További szerzők a tartalomjegyzékben. Néhány fekete-fehér illusztrációval.
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
A bajai Eötvös József Tanítóképző Főiskola ötödik alkalommal rendezte meg 1994. nov.24-25-én a tantárgypedagógiai tudományos konferenciát, amelyre az ország összes tanító- és óvóképzőjéből érkeztek...
Tovább
Előszó
A bajai Eötvös József Tanítóképző Főiskola ötödik alkalommal rendezte meg 1994. nov.24-25-én a tantárgypedagógiai tudományos konferenciát, amelyre az ország összes tanító- és óvóképzőjéből érkeztek előadók és érdeklődők.
A tanácskozás 17 szekciója már önmagában is jelzi, hogy a felsőoktatás eme rétegének van mit megvitatnia, egyeztetnie a szakmai-pedagógiai teendőkkel kapcsolatosan. A konferencia tan tárgypedagógiai jellege kettős értelmű. Egyrészt természetesen az általános iskola alsó tagozatán folyó oktató-nevelő munka tantárgypedagógiai, valamint az óvodai nevelés módszertani kérdéseinek megvitatására került sor; másrészt néhány szekció munkájában a főiskolai szaktárgyi képzés problémái álltak a középpontban. A pedagógia és a pszichológia aktuális kérdéseivel külön szekciók foglalkoztak.
Az MKM támogatásának köszönhetően nyílt lehetőségünk megjelentetni a kötetet, amely a szakmai előadásokon kívül tartalmazza Szövényi Zsolt, az MKM főosztályvezetőjének Oktatáspolitika és tanítóképzés c. előadását és dr. Kelemen Elemér, az "1000 éves a magyarországi iskola" alapítvány kuratóriuma elnökének beszédét, amely dr. Rácz Fodor Sándor főiskolai docensnek az anyagából készült, Tanyai iskolák Bács-Kiskun megyében c. fotókiállítás megnyitóján hangzott el.
Reméljük, hogy a bajai tanácskozásnak - e kötettel együtt - sikerült hozzájárulnia a maga eszközeivel a tanító- és óvóképző főiskolákon folyó oktatás tartalmi jobbításához, valamint az alsó tagozatos és az óvodai oktató-nevelő munka módszertani fejlődéséhez.
a szerkesztők
Vissza
Tartalom
BEVEZETÉS 1
SZÖVÉNYI ZSOLT: Oktatáspolitika és tanítóképzés 2
dr. KELEMEN Elemér: Tanyai iskolák Bács-Kiskun megyében 7
A TANÍTÓ- ÉS ÓVÓKÉPZÉS IDŐSZERŰ PEDAGÓGIAI ÉS PSZICHOLÓGIAI KÉRDÉSEI I. 10
EPERJESY Barnáné - ZSÁMBOKY Károlyné dr.: Freinet pedagógiája a mai magyar óvodában 11
dr. FRUTTUS István Levente - dr. SZENCZI Árpád: A Károli Gáspár Református Egyetem Tanítóképző Főiskolai Kara oktatási-képzési programján a modellje a 4 éves tanítóképzésre 17
dr. E. SZABÓ Zoltán: A magyar iskola - nyugati hallgatók és oktatók szemével 21
SASSNÉ dr. KISS Gabriella: A pszichológia oktatásában nyújtható modell a kreatív tanítói munkához 23
FERRÓNÉ KOMOLAY Anikó: A képességek fejlesztését előtérbe állító, személyiségre koncentráló képzési koncepció lehet a hatékonyság biztosítéka 25
SZABÓNÉ dr. GONDOS Piroska: Csoportfoglalkozások az önismeret fejlesztéséhez a négyéves tanítóképzésben 32
BAYERLE Alajos: A szakmai kompetencia tudományos megalapozása 36
A TANÍTÓ- ÉS ÓVÓKÉPZÉS IDŐSZERŰ PEDAGÓGIAI ÉS PSZICHOLÓGIAI KÉRDÉSEI II. 41
GRUNWALD Béláné: Emberismeret - más módon 42
KOVÁCS László: A tanítók és a testnevelő tanárok nevelési attitűdjének összehasonlító vizsgálata 45
dr. GÁSPÁR Mihály: Az értékelés problémái a személyközpontú iskolában 51
dr. DARÓCZY Erzsébet: Gyermekismeret - a képzés dilemmái és lehetőségei 54
SZENTIRMAI László: A gyakorlati képzés egyes elemeire korlátozódó építő szándékú kritika egy korszerűbb struktúra kialakítása céljából 57
dr. FEHÉR Irén - dr. LAPPINTS Árpád: A tanítóképzős főiskolai hallgatók szakmai szocializációjának néhány kérdése 59
RAFFAY Zoltánné: A tanítási gyakorlatok szervezése a nyíregyházi gyakorlókban 62
dr. SZTANA Jánosné: Tartalmi és szerkezeti változások az iskolában 66
NAGY Zsuzsa: A pszichodráma és a pedagógus cselekvési kompetenciája 70
ANYANYELV ÉS TANTÁRGYPEDAGÓGIÁJA 74
KÁLMÁNNÉ dr. BORS Irén: A szövegfeldolgozás feladatai és általános elve 75
TÓTH Istvánné: Az olvasási teljesítmények összefüggései az alternatív programokkal, eljárásokkal, tankönyvekkel (1993-94) 79
dr. EÖRDÖGH Endre: A szótagoló olvasásról 86
CSÁKBERÉNYI NAGY Miklósné dr. - dr. JAGUSZTINNE dr. ÚJVÁRI Klára: Az alternatív módszerek tanításának elvei és metodikája 96
dr. JENEI Teréz: A nyelvi humor forrásai Lázár Ervin Berzsián és Dideki című meseregényében 100
dr. KÉSMÁRKI Júlia: A szarvas motívum vizsgálata az alsó tagozatos irodalmi anyagban 103
dr. VARGA Zoltán: Kérdő mondatok, kérdő struktúrák alkalmazása mint módszer a magyar mint idegen nyelv tanításában 107
dr. FEKETE László: Az AkH. 11. változásai ejtésváltozatok is? 112
ÁLTALÁNOS IDEGENNYELV-OKTATÁS 113
RÉPÁSI Györgyné dr.: Az idegennyelv-oktatás időszerű kérdései 114
HEGEDŰS Józsefné dr.: Az általános idegennyelv-oktatás főiskolai keretei és lehetőségei 116
HUSZÁRJK Lászlóné: Idegen nyelvű cím 119
GRÜNFELDER Jánosné: Az orosz nyelvoktatásról napjainkban 124
NEMZETISÉGI ÓVÓ- ÉS TANÍTÓKÉPZÉS 127
dr. DONÁTH Péter: Adalékok a nemzetiségi tanítóképzés történetéhez: a m.kir. állami Németnyelvű Tanítóképző-Líceum létrejöttének előzményei 128
dr. PETRUSÁN György: A kétnyelvű oktatás lehetősége és perspektívái 142
GORJANÁCZ Zsivkó: A Csikéria-Baja-Hercegszántó háromszög horvát nyelvjárásainak sajátosságai és hatása a horvát tanító- és óvóképzős hallgatók beszédgyakorlataira, illetve nyelvtan oktatására 146
MÁTRAÍNÉ GORJÁN Mária: A népismeret tárgy tanításának jelentősége a korszerű szellemű nemzetiségi óvóképzésben 154
MANZ Adelheid: Die Rolle der Nationalitátenkunde im Deutschunterricht 157
A 4 ÉVES IBEGENNYELV-OKTATÓ TANÍTÓKÉPZÉS 161
dr. RÓZNER Katalin: A négyéves tanító - idegennyelv-tanító szakos hallgatók felkészítésének néhány kérdése a gyakorlati képzés területén 162
dr. DRESCHER J.Attila: A 4 éves (német) nyelvoktató tanítóképzés kezdeti tapasztalatairól 163
dr. SÁROSDYNÉ dr.SZABÓ Judit: A négyéves angol nyelvtanítói képzés jelenlegi helyzetéről, új oktatási formák, tantárgyi integráció 166
dr. CVERENCZ Jánosné: Gyermekirodalom tanítása a Budapesti Tanítóképző Főiskolán angol idegennyelv tanítóknak 167
LIPTÁK Józsefné: Drámajáték angolórán 170
dr. KEREK Józsefné: Módszertani előkészítés és tanítási gyakorlat . 172
K. SZABÓ Ilona: (Teaching) PRACTICE makes Perfect 174
MOSBACK, Gerald Peter: "Seating Arrangements in the Primary Language Class."177
dr. DINES, Peter: Natural Approaches to Foreign Language Teaching - Chances and Problem 185
A 4 ÉVES IDEGENNYELV-OKTATÓ TANÍTÓKÉPZÉS II. 189
dr. HORVÁTH Gyuláné dr. SZABÓ Sára: A francia tantárgypedagógia tanításának tapasztalatai a Csokonay Vitéz Mihály Tanítóképző Főiskolán 190
SAJTOSNÉ CSENDES Gyöngyi: A szóbeli kezdőszakasz szerepe a francia nyelv tanulása kezdetén 193
OLÁH Józsefné: Spracherwerb nach neuen Erkenntnissen der Gehirnforschung. Handlungsorientiert Lehren und Lernen 195
dr. STEINERNÉ dr. MOLNÁR Judit: Valenz der deverbalen Nomina mit Praposítivergangzungen im Vergieich (Deutsch - Üngarisch) 198
Prof. dr. MELENK, Hartmut: Selbst - und Fremdbilder von Landern, Régiónén und Minderheiten 200
MATEMATIKA ÉS TANTÁRGYPEDAGÓGIA 205
RADNAINÉ dr. SZENDREI Julianna: A geometria tanításának lehetőségei a tanítóképző főiskolán 206
TISZA VARI Sándor: Az óvodáskorú gyermekek matematikai ismeretének fejlesztése számítógéppel 213
dr.HAJZER Szerén: Óvodapedagógusjelöltek felkészítése az óvodás gyermekek matematikai nevelésére a szarvasi program alapján 217
ZSÁMBOKY Károlyné dr.: Matematika kézzel, fejjel, szívvel 220
dr. univ. PÁPAY Péter: A távoktatás alkalmazása a matematika tanításában 220
dr. TÖRÖK Tamás: A matematika elmélete és tan tárgypedagógiája 223
dr. KISS Sándor: A tanítóképzős matematika módszertan és az elemi matematika néhány kapcsolódási pontja 228
NÉMETHNÉ RÁKOS Katalin: Új tankönyvek a matematika tanításában, és ennek tantárgypedagógiai vonzatai 232
TECHNIKA, HÁZTARTÁSTECHNIKA ÉS TANTÁRGYPEDAGFÓGIÁJA 236
VÉGH Sándor: Robotépítés lehetőségei az iskolai taneszközökkel 237
Dr. BÁGYI Péter: A háztartásökonómia szakos tanítóképzésről 238
MATÚZ István: Gazdasági ismeretek oktatása és egy felmérés tapasztalatai 241
NANSZÁKNÉ dr. CSERFALVI Ilona: Head, Hands, Heart, Heath avagy egy nemzetközi gyermekmozgalom esélyeiről Magyarországon (4H a tanítóképzésben) 246
KISHÁZI Veronika: A háztartástechnika szakkollégium oktatásának tapasztalatai az EJTIF-en 250
LENDVAY I. Győző: A modellezés módszeré a technika tanításában 253
VELNER András: Gondolatok a műszaki ábrázolás tanításához 258
ÚJHELYINÉ dr. PETŐ Éva: A LEGO Dacta program alkalmazásának eredményei a technika tanításában 261
KÖRNYEZETISMERET ÉS TANTÁRGYPEDAGÓGIÁJA 268
KISSNÉ dr. KORBULY Katalin: A hallgatók felkészítése a környezeti nevelésre 269
dr. KISS Sándor: Energia: Tartalékok és arányok 271
dr. BOHDANECZKY László: A fizika oktatás helye a természetismeret témakörben 273
dr. EGRY Károlyné: Szemléltető eszközök készítése és felhasználása a környezetismeret és természetismeret tanításában 280
EPERJESSY Barnáné: Az ősz kincsei című projektgyűjtemény bemutatása 283
dr. LAKI ferenc: Matematikai ismeretek a természetismeret tantárgyban 284
dr. MIKLOVICZ Árpád: Alternatívák a természetismeret tanításában 287
dr. BORVENDÉG Márta: Biológiai fogalmak kialakítása a különböző tantervekben 290
ZVARA Jánosné: Az óvodai, iskolai környezeti nevelés egy lehetséges programja és megvalósítására való felkészítés 231
KOVÁCSNÉ PIUKOVICS Gabriella: A kulcsfogalmak és képességcsoportok elsajátítása a környezetismeret tantárgy társadalomismereti részének második osztályos tananyagán keresztül 294
dr. SCHEIBERT Ferenc: A pedagógiai kultúra megújításával a környezettudatos magatartásért 297
dr. JÁMBOR Balázs: Érdemjegy és osztályzat a ma iskolában
TESTNEVELÉS ÉS TANTÁRGYPEDAGÓGIÁJA 303
dr. CSAJKA Imre: A testnevelés és sport műveltségterület oktatásának aktuális kérdései a tanítóképzésben 304
SEBŐKNÉ LÓCZI Márta: Tantárgypedagógia? - avagy a szomatikus nevelés lehetőségeinek kiszélesítése 306
dr. WALTÉR Károly: A tanulók közötti különbség figyelembevétele a testnevelésben 313
GAÁL Sándorné: Az óvodapedagógus-képzéshez kapcsolódó testnevelés szakirányú képzés tartalmi és formai kérdései 319
ÁKOSHEGYI István: Az óvoda és az iskola közötti átmenet kérdése a testnevelés szemszögéből 324
GŐCZE Mária: Képességfejlesztés mint a testnevelés legfontosabb feladata. Hol a hiba? 328
HOLLÓSY Ágota: Beszámoló 9-10 éves korú tanulók aerob állóképességi vizsgálatának egy periódusáról 331
ÉBERNÉ ZSEMBERY Zsuzsanna: Mozgássérült gyermekek rehabilitációja Kiskunhalason 334
SCHMIDT Lajosné: Az első osztályos tanulók egészségi állapota és alkalmasságuk az iskolai testnevelésre 338
VERMES Károlyné: A cselekvés tanítás-tanulás módszertani kérdései a röplabdajáték oktatásában 340
TÁRSADALOMTUDOMÁNY 344
dr. MOLNÁR János: A társadalomtudományi tárgyak helye és szerepe a 4 éves tanítóképzés programjában 345
VÖLGYESI Zoltán: A magyar történelem főiskolai oktatásáról 347
dr. DELINÉ dr. FRÁTER Katalin - SZITOVSZKY Józsefhé dr.: A társadalomelméleti, a pszichológiai és a pedagógiai ismeretek integrált oktatásának lehetősége az óvóképzésben 349
ARNÓCZKI János: A Magyarország története a XIX-XX. században c. tárgy szerepe a tanítóképzésben 353
SZAKÁCS Mihály: A középiskolai történelmi ismeretek szerepe a főiskolai képzés folyamatában 355
dr. EGRY Károly: A filozófiai és a vallási ismeretek összekapcsolásának lehetőségei és módjai a tanítóképző főiskolákon 357
dr. BERECZKI József - dr. BOTÁR József: Az értelmiségképzés jelentősége a felsőoktatásban és a politológia tárgy oktatásának tapasztalatai a Bessenyei György Tanárképző Főiskolán 360
dr. DEMETER Katalin: Filozófiatörténeti adalékok "Philosophy for Children" program elméleti megalapozásához 362
HAJDÚ Miklós: Moralitás, legalitás, politika (Elszenvedett vagy megélt történelem?) 366
MŰVELŐDÉSSZERVEZŐ - KÖNYVTÁROS 369
dr. FÓNAY Mihály: A művelődésszervező-képzés öt éve a Bessenyei György Tanárképző Főiskolán 370
dr. IDEI Miklós: Egy szociológiai vizsgálat tanulságai (A szakkollégiumi képzés eredményessége-eredménytelensége a tanítóképző főiskolákon) 372
NAGY Dezső: A vezetési marketing-ismeretek tanításának tapasztalatai 376
dr. SUPPNÉ dr. TARNAY Györgyi: Integrációs törekvések a hazai felsőfokú könyvtárosképzésben 379
dr. FRICK Mária: Az "Ismerje meg !" gyermekirodalmi sorozatterv bemutatása 381
VIZUÁLIS NEVELÉS ÉS TANTÁRGYPEDAGÓGIÁJA 385
SÁNTA László: Tananyagszervezés a vizuális észleletekre építő rajztanításban 386
SÁNDOR Zsuzsanna: Tervezőmunka - a tanítás személyes programozása 390
BÁLVÁNYOS Huba: Feladat, feladattípusok 395
KOVÁCS-GOMBOS Gábor: Új Atlantisz, vagy a "kalendárium" esztétikuma 399
LEITNER Sándor: A vizuális nevelés mint műveltségi terület a négyéves tanítóképzés modelljében 403
KARDOS Mária: Tárgykészítés - a vizuális nevelés órákon 408
SZALONTAI György: Természetes? Természeti? Legalkalmasabb! (Gondolatok a "népi" tárgyalkotó kultúra mai kezeléséről) 414
ÉNEK-ZENE ÉS TANTÁRGYPEDAGÓGIÁJA 417
dr. BOHUSNÉ RABI Magda: Az eredményes iskolai énektanítás feltételrendszeréről 418
DARABOS Ferencné: Az élménycentrikus ének-zene tanítás 421
dr. MAGOCSA Lászlóné: "Élménypedagógia" az ének-zenei nevelésben 424
PAPPNÉ VENCSELLŐI Klára: A szolmizációs készség fejlesztésének lehetősége az alsó tagozatban 428
KISS Jenőné KENESEI Eva: Alternatív lehetőségek a zenepedagógiában 431
ISTENES Istvánné: Az ének-zene és tantárgypedagógiája tanítását segítő, énekes -hangszeres - verses anyag bemutatása 434
dr. FÖLDYNE dr. ASZTALOS Adrienn: Az Értékközvetítő ás képességfejlesztő programú tanítóképzés ének-zenei nevelésének tapasztalatai 437
BAKACSI Zita: Az ének-zenei alkalmassági vizsgák tartalmi és szervezési kérdései - egységes követelményrendszert?) 441
ÓVODAPEDAGÓGUS-KÉPZÉS SZAKTÁRGYI ÉS MÓDSZERTANI KÉRDÉSEI I. 445
DANKÓ Ervinné dr.: Az óvodai nevelés tartalma, tervszerűsége és szervezeti kérdései napjaink óvodapedagógiájában 446
dr. KEPENYES Jánosné: A segédanyagok létjogosultsága, orientáló szerepe az óvodai irodalmi nevelésben 449
NÉMETH Gyuláné - ZÁVOTI Józsefhé: Fejlesztési lehetőségek a mozgás és beszéd területén lemaradást mutató óvodás korú gyermekeknél 453
KONDACS Mihályné: A Vizuális nevelés az óvodában c. főiskolai jegyzet bemutatása 455
ANDERKÓNÉ KISS Margit: Korszerű törekvések az óvodai vizuális nevelésben- Környezetkultúra - 458
dr. KUBATOV Jánosné: A találós kérdések helye, szerepe és alkalmazásuk módszertani kérdései az óvodai nevelésben 460
HODOVÁNYNÉ VARGA Györgyi: A beszédművelés helye, szerepe az óvodapedagógus-képzésben 464
GÖDÉNÉ dr. TÖRÖK Ildikó: A néphagyomány szerepe az óvóképzős hallgatók anyanyelvi nevelésében 467
ÓVODAPEDAGÓGUS-KÉPZÉS SZAKTÁRGYI ÉS MÓDSZERTANI KÉRDÉSEI II.
MIHÁLY Istvánné dr.: Az alapképzéshez kapcsolódó környezetvédő óvodapedagógus képzés lehetősége a Brunszvik Teréz Óvóképző Főiskolán 473
BOZA Erzsébet: "A ló egyik és másik oldala" - gondolatok az óvodáskorú gyermekek vizuális neveléséről 477
dr. KOMÁR Pálné: Az óvóképzős hallgatók felkészítése az óvodában-folyó vallásos szellemű nevelőmunkára 479
DARABÁN Géza: A népzene oktatása és óvodai gyakorlata 482
SZALAY Józsefné: "Oldás és kötés" - az óvodai életmódszervezés változata a vegyes csoportban 485
MOLNÁR Katalin: Óvodai életmódszervezés a kreativitásfejlesztés célkitűzéseivel 489
BUCSY Gellértné: Az óvodai testnevelés hatékonyságának vizsgálata a koordinációs képességek fejlődésére vegyes összetételű és azonos életkorú gyermekcsoportokban 493
dr. BONDÁR Zsuzsanna: Az óvodai testnevelés hatékonyságának fokozása a különböző felépítésű foglalkozásokkal 501
dr. BENCZE Sándorné: Az óvodai mozgásfejlesztő vezetőképzés tartalma és formája a Brunszvik Teréz Óvóképző Főiskolán 506-514
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.