Előszó
Az iskolai oktatás tananyagát, annak kiválasztását és elrendezését meghatározó tantervek kidolgozása, reformja legtöbbször nemcsak a szűkebb szakmai köröket foglalkoztatta, hanem figyelemmel kísérte azt az oktatáspolitika, sőt néha - mint éppen napjainkban - még a szélesebb közvélemény érdeklődését is kiváltotta.
Miért éppen a tanterv az egyik olyan pedagógiai kérdés, amelyik képes ilyen viszonylag nagy figyelmet felkelteni? Bizonyára szerepe van ebben annak, hogy a tantervek átfogják, tükrözik és befolyásolják az iskolai nevelés-oktatás legtöbb nagy fontosságú kapcsolatrendszerét, intézményeit, tevékenységeit - a kultúrától, a céloktól, az értékektől kezdve a tananyagon, tantárgyakon, a tanítás-tanulás folyamatán, a tankönyveken és más taneszközökön a tanulók tervezett tudásán, annak értékelésén át az iskolarendszerig. Mivel pedig mindez a társadalom életének, fejlődésének egyik meghatározó területe, amely a lakosság legnagyobb részét nemcsak közvetve, hanem közvetlenül is érinti, érthető, megmagyarázható az érdekeltség és a figyelem.
Következésképpen ma már szinte természetesnek tekinthető az a kívánalom, hogy a tantervek megvalósításában legérdekeltebbek, a pedagógusok mesterségbeli tudásához, szakmai kultúrájához hozzátartozzanak a tantervekre vonatkozó ismeretek.
Ennek a könyvnek egyik célja, hogy sajátos, és talán sokak számára meglepő „kerülő úton" erősítse ezt a tantervi hozzáértést. Kerülő úton, hiszen egyrészt mintegy százötven évet átfogva jut el napjainkig. Tudjuk azonban, hogy ha nem ismerjük jól a múltat, nem érthetjük igazán a jelent, s könnyen elveszíthetjük a jövőt. Másrészt a munka nemcsak történeti, hanem tantervelméleti jellegű. Fel kívánja tárni, hogyan alakult ki, milyen területeket fogott át, milyen hatások révén fejlődött vagy változott Magyarországon a tantervekkel, azok készítésével, funkcióival, tartalmával, rendszerével, fejlesztésével, értékelésével foglalkozó, tudományosan igazolt általánosításokat nyújtó elmélet. Mindez remélhetőleg olyan szélesebb látókört ad, amely a gondolkodó pedagógusok alkotó áttételével a mindennapi gyakorlatban is hasznosítható lehet.
Vissza