1.050.529

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Tanítói kézikönyv a Mi világunk 1-2. osztályos környezetismeret tankönyvekhez

Szerző
Szerkesztő
Grafikus

Kiadó: Apáczai Kiadó
Kiadás helye: Celldömölk
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 111 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 28 cm x 20 cm
ISBN:
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér illusztrációval. Tankönyvi szám: AP-140.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet a könyvből:
"Kézikönyvünk megjelentetésével ajánlásokat, ötleteket adunk a tanórák felépítéséhez. Mindenki saját mérlegeléssel döntheti el, mit és mennyit használ fel az oktatás-nevelés... Tovább

Előszó

Részlet a könyvből:
"Kézikönyvünk megjelentetésével ajánlásokat, ötleteket adunk a tanórák felépítéséhez. Mindenki saját mérlegeléssel döntheti el, mit és mennyit használ fel az oktatás-nevelés során az adott ötletekből.
Emellett természetesen alapvető szakmai ismereteket is igyekszünk nyújtani. A módszertan ugyanis nem pótolhatja a pedagógus számára a fogalmi tisztázást, csak a feldolgozásban nyújthat segítséget.
A környezeti nevelésben elengedhetetlenül fontos, hogy az ismereteken kívül - melyeket sok tapasztalással szereznek a gyerekek - megfelelően kidomborodjék a tantárgy nevelési oldala. Sokoldalú személyiségfejlesztésre ad alkalmat. Ezt a szülő-gyermek-pedagógus háromszög képes a legnagyszerűbben megoldani. Szülői értekezleten beszéljük meg, hogy biztassák, segítsék a szülők gyermekeiket otthoni feladataik elvégzésében. PL: gyűjtőmunkák, madáretetés, megfigyelések végzése stb. Saját pozitív hozzáállásuk a gyerekeket is ösztönzi.
Munkánk során elsősorban a gyermekközpontúságot tartsuk szem előtt!
Nem csupán logikailag-értelmileg elfogadott, érzelmileg átélt tudást kell nyújtanunk. Az élményszerű megtapasztalás szükségessége elengedhetetlen. Az élmény kapcsol minket a valósághoz!
„A bölcsesség legfőbb megnyilvánulása, hogy a dolgokat a jó oldaluknál fogva ragadjuk meg." (Seneca)
A játék az igazi gyermeknyelv. A játéknak, játékos ismeretelsajátításnak rendkívül nagy szerepe van az oktató-nevelő munka folyamatában. Játék során olyan bizalommal teli légkör alakulhat ki gyermek és pedagógus között, amelyben a tanulási helyzet, mint örömforrás jelenik meg. A játék a gyerekek életformája, a kapcsolatteremtés legjobb eszköze.
Megtanít szabályokat elfogadni, egymásra figyelni, önmagunk képességeit birtokba venni. Megtanít elismerni mások sikereit, győzni, nevetni, játszva tanulni, a másik embert megérinteni. A hazai irodalom több kötetnyi, lehetőséget kínál (Dr. Benedek László, Esztergályos Jenő: Oktatójátékok kisiskolásoknak, Ezer játék c. könyvei. Kelemenné Karlóczai Mariann stb.) A játék mellett igen fontos pedagógiai eszközünk lehet a humor. Segítségével sokszor meg tudunk oldani kritikus helyzeteket, esetenként oldjuk a gyermeki félelmet. Más tantárgyakon kívül jól koncentrálhatjuk munkánkat a délutáni napközis programmal is. Beszéljük meg a napközis nevelővel, hogy a tanuláson kívüli délutáni tevékenységbe be lehet építeni több sétát, bizonyos megfigyeléseket a természetben, kiállítások megtekintését stb. A munkafoglalkozások tevékenységeivel is csodálatosan lehet koncentrálni a környezeti nevelés témaköreit.
Igyekezzünk folytonosan ébren tartani a gyerekek kíváncsiságát! Ezt többféleképpen tehetjük: Mutassunk be az adott témakörökkel kapcsolatban képeket, diaképeket, videofilmeket! Ajánljunk könyveket, folyóiratokat a gyerekek figyelmébe! Mondjunk egy-egy érdekességet számukra! (Pl. a „Testünk egészségünk" témakör feldolgozásánál: Tudjátok-e, hogy a mosolygáshoz 17 izmot használunk, a homlokráncoláshoz 43-at?)
Felhívnánk a figyelmet a gyermeki rácsodálkozó képesség fontosságára, amely megalapozza a nevelés teljességének, és az értelmi nevelés hatékonyságának megvalósulását. Fontos a természettisztelő gondolkodási és cselekvési kultúra kialakítása tanítványaink körében. Legyenek az iskolák a szülőföld természeti, környezeti értékeinek védelmezői.
A Földünk jövőjét fenyegető veszélyekről, tényekről is szólnunk kell! Nekünk pedagógusoknak feladatunk - elkerülve a katasztrófapedagógiának még a látszatát is - felhívni a figyelmet a környezeti problémákra, de mindenekelőtt környezetünk megismerésére és megszerettetésére." Vissza

Tartalom

Rácsodálkozni, megismerni, megszeretni, megvédeni 3
A madarak nem járnak lépcsőn 4
A fejlődés jellemzői az óvodáskor végére 5
Környezetismeret kerettanterv 1-4. évfolyam 6
Szervusz kis barátom! 10
Az én otthonom, az én iskolám 10
Óvodából iskolába 10
Közlekedj helyesen! 11
Évszakok 11
Az ősz 11
A tiszta levegő varázslói: fák, bokrok, sövények 12
A fák, bokrok lakói 12
Mi terem a zöldségeskertben? 13
Mi terem a gyümölcsöskertben? 13
Segítőtársaink a parkban, kertben 13
A mi házunk 14
Milyen helyiségek vannak a lakásban? 14
Milyen anyagból készülnek a tárgyak környezetünkben? 14
A levegő 15
Folyadékok 15
Élő vagy élettelen 16
A mi családunk 16
Munkamegosztás a családban 16
Akik segítenek a bajban. Foglalkozások 17
Ünnepek 17
Tél 19
A téli időjárás 19
A tél örömei 19
Segíts a madarakon! 20
Élj egészségesen! 20
A helyes fogápolás (Óravázlat) 21
A testem 22
Érzékszerveim. Hogyan tartom tisztán testrészeimet? 22
Mit eszünk, ha van eszünk? 23
Tavasz 23
Ébred a természet 23
Kert az ablakban 23
A virágos növény részei 25
Madarak a ház körül 26
Kukkantsunk be nagymama virágoskertjébe! 27
Tavaszi munkák a kertben 27
Állatok a házban és a ház körül (Óravázlat) 28
A baromfiudvar lakói 29
Az istálló és az ól lakói 29
Vadon élő állatok 30
Szakmai kiegészítő anyag a különböző témákhoz 30
Az élősövény 30
Madarak 31
Rovarok 32
Egy hasznos féreg 32
Megértik-e az állatok az emberi beszédet? 33
Zelk Zoltán: Négy vándor 33
Anne Geelhaar: A szüret 34
Levelek, termések 35
Melyik részét fogyasztjuk? 36
Zelk Zoltán: Születésnapi ajándék 37
Érzékszerveink 38
A szem 38
A fül 38
Mióta van fogkefe? 39
Légy 39
Galamb 39
Egér 40
A háziállatok családja 40
„A természet ünnepei" 41
A madarak és fák napja 44
A téli madáretetés célja, módszerei, eszközei 45
Madarak a téli kertben 46
A különböző vonuló, illetve a téli vendégmadarak itt-tartózkodásának ideje 46
A madárének szerepe 47
Cinkék 47
A legjellemzőbb kerti madarak fészkelési adatai 48
Tanítói kézikönyv a mi világunk 2. osztályos környezetismeret tankönyvhöz
A tankönyv felépítése 53
I. Tedd széppé a környezetedet! 5
II. Az élő természetről 53
Értékelő lap 54
III. Az élettelen természetről 55
Javaslatok a tanórák feldolgozásához 55
Ismerkedés az új tankönyvvel 55
Tedd széppé a környezetedet! Állatok gondozása az osztályteremben 55
Az akvárium berendezése 56
A környezet szépítése az iskola udvarán 57
A táj, ahol élek 57
Az erdő. Készülj fel az erdei kirándulásra! 58
Készüljünk fel az erdei kirándulásra a Tk. feladatai alapján! 58
Az erdő élővilága 59
Növények az erdőben. Fák 60
Cserjék 60
Az erdő avarszintjén 61
Rovarok az erdőben. A korhadt fatörzsek lakói 62
Emlősállatok az erdőben (óravázlat) 62
Erdei madaraink 63
Hogyan gondozzák utódaikat az állatok? 63
Az erdő. Összefoglaló gyakorlás 64
Álmodott mese 65
Az idő (óravázlat) 67
Egészséges életrend, napirend 68
Szakmai kiegészítő anyag. Az erdő világa 69
Ezek nem rovarok! 70
A kézi nagyító használata 71
Húsevő állat fogazata 71
Növényevő állat fogazata 72
Hogyan építkeznek az állatok? 73
Hangyabolyok 75
Kányádi Sándor: Kenyérmadár 76
Érdekességek a növényekről 78
Érdekességek állatokról 81
Testi, lelki egészségünk 83
Érzékszerveim (óravázlat) 84
Összefoglalás, gyakorlás 86
Mitől élők az élőlények? Az élőlények táplálkoznak 86
Az élőlények mozognak, lélegeznek 87
Az emberek, állatok, növények is: szaporodnak, növekednek, fejlődnek 87
Gyakorló feladatok 88
Szakmai kiegészítő anyag. Testünk, egészségünk (Néhány érdekes adat) 89
Az ember csontváza 90
Az ember emésztőrendszere 91
Az ember bőrének keresztmetszete 91
A fogak típusai 92
Életjelenségek 92
Érdekességek az emberről 93
Az élettelen természetről 95
Hogyan lesz a vízből gőz és jég? 95
A tűz 96
A tűz barátunk és ellenségünk is lehet 96
A levegő (óravázlat) 97
A levegő tisztasága 97
Az időjárás 98
Az élettelen természetről 99
Az időjárás megfigyelése 99
Összefoglaló gyakorlás Az élettelen természetről 100
Év végi összefoglalás az élő természetről. Az erdő. Testünk, egészségünk 100
Évégi összefoglalás az élettelen természetről 100
A növény részei 101
Mérések 101
Az időjárás elemei, légköri folyamatok 102
A tűz (olvasmány) 103
Az élővilág színtere (bioszféra) 104
Élőlénytársulások - életközösségek 105
Fás társulások állatvilága 106
Az emberiség „szférája" (antroposzféra) 107

Dr. Mester Miklósné

Dr. Mester Miklósné műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Mester Miklósné könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem