Bevezető | 5 |
Az 5-6. osztályos program lélektani és pedagógiai alapjai | 5 |
Fejlődéslélektani vonatkozások | 5 |
A tananyagépítkezés lélektani alapjai | 6 |
A pedagógus irányító és tervező munkája | 7 |
A program tanításához szükséges szakmai beállítódás | |
Differenciált foglalkoztatás | |
A tanulásirányítással kapcsolatban alkalmazott néhány fogalom értelmezése | |
Az alaptevékenységek egyidejű, kombinációs lehetőségei a tanórán | |
Munkaformák | |
A tanulással kapcsolatos legfontosabb szokások és képességek | |
A grammatika tanítása 5-6. osztály | |
Háttérismeretek | 13 |
A nyelvi nevelés célja | |
Grammatika tananyagunk és a jelenleg érvényben lévő tantervek viszonya | |
A grammatika értelmezése | |
A nyelvtan tananyag néhány alapvető fogalmának értelmezése | |
A nyelvtan program tevékenységrendszere | |
A mondattal végzett grammatikai tevékenységek | |
A nyelvtan tananyag tartalma és feldolgozása | 24 |
A nyelv és a nyelvtudás | |
Kísérlet és terep | |
Az elemi mondat | |
A bonyolultabb mondatok magja | |
A szokatlan és a szokásos jelentésű mondatok | |
Az elemi mondat formája | |
A nyelvi szabály | |
Az alanyi és az állítmányi rész (I.) | |
Az alanyi és az állítmányi rész (II.) | |
Az elemi mondatok beágyazásai: vonatkozó mellékmondatok | |
Az elemi mondatok beágyazásai: a körülményhatározói mellékmondatok | |
Az elemi mondatok beágyazásai: a birtokos jelzős szószerkezet és a főnevesítés | |
Az elemi mondatok beágyazásai: a vonzatmellékmondatok | |
A kommunikáció tanítása | |
Háttérismeretek | 43 |
A kommunikáció tanításának jelentősége | |
A kommunikáció-tanításban használt kifejezések értelmezése | |
Taxonómiák - 1.2. | |
Grammatikai kombinációkkal végzett kommunikációs tevékenységek | |
A kommunikáció motiválása és értékelése | |
A kommunikációs tananyag tartalma és feldolgozása | 52 |
Közlések és helyzetek (I.) | |
Közlések és helyzetek (II.) | |
Közlések és helyzetek (III.) | |
Közlések és helyzetek (IV.) | |
Közlések és helyzetek (V.) | |
Közlések és helyzetek (VI.) | |
Közlések és helyzetek (VII.) | |
A "Kommunikációs terepgyakorlatok" című könyv fejezeteinek tartalma és feldolgozásuk | |
A párbeszéd | |
A párbeszéd szerkezete | |
A gúny, az irónia és a túlzás | |
Beszédhelyzetek, beszédformák | |
A kommunikációs helyzetgyakorlatok végeztetése során felmerült problémák és megoldási javaslatok | |
A gátlásos gyerekkel kapcsolatos oldó eljárások | |
A szószátyár gyerekkel kapcsolatos eljárások | |
A bohóckodó gyerekkel kapcsolatos eljárások | |
A jópofáskodó gyerekkel kapcsolatos eljárások | |
A helyesírás és a helyesejtés | |
Ajánló bibliográfia a pedagógusok önképzéséhez | 64 |