1.060.361

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Tantárgyi program - Magyar nyelv 5. osztály

Kerettanterves/Tantárgyi program a magyar nyelv tanításához a nyelvtan és helyesírás munkáltató tankönyv és a fogalmazás feladatgyűjtemény felhasználásával

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Celldömölk
Kiadó: Apáczai Könyvkiadó
Kiadás helye: Celldömölk
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 89 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 28 cm x 20 cm
ISBN:
Megjegyzés: Tankönyvi szám: AP-515.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A korszerű nyelvi és irodalmi műveltség nemcsak az ismeretek birtoklását, hanem a nyelv tudatos használatának képességét is jelenti. A nyelvhasználat tudatossá tételéhez elengedhetetlen... Tovább

Előszó

A korszerű nyelvi és irodalmi műveltség nemcsak az ismeretek birtoklását, hanem a nyelv tudatos használatának képességét is jelenti. A nyelvhasználat tudatossá tételéhez elengedhetetlen nyelvismeret. Ez azonban nem azt jelenti, hogy az általános iskolában nyelvészeket képezünk. Természetesen nem vitatom a nyelvtan tanításának szükségességét. Fontos alapja a helyesírás, a helyesejtés, a nyelvhelyesség fejlesztésének éppúgy, mint az idegen nyelv oktatásának, de nem szabad a szabályok sulykolását a középpontba helyezni.
Bár a gyerekek alsó tagozatosként is tanulják a nyelvtan-helyesírás szabályait, elveit, bebizonyított tény, hogy absztrakt gondolkodásra igazán csak 10-12 éves kortól képesek. Ezért érzik úgy sokszor a felsős kollégák, nem tudja a gyermek, pedig tanult róla. Tanítói és magyartanári diploma birtokában éveken át tanítottam magyar nyelv és irodalmat alsó és felső tagozatban egyaránt. Az így szerzett tapasztalataim felhasználásával állítottam össze a négy taneszköz, a Nyelvtan és helyesírás munkáltató tankönyvek, valamint a Fogalmazás feladatgyűjtemények feladatait. Mindkettőben törekedtem a fokozatosság elvének minél hatékonyabb betartására. A közlő részek és az utasítások az egyszerűtől haladnak a bonyolult felé. A tanulók a tanulási folyamatban nem szakadhatnak el a szemléletes és szemléltetett nyelvhasználati gyakorlattól.
A nyelvhasználat egyik részterülete a szóbeli és írásbeli kifejezés fejlesztése. Az e célt szolgáló feladatok kerültek a Fogalmazás feladatgyűjteménybe.
Szándékom, hogy mindkét taneszköz esetében együtt, egy helyen érvényesüljön az elmélet és a gyakorlat. A feladatok igazodnak a 10-12 éves korosztály életkori sajátosságaihoz, érdeklődési köréhez {téma, problémafelvetés, megfogalmazás stb.). Alkalmasak a differenciálásra, változatos munkaformákat sugallnak. Kapcsolódnak az irodalomkönyvekhez az anyanyelvi integráció keretein belül. A tantárgyi koncentráció érvényesül azokban a feladatokban, melyekben indukciós szövegként az Apáczai Kiadó gondozásában megjelent következő 5. és 6. osztályos tankönyvek és segédkönyvek részletét használtam fel: Bánhegyi Ferenc: Történelem, Dr. Döbrönte Zoltánné: Földrajz, Horváth Miklós: Biológia, Németh Endréné Békefi Zsuzsanna: Hatodik daloskönyvem, Pitrik József: Életvitel, technika, háztartástan. Ezek a tankönyvrészletek kiválóan alkalmasak arra, hogy az egyes tantárgyak szakszókincsére és az ezekkel kapcsolatos helyesírási problémákra irányítsuk a tanulók figyelmét. Ezek a szövegrészletek sokkal közelebb állnak - még szaknyelviségük ellenére is - a tanulók által használt köznyelvhez, mint a stilisztikailag sokkal csiszoltabb irodalmi nyelv, amely megértése sokaknak okoz problémát. A tanulók számára pedig nehezebb egy mondat, egy szöveg bármilyen szempontú nyelvtani elemzése, amelyet nem vagy csak részben értenek meg.
A kiadványok gazdagon illusztráltak. Ezzel - az Apáczai Kiadóval egyetértésben - azt szeretnénk elérni, hogy gyermek és tanár szívesen vegye kézbe őket. A visszatérő jelzésekkel és kiemelésekkel használatukat igyekeztem megkönnyíteni. Ezek értelmezése a kiadványok 4. oldalán található.
Fontosnak tartom megjegyezni, hogy a tantárgyi programban szereplő taneszközök hivatalosan is tankönyvek, és az Oktatási Minisztérium határozatai alapján megfelelnek a kerettantervi elvárásoknak. Vissza

Tartalom

Bevezető gondolatok 3
A kerettanterv és a munkáltató tankönyvek,
Feladatgyűjtemények 4
A magyar nyelv tanításának kiemelt feladatai 4
Fejlesztési követelmények 4
5. évfolyam 6
Előzmény 6
Belépő tevékenységformák 6
Fogalmak 8
Követelmények 8
A továbbhaladás feltételei 8
6. évfolyam 9
Metodikai alapelvek 10
Az új ismeret feldolgozása 10
Az ismeretek megszilárdítása 11
A jártasságok és készségek kialakítása 12
Az 5. osztályos taneszközök szerkezete és felépítése 13
A Nyelvtan és helyesírás munkáltató tankönyv 13
A Fogalmazás feladatgyűjtemény 16
Tanmenetjavaslat a magyar nyelv tanításához 19
Néhány fontos megjegyzés a tanmenetjavaslat használatához 19
Tanmenetjavaslat (74 órás) 20
Tanmenetjavaslat (92 órás) 27
A tollbamondások ajánlott anyaga a helyesírás tanításához 35
Felmérések és értékelésük 39
A felmérések tollbamondásainak szövege 39
Megoldókulcsok 40
Feladatsorok A kommunikáció című fejezet szövegeinek feldolgozásához 47
A szövegértő olvasás felmérései 55
A szövegértő olvasás felméréseinek megoldása és értékelése 61
Óravázlatok 66

Széplaki Erzsébet

Széplaki Erzsébet műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Széplaki Erzsébet könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem