Előszó
Taneszközeink elkészítésekor arra törekedtünk, hogy megfeleljenek a kor elvárásainak:
- Megfeleljenek a NAT elvárásainak
- A központi kerettantervre épüljenek
- Tevékenységre ösztönözzenek
- Fejlesszék a tanulók képességeit
- Alkalmasak legyenek a differenciálásra
- Fejlesszék a tanulók problémamegoldó gondolkodását
- Nyelvezetük, stílusuk egyszerű, könnyen érthető legyen
- Feladataik életközeliek legyenek
- Képanyaguk motiválják a kisgyermeket
- A kötelező 80% tananyagon túl alternatívát kínáljanak a kiegészítő 20%-ra is
A kisgyermekek tanításában fontos szerepe van a szeretetteljes légkörnek, a bizalomnak, a tanórákon megvalósuló jó hangulatnak.
Ebben az életkorban lényeges a motiváció. Ennek egyik eszköze a sikerélményhez juttatás. A tanórákról ne hiányozzanak a játékos, a problémamegoldó gondolkodást elősegítő szöveges feladatok, képességfejlesztő játékok, versenyfeladatok!
Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a tanulók különböző fejlettségi fokon állnak! Az Apáczai Kiadó matematika taneszközeiben törekedtünk arra, hogy az új ismereteket kis lépésekkel sajátíttassuk el. Fontos, hogy minden tanuló megkapja a képességeinek megfelelő, a maga számára elérhető ismeretanyagot, alapkészségeket.
Fontos feladat, hogy türelemmel, szeretettel gondozzuk a lassabban haladó, különleges bánásmódot igénylő, és a szociálisan nehezebb helyzetben élő tanulókat is.
Taneszközeinket úgy állítottuk össze, hogy a Kollégák megtalálják bennük a megfelelő mennyiségű és minőségű feladatokat a gyengébb tanulók felzárkóztatásához, a közepes képességű tanulók fejlesztéséhez, ugyanakkor elegendő gyakorlóanyagot biztosítunk az átlagosnál jobb képességű diákok maximális kibontakoztatására is.
A második osztályban a szorzótáblák kétféle értelmezése miatt (balról, ill. jobbról történő leolvasás) az Apáczai Kiadó két tankönyvet jelentetett meg. Mindkét könyvhöz kitűnően alkalmazható Az én matematikám feladatgyűjtemény, az Okos(k)odó és a Szöveges matematikafeladatok című kiadvány. A tankönyvekben a szerzők külön építik fel a bennfoglaló táblákat párhuzamosan a szorzótáblák tudatosításával.
A továbbiakban szeretnénk segítséget adni a feldolgozáshoz, bízva abban, hogy ezek a módszertani ajánlások segítik az elsősöket tanító nevelők munkáját. Javaslatot adunk a tananyag feldolgozásához. Mivel a helyi tantervi matematika óraszámok különbözőképpen alakulhatnak, tanmenetjavaslatunkban szürke mezővel jelöltük azoknak az óráknak a tananyagát, amelyeket a szabadon tervezhető órákból a matematika tantárgy kaphat.
Minden kedves Kollégánk munkájához nagyon jó egészséget, kitartást és sok-sok örömteli pillanatot kívánunk!
A szerzők és a Kiadó
Vissza