1.067.317

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Tanterv és utasítás a kisegítő iskolák számára

Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 701 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A kisegítő iskolai nevelés célja, hogy az enyhe fokban sérült értelmi fogyatékos gyermekekben speciális neveléssel, elemi szinten fejlessze-alakítsa a kommunista ember személyiségének vonásait.... Tovább

Előszó

A kisegítő iskolai nevelés célja, hogy az enyhe fokban sérült értelmi fogyatékos gyermekekben speciális neveléssel, elemi szinten fejlessze-alakítsa a kommunista ember személyiségének vonásait. Ennek érdekében:
- ismertesse meg tanulóival a korszerű alapműveltség elemeit, nyújtson ismereteket az alapvető természeti és társadalmi jelenségek helyes megértéséhez,
- ismertesse meg tanulóival a kommunista erkölcs szabályait, céltudatosan fejlessze bennük a kommunista emberre jellemző erkölcsi tulajdonságokat,
- szerettesse meg tanulóival szocialista hazánkat és más országok népeit,
- kedveltesse és szerettesse meg a munkát, neveljen a munka és a dolgozó ember megbecsülésére. Fejlessze ki tanítványaiban a munkakészség alapjait, tegye képessé őket arra, hogy szakképesítést nem igénylő munkafeladatokat el tudjanak sajátítani. Vissza

Tartalom

Miniszteri utasítás az új tanterv kiadásáról 5
A kisegítő iskola célja és feladatai 6
A) Óratervek 7
Óraterv a kisegítő iskola előkészítő osztálya számára 9
Óraterv az osztott kisegítő iskolák számára 10
Óraterv az összevont 1. és 3. osztályú tanulócsoportok számára 11
Óraterv az összevont 2. és 4. osztályú tanulócsoportok számára 12
Óraterv az összevont 5. és 6. osztályú tanulócsoportok számára 13
Óraterv az összevont 7. és 8. osztályú tanulócsoportok számára 14
Óraterv az összevont 1., 2., 3. osztályú tanulócsoportok számára 15
Óraterv az összevont 2., 3., 4. osztályú tanulócsoportok számára 16
Óraterv az összevont 3., 4., 5. osztályú tanulócsoportok számára 17
Óraterv az összevont 4., 5. és 6. osztályú tanulócsoportok számára 19
Óraterv az összevont 5., 6. és 7. osztályú tanulócsoportok számára 21
Óraterv az összevont 6., 7. és 8. osztályú tanulócsoportok számára 23
B) A kisegítő iskola tanulói 25
C) A kisegítő iskola tagozódása 27
D) A kisegítő iskola oktatómunkája 29
I. Történelmi utalások 31
II. A kisegítő iskolai oktatómunka tartalma 33
1. A nevelés általános célja és a kisegítő iskolai oktatás tartalma 34
2. A kisegítő iskola célja mint az oktatás tartalmát meghatározó tényező 34
3. A kisegítő iskolával szemben támasztott társadalmi igény hatása az oktatás tartalmára 36
4. A korszerű társadalmi műveltség szerepe a kisegítő iskolai oktatómunka tartalmának meghatározásánál 37
5. Lélektani szempontok figyelembevétele a kisegítő iskolai oktatás tartalmának meghatározásakor 38
III. A kisegítő iskola tananyagának elrendezése és feldolgozása 43
1. A tananyag elemies és részletező jellege 43
2. Következetesség és hézagnélküliség az ismeretek rendszerében 43
3. Az ismeretek feldolgozásának üteme 44
IV. Az iskolai tanítás-tanulás folyamatának néhány főbb sajátos szempontja 45
1. Az oktatás szemléletessége 45
2. A differenciált oktatás szükségessége 46
a) A sérülés súlyossági fokának különbözősége 46
b) Az értelmi fogyatékosság egyéni változatossága 47
c) A beiskolázást megelőző életút különbözősége 47
d) Az értelmi fogyatékossághoz társuló nehezítő tényezők 48
e) A kisegítő iskolák osztályaiban a tanulók életkori heterogenitása 48
f) A tanulók tudásszintjében jelentkező különbségek a kisegítő iskolai beiskolázáskor 48
V. Sajátosság az oktatás módszereiben 49
1. Az általános didaktikai elvek szerepe 49
2. Az oktatás általában használt módszereinek érvényessége 49
3. A szemléltetés jelentősége és sajátos szempontjai 50
a) A passzív szemlélet és az összehasonlítás hatékonyságának különbözősége 50
b) A szóbeli eszközök jelentősége a szemléltetésnél 50
c) A tanulói tevékenység fontossága 51
d) A képolvasás szerepe és jelentősége 51
e) A szemléltetés hatékonyságát biztosító kedvező feltételek 52
VI. Az oktatási folyamat szerkezetének néhány sajátossága 53
1. A gyakori és intenzív ismétlés szükségessége 53
2. A változatos gyakorlás szükségessége és jelentősége 54
VII. A képességek fejlesztése a kisegítő iskolai oktatás folyamatában 55
1. Az egyes képességek kapcsolata egymással és az egész személyiséggel 55
2. A képességfejlesztés feladatainak megoldását nehezítő tényezők 56
a) A tudományos kutatás hiányosságai 56
b) A funkciók egyenlőtlen sérülése 57
3. A látási érzékelés fejlesztése 58
a) Az értelmi fogyatékos tanulók különféle látászavarai 58
b) A színlátás zavarai 58
c) Az érzékelési idő 59
d) A látási analízis zavara 60
e) Az érzékelési integráció zavara 60
f) Az érzékelési folyamat merevsége 61
4. A hallási érzékelés fejlesztése 62
a) A hallászavar és a felismerés jelentősége 62
b) A hallási analízis zavara 62
5. A figyelem fejlesztése 63
a) A figyelem fejlesztésének jelentősége 63
b) Az értelmi fogyatékos tanulók figyelmének sajátosságai 63
c) A megértés, a motiváció és a tevékenység szerepe a figyelem fejlesztésénél 64
d) A figyelem gyakorlása: a megfigyeltetés - megfigyelés jelentősége 65
6. Az emlékezet fejlesztése 66
a) Az elsődleges bevésés nehézségei 66
b) A felejtés folyamata 68
c) A felidézés nehézségei 68
d) A mechanikus és a gondolati emlékezet fejlesztése 71
e) Az emlékezetfejlesztés eredményessége érdekében szükséges pedagógiai tennivalók 71
7. A gondolkodás fejlesztése 73
a) A verbális és cselekvésbe ágyazott gondolkodás egyenetlensége 73
b) A gondolkodási indítékok gyengesége a cselekvésbe ágyazott gondolkodásnál 73
c) A tapasztalatok felhasználásának nehézsége 74
d) A feladattudat gyengesége mint a cselekvésbe ágyazott gondolkodás egyik jellemzője 75
e) A cselekvésbe ágyazott gondolkodás sérüléséből következő pedagógiai feladatok 76
f) Az analízis zavara és az ezzel kapcsolatos pedagógiai tennivalók 78
g) A szintézis zavara 81
h) Az összehasonlításnál tapasztalható nehézségek . 82
i) Az összefüggések felismerésének mint gondolkodási műveletnek a fejlesztése 83
j) Az elvonatkoztatás és általánosítás sérülése 83
E) A kisegítő iskola nevelőmunkája 85
I. A kisegítő iskola nevelő munkájának sajátosságai és a nevelési feladatok megoldásának főbb elvei 87
1. Nevelési nehézségek 87
a) Az általánosítás és absztrahálás sérülése következtében jelentkező nevelési nehézségek 87
b) A környezettel való kapcsolat zavarából következő nevelési nehézségek 88
c) A nem megfelelő nevelés következményeként adódó nehézségek 88
d) A beszédmegértés hiányossága mint nevelési nehézség 89
2. A nevelési feladatok megoldásának főbb irányelvei 90
a) A pozitívumokra való támaszkodás fontossága 90
b) A gondolkodásfejlesztés jelentősége a nevelőmunka szempontjából 91
c) Az optimista nevelői szemlélet szükségessége 91
d) A neveltek önbizalmának fejlesztése 92
e) A helyes önértékelés kifejlesztésének fontossága 94
f) A kisegítő iskola légkörének szerepe a nevelőmunkában 95
g) A kisegítő iskola társadalmi megbecsülése mint nevelési tényező 95
h) A szervezettség jelentősége a kisegítő iskola életében 96
i) A helyes napirend szerepe és fontossága 97
j) A helyes követelményrendszer jelentősége a kisegítő iskola nevelő munkájában 97
k) A kisegítő iskola és az élet kapcsolata 98
II. A nevelőmunka programja a kisegítő iskola előkészítő, 1-4. osztályaiban 100
1. A kisegítő iskola előkészítő, 1-4. osztályos tanulóinak jellemzése 100
a) Az előkészítő osztályos tanulók testi fejlettsége 100
b) Az előkészítő osztályos tanulók pszichés fejlettsége 100
c) Az előkészítő osztályos tanulók közösségi kapcsolatai 102
d) Az 1-4. osztályos tanulók testi fejlettsége 102
e) Az 1-4. osztályos tanulók értelmi fejlettsége 103
f) Az 1-4. osztályos tanulók világnézete 104
g) Az 1-4. osztályos tanulók hazafias érzelmei 104
h) Az 1-4. osztályos tanulók munkához való viszonya 104
i) Az 1-4. osztályos tanulók közösségi kapcsolatai 105
j ) Az 1-4. osztályos tanulók esztétikai fejlettségi szintje 105
2. Nevelési követelmények a kisegítő iskola előkészítő, 1-4. osztályaiban 106
a) Testi nevelés 106
b) Világnézeti-politikai nevelés 107
c) A szocialista hazaszeretetre és a nemzetköziségre nevelés 108
d) A munkára nevelés 108
e) A szocialista humanizmus és a közösségi magatartás nevelése 109
f) Esztétikai nevelés 109
3. Ajánlott tevékenységi formák a kisegítő iskola előkészítő, 1-4. osztályaiban 110
a) A testi fejlődést szolgáló tevékenységi formák 110
b) A világnézeti-politikai fejlődést szolgáló tevékenységi formák 113
c) A szocialista hazaszeretetre és a nemzetköziségre nevelést szolgáló tevékenységi formák 115
d) A munkára nevelést szolgáló tevékenységi formák 117
e) A szocialista humanizmus és a közösségi magatartás nevelését szolgáló tevékenységi formák 121
f) Az esztétikai nevelést szolgáló tevékenységi formák 126
III. A nevelőmunka programja a kisegítő iskola 5-8. osztályaiban 128
1. A korcsoport általános jellemzése 128
a) Testi fejlettség 130
b) A tanulók világnézete 130
c) A tanulók hazafias érzelmei 131
d) A tanulók viszonya a tanuláshoz, munkához 131
e) A tanulók közösségi kapcsolatai 132
f) Esztétikai fejlettség 132
2. Nevelési követelmények a kisegítő iskola 5-8. osztályaiban 133
a) Testi nevelés 133
b) Világnézeti, politikai nevelés 134
c) A szocialista hazaszeretetre és nemzetköziségre nevelés 134
d) A munkára nevelés 135
e) A szocialista humanizmus és a közösségi magatartás nevelése 136
f) Esztétikai nevelés 137
3. Ajánlott tevékenységi formák a kisegítő iskola 5-8. osztályaiban 138
a) A testi fejlődést szolgáló tevékenységi formák 138
b) A világnézeti-politikai fejlődést szolgáló tevékenységi formák 141
c) A szocialista hazaszeretetre és nemzetköziségre nevelést szolgáló tevékenységi formák 143
d) A munkára nevelést szolgáló tevékenységi formák 145
e) A szocialista humanizmus és a közösségi magatartás nevelését szolgáló tevékenységi formák 150
f) Az esztétikai nevelést szolgáló tevékenységi formák 153
IV. Irányelvek a nevelési feladatok végrehajtásához 154
F) Az előkészítő osztály tantárgyai 157
Anyanyelv és környezetismeret 159
A tanítás anyaga 160
Tantervi utasítás 171
Ábrázolás és kézimunka 178
A tanítás anyaga 178
Tantervi utasítás 182
Mennyiség-, tér- és formaismeret 187
A tanítás anyaga 187
Tantervi utasítás 189
Ének 197
A tanítás anyaga 197
Tantervi utasítás 200
Testnevelés 202
A tanítás anyaga 202
Tantervi utasítás 209
G) A kisegítő iskola 1-8. osztályainak tantárgyai 217
Olvasás 219
A tanítás anyaga 220
Tantervi utasítás 233
Írás 243
A tanítás anyaga 244
Tantervi utasítás 252
Fogalmazás 262
A tanítás anyaga 262
Tantervi utasítás 270
Nyelvi ismeretek - helyesírás 281
A tanítás anyaga 282
Tantervi utasítás 297
Irodalmi olvasmányok 314
A tanítás anyaga 315
Tantervi utasítás 323
Környezetismeret 333
A tanítás anyaga 334
Tantervi utasítás 387
Történelem 410
A tanítás anyaga 411
Tantervi utasítás 420
Földrajz 434
A tanítás anyaga 435
Tantervi utasítás 448
Számolás-mérés 458
A tanítás anyaga 459
Tantervi utasítás 489
Természeti ismeretek 512
A tanítás anyaga 513
Tantervi utasítás 544
Gyakorlati foglalkozás 551
A tanítás anyaga 552
Tantervi utasítás 585
Rajz 597
A tanítás anyaga 597
Tantervi utasítás 609
Ének 616
A tanítás anyaga 616
Tantervi utasítás 633
Testnevelés 640
A tanítás anyaga 640
Tantervi utasítás 664
Osztályfőnöki óra 676
Feldolgozásra javasolt témák 676
Tantervi utasítás 682
Egyéni korrekció 690
Tartalomjegyzék 693
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem