Előszó
A II. osztályban szerepelt a hegyesszög szögfüggvényeinek definíciója. Erre a II.-os fizikaanyagban van szükség. Megismerkedtek a tanulók néhány trigonometrikus összefüggéssel is. Meg tudnak oldani derékszögű három - szögre visszavezethető trigonometrikus feladatokat. A szögfüggvények általános értelmezése, a trigonometria különböző geometriai alkalmazásai a III. osztály anyaga.
Hasznosnak tartjuk, ha tanulmányaik során egy-egy lényeges fejezet többször fordul elő. Az I. osztályban szerepel a hatványfogalom egész kitevőkre, a II.-ban általánosítjuk ezt. Minden ilyen alkalom felhasználható ismétlésre, a már tanult anyag elmélyítésére. Hasznos az is, ha a tanulók több helyen látják, hogy a már megismert fogalmakat miként lehet általánosítani.
A III.-os anyagban a trigonometrikus függvényeket egyszerre általánosítjuk. Tagadhatatlan, hogy a régi tankönyvben szereplő részleges általánosítás igen szép. Az, hogy ne kelljen a hegyesszögű és a tompaszögű háromszögben más alakú sinus és cosinus tétellel dolgozni, nyilvánvalóvá teszi, hogy célszerű a II. negyedbe eső szögek sinusát és cosinusát értelmezni. Hogy mi mégsem ezt tesszük, annak az az oka, hogy így a vektoros tárgyalás jut előtérbe, ezt gyakorolják a tanulók, s ez a továbbiak szempontjából is igen lényeges. A trigonometria tárgyalása során célszerű megmutatni mindenütt, ahol csak mód van rá, hogy milyen haszonnal jár a jól megválasztott definíció. Erre majd a későbbiek során több helyen felhívjuk a figyelmet. Egyes esetekben megemlítjük, hogy a könyvtől eltérően milyen más felépítés képzelhető még el. Úgy véljük azonban, hogy a könyvben tárgyalt út a leggyorsabb.
A középiskolában eddig az összegezési képletek bizonyítása speciális szögekre történt csak. Az ismertebb bizonyítások mind kihasználták, hogy a szereplő szögek hegyesszögek. Igaz, e bizonyítások egy részénél hosszadalmas diszkusszióval elérhető, hogy megmutassuk a képletek általános érvényességét, de ezt a véget nem érő, unalmas utat érthetően mindig elkerülték a tanárok. Eddig tehát többnyire az volt a helyzet, hogy egy általánosan érvényes összefüggést speciális esetekre bizonyítottunk, s utána általánosan használtuk.
Vissza