1.062.077

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Tantervek és programok a történelem, az ember és társadalom tanításához I-II.

Előszó

Napjainkra sajátos helyzet következett be Magyarországon. A történelemtanterv olyanná vált, ami Babits szavaival élve: "van is meg nincs is". Nincs, mert a legutóbbi, 1978-ban kiadott központi... Tovább

Előszó

Napjainkra sajátos helyzet következett be Magyarországon. A történelemtanterv olyanná vált, ami Babits szavaival élve: "van is meg nincs is". Nincs, mert a legutóbbi, 1978-ban kiadott központi tantervet kivonták a forgalomból. Van, mert helyette legalább két tucat helyi tanterv jött létre. Amíg azonban a korábbit valamennyi, közel ötezer iskola használta, az utóbbi használóinak számát csupán kétjegyű számmal lehet mérni. Az iskolák nagy része tehát a tantervnélküliségnek azt a furcsa állapotát éli, amikor a régi már nincs, új pedig még nincs. Egy olyan országban, ahol a belátható tanárgenerációk megszokták a tantervek létét, ez az állapot nagy bizonytalanságot okoz. Talán meglepőnek tűnik, hogy azok számára, akik saját idején legfeljebb egyszer nézték, vagy csupán nagyritkán átforgatták, de oktató munkája közben soha elő nem vették a tantervet, most annak hiánya nyomasztóan hat. A monolitikus történelemszemlélet egyértelmű, sablonizáló törekvésének bukásával a történelemtanítással kapcsolatban inkább kritikai észrevételek, s általános politikai követelmények, mint közelfogadott irányító szempontok fogalmazódtak meg. A társadalom megosztottsága adequát tükröződik ezekben az igényekben. Ebben a helyzetben a történelemtanár nem tudja, hogy mit várnak tőle. Nehezebb a pluralizmus sokrétűségének, mint a sablonizálás monolitizmusának eleget tenni. S akit teljes képzési folyamatában és prakszisában az utóbbihoz szoktattak, nem könnyen tud saját erejéből, saját iniciatíváival áttérni az előbbire. Ezt az átmenetet szenvedi meg most a magyar történelemtanári kar. Meg kell újulnia, s meg akar újulni, s ehhez keresi a kapaszkodókat, a szempontokat, a modelleket. A közoktatás új irányítása pedig sajnos kevés segítséget tud ehhez adni. A könnyebb megoldást választotta tehát, a megújítást a tanárok szaktudására és lelkiismeretére bízta, anélkül, hogy megfelelő szempontokat, szakmai anyagot adott volna hozzá. Egy kicsit ahhoz hasonlít ez, mintha egy különben szakértő és lelkes hadsereget harcba indítottak volna kellő fegyverzet nélkül. Talán a legnagyobb hiánycikk ma a,történelemtanítás megújításával megbízott tanárok között az információ. Ezt kívánja némileg pótolni jelen kötetünk.
Amikor ezelőtt háromnegyed esztendővel megkezdtük a ma élő, kísérleti tantervek, illetve tantervi kísérletek anyagának gyűjtését, még teljességre törekedtünk. Rövidesen be kellett látnunk törekvésünk irrealitását. Sokkal több részleges, nem teljes tantervi kísérlet van az országban, mint amennyit sikerült összeszednünk. Vissza

Tartalom

I. kötet
Előszó I
Ember és társadalom. A Nemzeti Alaptanterv javaslata 1
Szabolcs Ottó: Szempontok a Történelem Nemzeti Tanterv kialakításához 27
Bihari Péter - Knausz Imre: Európa varietas.
Egy történelemtanítási programcsomag vázlata 38
Kísérleti tantervek és tervezetek
A törökbálinti Képességfejlesztés Országos Központja
Kísérleti Általános Iskolájának tanterve (Kojanitz László) 79
Dr. Sávoly Mária négy osztályos emeltszintű gimnáziumi tanterve 105
Az aszódi Petőfi Sándor Gimnázium kísérleti tanmenete a humán tárgyak tantárgycsoportos oktatásához
(Hódi Gyuláné - Módos Tiborné - Balla Károly - Koncz István) 183
Vladár Ervin: Tantervi modulok a négy osztályos gimnázium számára 295
A bonyhádi Petőfi Sándor Gimnázium és Kollégium 4 osztályos tantervi vázlata (Takács Józsefné) 342
A Veszprém Megyei Pedagógiai Intézet négy osztályos gimnáziumi tanterve (Árpásy Csaba) 355

II. kötet
A tiszaújvárosi Eötvös József Gimnázium és Ipari Szakközépiskola hat osztályos gimnáziumi tanterve 399
A zalaegerszegi Ságvári Endre Gimnázium hat osztályos történelem és társadalomismerete tantervei
(Hoborné Kiss Gabriella - Hobor Józsefné) 489
A pécsi Siklós úti Általános Iskola és Gimnázium nyolc osztályos tanterve (Takács Laura és
munkaközössége - Dr. Kaposi Zoltán) 551
A budapesti Németh László Kísérleti Gimnázium nyolc osztályos tanterve (Gönczöl Enikő) 623
A budapesti Bárdos Lajos Általános Iskola nyolc osztályosgimnáziumi tanterve (Zárándy Zoltán) 647
A szentgotthárdi Vörösmarty Mihály Gimnázium nyolc osztályos tanterve (Horváth Zsuzsa - Enzsel István) 687
A pápai Türr István Gimnázium és Óvónői Szakközépiskolai nyolc osztályos tanterve (Gruber Mariann) 721
A győri Kazinczy Ferenc gimnázium nyolc osztályos tanterve (Szelőczei Miklós) 729
Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Radnóti Miklós Gyakorlógimnáziuma és Általános Iskolája nyolc osztályos gimnáziumi tanterve (Lackovics Barnáné - Kopper Lászlóné - Kósa Jánosné - Vég Gábor 747
A budatétényi Kempelen Farkas Gimnázium nyolc osztályos tanterve (Száray Miklós) 765
A Nyíregyházi Arany János Gimnázium nyolc osztályos tanterve (Dr. Ádám Imréné) 799
Tizenkét osztályos variatív tanterv (Bardocz Attila) 811
A budaörsi Illyés Gyula Gimnázium és Közgazdasági Szakközépiskola variációs tanterve
(Kopcsik István - Dr. Veresegyházi Béla) 853
Kísérletező iskolák, tanárok, adatok 912
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem