Tanulásmódszertani évkönyv most erre a szerepre tesz kísérletet. Egyre jobban érzékelhető a szerveződési igény a tanulás tanításával foglalkozók körében, tapasztalatcserékre van szükség, újabb, a tanárok munkáját jobban segítő taneszközökre, több évfolyamot átfogó mintatantervekre, haladási javaslatokra, a különböző korosztályok nyelvén megírt könyvekre, gyakorlatgyűjteményekre. Az évkönyv első száma részben a most megjelent új anyagokat mutatja be, az általános iskolák felső tagozatosainak készült tankönyvet és a hozzá kapcsolódó haladási terveket, részben pedig válogatást közöl az eddig megjelent lényeges tanulásmódszertani és annak témáihoz szorosan kapcsolódó írásokból. Ez a cikkgyűjtemény elsősorban azoknak szól, akik át akarják tekinteni a tanulás tanításának célkitűzéseit, közelebbről meg kívánják ismerni szemléletmódját. Egy-egy írás foglalkozik az olvasásfejlesztés alapvető kérdéseivel, illetve egy újszerű és ígéretes tanulásmódszertani technikával, a gondolattérkép készítésével. Közöljük Kosztolányi Dezső egy ma is időszerű eszmefuttatását az olvasóvá nevelésről, amely mélyen elgondolkoztathat bennünket arról iskolai gondjainkról. Ugyancsak szakmai meditációra adnak alkalmat a pedagógiai breviáriumban összegyűjtött pedagógiai, emberi és erkölcsi bölcsességek.
Az évkönyv bevezető tanulmánya a tanulásmódszertan tanításának feltételrendszerével foglalkozik. Annak ugyanis, hogy a tanulás tanítása érzékelhető eredménnyel járjon, feltételei vannak. Ha ezeket nem teremtjük meg, úgy járhatunk, mint a mozgólépcsőre ellentétes irányból fellépő ember: igyekszik, mégsem halad előre.
Az évkönyv mellett ez év decemberében új folyóirat is indul, amely évenkénti három számával elsősorban a tanulás tanításával foglalkozóknak kíván fórumot, publikálási színteret, kapcsolattartási és információs lehetőséget nyújtani. Ezért is lesz a címe TANMŰHELY. A szerkesztő reméli, hogy e két kiadvány megkönnyíti majd a tanulásmódszertannal foglalkozók dolgát, és egyúttal segít létrehozni olyan pedagógiai műhelyeket és közösségeket is, amelynek résztvevői előbb-utóbb megtalálják az egymással való kapcsolattartás és eszmecsere mindennapos lehetőségét is. Vissza

Tartalom

KÖSZÖNTŐ 5
A TANULÁSMÓDSZERTAN TANÍTÁSÁNAK NÉHÁNY FÖLTÉTELE 7
A TANÁR FELKÉSZÜLTSÉGE ÉS ELKÖTELEZETTSÉGE 7
TANTESTÜLETI MŰHELYMUNKA 8
RENDHAGYÓ ISKOLASZERVEZÉS 8
ÁTGONDOLT HALADÁSI TERVEK 8
GYAKORLÁS ÉS ALKALMAZÁS A TANTÁRGYI TANÍTÁSBAN 9
LÉPÉSEK A TANULÁSMÓDSZERTAN BEVEZETÉSÉHEZ 10
ÚJ TANULÁSMÓDSZERTAN TANKÖNYV AZ 5-8. OSZTÁLYOSOKNAK 1 2
FELOLDÁSOK AZ ÚJ TANKÖNYV FELADATAIHOZ 1 5
HALADÁSI TERVEK ÉS HASZNÁLATUK
HALADÁSI TERV - ÖTÖDIK-HATODIK OSZTÁLY 23
HALADÁSI TERV - HETEDIK OSZTÁLY 55
HALADÁSI TERV - NYOLCADIK OSZTÁLY 87
CIKKEK, TANULMÁNYOK 119
KÖZOKTATÁS-MODERNIZÁCIÓNK KULCSKÉRDÉSE 120
Kerékgyártó László
A TANÁRI SZEREP VÁLTOZÁSA 122
Hans Klippert
A TANULÁS TANÍTÁSA AZ ISKOLÁKBAN 125
Oroszlány Péter
A TANULÁSI KÉPESSÉGEK FÖLMÉRÉSE 130
Oroszlány Péter
HÁLÓTERVKÉSZÍTÉSE 146
Oroszlány Péter
A TANULÁSI KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE NÉMETORSZÁGBAN 153
Rab Irén - Csapák Brigit - Girke Ágnes
MIÉRT NEM TUDNAK A GYEREKEK JÓL OLVASNI? 157
A. Jászó Anna
AZ OLVASÓ NEVELÉSE 163
Kosztolányi Dezső
A GONDOLATTÉRKÉP 167
Gyarmathy Éva
PEDAGÓGIAI BREVIÁRIUM 175
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem