1.067.715

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Tanári szakma és professzionalizálódás

Vázlat egy szakma politikatörténetéhez

Szerző
Budapest
Kiadó: Országos Közoktatási Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 101 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-8146-24-9
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A tanári szakma iránti kutatói érdeklődés jószerint a szakma kialakulásával egyidős. Az olvasót azonban talán egy rövid, szubjektív bevezető erejéig érdekelheti annak az egyéni érdeklődésnek a... Tovább

Előszó

A tanári szakma iránti kutatói érdeklődés jószerint a szakma kialakulásával egyidős. Az olvasót azonban talán egy rövid, szubjektív bevezető erejéig érdekelheti annak az egyéni érdeklődésnek a története, amelynek eredményeképpen a jelen kötetet kezében tarthatja. A szerző mindenképpen fontosnak érzi, hogy ebbe a rövid előtörténetbe a reménybeli olvasót beavassa, hiszen valamiképpen ez a történet is része lehetne témánknak: a tanári szakma professzionalizálódásának.
Az érdeklődés eredete egy tágabb tématerület, az oktatáspolitika-kutatások iránti különös vonzalom, ami a hetvenes évek végétől egy, Kozma Tamás által vezetett, több kutatóintézményi átszervezésen keresztül is megőrzött-formálódott munkacsoportban (alkotóműhelyben?) alakult ki és erősödött meg. A csoport kezdeti (belső és külső) tagjai: Halász Gábor, Lukács Péter és Sáska Géza, valamint a később csatlakozók (akik közül Darvas Péter, Nagy Péter és Setényi János nevét emelném ki) nélkül, a velük való közös munka és a tőlük tanultak nélkül ez a könyv sem jöhetett volna létre. E közös munkáért köszönettel tartozom.
Szűkebb tématerületem, a tanári szakma iránti érdeklődésnek hazai előzményei vannak: a nyolcvanas évek közepén, az 1985-ös Oktatási Törvényhez kapcsolódóan nálunk is felsejlett a lehetősége egy, a szakma formálásában aktív, önállósuló tanári szakma kialakulásának. Az iskolai/szakmai autonómiát alapértékként, az oktatás fejlesztésében az iskolai szintű innovációt alapvető stratégiaként megfogalmazó új koncepció hivatalos kormányprogramként való elfogadása (a megvalósulás/megvalósíthatóság ellentmondásaitól függetlenül) azzal a reménnyel kecsegtetett, hogy a magyar tanári szakma az oktatáspolitikai történések elszenvedőiből azok (és egyben az egész szakma) fontos alakítóivá válnak. A kutatót pedig mindez arra ösztönözte, hogy a polgári demokráciák és piacgazdaságok oktatási változásainak leírásában kialakult oktatáspolitikai szaknyelvet és elemzési technikákat megkísérelje e fontossá váló szereplők hazai leírásában is alkalmazni. A vállalkozást a nyolcvanas évek politikai változásai igazolták vissza: ma már aligha lehet kétséges bárki előtt, hogy érdemes a magyar tanári szakmáról (annak történetéről, jelenlegi problémáiról és perspektíváiról) egy olyan „közössé" váló nyelven gondolkoznunk, ami ma az összehasonlító tanárkutatások elfogadott nyelve. Vissza

Tartalom

Előszó................5
Bevezetés....................................................................................7
A tanári szakma professzionalizálódása: ideológiák és
gyakorlat az ezredforduló oktatási rendszereiben..............................11
A tanári szakma fejlődéséről.............................................................11
[ Egy oktatáspolitikai korszak vége....................................................17
A tanári szakmával kapcsolatos új értékek és elvárások...................20
A tanárok munkaerőpiaci pozícióinak és bérezésének változásai.................21
Változások a munkajellegében........................................................28
Az érdekvédelem változásai............................................................32
A magyar tanári szakma kialakulása és fejlődése napjainkig...........38
Folyamatosság, megakadás és újrakezdés a magyar tanító-tanári szakma szerveződésében,
a II. világháborút megelőző időszakban.........................................39
Szervezeti viselkedés és szakmai stratégiák a tanító-tanári szakma történetében,
a II. világháborút megelőző időszakban.........................................47
Pedagógusok a II. világháború utáni magyar oktatási rendszerben..............68
Tanári szakma és professzionalizálódás a kilencvenes évek magyar oktatási rendszerében..............................................................80
Politikai pluralizálódás és a szakmai felelősségi rendszer átalakulása.................80
A munkavállalói és szakmai érdekvédelem újjászerveződése..........86

Nagy Mária

Nagy Mária műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Nagy Mária könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem