Előszó
Tisztelt Olvasó!
Nem hagyományos vázlatgyűjteményt tart a kezében. Ugyanahhoz a választott tananyaghoz többféle, a megelőző tanulmányban elemzett és értelmezett tervezési dokumentum készült; többségükhöz előkészületi vázlat, vázlat, tervezet és emlékeztető is.
Néhány tantárgypedagógus kolléga azt is fontosnak tartotta, hogy a dokumentumok elé vagy szövegükbe építve értelmező megjegyzéseket vagy egyenesen kisebb elemzéseket helyezzen. Ezek hivatottak kiemelni az egyes területek szakmai sajátosságait, illetve egy-egy tanszéki közösség fontos, a tanítási óra tervezéséről; a főiskolai tanulmányok kiemelt területéről, a gyakorlati képzésről hallott nézeteit, meglátásait.
M. Nádasi Mária észrevételeit követve a kézirat első variációját a szerzők és a szerkesztő kérésére átdolgozták; egyrészt megpróbáltuk a szakmai sajátosságokat megtartva egységesíteni a terminológiát, a szükségesnek látszó tartalmi és formai jellegzetességeket. Másrészt azt kértük, hogy jelenjenek meg változatok az előkészületi munka valóságos folyamatának érzékeltetése érdekében, illetve emlékeztető variációk, megjelölve azt, hogy milyen esetben, milyen gondolkodásmóddal, sajátosságokkal rendelkező hallgató (tanító) alkalmazza az egyiket, illetve a másikat.
A belső kommentárok megmutatják (a bevezető tanulmányban s van róla szó), hogy jó néhány vázlatcsalád már meglevő videofelvétel (főképp hallgatói versenytanítás) felhasználásával, azt követve készült. Ezek a felvételek Oktatástechnikai Stúdiónkban megtekinthetők, kikölcsönözhetők. A tartalomjegyzékben jelöltük V jellel azt, ha van a vázlatokhoz videofelvétel. Abban bízunk, hogy ez a vázlatgyűjtemény hallgatóink, kollégáink számára olyan anyagot kínál, amely követhető minta, jól hasznosítható segédanyag, ugyanakkor egyértelműen hangsúlyozza, hogy minden tanítási óra egyszeri és megismételhetetlen, a tanító és tanítványai együttműködésén alapuló, közös alkotás és élmény.
A tartalomjegyzékben DV jellel jeleztük, hogy az adott vázlatcsaládhoz videofelvétel is tartozik, melyet megvásárolhatnak, illetve megtekinthetnek az ELTE TÓFK Oktatástechnikai Stúdiójában.
Az elmélyülő olvasáshoz, tanulmányozáshoz figyelmet, alkotó befogadást kíván
a szerkesztő
Vissza