1.045.722

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Tantervelméletek Magyarországon a XIX-XX. században

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Országos Közoktatási Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 224 oldal
Sorozatcím: A Tantervelmélet forrásai
Kötetszám: 17
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 963-682-423-1
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér fotóval és illusztrációval, angol nyelvű összefoglalóval.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az iskolai oktatás tananyagát, annak kiválasztását és elrendezését meghatározó tantervek kidolgozása, reformja legtöbbször nemcsak a szűkebb szakmai köröket foglalkoztatta, hanem figyelemmel... Tovább

Előszó

Az iskolai oktatás tananyagát, annak kiválasztását és elrendezését meghatározó tantervek kidolgozása, reformja legtöbbször nemcsak a szűkebb szakmai köröket foglalkoztatta, hanem figyelemmel kísérte azt az oktatáspolitika, sőt néha - mint éppen napjainkban - még a szélesebb közvélemény érdeklődését is kiváltotta.
Miért éppen a tanterv az egyik olyan pedagógiai kérdés, amelyik képes ilyen viszonylag nagy figyelmet felkelteni? Bizonyára szerepe van ebben annak, hogy a tantervek átfogják, tükrözik és befolyásolják az iskolai nevelés-oktatás legtöbb nagy fontosságú kapcsolatrendszerét, intézményeit, tevékenységeit - a kultúrától, a céloktól, az értékektől kezdve a tananyagon, tantárgyakon, a tanítás-tanulás folyamatán, a tankönyveken és más taneszközökön a tanulók tervezett tudásán, annak értékelésén át az iskolarendszerig. Mivel pedig mindez a társadalom életének, fejlődésének egyik meghatározó területe, amely a lakosság legnagyobb részét nemcsak közvetve, hanem közvetlenül is érinti, érthető, megmagyarázható az érdekeltség és a figyelem.
Következésképpen ma már szinte természetesnek tekinthető az a kívánalom, hogy a tantervek megvalósításában legérdekeltebbek, a pedagógusok mesterségbeli tudásához, szakmai kultúrájához hozzátartozzanak a tantervekre vonatkozó ismeretek.
Ennek a könyvnek egyik célja, hogy sajátos, és talán sokak számára meglepő „kerülő úton" erősítse ezt a tantervi hozzáértést. Kerülő úton, hiszen egyrészt mintegy százötven évet átfogva jut el napjainkig. Tudjuk azonban, hogy ha nem ismerjük jól a múltat, nem érthetjük igazán a jelent, s könnyen elveszíthetjük a jövőt. Másrészt a munka nemcsak történeti, hanem tantervelméleti jellegű. Fel kívánja tárni, hogyan alakult ki, milyen területeket fogott át, milyen hatások révén fejlődött vagy változott Magyarországon a tantervekkel, azok készítésével, funkcióival, tartalmával, rendszerével, fejlesztésével, értékelésével foglalkozó, tudományosan igazolt általánosításokat nyújtó elmélet. Mindez remélhetőleg olyan szélesebb látókört ad, amely a gondolkodó pedagógusok alkotó áttételével a mindennapi gyakorlatban is hasznosítható lehet. Vissza

Tartalom

Bevezetés 5
I. A népiskolai oktatás tanterveinek elméleti alapjai a dualizmus korában 11
A korabeli tantervfelfogások négy forrása 11
A népoktatási tantervek elméletének jellemző vonásai 13
A népoktatási törvényhez kapcsolódó tantervek elméleti alapjai 17
A népoktatás tantervfelfogásának továbbélése a század
utolsó évtizedeiben 20
Az 1905-ös népiskolai tanterv elméleti alapjai 21
II. A XIX. század végi gimnáziumi tanterveket megalapozó elméletek 28
Gyakorlati igények egy új tantervfelfogás iránt 28
Külföldi hatások 29
Kármán tantervelméletének kulcsfogalmai 33
Az 1879-es gimnáziumi tanterv és a hozzá kiadott utasítások előzményei, elméleti alapjai 37
Az 1879-es dokumentumok 40
III. A gyermektanulmányon alapuló tantervfelfogás 48
A gyermektanulmányon alapuló népiskolai tantervi koncepció
kialakítása 50
A gyermektanulmányi tantervfelfogás alapjai a Didaktikában 50
A Didaktika cél- és feladatrendszere 51
A tananyag kiválasztása 52
A tananyag elrendezése a Didaktikában 54
Tevékenységrendszer a Didaktikában 56
Az oktatási folyamat a Didaktikában 57
A gyermektanulmányozás tantervfelfogásának hatása
a két világháború között 58
IV. Értékelméleti tantervfelfogások a két világháború között 63
Gazdasági, társadalmi, politikai alapok 63
Pedagógiai összefüggések, előzmények 65
Az értékközpontú tantervfelfogás jellemző vonásai 67
Az értékközpontú tantervfelfogás érvényesülése a korszak állami tanterveiben 74
V. A demokratikus iskola tantervelméletének alapjai a II. világháború után (1945-1948) 83
Az újjáalakuló iskola alapvető értékei 83
Az általános iskola első tanterve 85
Prohászka Lajos tantervelméleti munkája 91
Kiss Árpád tan tervfelfogása 1945-1948 között 95
Németh László tantervfelfogása 97
Karácsony Sándor műveltségfelfogása 100
VI. Tantervelméleti kérdések az államszocialista korszakban 102
Az ideológia és a politika uralma 102
Az 1950-es tantervek 103
Az 1954-ben megindult tantervi reform 106
Az 1956-1958-as általános iskolai tanterv elméleti alapjai 109
Tantervelméleti kutatások megindulása 111
Tantervelméleti kérdések a hatvanas évek első felének tantervi reformjaiban 114
A hatvanas évek közoktatási tanterveinek elméleti alapjai 116
Újabb tantervelméleti kérdések a hatvanas évek második felében 120
VII. A hazai „curriculum-elmélet" kialakulása, jellemző vonásai
és a tantervfejlesztés elméleti kérdései a hetvenes években 127
Új igények a tantervek és a tantervelmélet fejlesztésére 127
A tantervelmélet nemzetközi fejlődése 129
Más külföldi tantervfelfogások hatása 132
A hazai curriculum-elmélet jellemző vonásai 134
Más tantervfejlesztési koncepciók a hetvenes években 138
Az új nevelési-oktatási tervek kidolgozása során felmerült tantervelméleti kérdések 140
A hetvenes évek végén bevezetett nevelési-oktatási tervek tantervelméleti alapjai 143
VIII. A kétpólusú (központi és helyi) tartalmi szabályozás tantervelmélete. A Nemzeti Alaptanterv (NAT) 150
Az új felfogás elvi alapjainak kiépülése a nyolcvanas években 152
A tantervelmélet fejlődésének nemzetközi tendenciái a nyolcvanas években 160
A Nemzeti Alaptanterv (NAT) kidolgozása a nyolcvanas évektől 164
A NAT néhány tantervelméleti kérdése 170
A NAT műfaja 170
Célrendszer 171
Műveltségtartalom 173
Struktúra 176
A NAT funkciói 179
Következtetések 183
Felhasznált irodalom 190
Névmutató 217
Összefoglalás 222
Summary 223

Ballér Endre

Ballér Endre műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Ballér Endre könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem