Németh László négy regénye: Emberi színjáték - Gyász - Iszony - Irgalom | |
A nagyság női és férfi dimenziója | |
Regény és dráma Németh László életművében | 9 |
Üdvösségharc és önmegváltási kísérlet | |
Az önapoteózis legendája: Emberi színjáték | 28 |
Freudizmus és lélekábrázolás | 28 |
Lélekrajz és társadalomábrázolás | 38 |
"Üdvösségharc" és önapoteózis | 45 |
Ábrázolásmód és regényforma | 53 |
Archetípus és regényforma: a Gyász | 59 |
"Regényemben Élektra lázadoz" | 62 |
"Archaikus istennőtorzó" | 71 |
Balladisztikus atmoszférateremtés | 77 |
Az embertől az emberiséghez: A felismert katarzis | |
Az emberi értékkapcsolatok regénytragédiája: Iszony | 82 |
"Mi lehet szörnyűbb egy rossz házasságnál?" | 83 |
"Emberszenny, világpiszok" és a Diana-komplexus | 92 |
A világ "növényi" alaptermészete | 96 |
Táguló mélységdimenziók | 99 |
Bethlen Kata és a történelem inspirációi | 104 |
"A mítosz a teljesség iskolája" | |
Németh László mítoszértelmezéséről | 111 |
Az "eszmekatedrális" koronázó regénye: Az Irgalom | |
A Télemakhosztól az Irgalomig | 119 |
Kertész Ágnes - "az idea-ember" megvalósulása | 125 |
Kertész János - "a sorsvert ember" | 131 |
Halmi Ferenc - a valóság forradalmára | 133 |
Az elfekvő - az "irgalom-tan" legfelső iskolája | 136 |
"A művészet akkor is varázslat, ha az ember realista" | |
Németh László realizmusfelfogásáról | 139 |
Fejezetek Németh László és az orosz irodalom kapcsolatának témaköréből | |
Németh László, az orosz irodalom fordítója | 149 |
A sorsvállalás puskini példája | |
Németh László: Csapda | 155 |
"Mélységével Muszorgszkijhoz hasonlítható" | |
Németh László Gogol-képéről | 167 |
Puskin és Gogol | 170 |
"Az országok lelki vizsgája marad" | |
Tolsztoj és Németh László | 175 |
Az asszonyi sors két regénye | |
Az Anna Karenina és az Iszony | 188 |
Regényforma és kompozíció | 188 |
Anna Karenina és Kárász Nelli | 196 |
Tragikum és katarzis | 202 |
Szimbolikus motívumok és a lélekábrázolás | 208 |
Németh László Dosztojevszkij-képéről | 215 |
"A szeretet bizonyos fokán az ember elmeorvos" | |
Dosztojevszkij-inspirációk az Emberi színjátékban | 229 |
"Életem üdvösségügy" | 231 |
"Lángeszű korlátoltság" | 239 |
"Egy darab rám bízott, szegény emberiség" | |
Dosztojevszkij inspirációk az Iszonyban | 244 |
Etikai primátus és esztétikai minőség | 245 |
Én-regény és "lélektani-mélyrealizmus" | 247 |
Alakteremtés és lélekrajz | 258 |
"Ő került hozzám a legközelebb" | |
Németh László Csehov-képéről | 268 |
Nem kauzális párhuzamok és eltérések | 274 |
Jegyzetek | 279 |