kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Nemzeti Tankönyvkiadó |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
Oldalszám: | 187 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 24 cm x 17 cm |
ISBN: | 963-19-2234-0 |
Megjegyzés: | Tankönyvi száma: 53350. |
Előszó | 3 |
A tankönyvügy alapfogalmai, alapviszonyai | 7 |
A tankönyvforgalom változásai | 7 |
Tankönyvszatellitek és -konstellációk | 11 |
Szatellit ellemek | 11 |
Tankönyv-konstellációk | 13 |
Tankönyv és társadalom, tankönyv és tudomány | 15 |
Tankönyvek és használóik | 19 |
Tanulók és tankönyvek | 19 |
A tanárok és tankönyvek | 21 |
A szülők és a tankönyvek | 22 |
Tankönyvkutatás, tankönyvelmélet - nemzetközi és történeti összehasonlítások tükrében | 23 |
Mióta van tankönyvelmélet | 23 |
A külföldi tankönyvelmélet hazai hatása (1960-1990) | 24 |
Tankönyvkövetés a kérdőíves felmérés módszerével | 26 |
Éles viták és higgadt kutatási teóriák Németországban | 27 |
Tesztelés francia nyelvterületen | 29 |
Tallózás más országok szakirodalmában | 30 |
Hazai kutatási eredmények és szükségletek | 31 |
Kimagasló egyéni eredmények | 31 |
Szervezeti kezdeményezések a rendszerváltozás küszöbén | 32 |
Tanulságok, tankönyvelméleti alapvetés | 34 |
Tankönyvellátás, tankönyvpiac | 36 |
"A tanító könyvektől" a tankönyvpiacig | 36 |
Tankönyvpiac - világszerte | 39 |
A magyar tankönyvpiac | 43 |
A tananyagszervezés elméleti sémája, szakaszai | 48 |
A tantervkészítés szakasza | 49 |
Tantárgyképzés | 50 |
Tantervelméleti kérdések | 51 |
Tanterv és tankönyvek változó viszonya | 53 |
A tankönyvvé (taneszközzé) szervezés szakasza | 55 |
Az iskolai tananyagátadás szakasza | 56 |
A tankönyvkészítés tényezőrendszere | 58 |
A tankönyvíró "sok úr szolgája" | 58 |
A tankönyvkészítés tényezőrendszere | 59 |
Alapvető társadalmi meghatározók | 60 |
A tudományosság és a tudományok követelményei | 62 |
Nevelési célok, pedagógiai-pszichológiai szempontok, követelmények | 65 |
Objektív feltételek, meghatározók | 68 |
Tantervi keretek | 70 |
A szubjektív tényezők | 70 |
A tényezőrendszer működési mechanizmusa | 72 |
A tankönyv funkciói | 75 |
A tankönyv sokrétű szerepköréről | 75 |
Az ismertebb tankönyvi funkciók | 77 |
Információs funkció | 77 |
A transzformációs szerep | 79 |
A nevelési szerepkör | 81 |
Az irányító funkció, koordináló szerep | 83 |
Az önálló ismeretszerzésre (önképzésre, önellenőrzésre) késztetés funkciója | 85 |
A tankönyv mint oktatásügyi dokumentum - és egyéb szerepek | 85 |
Funkciózavarok, szerepkonfliktusok | 86 |
Tankönyvtípusok | 89 |
Funkciódominancia szerinti tankönyvtípusok | 89 |
Leíró, közlő típusú tankönyvek | 89 |
Munkáltató tankönyvtípus | 90 |
A programozott tankönyvek | 92 |
Panorámatankönyvek | 94 |
A modern technika eszközeivel élő tankönyvek | 94 |
A felhasználók, a struktúra és egyéb szempontok szerinti tankönyvtípusok | 95 |
A tanulókhoz való viszony szerinti típusok | 95 |
Strukturális szempontok szerinti tankönyvmodellek | 96 |
Formai szempontokon alapuló kategóriák | 96 |
A tankönyvstruktúra problémáiról | 98 |
A tankönyv szerkezeti modellje | 98 |
A tankönyvszerkezet "felszíni" elemei | 100 |
A felszíni szerkezet elemek rövid leírása és értelmezése | 101 |
A "felszíni" elemek funkcionális értelmezése | 103 |
A "mélystruktúra" értelmezése | 104 |
Szöveg és kép a tankönyvben | 106 |
A tankönyvi szöveg | 106 |
Szövegtípusok | 106 |
A mondatalkotás | 108 |
A tankönyv szóhasználata, szókincse | 109 |
Nyelvhelyesség, stílus | 110 |
Helyesírás! | 111 |
A tankönyvi ábra | 111 |
Szöveg és kép összhangja a tankönyvben | 113 |
Kommunikációs stratégiák és taktikák a tankönyvkészítésben | 114 |
Egyirányú (közlő-magyarázó) kommunikációs stratégia | 115 |
Kétpólusú, vagyis valódi kommunikációs stratégia | 116 |
Kombinált, illetve egyéb stratégiák | 118 |
A tankönyv minőségellenőrzésének pontjai | 120 |
A téma indoklása | 120 |
A tankönyv minőségellenőrzési területei | 121 |
Alkotói koncepció | 121 |
Kiadói műhelymunka | 122 |
Nyomdaipari minőségbiztosítás | 122 |
Előzetes kipróbálás | 123 |
Jóváhagyási procedúra, tankönyvjóváhagyás | 124 |
Sokrétű információs rendszer - a pedagógusok tájékoztatására | 125 |
Gyors és megbízható tankönyvterjesztés | 125 |
A szakavatott tankönyvhasználatra való felkészítés | 126 |
Tankönyvkövetés, elméleti alapozás, tankönyvkritika | 127 |
Felkészítés a tankönyvírásra és -bírálatra | 128 |
A szerzői koncepció és a kiadói műhelymunka | 129 |
Egyéni vagy kollektív alkotás a tankönyv? | 129 |
A kiadói műhelymunka fázisai és közreműködői | 131 |
A kiadói "csapatmunka" | 131 |
A felelős szerkesztő tevékenysége | 132 |
Műszaki és grafikai szerkesztő | 134 |
További kiadói munkatársak | 134 |
Külső segítőtársak: a lektorok | 134 |
Néhány gazdaságossági, takarékossági mutató és lehetőség | 135 |
A tankönyv-jóváhagyási procedúra | 137 |
Mi a tankönyvjóváhagyás? | 137 |
Külföldi helyzetkép | 138 |
Tankönyvjóváhagyás Magyarországon - a múltban | 140 |
Jóváhagyás napjainkban | 143 |
A tankönyvvilág információs rendszere | 146 |
Az információs rendszer elemei | 146 |
Az információs rendszer működése | 150 |
Az iskolai tankönyvválasztás és tankönyvhasználat | 151 |
A pedagógusok tankönyvválasztásának jogi alapja | 151 |
"Tankönyvválasztás az iskolában" - egy kutatás eredményeiből | 153 |
Az iskolai tankönyvhasználat arányai, minősége | 155 |
Tankönyv és túlterhelés | 159 |
Tankönyvkövetés, tankönyvkritika | 161 |
A tankönyvkövetés szerepe és formái | 161 |
Adatkövetés, statisztikai adatkövetés | 161 |
Empirikus vizsgálatok: felmérések, véleménykutatások | 162 |
Célvizsgálatok | 162 |
Utóbírálatok | 163 |
A tankönyvkritika "felettébb szükséges voltáról" | 163 |
A tankönyvkritika fajtái | 165 |
A jó tankönyv, a jövő tankönyvei | 167 |
A jó tankönyv igénye és ismérvei | 167 |
Az iskolai könyvek jövőjéről, a jövő tankönyveiről | 171 |
Felhasznált és ajánlott szakirodalom | 175 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.