1.067.081

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Tanítási program 2. osztály

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 245 oldal
Sorozatcím: Nyelvi, irodalmi és kommunikációs nevelés
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-18-0203-5
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 83152.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A második osztályos nyelvi, irodalmi és kommunikációs alternatív tantervhez készült Tanítási programunk szerkezete az első osztályosétól nem tér el. A tanító teendőit ez is a tantárgyblokkok... Tovább

Előszó

A második osztályos nyelvi, irodalmi és kommunikációs alternatív tantervhez készült Tanítási programunk szerkezete az első osztályosétól nem tér el. A tanító teendőit ez is a tantárgyblokkok sorrendjében mutatja be. Külön ismerteti az ún. háttértudást, a "mi" - tudást, és részletesen taglalja a stratégiai jellegű "hogyan" - tudást. Az érdeklődő megtudhatja azt is, hogy egy-egy képesség fejlesztése során milyen tanulótípusok lehetségesek, és támpontot kap arra, hogy a tanítás közben milyen normák megtartását szorgalmazzák a kötet szerzői.
E tanítási programunk szervesen épül az első osztályosra. Vagyis nem ismétli meg azokat a tudnivalókat és tanítási teendőket, amelyeket a második osztályban majdnem ugyanúgy kell gyakoroltatni, mint elsőben. Ilyen pl. a helyesejtés, az írás, az olvasás. Ilyenkor röviden összefoglaljuk a második osztály problémáit, a továbblépéshez szükséges teendőket, és eközben visszautalunk az első osztályos programra. Vissza

Tartalom

Előszó3
Az olvasás tanítása (Máté Magdolna)5
A néma gyorsolvasás7
Mit jelent a gyors szemmozgás fejlesztése7
Mit jelent az olvsottak megértése8
Hogyan fejlesztjük a szemmozgást, a jelfelismerést és a jelentésfelismerést?8
Mi a fixációszélesség?9
Hogyan növeljük a fixációszélességet?9
Hogyan végeztetjük a szinonimakeresési gyakorlatokat?9
Hogyan végeztetjük a szóteremtési gyakorlatokat?10
A hangos olvasási hibák javítása11
Mi a betűtéveszés? 11
Mi a betűkihagyás?12
Mi az újrakezdés?12
Mi a mást olvasás?12
Hogyan javítjuk az olvasástechnikai hibákat?12
Feladatok az olvasástachnikai hibák méréséhez12
Mérőlap13
Hogyan mérjük fel az olvasástechnikai hibákat?14
A hangos és a néma olvasás gyakoroltatása különféle műfajú szövegeken17
Hogyan gyakoroltatjuk a felkészülés utáni hangos olvasást?17
MIt jelent a szövegfeldolgozás tanítása?18
Mi az ismeretterjesztő szöveg?20
Hogyan tanítjuk az ismeretterjesztő szövegek feldolgozását?20
Mi a didaktikus szöveg?22
Melyek a publicisztikai szövegek?23
Mi a hír?23
Mi a riport?23
Mi az interjú?23
Mi a recenzió?23
Mit jelent a publicisztikai szövegek feldolgozása?24
Hogyan tanítjuk a publicisztikai szövegek elemzését?24
Mi a vicc?25
Mit jelent a viccek olvastatása?25
Hogyan tanítjuk a viccet?26
A tanulásirányítás normái26
Felhasznált irodalom26
A könyv- és könyvtárhasználat tanítása27
Mit jelent a könyv- és könyvtárhasználat tanítása a második osztályban?29
Mi a katalógus?29
Hogyan tanítjuk a katalógushasználatot?31
Hogyan tanítjuk a betűrendes katalógust?33
Hogyan tanítjuk a sorozatkatalógust?34
A katalógushasználat tanításának normái34
Mit jelent a szótár- és lexikonhasználat tanítása?35
Hogyan tanítjuk az Ablak-Zsiráf használatát?35
Hogyan tanítjuk a Magyar értelmező kéziszótár használatát?36
Hogyan célszerű használni a helyesírási szójegyzéket?36
Mi a jelentősége a tartalomjegyzék olvasásának?37
Hogyan tanítjuk a tartalomjegyzék olvasását?37
Mi a jelentősége a fülszöveg olvastatásának?38
Mit jelent a sajtóismeret tanítása?38
Hogyan lehet megismertetni a rovatrendet?39
Hogyan tanítjuk a publicisztikai szövegek olvastatását, ismertetését?39
Hogyan tanítjuk az impresszum néhány adatának értelmezését?40
Felhasznált irodalom41
Az írás és a helyesírás együttes tanítása43
Mérőlap a tanulók írástechnikai és helyesírási készségének felméréséhez46
A felmérés elemzési módja48
Mit jelent az írás és a helyesírás együttes gyakorlása második osztályban?50
Az írástechnika fejlesztése51
Mi az írástechnika? 51
Mit jelent az írástechnika fejlesztése?52
Hogyan fejlesztjük a tanulók írástechnikáját második osztályban?52
A helyesírás tanítása második osztályban60
A helyesírási hibák javításának gyakorlása72
Felhasznált irodalom74
Az anyanyelvi (nyelvtani) ismeretek tanítása75
Miért tanítjuk az anyanyelvi (nyelvtani) ismereteket?78
Elemi ismeretek tanítása a szövegről81
Hogyan tanítjuk?82
Mondattani ismeretek nyújtása a helyesejtés és a helyesírás tanulásához84
A szöveg mondatainak elemzése a kommunikációs szándék felismerése végett85
Hogyan tanítjuk?86
Az egyszerű és az összetett mondat megtanulása megnevezés szintjén88
Hogyan tanítjuk az egszerű és az összetett mondatokat?88
Hogyan tanítjuk a mellérendelő összetett és a halmozott mondatrészeket tartalmazó egyszerű mondatokat?89
Szószerkezettani ismeretek megtanítása a ráismerés és a megnevezés szintjén93
Mi a szószerkezet?93
Hogyan tanítjuk a predikatív szerkezetet?95
Hogyan tanítjuk az alárendelt szószerkezeteket?95
A toldaékolt szavak alaktani elemzése a helyesírás tanulása érdekében98
Mi az alaktan?98
Hogyan tanítjuk?99
Hangtani ismeretek tanítása a helyesejtés és a helyesírás tanulásához100
Miért tanítjuk a hangtant?101
A magánhangzók és a mássalhangzók felismerése és megnevezése101
A magánhangzók megkülönböztetése a nyelv vízszintes mozgása szerint: magasak és mélyek103
A többalakú toldalék megismerése; az illeszkedés105
Felhasznált irodalom107
Helyesejtés-tanítás109
Mit jelent a helyesejtés-tanítás a 2. osztályban?111
Hogyan célszerű lebonyolítani a helyesejtés-felmérést?111
Beszédfejlesztés115
Mit jelent a beszédfejlesztés a 2. osztályban?117
Mi a kommunikáció?118
Melyek az emberi kommunikáció tényezői?118
Melyek az emberi kommunikáció funkciói?120
Mit jelent a kapcsolatfelvétel tanítása?121
Hogyan irányítjuk a köszönési szokások alakulását?121
A lehetséges tanulótípusok, és a velük való bánásmód122
Hogyan gyakoroltatjuk a megszólítást?123
A lehetséges tanulótípusok, és a velük való bánásmód124
Hogyan gyakoroltatjuk a bemutatkozást?124
A kapcsolatfelvételre vonatkozó tanulásirányirányítási normák125
Mit jelent a szándéknyilvánítás tanítása?125
Hogyan tanítjuk a felszólítást gyerekek körében?126
Hogyan gyakoroltatjuk a kérést, tudakozódást gyerekek és felnőttek körében?127
A lehetséges tanulótípusok, és a velük való bánásmód128
A tanulásirányítás normái128
Mit jelent a meghívás tanítása?129
Hogyan tanítjuk a meghívást?129
A lehetséges tanulótípusok, és a velük való bánásmód131
A tanulásirányítás normái131
Mit jelent a véleménnylvánítás tanítása?132
Hogyan tanítjuk a véleménnyilvánítást?132
A lehetséges tanulótípusok, és a velük való bánásmód133
Az elemzésekre vonatkozó normák134
MIt jelent az elbeszélő és leíró szövegek alkotásának gyakoroltatása?134
Hogyan gyakoroltatjuk az elbeszélő és leíró típusú szövegek akotását?135
Hogyan gyakoroltatjuk a mesebefejezést?135
Hogyan gyakoroltatjuk az elbeszélő szövegek alkotását?136
A lehetséges tanulótípusok, és a velük való bánásmód137
Hogyan gyakoroltatjuk a leíró szövegek alkotását kis csoportban?138
Hogyan tanítjuk a tér leírását?138
Mit jelent a személyek leírásának tanítása?139
Hogyan tanítjuk az életkorokat?139
Hogyan tanítjuk a testtömeg fogalmát?140
Hogyan tanítjuk a testalkat jellemzőit?140
Hogyan tanítjuk a személyleírást?141
Hogyan gyakoroltatjuk az üzenetközvetítést?143
A tanulásirányítás normái143
Hogyan gyakoroltatjuk a hirdetést?143
Az elbeszélő és a leíró jellegű szövegek gyakoroltatására vonatkozó tanulásirányítási normák144
Mit jelent a tudakozódásra való válasz tanítása a 2. osztályban?144
Hogyan tanítjuk az apa és az anya születési helyét és idejét?145
Hogyan tanítjuk a testvérek születésének helyét és idejét?146
Hogyan tanítjuk meg, ki, mikor használhat becenevet?147
Hogyan tanítjuk meg, mi a ragadványnév?148
Hogyan tanítjuk a tudakozódásra való válaszolást a nem adatszolgáltató helyzetekben?149
A lehetséges tanulótípusok, és a velük való bánásmód149
A tanulásirányítás normái150
Felhasznált irodalom150
Az illem tanítása153
Mit jelent az illem, a jó modor tanítása?155
Hogyan tanítjuk az illemszabályokat?155
A lehetséges tanulótípusok, és a velük való bánásmód156
A tanulásirányítás normái157
A terítés, az étkezés illemszabályainak tanulása157
Hogyan tanítjuk a terítésre vonatkozó illemszabályokat?158
Hogyan tanítjuk az étkezés illemszabályait?161
A közlekedés illemszabályainak tanulása (gyalogos közlekedés; autóbuszon, villamoson, trolibuszon és vonaton való közlekedés)164
Hogyan tanítjuk a gyalogos közlekedés illemszabályait?164
Hogyan tanítjuk az autóbuszon, villamoson és a trolibuszon való közlekedés illemszabályait?164
Hogyan tanítjuk a vonaton történő közlekedés illemszabályait?167
Hogyan tanítjuk az otthoni viselkedés illemszabályait?168
Hogyan tanítjuk a vásárlás illemszabályait?170
A szabadidős tevékenységhez kapcsolódó illemszabályok (könyvtárban való viselkedés, könyvhasználat, televíziózás, játék, sportolás, túra, kirándulás, mozi- és színházlátogatás)172
Hogyan tanítjuk a könyvtárban való viselkedés és a könyvhasználat illemszabályait?173
Hogyan tanítjuk a televíziózás illemszabályait?175
Hogyan tanítjuk a játék és a sportolás illemszabályait?177
Hogyan tanítjuk a túra, a kirándulás illemszabályait?178
Hogyan tanítjuk a mozi- és a színházlátogatás illemszabályait?179
Felhasznált irodalom182
A fogalmazás tanítása183
Fogalmazástanításunk jellemzői185
Mi a fogalmazás?186
Mi a szöveg?186
Különböző műfajú szövegek készíttetése és korrigáltatása189
Mi az elbeszélő fogalmazás?189
Hogyan tanítjuk az elbeszélő fogalmazást?191
A fogalmazást előkészítő szakasz192
Az önálló elbeszéléskészítés199
Az önállóan készített elbeszélő szövegek önkorrekciójának tanítása200
Elbeszéléskészítés önállóan a 2. személy, az olvasó megválasztásával201
A tanulásirányítás normái202
Mit jelent a hírírás tanítása?203
Hogyan tanítjuk?203
A tanulásirányítás normái205
Mit jelent a hirdetés írásának tanítása?206
Hogyan tanítjuk?206
A tanulásirányítás normái209
Felhasznált irodalom209
Irodalomtanítás211
Hogyan tanítjuk az irodalmi művek mimetizálását?214
Mit jelent az irodalmi művek megértése és elemzése?215
Hogyan elemezhetjük a verseket kommunikációs szempontból?216
Hogyan elemezhetjük a verseket verstani szempontból?217
Mi a versritmus?217
Hogyan tanítjuk az ütemhangsúlyos verselést?218
Hogyan tanítjuk az időmértékes verselést?219
Mi a rím?220
Hogyan tanítjuk a rímek felismerését?220
Hogyan gyakoroltatjuk a refrén felismerését?221
Mit jelent a versek költői képeinek elemzése?222
Mi a kettőskép?222
Mi a megszemélyesítés?223
Hogyan tanítjuk a megszemélyesítést?223
Mi a hasonlat?224
Hogyan tanítjuk a hasonlatot?224
Mi a költői jelző?225
Hogyan tanítjuk a költői jelzőt?226
Hogyan elemezhetjük a meséket kommunikációs szempontból?227
Mit jelent a fantáziaképek elemzése a mesékben?228
Hogyan tanítjuk?228
Hogyan tanítjuk a kisepikai prózaműfajokat?229
Hogyan tanítjuk a képverseket?230
Hogyan irányítjuk a gyerekek figyelmét az írói, költői üzenet megsejtésére?230
Az irodalmi műelemzés során megfigyelhető tanulótípusok és a velük való bánásmód231
Az irodalomtanítás és a műelemzés iránításának normái232
Hogyan tanítjuk a vers- és prózamondást?233
Hogyan tanítjuk az irodalom életének megismertetését?234
Felhasznált irodalom235
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem