1.062.107

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Tanítási program 3. osztály

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A 3. osztály számára szerkesztett Tanítási program az előző évfolyamok számára készített programokhoz hasonlóan épül föl. Blokkonként ismerteti a nyelvhasználati és kommunikációs képességek... Tovább

Előszó

A 3. osztály számára szerkesztett Tanítási program az előző évfolyamok számára készített programokhoz hasonlóan épül föl. Blokkonként ismerteti a nyelvhasználati és kommunikációs képességek fejlesztéséhez szükséges háttértudást, a tanítás szakaszait, javasolt eljárásait, valamint a tanulásszervezés legfőbb normáit. A program több ponton új elemet tartalmaz. Például blokkonként, tevékenység-főosztályonként megadja, hogy melyek azok a terminusok, amelyeket minden gyereknek a felidézés szintjén birtokolnia kell azért, hogy szakszerű szövegalkotásra legyen képes. Emellett megtalálható a programban - ugyancsak blokkonként, főosztályonként - egy-egy kijelentéshalmaz is. Ezt a kijelentéshalmazt (adatokat, ténykijelentéseket, meghatározásokat, felsorolásokat, felosztásokat) azért tartalmazza a program, hogy a pedagógus a tanulás tervezése és ellenőrzése során tisztán lássa, melyek azok a legfontosabb tudnivalók (kognitívumok), amelyek feltételei a bonyolultabb nyelvhasználati és kommunikációs képességek biztonságos elsajátításának. Fontos tudni: e kijelentéseket nem tanácsos házi feladatként kezelni, leckeszerűen kikérdezni! Arra valók, hogy a gyerekek e kijelentések segítségével hozzászokjanak a pontos kérdezéshez, a szakszavak használatához, valamint a szakszövegek alkotásához. Hogy mennyire ez utóbbiról van szó, azt mi sem bizonyítja jobban, mint az a tény, hogy a követelményrendszer sértetlen maradt, az változatlanul csak a képességeket tartalmazza, a programban felsorolt terminusokat, kijelentéseket nem. Szembetűnő vonása a programnak, hogy kevésbé tagolt - különösen az Irodalom, az Anyanyelvismeret és az Írás-helyesírás rész -, mint az előző programok voltak. Vissza

Tartalom

Előszó 3
OLVASÁS, SZÖVEGFELDOLGOZÁS, ÖNMŰVELÉS 5
Az olvasás és a szövegfeldolgozás tanítása 7
Feladatok a néma és a hangos olvasás méréséhez (Máté Magdolna) 7
Mérőlap 8
Hogyan mérjük a tanulók néma és hangos olvasását? 10
Az olvasás tempójának és pontosságának fokozása, írásvetítővel felvillantott jelek, betűk, szavak, mondatok, szövegek olvastatása (Heffner Anna) 12
Mit jelent a gyors szemmozgás fejlesztése? 13
Hogyan fejlesztjük a szemmozgást? 13
Mit jelent a jelismerés gyakoroltatása? 14
Hogyan fejlesztjük a jelfelismerést? 15
Mit jelent a jelentés felismerésének gyakoroltatása? 15
Hogyan fejlesztjük a jelentésfelismerést? 16
Az olvasás gyakoroltatása - szövegfeldolgozás (Csík Endre - Heffner Anna - Máté Magdolna) 17
Mit jelent a hangos olvasás gyakoroltatása? 18
Mit jelent a felolvasás tanítása? 18
Hogyan tanítjuk a felolvasást? 19
Mit jelent a felkészülés nélküli hangos olvasás gyakoroltatása? 22
Hogyan gyakoroltatjuk a felkészülés nélküli hangos olvasást? 22
Mit jelent a néma olvasás tanítása? 23
Mit jelent a szövegértést és szövegreprodukálást segítő olvasói szokások és képességek kialakítása? 23
Hogyan fejlesztjük a szövegértést és szövegreprodukálást segítő olvasói szokásokat és képességeket? 24
Mit jelent a szövegek logikai szempontú elemzése? 26
Mi a felosztás? 26
Mi a meghatározás? 27
Hogyan tanítjuk a szövegek logikai szempontú elemzését? 28
Mit jelent a különböző műfajú és témájú szövegek néma olvastatása és feldolgoztatása? 32
Mi az ismeretterjesztő szöveg? 33
Hogyan tanítjuk az ismeretterjesztő szövegek feldolgozását? 33
Mi a didaktikus szöveg? 34
Hogyan tanítjuk? 34
Mi a vicc? 34
Hogyan tanítjuk? 35
Melyek a publicisztikai szövegek? 35
Mi a hír? 36
Mi a közlemény? 36
Mi a tudósítás? 36
Mi a riport? 36
Mi az interjú? 37
Mi a recenzió? 37
Mi a kritika? 37
Mit jelent a publicisztikai szövegek feldolgozása? 37
Hogyan tanítjuk a publicisztikai szövegek elemzését? .38
Mit jelent a történelmi ismeretterjesztő szövegek olvastatása? 40
Mit jelent a szövegfeldolgozás gyakoroltatása? 40
Mit jelent a történelmi idő- és térszemlélet alakítása? 41
Hogyan tanítjuk a történelmi tárgyú szövegek feldolgozását? 42
Hogyan alakítjuk a történelmi idő- és térszemléletet? 44
Mit jelent a Föld múltjáról szóló ismeretek tanítása? 46
Hogyan tanítjuk a Föld múltját leíró szövegek feldolgozását? 46
Mit jelent az emberi faj eredetéről szóló ismeretek tanítása? 47
Hogyan tanítjuk az emberi faj eredetét leíró szövegek feldolgozását? 48
Mit jelent az európai életmód- és művelődéstörténeti ismeretek tanítása a 3. osztályban? 49
Hogyan tanítjuk az európai életmód- és művelődéstörténeti tényeket leíró szövegek feldolgozását? 49
Hogyan dolgoztatjuk fel a Birodalmak, városok, falvak lakói című fejezetet? 50
Hogyan dolgoztatjuk fel a Vallások, istenek, templomok című fejezetet? 51
Hogyan dolgoztatjuk fel a Kereskedelem, utazások című fejezetet? 53
Hogyan dolgozhatjuk fel a Sport, játékok című fejezetet? 55
Hogyan dolgoztatjuk fel a Lakóházak, lakóépületek című fejezetet? 57
Hogyan dolgoztatjuk fel a Család, gyerekek, tanulás című fejezetet? 58
Mit jelent a magyar politika-, életmód- és művelődéstörténeti ismeretek tanítása? 59
Hogyan tanítjuk a magyar politika-, életmód- és művelődéstörténeti tényeket leíró szövegek feldolgozását? 60
Hogyan dolgozhatjuk fel A magyar nép eredete és vándorlása című fejezetet? 60
Hogyan dolgoztatjuk fel a Honfoglalás című fejezetet? 62
Hogyan dolgoztatjuk fel a Magyarország és a magyar állam korai története című fejezetet? 63
Hogyan dolgoztatjuk fel a Magyarország mint fejlődő európai ország című fejezetet? 65
Hogyan dolgoztatjuk fel a Magyarország Mátyás király uralkodása idején című fejezetet? 66
Hogyan dolgoztatjuk fel a Törökök Magyarországon című fejezetet? 67
Az önművelés tanítása 69
Mit jelent az önművelés tanítása 3. osztályban? 70
Könyv- és könyvtárhasználat tanítása (Heffner Anna) 70
Mit jelent a könyv- és könyvtárhasználat tanítása? 70
Mi a katalógus? 70
Mit jelent az egyetemes tizedes osztályozás? 71
Mi a szakkatalógus? 72
Hogyan tanítjuk a szakkatalógus használatát és az egyetemes tizedes osztályozás főosztályait? 73
Mit jelent a szótár- és lexikonhasználat tanítása? 74
Hogyan tanítjuk a szótár- és lexikonhasználatot? 75
Mit jelent a könyv- és sajtóismeret tanítása 76
Hogyan tanítjuk a könyv- és sajtóismeretet? 77
Felhasznált irodalom 77
A rádió és a televízió használatának tanítása (Farkas Julianna) 78
Mit jelent a rádió és a televízió használatának tanítása a 3. osztályban? 79
Hogyan tanítjuk a rádió és a televízió használatát? 79
Látogatások előkészítése és irányítása a lakóhely művelődési intézményeiben (Farkas Julianna) 83
Mit értünk az iskolán kívüli önművelés tanításán? 83
Hogyan tanítjuk az iskolán kívüli önművelést? 83
ÍRÁS, HELYESÍRÁS, ANYANYELVISMERET 83
A helyesírás és az írás együttes gyakoroltatása (Csizmazia Sándorné) 95
Javaslat a tanulók írástechnikai és helyesírási készségének felmérésére 95
Az írástechnika fejlesztése 98
Mit jelent az Írástechnika fejlesztése harmadik osztályban? 98
Mi a következtetés? 101
Hogyan tanítjuk? 101
A helyesírás fejlesztése 103
Hogyan kapcsolódik a helyesírás a grammatikai ismeretekhez? 103
Helyesírási képességfejlesztés a fogalmazás tanítása közben 104
Mit jelent a helyesírás tanítása harmadik osztályban? 105
Hogyan tanítjuk a tulajdonnevek helyesírását? 107
Mit jelent az igék helyesírásának tanítása? 109
Mit jelent a hangkapcsolati törvények tanítása harmadik osztályban? 109
Hogyan tanítjuk a feltételes módú igék helyesírását? 115
Hogyan tanítjuk a múlt idejű igék helyesírását? 116
Hogyan tanítjuk az igekötős igék helyesírását? 117
Hogyan tanítjuk a melléknevek fokozott alakjainak a helyesírását? 119
Hogyan tanítjuk a tulajdonnévből képzett melléknevek helyesírását? 120
Hogyan tanítjuk a számnevek helyesírását? 121
Mit jelent a szószerkezetek és a szóösszetételek írásának gyakoroltatása harmadik osztályban? 124
Mit jelent az összetett mondatok helyesírásának gyakoroltatása harmadik osztályban? 124
Felhasznált irodalom 129
Anyanyelvi ismeretek tanítása (Csizmazia Sándor) 130
A szófajtani ismeretek tanítása 138
Mi a szófajtan? 138
Milyen szófajtákat különítünk el a magyar nyelvben? 139
Hogyan tanítjuk? 140
Szófajok, szószerkezetek felismertetése a mondatban, elemzésükhöz szükséges ragozástani és jelezéstani ismeretek 144
Mi a mondatrész? 145
Hogyan tanítjuk? 145
Mondattani ismeretek tanítása 148
Melyek a mondattani ismeretek? 148
Mi a szórend és a szórendvariálás? 149
Hogyan tanítjuk? 150
Mit értünk a mondatok ábrázolásán? 150
Hogyan tanítjuk? 152
Hangtani ismeretek tanítása a helyesejtés, a helyesírás tanulása, valamint a nyelvjárások hangtani jelenségeinek megértése érdekében 154
Mit értünk a nyelv függőleges irányú mozgásán? 154
Hogyan tanítjuk? 155
A magyar mássalhangzók vázlatos jellemzése 156
Hogyan tanítjuk? 158
Szókincstani, frazeológiai és jelentéstani ismeretek tanítása 160
Mi a szókincstan? 160
Mi a frazeológia? 160
Mi a jelentéstan? 161
Felhasznált irodalom 168
BESZÉDMŰVELÉS, KOMMUNIKÁCIÓ, ILLEM 169
A helyesejtés tanítása (Zsolnai Józsefné) 171
Mit jelent a helyesejtés tanítása a harmadik osztályban? 171
A beszédfejlesztés tanítása (Kiss Éva) 173
A kapcsolatfelvétel gyakoroltatása 175
Mit jelent a kapcsolatfelvétel gyakoroltatása? 175
Hogyan gyakoroltatjuk a kapcsolatfelvételt? 176
A szándéknyilvánítás gyakoroltatása 178
Mit jelent a szándéknyilvánítás gyakoroltatása? 178
Hogyan gyakoroltatjuk a szándéknyilvánítást? 179
A véleménynyilvánítás gyakoroltatása 179
Mit jelent a véleménynyilvánítás tanítása? 179
Hogyan tanítjuk a véleménynyilvánítást? 180
Tájékoztató-ábrázoló szövegek alkottatása 182
Mit jelent a tájékoztató-ábrázoló szövegek alkotásának gyakoroltatása? 182
Hogyan gyakoroltatjuk az elbeszélő szövegek alkotását? 183
Hogyan gyakoroltatjuk a leíró szövegek alkotását? 190
Hogyan tanítjuk a mesealkotást? 193
A szóbeli szövegalkotás gyakoroltatásának tanulásszervezési kérdései 194
Felhasznált irodalom 195
A kommunikáció tanítása (Farkas Julianna) 196
Az emberi kommunikáció tanítása 197
Melyek az emberi kommunikáció tényezői és funkciói? 197
Hogyan zajlik az emberi kommunikáció? 198
Hogyan tanítjuk a kommunikációs tényezőket és funkciókat? 199
Mi a metakommunikáció? 211
Mit tanítunk a metakommunikációból a 3. osztályban? 211
Hogyan tanítjuk a metakommunikációt? 212
A nem emberi kommunikáció tanítása 218
Mi a biokommunikáció? Hogyan kommunikál az ember az állatokkal? 218
Hogyan tanítjuk? . 219
Felhasznált irodalom 221
Az illem tanítása (Máté Magdolna) 222
Mit jelent az illem tanítása? 222
Hogyan tanítjuk az illemszabályokat? 222
Az ajándékozás (ajándékadás, ajándékfogadás) illemszabályainak tanítása 226
Az írásbeli érintkezésre vonatkozó illemszabályok tanítása 230
A telefonálás illemszabályainak tanítása 236
Feladatlapok a tanulók normatudásának ellenőrzéséhez 240
Hogyan ellenőrizzük a feladatlapok segítségével a tanulók normatudását? 248
Felhasznált irodalom 250
FOGALMAZÁS 251
A fogalmazás tanítása (Orosz Zsuzsa) 253
Különböző műfajú szövegek készíttetése és korrigáltatása 256
Az elbeszélő fogalmazás tanítása 256
A hír, a hirdetés és a meghívó tanítása 264
Mit jelent a meghívó szerkesztésének tanítása? 266
A leíró fogalmazás tanítása 268
Mit jelent a leírás tanítása? 268
Hogyan tanítjuk a leíró szövegek fogalmazását? 269
A jellemzés tanítása 274
Mit értünk jellemzésen? 274
Hogyan tanítjuk a jellemzést? 274
A levélírás tanítása 279
Mit jelent a levélírás tanítása? 279
Hogyan taníthatjuk a levélírást? 280
A szövegtömörítés tanítása 234
Mit jelent a szövegtömörítés? 284
Hogyan tanítjuk a szövegtömörítést? 284
Felhasznált irodalom 288
IRODALOM 289
Az irodalom tanítása (Zsolnai Józsefné) 291
Lírai művek elemzése 291
Hogyan közelíthetjük meg a lírai alkotásokat? 292
Mi a metafora? 292
Hogyan tanítjuk a metaforát? 292
Epikai műfajok tanítása 299
Melyek az epikai művek jellemzői? 299
Mi a ballada? 300
Hogyan tanítjuk a balladát? 300
Mi a mese? 303
Hogyan elemezhetjük a meséket? 304
Mi az elbeszélés? 305
Hogyan elemezhetjük az elbeszéléseket? 305
Kisepikai prózaműfajok tanítása 308
Melyek a kisepikai prózaműfajok? 308
Hogyan tanítjuk a kisepikai prózaműfajokat? 309
Mi a szerepe a gyermek- és ifjúsági regényrészletek, valamint a kritikák és könyvismertetések olvastatásának? 310
Hogyan próbáljuk "életközelbe hozni" az irodalmat a harmadik osztályban? 311
Felhasznált irodalom 316
FÜGGELÉK 317
A taneszközök jegyzéke 319
Nyomtatott tanítói taneszköz 319
Nyomtatott tanulói taneszközök 319
Audiovizuális taneszközök 320
Szemléltetőeszközök 320
Óravázlatok 321
Olvasás jellegű gyakorló óra differenciált osztálymunkában 321
Új tananyagot bevezető önművelés jellegű óra differenciált osztálymunkában 323
Írás, helyesírás, nyelvtan jellegű gyakorlóóra differenciált osztálymunkában 325
Óravázlat a szóbeli szövegalkotás tanításához 330
Kommunikációs jellegű gyakorlóóra differenciált osztálymunkában 331
Fogalmazás jellegű tanítási óra differenciált osztálymunkában 333
Óravázlat az irodalom tanításához 336
A tevékenységek indítási és fontossági sorrendje 338
Olvasás, szövegfeldolgozás, önművelés 333
Írás, helyesírás 339
Anyanyelvismeret 340
Helyesejtés 342
Szóbeli szövegalkotás és szövegértés 343
Kommunikáció 344
Illem 345
Fogalmazás 346
Irodalom 347
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem