| Bevezetés | 7 |
| Nyelvtanításunk ma | 9 |
| Hét nyelvtanítási cél | 9 |
| Szükségletelemzés | 15 |
| Tananyagtervezés | 16 |
| Tanterv | 17 |
| Az "önindukáló nyelvtudás" és az iskola | 18 |
| A nyelvtanás és az iskola | 21 |
| Kommunikatív szemlélet, fenntartásokkal | 23 |
| Motiválás | 25 |
| A nyelvtanítási folyamat egy modellje | 29 |
| Kérdések | 32 |
| Nyelvtanári szerep és személyiség | 33 |
| A gyorsuló szerepváltozás okai | 33 |
| A szerep és a személyiség viszonya | 34 |
| A nyelvtanuló jellemzése | 35 |
| Életkor | 35 |
| Nyelvkészség | 36 |
| Motiváció | 36 |
| Tanulási stíílus | 36 |
| Személyiségjegyek | 37 |
| Tanár-diák interakciós rendszerek | 38 |
| Tanárszerepek | 39 |
| A hagyományos és modern nyelvtanítás ingája | 40 |
| Önismeret és énállapotok | 41 |
| Tanár-diák játszmák | 43 |
| Az idegen nyelvi én | 45 |
| Kérdések | 45 |
| Nyelvoktatási áramlatok (1870-1970) | 47 |
| Szemlélet, módszer, eljárás | 47 |
| A nyelvtani-fordítás módszer | 48 |
| Az IPA programja | 50 |
| A direkt módszer | 51 |
| Nyelvelsajátítás és tanulás | 52 |
| Az audiolingvális módszer | 54 |
| Kérdések | 58 |
| Elszakadás a módszer fogalmától (1970-1980) | 59 |
| Tantervre építés | 59 |
| Szövegelemzés | 61 |
| A beszédaktus és hatása a nyelvtanításra | 62 |
| A funkcionális-fogalmi tanterv | 64 |
| Emberi kapcsolatokra építés | 66 |
| Humanisztikus gyakorlatok és személyközpontú tanítás | 66 |
| Nyelvtanítási kutatásokra építés | 69 |
| Kérdések | 73 |
| Új módszerek | 75 |
| Szuggesztopédia | 75 |
| Az érzelmi szűrő | 77 |
| Az agy két féltekéjének összehangolása és az agyhullámok | 78 |
| A szuggesztopédia alapelvei | 80 |
| Fenntartások a szuggesztopédiával kapcsolatban | 81 |
| A szuggesztopédia hatása a nyelvtanításra | 82 |
| Kérdések | 85 |
| A teljes fizikai válasz | 86 |
| A csendes módszer | 88 |
| A minimalizált tanári beszédidő | 90 |
| Közösségi nyelvtanulás | 93 |
| Kérdések | 97 |
| A négy készség kommunikatív tanítása | 100 |
| A kommunikatív szemlélet | 100 |
| Hallás utáni értés | 103 |
| Hanganyagok és feldolgozásuk | 104 |
| Beszéd | 108 |
| Beszédgyakorlatok | 111 |
| Olvasás | 119 |
| Szövegtípusok, olvasási szükségletek | 119 |
| Olvasási technikák és tanításuk | 120 |
| Írás | 124 |
| Írásigényekre felkészítő gyakorlatok | 124 |
| Javítás | 125 |
| Kérdések | 128 |
| Az idegen nyelvi óra | 131 |
| A tanár mint döntő tényező | 131 |
| Székek, tábla, írásvetítő | 132 |
| Óraterv | 136 |
| Óralátogatás | 138 |
| Szaktanácsadók megfigyelési szempontjai | 139 |
| Kutatáscentrikus megfigyelés | 142 |
| Mikrotanítás | 145 |
| Képzés és önképzés | 146 |
| Önmegfigyelési szempontok | 147 |
| Önképzőkör | 147 |
| Kérdések | 148 |
| Nyelvi tesztek | 151 |
| Norma és követelmény | 151 |
| Objektivitás | 152 |
| Megbízhatóság és hitelesség | 153 |
| Célok szerinti osztályozás | 154 |
| Tesztelemzés | 155 |
| Tesztfeladatok | 159 |
| Értékelés | 160 |
| Kérdések | 160 |
| Kutatás | 162 |
| Kutató tanár? | 162 |
| Hibaelemzés | 162 |
| Az AILA szekciói | 167 |
| Kilépés az elszigeteltségből | 169 |
| Kérdések | 170 |
| Irodalom | 172 |
| Név- és tárgymutató | 180 |